Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
yhtäkaikki kyse on siitä ettei hyväksy toisen näkemystä miten haluaa elämäänsä elää. Jos joku on homo, anna olla. Jos joku on uskova, anna olla. Nyt vain toisen annat olla ja toista pilkkaat, koska on erilainen kuin sinä.

Mitä asiaa et ymmärtänyt? Homous on biologinen ominaisuus, eikä vahingoita ketään. Uskonto on valinta, jossa ihminen antautuu jopa syyntakeettomaan tilaan. Mikään muu asia tällä telluksella ei tapa ihmisiä niin paljon kuin uskonto.

Sitäpaitsi et tiedä, olenko itse homoseksuaali ja mihin uskontokuntaan kuulun. Kerron vain mielipiteeni keskustelun alla olevista aiheista. Tässä tarvittaessa:

Etusivu - Uskontojen uhrien tuki UUT ry

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow
[QUOTE="trolli";26933462]Ei, mutta jumala on kyllä kiduttanut, antanut raiskata, tappaa tuhansittain omia lapsiaan.
Kai sun mielestä jammusetäkin on ihan ok tyyppi, kun se sillon joskus vaan vähän teki tuhmia lapsille.
Niinkun jumalakin sillon joskus teki vähän tuhmia..[/QUOTE]

Ei Jumala ole tuhmia tehnyt. Itse ihmiset niitä pahoja asioita tekee. Ihmisellä on katsos valinnanvapaus tehdä elämällään mitä haluaa. Jotkut sitten ovat päättäneet raiskata ja tappaa.
Jos Jumala estäisi näitä niin valinnanvapautta ei olisi, silloinhan olisi "valinta" tehdä vaan hyvää ja mikä valinta se silloin olisi..?

Ei Jumala ole tuhmia tehnyt. Itse ihmiset niitä pahoja asioita tekee. Ihmisellä on katsos valinnanvapaus tehdä elämällään mitä haluaa. Jotkut sitten ovat päättäneet raiskata ja tappaa.
Jos Jumala estäisi näitä niin valinnanvapautta ei olisi, silloinhan olisi "valinta" tehdä vaan hyvää ja mikä valinta se silloin olisi..?

höpöhöpö. jumala on antanut käskynsä raamatussa, tapa, raiskaa, kiduta. Lue vanhaa testamenttia jos et usko. Ja palkinnut ne lapsensa, ketkä hänen käskystään ovat tappaneet, raiskanneet ja kiduttaneet.
Sun logiikalla hitlerkään ei tehnyt tuhmia, sehän vaan käski ja katseli vierestä, ja sotilaat tekivät kaiken. :D

On muuten uskomattoman hauskaa (ja toisaalta rasittavaa) väitellä raamatusta uskovaisten kanssa, ketkä eivät edes tunne koko raamattua. Katsokaas kun se pitää lukea kokonaan, ei vaan lempparikohtia, että saa sen oikean käsityksen siitä millaista jumalaa palvoo. :xmas:

Kuka hukutti maailman ja tappoi kaikki ihmiset Noaa ja perhettään lukuunottamatta vedenpaisumuksessa, jumala vai ihminen?

[QUOTE="vieras";26933535]Kuka hukutti maailman ja tappoi kaikki ihmiset Noaa ja perhettään lukuunottamatta vedenpaisumuksessa, jumala vai ihminen?[/QUOTE]

Niin. Sinne meni vauvat ja pikkulapsetkin vanhempiensa mukana. Kai se ihana jumala sitten tykkäs tappaa vauvoja? Silti se on ihan palvonnan arvoinen tapaus. :D

[QUOTE="trolli";26933526]On muuten uskomattoman hauskaa (ja toisaalta rasittavaa) väitellä raamatusta uskovaisten kanssa, ketkä eivät edes tunne koko raamattua. Katsokaas kun se pitää lukea kokonaan, ei vaan lempparikohtia, että saa sen oikean käsityksen siitä millaista jumalaa palvoo. :xmas:[/QUOTE]

Tosiasiassa kaikki ihmiskunnan historiassa olleet ja nykyisin olevat uskonnot ovat enemmän tai vähemmän eklektisiä. Jotkut uskonnot voivat olla ihan yksilötasollakin eklektisiä ilman, että ne uskovan mielessä muuttuisivat vähemmän uskottaviksi.

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow ja Data
Mitä asiaa et ymmärtänyt? Homous on biologinen ominaisuus, eikä vahingoita ketään. Uskonto on valinta, jossa ihminen antautuu jopa syyntakeettomaan tilaan. Mikään muu asia tällä telluksella ei tapa ihmisiä niin paljon kuin uskonto.

Sitäpaitsi et tiedä, olenko itse homoseksuaali ja mihin uskontokuntaan kuulun. Kerron vain mielipiteeni keskustelun alla olevista aiheista. Tässä tarvittaessa:

Etusivu - Uskontojen uhrien tuki UUT ry

Uskonto on tappanut ihmisiä kyllä. Mutta nyt sinä hyökkäät siihen syyttömän ap.n kimppuun pilkaten häntä. Uskonto ja usko ovat muuten kaksi eriasiaa.

Ethän sinäkään tiedä minusta mitään, minä vain huomautin pointin. Että huvittavaa on toisella palstalla toitottaa hyväksyntää kun sitten ei sitä toisella harrastakkaan.
Ap ei ole sinua loukannut, eikä varmaan muitakaan. Hän on kertonut omasta onnestaan ja sinä pilkkaat häntä ja hänen uskoaan.
Jos tämä oli vaikea tajuta niin: sama kuin homo kertoisi täällä kuinka löysi elämänsä miehen ja joku menisi häntä sitten ivamaan kuinka viitsii olla homo ja se on sairaus jne.
Sinun mielestäsi Jumala on mielikuvituksen tuotetta ja uskonto paha asia. Mutta ap:lle se on selvästi tuonut onnen. Miksi haluat lytätä hänen onneaan? mikset voi vain antaa olla?

Palaan joskus toiste asiaan, nyt tosiielämä kutsuu velvollisuuksineen :)

[QUOTE="äiti";26933219]No sä huomaat vielä että arki ja vastoinkäymiset alkaa eikä silloin auta vaikka kuinka rukoilet.[/QUOTE]

Olen uskova kahden lapsen äiti. Usko "näkyy" elämässäni tällä hetkellä niin, elämän ollessa kiireistä arkipyöritystä, että rukoilen ja luen Raamattua. Arkea on joka päivä ja vastoikäymisiä silloin tällöin, mutta se siinä uskossa onkin hienoa että Jumala ja Jumalan siunaus on arjessa ja elämässä/elämässämme mukana. Rukous todella auttaa, vaikka sitten jaksamaan! Mitään hehkutusta ja vaaleanpunaista hattaraa ainakaan minun/meidän perheen elämä ei ole, vaan ihan sitä tavallista arkea.

Miehen kanssa silloin tällöin rukoillaan yhdessä ja olen kokenut esim. että kun rukoilemme parisuhteen ongelmille ratkaisua tai siunausta niin Jumala jollakin tavalla meitä koskettaa, ja arjen hankaluudet tuntuvat vähemmältä taakalta.

Kun tulin uskoon nuorena, uskonelämä olikin alkuun hehkutusta. Nyt se on kuin elämää ylläpitävä liekki arjessa. Minusta on hienoa tarkastella elämää taaksepäin ja todeta, että Jumala on ollut jokaisessa mutkassa ja käänteessä mukana. Myös niissä vaikeissa ajanjaksoissa.

Siunausta kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26933562:
Tosiasiassa kaikki ihmiskunnan historiassa olleet ja nykyisin olevat uskonnot ovat enemmän tai vähemmän eklektisiä. Jotkut uskonnot voivat olla ihan yksilötasollakin eklektisiä ilman, että ne uskovan mielessä muuttuisivat vähemmän uskottaviksi.

Niinhän se on.
Toiset uskonnot ovat vaan enemmän perseestä kun toiset, nämä lahkot ja islam nyt ensinnäkin ovat erittäin haitallisia. Ja uskovaiset pakottavat lapsensakin tuohon sekoiluunsa, joten ansaitsevat pientä höykytystä. (susta keittis tiedänkin jo, että olet antanut lapsille oikean valinnanvapauden, joten olet poikkeus)

[QUOTE="trolli";26933611]Niinhän se on.
Toiset uskonnot ovat vaan enemmän perseestä kun toiset, nämä lahkot ja islam nyt ensinnäkin ovat erittäin haitallisia. Ja uskovaiset pakottavat lapsensakin tuohon sekoiluunsa, joten ansaitsevat pientä höykytystä. (susta keittis tiedänkin jo, että olet antanut lapsille oikean valinnanvapauden, joten olet poikkeus)[/QUOTE]
Sellaista uskontoa ei olekaan, joka ei muuttuisi haitalliseksi tai vähintäänkin arveluttavaksi, jos ihminen alkaa käyttämään sitä vallankäytön välineenä. Koska silloin on suorastaan pakko poimia uskosta ne palaset, jotka palvelevat vallanhaluisten päämäärää, ja poistaa tai selittää/tulkita uudelleen ne kohdat, jotka eivät päämäärää palvele.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26933457:
Onneksi olkoon :flower: Tiedän itsekin tuon tunteen :) Olen uskossa, mutta en kristinuskossa. Elämä tosiaan alkoi muuttua sen jälkeen, kun oman henkisen polkunsa löysi. Välillä tosissaan ihmetteli, miten jotkut aiemmin vaikeaksi kokemat asiat eivät enää tuntuneetkaan vaikeilta. Monet asiat ja ongelmat ratkesivat jo ennenkuin oli ehtinyt kunnolla edes ajattelemaan, mitä asialle tai ongelmalle pitäisi tehdä. Elämään tuli myös kaikkea uutta kivaa. Tai ei oikestaan uutta vaan asioita, joita ei aikaisemmin vain ollut nähnyt eikä tajunnut olevan olemassakaan.

Mielenkiintoista. Viitsisitkö kertoa kokemuksistasi. Millaisia asioita elämääsi tuli. Miten toteutat tuota uskontoa arjessa. Onko sinulla joku yhteisö ja uskotoosi liittyviä rituaaleja, tapaamisia tms. Muistelen että kyseessä oli jokin "luonnonuskonto". Onko joitain sääntöjä ja tapoja joita noudatat? Velvollisuuksia? Mikä on tuon uskonnon kulmakivi, kokoontumispaikka,merkit? Kuinka löysit tuon uskon ja mitä se sinulle antaa?

[QUOTE="vieras";26933661]Mielenkiintoista. Viitsisitkö kertoa kokemuksistasi. Millaisia asioita elämääsi tuli. Miten toteutat tuota uskontoa arjessa. Onko sinulla joku yhteisö ja uskotoosi liittyviä rituaaleja, tapaamisia tms. Muistelen että kyseessä oli jokin "luonnonuskonto". Onko joitain sääntöjä ja tapoja joita noudatat? Velvollisuuksia? Mikä on tuon uskonnon kulmakivi, kokoontumispaikka,merkit? Kuinka löysit tuon uskon ja mitä se sinulle antaa?[/QUOTE]
Mä vastaan sulle tähän vähän myöhemmin. Nyt pitää kipaista kauppaan ja laittaa jotain sapuskaa, koska olen illalla lähdössä viikoksi koiravahdiksi. Mutta palaan tähän ketjuun jonkin ajan päästä :)

[QUOTE="vieras";26933661]Mielenkiintoista. Viitsisitkö kertoa kokemuksistasi. Millaisia asioita elämääsi tuli. Miten toteutat tuota uskontoa arjessa. Onko sinulla joku yhteisö ja uskotoosi liittyviä rituaaleja, tapaamisia tms. Muistelen että kyseessä oli jokin "luonnonuskonto". Onko joitain sääntöjä ja tapoja joita noudatat? Velvollisuuksia? Mikä on tuon uskonnon kulmakivi, kokoontumispaikka,merkit? Kuinka löysit tuon uskon ja mitä se sinulle antaa?[/QUOTE]

Millaisia asioita elämääni tuli? En ole koskaan kokeillut LSD:tä, mutta lukemani perusteella voisin kuvitella uskoon tuloni olleen jonkinlainen psykologinen vastine kemialliselle LSD:lle. Aloin nähdä, kuulla, tuntea, haistaa ja maistaa asiat selvemmin ja voimakkaammin kuin aiemmin. Vaikka olenkin hurahtanut, olen silti melko realisti ja luultavasti muutos johtui siitä, että aloin kiinnittämään ympäristööni huomiota eri tavalla kuin ennen. Mun uskoni kuitenkin sai aikaan sen, että aloin kiinnittämään huomiota. Ihan arjen esimerkkeinä sellaisia kuin miksi linnut eivät laula, tuo mänty humisee tänään eri tavalla kuin eilen, kylläpä nuo ruusut ovatkin voimakkaan punaisia, maistuupa tämä mansikka taivaallisen hyvältä jne. Sen sijaan että olisin porhaltanut vanhaan tapaan tukka putkella töistä kotiin, saatoinkin jäädä pitkäksi aikaa ihailemaan lumihiutaleiden kimallusta katulamppujen valossa. Kun myöhästyin junasta, se ei harmittanutkaan vaan istuskelin kaikessa rauhassa asemalla katselemassa, miten pulut käyttäytyivät toisiaan kohtaan. Ja kävipä kerran niinkin, että siinä istuessani missasin seuraavankin junan :D Monet asiat, joita aiemmin piti itsestäänselvyyksiä tai joiden olemassaoloon ei kiinnittänyt huomiota, muuttuivatkin ihan älyttömän mielenkiintoisiksi ja myös tärkeiksi.

Uskoisin, että kyky pysähtyä hetkeen ja poistaa tietoisuudestaan ympärillä olevat ihmisten ja teknologian aiheuttamat ärsykkeet, oli suurin syy siihen sisäiseen mielenrauhaan, mitä pystyin tuntemaan. Työasiat päässä raksuttaen, ruuhka-aikaan Pasilan asemalla, kiire kauppaan ja kotiin.....siitä kaikesta pääsin eroon tietoisesti keskittymällä vain siihen, mikä oli oikeasti tärkeää: tuuli, auringon lämpö, lintujen pelleily asemalaiturilla, ratapihan yli vilistävä citykani jne. Mikäs siinä oli ollessa kuin hidastetussa elokuvassa, jossa kaikki juniin, ihmisiin yms asioihin liittyvä oli elokuvasta leikattu pois. Epätodellista, mutta äärettömän rauhoittavaa.

Arjessa toteutan uskoani oikeastaan lähes kaikessa. Tämä on elämäntapa eikä asia, jota harrastetaan vain silloin tällöin. Mun uskossani kaikella elollisella ja elottomallakin on henki ja mä pyrin elämään niitä kunnioittaen. Mulla on omat anteeksipyyntö- ja kiitos -rituaalini tilanteille, joissa käytän omaksi tai läheisteni hyväksi jonkun toisen henkeä. Ruuanlaitto ja syöminen ovat varmasti yleisin, koska niitä tulee tehtyä useamman kerran päivässä. Mä puhun eläimille ja kasveille ääneenkin ja jos meinaan astua vahingossa muurahaisen päälle, pyydän siltä anteeksi. En tapa hyttysiä edes silloin, kun ne imevät musta verta. Vietän vanhoja suomalaisia pakanajuhlia ja mulla liittyy eri vuodenaikoihin erilaisia riittejä, rituaaleja ja loitsuja. Kuu vaikuttaa elämääni kuten vuodenajatkin. Mulla on metsässä nk pyhä paikka, jossa käyn välillä hiljentymässä ja uhraamassa jumalille. Valitettavasti se paikka on menossa asuntoalueen alle, joten mun pitää löytää uusi pyhä paikka. Omaan pieneen pihaani olen jo tällaista paikkaa tekemässäkin, mutta haluaisin löytää myös luonnosta uuden paikan.

Olen eklektinen pakana ja eklektistä pakanuutta on yhtä monta kuin on meitä pakanoitakin. Mä kuulun Lehtoon eli Suomen luonnonuskontojen yhdistykseen, mutta se ei ole yhteisö samassa merkityksessä kuin esim evankelisluterilaisuudessa seurakunta. Lehtoon kuuluu hyvin eri tavoin uskovia ja eri uskoa tunnustavia. Taivaannaula on lähinnä omaa uskoani, mutta olen eklektisempi kuin taivaannaulalaiset yleensä. Näissä yhteisöissä ei kuitenkaan ole uskonnollisia johtajia eikä niissä päätetä uskonnollisista opeista tai siitä, miten jotain asiaa pitäisi tulkita. Näissä yhteisöissä on lähinnä "hengenheimolaisia" eikä niinkään uskonvelijä tai -sisaria.

Mun uskontoni kulmakivi tuolla jo tulikin eli kaikella elollisella ja elottomalla on henki ja uskoni mukaan mun pitää pyrkiä elämään niitä henkiä kunnioittaen. Jumalina mulla on vanhat suomalaiset jumalat. Mitään kokoontumispaikkoja ei ole, koska mun uskoni on henkilökohtaista eikä sen toteuttamiseksi tarvita muita uskovia. Velvollisuudet liityvät tuohon kulmakiveen. Varsinaisia sääntöjä ei ole, koska tätä uskoa ei määritä kukaan ulkopuolinen. On myös mun oma asiani, jos jokin tekemäni asia on ristiriidassa uskoni kulmakiven kanssa. En siis joudu mihinkään kadotukseen, vaikka liiskaisinkin kenkäni alle muurahaisen. Kysymys on enemmän siitä, miltä musta itsestäni tuntuisi liiskata se muurahainen. Ja koska se tuntuisi musta pahalta, jätän muurahaiset liiskaamatta. Pyrin henkiseen hyväänoloon ja vältän tekemästä asioita, joilla siihen hyväänoloon tulee särö. Vahinkoja sattuu, mutta tietoisesti en tee asioita, joista säröjä tulisi.

Tästä tuli jo nyt niin pitkä sepustus, että tuskin kukaan jaksaa lukea :D Uskon löytämiseen meni toistakymmentä vuotta ja se on niin pitkä tarina, että en ala sitä tähän enempää kirjoittamaan.

[QUOTE="äiti";26933219]No sä huomaat vielä että arki ja vastoinkäymiset alkaa eikä silloin auta vaikka kuinka rukoilet.[/QUOTE]

Auttaa auttaa, Jumala kuulee rukoukset aina. :)

No eiköhän nyt jokainen oikeustoimikelpoinen tajua, että jos palstalle laittaa avauksen jumalistaan (pohjautuu ne sitten johonkin kirjaan tai politiikaan tai ihan mihin tahansa) tulee saamaan kritiikkiä. Yksi inhottava piirre uskovaisissa on kyllä se, että ne eivät millään malta sitä uskovaisuuttaan pitää omana tietonaan, vaan sitä on pakko toitottaa sitten ovista ja ikkunoista. Ap kertoi omat kokemuksensa, joihin vastasin omilla argumenteillani. Minulle, suvulleni ja läheisilleni uskonto on aiheuttanut pelkkää kärsimystä. Psykiatrian todellinen tuntija, vankimielisairaalan johtajaylilääkäri (ainakin entinen, nykyvirkaa en tiedä) Hannu Lauerma on kirjoissaan ja luennoillaan avannut uskonnon syvimmän olemuksen erittäin upealla tavalla ja auttanut myös minua oivaltamaan, mihin tarpeeseen nämä hahmot ihmiselämässä vastaavat.

Joten olkoon kukin miten on, mutta jos aiheesta tekee avauksen on hullua, että sen jälkeen pyydetään ihmisiä olemaan kommentoimatta. Uskonnostaan saa siis toitottaa, mutta on loukkaavaa, jos eivät kaikki vain kuuntele hiljaa ja ole samaa mieltä? Juu juu...

Ap, aivan mahtavaa. Oon tosi onnellinen sun puolesta. :)
Älä välitä näistä negatiivisista kommenteista täällä, tämäkin palsta on täynnä suvaitsemattomia ihmisiä, ketkä ei näköjään voi hyväksyä sitä, jos joku toinen on erilainen kuin he itse.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Älä välitä näistä negatiivisista kommenteista täällä, tämäkin palsta on täynnä suvaitsemattomia ihmisiä, ketkä ei näköjään voi hyväksyä sitä, jos joku toinen on erilainen kuin he itse.

Tietenkin voi. Mikseivät uskovaiset hyväksy sitä, että kaikki eivtä ole heidän kanssaan samaa mieltä ja jaksa kuunnella näitä jorinoita? Itse kyllä jaksan, mutta moni ei. Ja taas hain ilmaisjakeluiden joukosta jonkun perkeleen vartiotornin...

Hienoa,
pidän lähtökohtaisesti uskoon tuloa hyvänä asiana.

Muista kuitenkin, että vaikka uskossa onkin, elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Nyt sinulla menee ilmeisen hyvin, mutta kyllä niitä koettelemuksiakin vielä tulee. Muista kuitenkin olla erkaantumatta Jumalasta, koettelemusten tarkoitus on vahvistaa yhteyttä Jumalaan, muun muassa.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy

Vähän niinkuin uskovaiset, jotka eivät voi hyväksyä, että esim homous on täysin normaalia, eikä siinä ole mitään pahaa.

Yhteistyössä