Aivan järkyttävää rasismia: somalit asuvat ahtaammin kuin suomalaiset :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eyjafjöll:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Jos on varaa valita, niin suomalainen työnantaja valitsee Suomessa syntyneen, oikean värisen ja nimisen työntekijän. Rekrytointi on aina riskipeliä ja työnantaja tuumii ottavansa pienemmän riskin valitsemalla helposti joukkoon sulautuvan työntekijän.

Onko se sitten väärin jos valitsee sen, joka parhaiten osaa työn ja kielen? Mitä itse tekisit työnantajana jos kerran väitteesi pitää paikkaansa? Ottaisitko solidaarisuudesta sen vähemmän pätevän tai rasismin pelossa sen ulkomaalaisen? Tuskimpa. Jos olisit työnantajan asemassa ottaisit sen joka työhön parhaiten sopii.

Ja edelleen niistä minun somalityökavereistani, työhön on paljon hakijoita (oli silloin on nyt) eikä kaikkia läheskään valita. Rannalle jäi suomalainen, suomalaisen nimen omaava ystäväni. Että ei se aina pidä paikkaansa vaikka joskus pitääkin.

Olisi mukava tietää onko asiaa tutkittu vai puhutku ihan mutu-tuntumalta?

Lähteeni on paras mahdollinen eli Helsingin Sanomat.

:D

Jos on varaa valita, niin suomalainen työnantaja valitsee Suomessa syntyneen, oikean värisen ja nimisen työntekijän. Rekrytointi on aina riskipeliä ja työnantaja tuumii ottavansa pienemmän riskin valitsemalla helposti joukkoon sulautuvan työntekijän.

Onko se sitten väärin jos valitsee sen, joka parhaiten osaa työn ja kielen? Mitä itse tekisit työnantajana jos kerran väitteesi pitää paikkaansa? Ottaisitko solidaarisuudesta sen vähemmän pätevän tai rasismin pelossa sen ulkomaalaisen? Tuskimpa. Jos olisit työnantajan asemassa ottaisit sen joka työhön parhaiten sopii.

Ja edelleen niistä minun somalityökavereistani, työhön on paljon hakijoita (oli silloin on nyt) eikä kaikkia läheskään valita. Rannalle jäi suomalainen, suomalaisen nimen omaava ystäväni. Että ei se aina pidä paikkaansa vaikka joskus pitääkin.

Olisi mukava tietää onko asiaa tutkittu vai puhutku ihan mutu-tuntumalta?

Lähteeni on paras mahdollinen eli Helsingin Sanomat.

No sitten sä varmaan voit linkittää sen uutisen? :D Ja muutenkin vastata kysymyksiin.

:attn: :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kamalaahan tuo on, että on vain viiden huoneen asuntoja. Heitä varten pitäisi rakentaa Helsingin keskustaan kymmenen huoneen asuntoja, koska ovat tottuneet kotimaassaan avariin oloihin. Sillä ei ole mitään väliä, että Helsingissä on tuhansia asunnottomia, joille ei edes haluta antaa kaupungin vuokra-asuntoa, vaan asunnot jaetaan hyvätuloisille ja maahanmuuttajille.

Esim. mun kaveriperhe ei saa uutta isompaa asuntoa kaupungilta, koska niitä ei yksinkertaisesti ole täällä helsingissä tarjolla. Odottavat nyt viidettä lastaan, mutta heidän taloyhtiössään somaliperheet asuvat kaikissa 5h+k asunnoissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Minusta tuntuu, että ne asunnot joissa he asuvat Suomessa on tilavia siihen verrattuna mihin ovat Somaliassa tottuneet. Siellä yhdessä pienessä asunnossa saattaa asua monta sukupolvea + mahdollisesti sisarusten perheitä, tätejä, setiä jne.

Voipi olla mutta nyt ei ollakkaan somaliassa.

Alkuperäinen kirjoittaja itse kierrättävä:
Toi roskien vienti väärään paikkaan ärsyttää mua meidän taloyhtiössä.
Biojätteessä säännöllisesti s-marketin muovikasseja =(
Ja kaikille asukkaille jaettiin lajitteluohjeet kun tähän taloon muutettiin.

Muuten ei valiittamista vaikka sisäisesti hieman "ennakkoluuloinen" olenkin.Ainakin meidän talossa asuvat ulkomaalaiset on ihan asiallista porukkaa.Lapsetkin kohteliaita jne.

Onko ohjeet kirjoitettu kaikilla kielillä mitä asukaskunta edustaa?

Läheskään kaikki kun ei osaa suomea.

Ei niin isoja vuokra-asuntoja taida olla tarjolla kenellekään, että jokaiselle perheenjäsenelle olisi esimerkiksi oma huone, jos perheeseen kuuluu yli viisi-kuusi lasta. Ihan samassa jamassa ovat siis suomalaisetkin vuokra-asuntoa hakevat perheet, mikäli lapsia on tosi monta. Meidän kunnassa ainakin isoimmat vuokrakämpät ovat 5-6h+k, sen suurempia ei ole rakennettukaan.

Mun mielestä joutavatkin asua ahtaammin kuin suomalaiset, sillä he ovat tänne tulleet pakoon sotaa tai poliittista uhkaa jne. Ei tarvitsekaan olla sama elintaso kuin suomalaisella, joka on työnteolla ansainnut asuintilansa.

Ei meidän sosiaaliturva kestä sitä että tänne tulee ulkopuolisia joille kustannetaan samat edut kuin ns. omille. Mistä se raha otettaisiin?

Voisi miettiä vaikka kotimaisia vanhuksia, mikä on heidän elintaso ja tilanne. Olisin paljon enemmän huolissani näistä meidän omista kuin vieraista tulijoista? Menkööt takasin jos ei kelpaa.

Mistäs tuon keksit? Jotkut tekee noin, ei läheskään kaikki.
Mun afrikkalainen mieheni on ihan suomalaisessa tehtaassa töissä, naapurissa asuvat afrikkalaiset ajavat minibusseja yms... hyviä ja ahkeria työntekijöitä kaikki. (Eivät tosin ole somaleja vaan kristittyjä afrikkalaisia)

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja itse kierrättävä:
Toi roskien vienti väärään paikkaan ärsyttää mua meidän taloyhtiössä.
Biojätteessä säännöllisesti s-marketin muovikasseja =(
Ja kaikille asukkaille jaettiin lajitteluohjeet kun tähän taloon muutettiin.
Muuten ei valiittamista vaikka sisäisesti hieman "ennakkoluuloinen" olenkin.Ainakin meidän talossa asuvat ulkomaalaiset on ihan asiallista porukkaa.Lapsetkin kohteliaita jne.
Läheskään kaikki kun ei osaa suomea.

Eiks pitäisi opetella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistäs tuon keksit? Jotkut tekee noin, ei läheskään kaikki. Mun afrikkalainen mieheni on ihan suomalaisessa tehtaassa töissä, naapurissa asuvat afrikkalaiset ajavat minibusseja yms... hyviä ja ahkeria työntekijöitä kaikki. (Eivät tosin ole somaleja vaan kristittyjä afrikkalaisia)
Sinun mielestä ei-kristitty ei kykene tekemään töitä?

Suuri osa Somaleista, jotka suomeen kumiveneillä rantautuivat ovat ottaneet omaksi kaikki mahd. tuet mitä voi saada. Perustuen ,n. 2200e käteen/henkilö, lisäksi saavat asumistukea, joka yltää hyvinkin 100% luokkaan sekä lisäksi monta muksua vääntävät. Tälläisiin tuloihin yltää harva suomalainen perhe. Perheen isä saattaa tehdä töitä, mutta se ei ole selviö. Sen lisäksi heille maksetaan matkat kotimaahan "lomailua" varten. Joka mielestäni on käsittämätöntä, sillä juuri turvattomuuden takia he ovat turvapaikkaa hakeneet. Siis, kotimaassa on turvallista lomailla, muttei asua? Suurin osa somaleista ei vaivaudu edes opettelemaan Suomen kieltä, eikä kulttuuria, vaan eletään samanlailla kuin ollaan kotimaassa totuttu. ELI, tuskin he itse valittavat liian ahtaista asunnoista. Itse ainakin nauttisin täysin rinnoin kaikista etuuksista mitä heille ikävä kyllä "suomme".

Ihan sama mulle vaikka asuvat ahtaasti. Mitä kaikkea ne saa kun ne tulee Suomeen? Asunnon, kalusteet, vaatteet, autot, kaiken! Eikä tarvii laittaa tikkua ristiin!

Takasin sinne mistä tulivat!

Me ollaan jo vuosia oltu jonossa isompaan vuokra-asuntoon. Minulle sanottiin suoraan että meidän kunnassa isohkot asunnot menee maahanmuuttaja-perheille :(

Kyllä toivotan minäkin takaisin heidät sinne mistä tulivat, me 4. lasta odottava suomalaisperhe ollaan kolmiossa! Ilmeisesti ollaan siis vähempiarvoisia kuin mamut.
Eikö meidän lapsista muka tulee suomeen työvoimaa?

Kiitti mulle riitti, siirryn äänestämään perussuomalaisia!

N***i saapui Suomeemme salaa
sanoi en Keniaan ikuna palaa
täältä saan safkat, täältä saan rahaa
en edes näe siinä yhtikäs pahaa
discossa naiset tahtoo mua omia
n****in k***i kun on niistä komia
blondi vai tumma en päättää mä saata
taidanpa kaikkien kanssa mä maata
vaan kumma on tulos mi? testini näytti
mua kun hoitsut testissä käytti
sanoivat ettei saa kumitta nussia
mut ei halua Allah k***e pussia