Äitiysrahan laskeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vain ansiotuloista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vain ansiotuloista?

Vieras
Tietääkö kukaan, otetaanko äitiysrahan laskennassa mukaan vain ansiotulot? Tänä vuonna myönnettyyn tukeenhan vaikuttavat vuoden 2005 tulot ja silloin olin osan vuotta äitiyslomalla ja sain äitiyspäivärahaa.

Ihmettelin, kun Kelassa laskettiin v. 2005 vuoden tulot todella pieniksi, mutta siinä ei ilmeisesti huomioitu lainkaan ä-rahoja, pelkästään työtuloni. Jos tämä pitää paikkansa, niin se on minulle vain eduksi, koska silloin saan ä-rahan viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella (ovat 20% suuremmat kuin v.2005).

Äitiyspäivärahaa laskettaessa otetaan tosiaan huomioon vain työtulot, joten jos nuo sinun vuoden 2005 ansiotulot ovat pienemmät kuin viimeisen 6kk, lasketaan äippärahasi tuon 6kk ansiotulojen mukaan:)

niin ja jos viime ä-rahasi oli ihan mukavan suuruinen mielestäsi,niin voit myöskin hakea sitä samaa rahaa tästä toisesta lapsestasi koska edellisen syntymästä on alle 3vuotta.

Mites mulla kun ensimmäinen lapsi syntyi loppuvuonna 04 ja uusi tulokas syntyy 08 alkuvuonna. Eli ensimmäinen ennättää täyttää kolme ennenkuin toinen syntyy. Tuleeko minun äitiysrahastani siis minimi? Voiko tätä mitenkään kiertää? Jos äitiysraha maksetaan vuode 05 tuloista niin silloihan olen saanut öitiysrahaa joka laskettiin palkasta, mutta miten tässä nyt menetellään kun esikoinen kuitenkin kerkeää tuon 3 jo täyttyy? Ihan pihalla olen..

jos esikoinen ehtii täyttää 3v ennen seuraavan la niin silloin et ole oikeutettu samaan äp-rahaan vaan se lasketaan tulojesi mukaan. Taidatpa siis tipahtaa minimille. Paitsi että esikoisesta maksetaan hoitolisää.. kysele kelasta enemmän

Yhteistyössä