Äitiyspäiväraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Pitääkö paikkansa (kuulin jostain ohimennen) et kun en ole ollut töissä tässä odotusten välissä, niin saisin saman äitiyspäivärahan kun ensimmäisestä lapsesta? Eli sain n. 400e ja nyt siis tulisi minimi jos ei pidä paikkaansa... Olen ehtinyt olla nyt kodinhoidontuella muutamia kuukausia ja uusi ä-loma alkaa lokakuussa...
Mikä on minimi äitiyspäiväraha kun verot otetaan pois eli mitä jää käteen siitä?
Pysyykö kodinhoidontuki mulla edelleen vaikka jäänkin äitiyslomalle uudestaan?
Tymiä kysymyksiä, mutta olen kiitollinen vastauksistanne...

Nykyään se on jotenkin niin, että jos edellinen lapsi on alle 3v kun toinen syntyy, saa saman äippärahan kun ensimmäisestä jos ei ole ollut välissä töissä. Ja kotihoidontukea ei kuulemma saa siihen päälle. Tästä oli joku päivä sitten ketju tuolla 0-12kk, käy sieltä kurkkaamassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2005 klo 14:07 Nala78 kirjoitti:
Taitaa justiin lokakuusta lähtien muuttua niin että saa samaa, mutta ei kai mene niin jos äp-rahakausi alkaa aiemmin... Satavarma en kuitenkaan ole... :/

Mulla on samanlainen käsitys, että muuttuu vasta lokakuussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2005 klo 22:05 Tessa kirjoitti:
Äitiyspäiväraha oli mulla pari vuotta sitten 229euroa...oli se minimi...kamala summa, sillä saa oikee mitään..

eikös toi äippäraha noussut joku 100euroa alkuvuodesta? korjatkaa jos olen väärässä! mulla jäi 1,5v. sitten verojen jälkeen joku 240e äitiyspäivärahaa.

Kotihoidontuesta sen verran että esikoisesta saa kai vaan sen yhden summan, en muista mikä se on...mut jos lapsi alle 3v, niin oliko se joku 80e, ja jos yli 3v niin sit se summa on joku 50e.Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä...

äitiyspäivärahan minimi on n15? päivässä. Sunnuntailta ei makseta. Eli se on jotain 375? kk tai oikeestaan 25 päivässä... Siihen kun lisätään sunnuntait niin kai se suunnilleen kuukausi on.. Miinus verot siis. Kyllä alle kolmevuotiaasta pitää saada kotihoidontuen perus osaa jos on kotona...En tietty ole sata varma.

Äitiysloman aikana on mahdollisuus saada muista kotona hoidetuista lapsista kotihoidontukea. Hoitorahaa ei voi saada kuin ääritapauksissa, mutta hoitolisää voi saada 167e/kk, joka on tulosidonnainen. Olen kelalla töissä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2005 klo 21:45 pauliina82 kirjoitti:
Äitiysloman aikana on mahdollisuus saada muista kotona hoidetuista lapsista kotihoidontukea. Hoitorahaa ei voi saada kuin ääritapauksissa, mutta hoitolisää voi saada 167e/kk, joka on tulosidonnainen. Olen kelalla töissä..
millä perusteilla hoitolisän saa?

[/quote]
millä perusteilla hoitolisän saa?
[/quote]

tulojen perusteella... alle kouluikäisestä lapsesta, mutta vain yhdestä lapsesta. itse saan hoitolisää käteen 32e/kk ja minulla kotona hoidettavina 5v ja 3,5v pojat.. olen äitiysrahalla ja sitä saan 526e nettona... sain onneksi enempi kuin sen minimin sillä perusteella kun olin työttömänä työnhakijana ennen äitiyslomaa.

joo lokakuun alus tulee voim. tämä laki et saa saman äitiyspäivä rahan ku viimeksi ollessa äitiyslomalla. eli jos sen jälkeen jää ni voi saada..
no soitin tässä vast ikään kelalle ni se ei sit ihan kumminkaan niin ole.. siinäkin on porsaan reikä..
eli itse jäin nyt hoitovapaalle ja jos toisen lapsen la on ens vuonna tulot katsotaan 2004 vuoden verotuksen mukaan jolloin olen ollu osan töissä osan äitiyslomalla.. ja tämä omasta mielestäni laskee sitä äitiysrahaa.... näin ainakin mulle kelassa kerrottiin... ja kovasti jo odotin et helppoo jäädä kotiin ja tehdä toinen mut ei se nyt niin ollukkaan.. korjatkaa jos joku tietää paremmin.. mut ainakin näin minulle kelassa kerrottiin

Yhteistyössä