Sairastin aivokalvontulehduksen 1975. Oireet alkoivat torstai-iltana kuumeella. Seuraavana päivänä kuume oli noussut ja jalkoihin ilmestyi punaisia pilkkuja. Rajua pahoinvointiakin oli. Päänsärky oli kova, ja täysin toispuolinen (eli raja meni kasvojen keskeltä niskaan). Pystyssä ei juuri pysynyt. Lauantaina tuli tutun tuttu lääkäri katsomaan kotiin. Totesi niskan jäykkyyden (leukaa ei mitenkään saanut kaulaa vasten), mutta oli vielä epäileväinen eli ei heti lähettänyt sairaalaan.Tätä olen jälkeenpäin ihmetellyt. Sunnuntaina ei juuri muutoksia tilanteessa. Maanantaina sitten sairaalaan (ilmeisesti ko lääkäri oli kuitenkin minut sinne järjestänyt), jonne pystyin itse kävelemään - taisimme tulla sinne taksilla. Sairaalassa otetiin heti selkäydinnäyte (ei mitenkään kamalaa) ja suonensisäinen penisilliinikuuri käyntiin. Kuume alkoi vähitellen laskea (oli muistaakseni lähellä 40 kun tulin sairaalaan). Suonensisäisen penisilliinihoito alkoi purra. Kyseessä oli meningokokki. Vierailijoilla piti olla suusuojus päällä ja läheiset tutkittiin tartunnan varalta. Sairaalassa olin n 2,5 viikkoa. Kuulo tutkittiin sairaalajakson lopussa. Mitään vaurioita ei ollut syntynyt. Päänsärkyä on joskus, mutta se on täysin normaalia ja harvoin esiintyvää. Käsittääkseni paranin siis täysin. Minulle selitettiin, että selvisin hyvin hyvän yleiskunnon ja vähemmän ärhäkkään bakteerin ansiosta. Olin sairastuessani 20-vuotias. Tuuriakin oli varmasti mukana, koska sairastuminen kesti niinkin monta päivää. Ilman hoitoa olisin kuollut tai vammautunut pahasti.
Juuri nyt sukulaisen sukulaisen makaa sairaalassa taudin kourissa. Ei vielä ole tietoa, miten tulee toipumaan.
Ystäväni 12- vuotias poika sai vaarattoman tuntuisen flunssan seurauksena aivokalvontulehduiksen. Oli aamulla kuolleena sängyssään. tauti oli pujennut yön aikana hyvin rajuna ilman, että kukaan tiesi asiasta.
Sukulaiseni perheen puolivuotias vauva menehtyi kauan sitten samaan tautiin.
Netistä löytyy paljon ohjeita oireista. Jos vähänkin epäilee, kannattaa viedä heti lääkäriin. Hoitoon pääsyn nopeus on ilmeisesti
ratkaisevaa.
Joku ihmetteli, miten taudilta voi suojautua. Huonosti, käsittääkseni. Ko bakteerit lymyilevät nielussa aika monella meistä. Syytä, miksi vain jotkut sairastuvat ei ilmeisesti tiedetä. Sattuman oikusta? Elämä on joskus kohtalon oikuista kiinni.