AIVOKALVONTULEHDUS

  • Viestiketjun aloittaja nyt hätänen
  • Ensimmäinen viesti
piip
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitkä ne oireet ovat?
Aivokalvontulehdukseen viittavia oireita:

- Lapsi valittaa pään- tai niskasärkyä.

- Kuumetta on usein yli 39,5 astetta.

- Lapsi makaa hiljaisena vuoteessa eikä jaksa kiinnostua mistään.

- Lapsi on rauhaton ja yliherkkä äänille, valolle ja kosketukselle.

- Oksentelua ja pahoinvointia.

- Niskan ja selän kankeus*.

- Kireät aukileet*.

- Kouristuksia.

- Punapilkullinen ihottuma*.

* Lapsen niska ja selkä ovat epänormaalin kankeat, jos pää ei taivu polviin, eikä lapsi yllä näkemään napaansa. Pikkuvauvoilla ei esiinny kankeaa niskaa tai selkää. Sen sijaan vauvan kallolohkojen väleissä olevat normaalisti pehmeinä tuntuvat aukot (aukileet) tuntuvat kireiltä. Ihottuma ei häviä, kun sitä painetaan sormella.


Mun siskolla oli 10-vuotiaana aivokalvontulehdus ja hengissä selvisi,tosin nyt elää loppuelämänsä pyörätuolissa,vaipoissa ja kuolaposkella.Vaikea aivovamma siis jäi jäljelle.
 
Äiti minäkin
Poikani oli jo aikuinen, juuri armeijasta päässyt. Ensioireina kuume, päänsärky, huono olo. Pahan flunssan oireita...Myöhemmin sekavuutta, pahat petekiat, tajunnan menetys kun tuli sepsis ja verenkierto romahti. Tehohoidosta huolimatta hän menehtyi.
Sairauden hänessä aiheutti bakteeri meningitis B jota vastaan ei ole rokotetta.

Selvitysteni mukaan tämä bakteeri kuuluu normaaliin suun limakalvojen bakteerikantaan nuorilla miehillä eikä tiedetä mikä sen saa aktivoitumaan näin ja kaivautumaan aivokalvoon aiheuttaen vakavan tulehduksen.
Kiitos osanotosta. Ei tästä yli pääse koskaan mutta asian kanssa oppii jollain tavalla elämään.

 
Tsirlips
Minulla oli viruksen aiheuttama aivokalvontulehdus muutama vuosi sitten. Kamala päänsärky, kuumetta ja oksentelua. Sairaalaan kun menin niin lääkäri totesi, että on niskajäykkyyttä. Otettiin selkäydinpunktio. Pääsin kuitenkin kotiin potemaan (tätä ihmettelen nyt myöhemmin...). Oksentelin noin viikon ajan ja päänsärkyä oli useamman viikon ajan. Ennen aivok. minulla oli paha flunssa ja keuhkoputkentulehdus. Lääkärin mielestä virus pääsi iskemään, koska puolustuskyky oli niin heikkona.
 
erikoinen
Hei, itselläni on ollut molemmat aivokalvontulehdukset mutta on selvinnyt että olen niin sanottuna puoli-immuuni näille. kuume nousee vain 38 asteen kuumeeseen ja pää on kyllä ihan ***** kipeä kuten normaalisti. tulee vain muutamia punaisia nyppyjä ja kouristukset ovat heikkoja. lääkäri selvitti että mulla oli onnea kun kumpikaan näistä taudeista ei pure muhun lääkäri totes itsekkin että kyseessä todella oli aivokalvontulehdus mutta ei onneksi muhun tepsi :)
 
-
Itselläni oli viruspohjainen aivokalvontulehdus (päällä vieläkin). Ei mitään hajua mistä se tuli. Eikä minulle edes kerrottu, että se on näinkin vakavaa. Aluksi toisen puolen imusolmulmukkeet olivat turvoksissa monta viikkoa, sitten maanantaina alkoi päänsärky, keskiviikkona nousi kuume, torstaina alkoi oksentelu. Torstaina kävin lääkärissä, sain särkylääkkeen -> olo parani, eikä tutkittu. Lauantaina oli niin huono olo, että oli pakko lähteä sairaalaan. Sitten kuvattiin pää, eikä ollut painetta, joten otettiin selkäydinneste ja todettiin aivokalvontulehdus. Olin sairaalassa neljä päivää, tipassa kolme päivää ja suonensisäistä antibiottia laitettiin kolme kertaa päivässä. Lääkitys lopetettiin ja pääsin kotiin. Nyt on sitten riskinä että jos vielä sairastun, leviää aivoihin. Loppuvuosi on sairaslomaa, enkä saa rasittaa itseäni. Saa nähdä miten käy..
 
mie
Poikani sairastui 3vko:n ikäisenä herpesviruksen aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen. (HSV1)
Sitä ei tiedetä mistä hän oli viiruksen saanut., koska minullakaan ei herpestä ole koskaan aktiivisena ollut, mutta jostakin se tauti kuitenkin tuli. Vauvalle nousi nousi korkea kuume (39) ja oli kosketusarka. Sairaalassas alettiin antamaan varalta kahta eri antibioottia ja vuorokauden päästä kaiken varalta herpaslääkettä (asikloviiria) suoneen. Onni onnettomuudessa vauvoille annetaan kaiken varalta näitä kaikkia lääkkeitä. Ja viidentenä tehopäivänä kun selkäydinnesteen tulokset saapuivat se paljasti tuon herpesviiruksen aiheuttaman aivokalvon tulehduksen. Siinä kuolleisuus ilman lääkehoitoa on n. 70%. silloin olimme siraalassa melkein kolme viikkoa, koska lääkitys kesti kaksi viikkoa. Mangneetti kuvissa näkyi useammalla aivoalueella vauriota ja verenpurkaumia otsassa ja takaraivossa. Lääkäreiden ennusteet olivat alussa aika raadollisia. Sanottiin että todennäköisesti pojasta tulee hyvin vaikeasti vammautunut ja ajan kanssa näkee miten käy. Lapsen aivot kun ovat vielä niin kehittymättömät ja muokkautuu kokoajan. Meidän ihme on jo 4 vuotias. Oppi kävelemään reilun vuoden iässä, sai kyllä fysioterapiaa siihen saakka. On vilkas ja energinen nuori mies. Puhuu useamman sanan lauseita. Käydään puhe- ja toimintaterapiassa ja kontrolleissa tällähetkellä vuodenvälein. Kaikkin uusi opittu on kuin lottovoitto. Kun ensimmäisinä päivinä silloin luulin ettei me pientä nyyttiä enää kotiin viedä. Se oli todella rankka tauti..
 
:(
Meidän vauvamme sairastui meningokokkibakteerin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen kolmen kuukauden ikäisenä. Oli todella sairas! Viikon makasi teholla, ei ollut enää ollenkaan tässä maailmassa, kuin ihmeen kautta selvisi kuitenkin. Kuukausi vietettiin yhteensä sairaalassa, "muistona" taudista on enää lievästi alentunut kuulo.
Meille lääkäri sanoi että tämä tauti on yksi maailman vaarallisimmista taudeista, ja itse näin läheltä sitä seuranneena, en ihmettele sitä yhtään.
 
jos tiedätte/olette kuulleet vastaavia haluaisin y
Lapseni sairastui aivokalvontulehdukseen 2-vuotiaana.Menetti kyvyn hengittää,liikeradat halvaatuivat,toinen korva kuuroutui jne.loputon ongelmien lista!Oltiin 1,5 vuotta sairaalassa kunnes kotiuduttiin hengityskoneen ja pyörätuolin kanssa.Nykyään tehdään hengitysharjoituksia ja toivotaan että vielä pääsee hengityskoneesta eroon.Lapsi täyttää 10 vuotta.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja jos tiedätte/olette kuulleet vastaavia haluaisin yhteyden heihin:
Lapseni sairastui aivokalvontulehdukseen 2-vuotiaana.Menetti kyvyn hengittää,liikeradat halvaatuivat,toinen korva kuuroutui jne.loputon ongelmien lista!Oltiin 1,5 vuotta sairaalassa kunnes kotiuduttiin hengityskoneen ja pyörätuolin kanssa.Nykyään tehdään hengitysharjoituksia ja toivotaan että vielä pääsee hengityskoneesta eroon.Lapsi täyttää 10 vuotta.
Siis aivan kammottavaa.. ja monet muutkin tarinat tässä ketjussa :(
 
s
Siis voi luoja mitä tarinoita!

Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitä (luultavasti omakustanteisia) rokotteita on saatavilla näihin oliko kahteen aivokalvontulehdukseen. Haluaisin että lapseni rokotetaan.
 
...
Minun läheiselläni oli bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus muutama vuosi sitten. Aluksi hänelle tuli vaikean flunssan oireet--> kova kuume, niskan jäykkyys, päänsärky ym. Terveyskeskuksessa he flunssaksi taudin määrittelivätkin! Sairastunut vain nukkui ja nukkui.. Useamman päivän kotonaan "flunssaa" poti. Sitten hän alkoi oksennella ja hänelle tuli verenmyrkytys. Mitään hän ei jaksanut ajatella ja muisti oli hyvin lyhyt. Paranipa kuitenkin sairaalahoidon jälkeen! <3
 
"vieras"
jos se on virusperänen, siitä saattaa selvitä mutta bakteeriperänen vie mennessään.
Virusperäisestä aivokalvontulehduksesta selviää hengissä käytönnöllisesti katsoen 100% todennäköisyydellä. Minulle on lääkäri sanonut, että virusperäinen aivokalvontulehdus ei ole hengenvaarallinen.

Bakteeriperäinen aivokalvontulehdus on hengenvaarallinen ja ilman hoitoa siihen kuolee muutamassa tunnissa. Jos pääsee ajoissa hoitoon, niin silloin selviytymismahdollisuudet ovat nykyään kuitenkin jo melko hyvät.

Jos on epäily aivokalvontulehduksesta, niin aina on välittömästi hakeuduttava lääkäriin. Virusperäistä ja bakteeriperäistä aivokalvontulehdusta ei voi erottaa toisistaan kuin laboratoriotestein,
 
kipee
mulla on olllut jo muutaman viikon nuha, mutta muutama päivä sitten alkoi pää kipu ja kuume nousi 38,2 ja niskat olivat jumissa nyt kuitenkin oloni on parempi ja kuume laskenut kokonaan. Meenkö lääkäriin vai huilaanko kotona?
 
"Ope"
Sairastin aivokalvontulehduksen 1975. Oireet alkoivat torstai-iltana kuumeella. Seuraavana päivänä kuume oli noussut ja jalkoihin ilmestyi punaisia pilkkuja. Rajua pahoinvointiakin oli. Päänsärky oli kova, ja täysin toispuolinen (eli raja meni kasvojen keskeltä niskaan). Pystyssä ei juuri pysynyt. Lauantaina tuli tutun tuttu lääkäri katsomaan kotiin. Totesi niskan jäykkyyden (leukaa ei mitenkään saanut kaulaa vasten), mutta oli vielä epäileväinen eli ei heti lähettänyt sairaalaan.Tätä olen jälkeenpäin ihmetellyt. Sunnuntaina ei juuri muutoksia tilanteessa. Maanantaina sitten sairaalaan (ilmeisesti ko lääkäri oli kuitenkin minut sinne järjestänyt), jonne pystyin itse kävelemään - taisimme tulla sinne taksilla. Sairaalassa otetiin heti selkäydinnäyte (ei mitenkään kamalaa) ja suonensisäinen penisilliinikuuri käyntiin. Kuume alkoi vähitellen laskea (oli muistaakseni lähellä 40 kun tulin sairaalaan). Suonensisäisen penisilliinihoito alkoi purra. Kyseessä oli meningokokki. Vierailijoilla piti olla suusuojus päällä ja läheiset tutkittiin tartunnan varalta. Sairaalassa olin n 2,5 viikkoa. Kuulo tutkittiin sairaalajakson lopussa. Mitään vaurioita ei ollut syntynyt. Päänsärkyä on joskus, mutta se on täysin normaalia ja harvoin esiintyvää. Käsittääkseni paranin siis täysin. Minulle selitettiin, että selvisin hyvin hyvän yleiskunnon ja vähemmän ärhäkkään bakteerin ansiosta. Olin sairastuessani 20-vuotias. Tuuriakin oli varmasti mukana, koska sairastuminen kesti niinkin monta päivää. Ilman hoitoa olisin kuollut tai vammautunut pahasti.
Juuri nyt sukulaisen sukulaisen makaa sairaalassa taudin kourissa. Ei vielä ole tietoa, miten tulee toipumaan.
Ystäväni 12- vuotias poika sai vaarattoman tuntuisen flunssan seurauksena aivokalvontulehduiksen. Oli aamulla kuolleena sängyssään. tauti oli pujennut yön aikana hyvin rajuna ilman, että kukaan tiesi asiasta.
Sukulaiseni perheen puolivuotias vauva menehtyi kauan sitten samaan tautiin.
Netistä löytyy paljon ohjeita oireista. Jos vähänkin epäilee, kannattaa viedä heti lääkäriin. Hoitoon pääsyn nopeus on ilmeisesti
ratkaisevaa.
Joku ihmetteli, miten taudilta voi suojautua. Huonosti, käsittääkseni. Ko bakteerit lymyilevät nielussa aika monella meistä. Syytä, miksi vain jotkut sairastuvat ei ilmeisesti tiedetä. Sattuman oikusta? Elämä on joskus kohtalon oikuista kiinni.
 
Mulla oli,onko se nyt viruksen aiheuttama johon ei ole lääkettä :ashamed: ?

Kovan päänsäryn ja pienen lämpöilyn takia hml sairaalaan jossa olin kolme-neljä päivää sisällä.

Ajan myötä parani,mutta sitä päänsärkyä kesti tosi pitkään.vaarattomampi tämä mikä mulla oli.

paranemisia!
Mulla oli myös tuo ennen kouluikää. Ihan järjetön päänsärky! Vähänkin kun yritin päätä nostaa tyynystä tuntui se räjähtävän, muistan selkeesti vieläkin, melkein 40 vuoden päästä!
 
Hätäilijä
Moro! Olen viisitoistakesäinen poika jolla on kuumetta (ollut 39,7 korkeimmillaan) huimausta ja niskan jäykkyyttä sekä hieman yskää jossa keuhkoja viiltää yskiessä (ei liity taudinkuvaan i know mutten tupakoi yms.) kolme päivää on tämä jo siis jatkunut. Voiko AKT:tä esiintyä ilman oksentelua?
 
"petu"
Minäkin sairastin tän taudin noin 1vuotiaana.. eli 17 vuotta sitten. Nimenomaan bakteerin aiheuttama tauti oli, tunneista kiinni ettei henki lähteny. Kuumetta oli päälle 40'c, tuon ikäisenä sitä ei muista oireista tai kivusta pahemmin voinut kertoa :D nyt oon kuitenki hengissä täysissä sielun ja ruumiin voimissa! Epäilivät sairaalassa että voi olla hankalaa oppia asioita tmv mutta ei onneksi tämä toteutunut. Nimimerkillä keskiarvo aina yli ysin eikä seiskoja vielä koskaan oppiaineista tai lukion kursseista :) toisaalta mulla on oikeessa korvassa pikkase normaalia huonompi kuulo mutta ei niin paljon että sille ois mitää tehty.. ja silmissä -5 verran likinäköä, mutta sitä on kyllä mun perheessä muillaki. Tosin mulla kai eniten. No mutta pointtina se että kyllä tästäki taudista voi selvitä yllättävän hyvin! Virustautinaha tää on huomattavasti yleisempi eikä siihen juuri koskaan kuole. Mutta seki pitää tietenki tutkia ja hoitaa. Morjens!
 
"daisy"
Sairastin viruksen aiheuttaman aivokalvontulehduksen n. 6 vuotta sitten. Olin käymässä Ruotsissa ja oireet alkoivat samallalailla kuin edelle mainituillakin. Ruotsissa todettiin selkäydinpunktion jälkeen tämä sairaus. Vahva antibioottihoito, joka onneksi auttoi. Minulta huonontui lähimuisti, mutta palautui pikkuhiljaa. Tämän aivokalvontulehduksen jälkeen olen sairastanut toistuvasti vyöruusua, joka on välillä todella kiusallinen. Olen syönyt aclovir-kuuria monta kertaa, mutta aina kuurin jälkeen ruusu ilmestyy. En tiedä onko nämä herbes-viruksen aiheuttamat sairaudet jotenkin kytkeytyneet toisiinsa, mutta kyllä tämä välillä harmittaa. Onko kenelläkään muulla tullut viruksen aiheuttaman aivokalvontulehduksen jälkeen toistuvaa vyöruusua?
 
vierailija
Sairastin viruksen aiheuttaman aivokalvontulehduksen n. 6 vuotta sitten. Olin käymässä Ruotsissa ja oireet alkoivat samallalailla kuin edelle mainituillakin. Ruotsissa todettiin selkäydinpunktion jälkeen tämä sairaus. Vahva antibioottihoito, joka onneksi auttoi. Minulta huonontui lähimuisti, mutta palautui pikkuhiljaa. Tämän aivokalvontulehduksen jälkeen olen sairastanut toistuvasti vyöruusua, joka on välillä todella kiusallinen. Olen syönyt aclovir-kuuria monta kertaa, mutta aina kuurin jälkeen ruusu ilmestyy. En tiedä onko nämä herbes-viruksen aiheuttamat sairaudet jotenkin kytkeytyneet toisiinsa, mutta kyllä tämä välillä harmittaa. Onko kenelläkään muulla tullut viruksen aiheuttaman aivokalvontulehduksen jälkeen toistuvaa vyöruusua?
Viruksen aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen ei kyllä anneta antibioottihoitoa, koska sillä ei ole mitään vaikutusta taudin kestoon. Virusaivokalvontulehdus paranee ihan itsekseen kotihoidossa.
 

Yhteistyössä