Äitiyspäiväraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Pitääkö paikkansa (kuulin jostain ohimennen) et kun en ole ollut töissä tässä odotusten välissä, niin saisin saman äitiyspäivärahan kun ensimmäisestä lapsesta? Eli sain n. 400e ja nyt siis tulisi minimi jos ei pidä paikkaansa... Olen ehtinyt olla nyt kodinhoidontuella muutamia kuukausia ja uusi ä-loma alkaa lokakuussa...
Mikä on minimi äitiyspäiväraha kun verot otetaan pois eli mitä jää käteen siitä?
Pysyykö kodinhoidontuki mulla edelleen vaikka jäänkin äitiyslomalle uudestaan?
Tymiä kysymyksiä, mutta olen kiitollinen vastauksistanne... :ashamed:

Jos uusi äitiyslomasi alkaa lokakuun 1. päivän jälkeen saat saman kuin edellisestä lapsestasi,olettaen että hän on alle 3-vuotias.Minimisummaa en tiedä,Kelan sivuilta löytyy.Ja kyllä voit saada hoitolisää(muistaakseni) vanhemmasta lapsestasi.Kannattaa kysyä Kelasta tarkalleen kun siellä asioit.

minä myös elän tuossa uskossa, että minimiä parempi raha tulisi. Tosin olen viime keväänä nostanut opintotukea (mutta lapsi ei kuitenkaan ole ollut hoidossa), vaikuttaakohan se asiaan?

Löysin kelan sivuilta vain tämän:

1.10.2005 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. Uudistus koskee niitä perheitä, joiden uusi äitiysrahakausi alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen.

Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Olin yhden kuukauden työttömänä, kun mies piti isyyskuukauden. Tietääkö kukaan vaikuttaako tämä asiaan? Toivottavasti ei.
:/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2005 klo 13:09 Pyrystiina kirjoitti:
Löysin kelan sivuilta vain tämän:

1.10.2005 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. Uudistus koskee niitä perheitä, joiden uusi äitiysrahakausi alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen.

Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Olin yhden kuukauden työttömänä, kun mies piti isyyskuukauden. Tietääkö kukaan vaikuttaako tämä asiaan? Toivottavasti ei.
:/

Siis minun mielestäni tuossa sanotaan ihan selvästi, että jos uusi äitiyspäiväraha jäisi pienemmäksi kuin edellisestä lapsesta maksettu (olitpa sitten työssä, kotona tai työttömänä välissä ja olipa isä pitänyt isyyskuukaudet tahi ei), niin seuraavasta lapsesta maksetaan sama kuin edellisestä. Edellyttää vain sitä, ettei edellinen lapsi ole taäyttänyt kolmea vuotta ennen kuin uusi äippärahakausi alkaa.

Kun muutos astuu voimaan 1.10.2005, niin lasketun ajan pitää olla marraskuun puolivälin paikkeilla tai sen jälkeen. Äippärahakausi kun alkaa sen 30 pv (niitä kelan arkipäiviä?) ennen laskettua aikaa.

minulle sanottiin kelalta näin: jos edellinen lapsi on alle 3-vuotias ja hänestä saatu äitiysraha ei ole määräytynyt päivärahan mukaan niin on mahdollista saada sama äitiysraha jos toisen lapsen laskettu aika on 1.10.2005 jälkeen ja kotihoidontukea saa alle 3-vuotiaasta mutta hoitorahasta vähennetään äitiysrahan määrä joten kun minimi äitiysraha on jo hoitorahaa suurempi (15,20e/pvä) niin maksettavaksi jää vain hoitolisä johon sitten vaikuttaa puolison tulot