äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
miten se kelan äitiyspäiväraha määräytyikään? jos nyt haen tukea marraskuussa laskettuaika, niin minkä vuoden verotuksen mukaan tulot lasketaan? tai miten se nyt määräytyikään? tänään tuli kelasta päätös ja se oli mielstäni virheellinen, koska sen mukaan saisin minimimäärän rahaa. olen ollut esikoisen jälkeen töissä 2v.

Minulle sanoi tänään kelassa että vuoden -07 mukaan lasketaan.
Paitsi esim. minulla lasketaan edellisen lapsen mukaan kun syntyy 3vuoden sisään.
Eli käytännössä saan saman rahan kuin ensimmäisestä joka syntyi reilu 3 vuotta sitten, vaikka en töissä ole ollut välillä.

ok, olen siis ollut 2007 verotuksen mukaan vielä silloin esikoisen kanssa hoitovapaalla. nyt siis oikea laskentatapa olisi ottaa huomioon viimeisen 6 kk tulot. siinä ehkä virhe, ymmärsinkö oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
ok, olen siis ollut 2007 verotuksen mukaan vielä silloin esikoisen kanssa hoitovapaalla. nyt siis oikea laskentatapa olisi ottaa huomioon viimeisen 6 kk tulot. siinä ehkä virhe, ymmärsinkö oikein?

Jep. Eli sun pitää toimittaa palkkatodistus Kelaan ja laskettaa uusiksi äippäraha.

Oikea vastaus on, että rahan määrä määräytyy LOMALLE JÄÄMISESTÄ KATSOTTUNA 2 VUODEN TAKAISESTA VEROTUKSESTA. Viimeksi valmistunut verotus EI ole oikea vastaus, koska se valmistuu jo 1.11. Eli jos jää lomalle marras-joulukuussa ei käytetä viimeistä verotusta vaikka muun aikaan vuodesta käytetäänkin.

Helmimammoilla on mahdollisuus kikkailla loman alkuajankohdalla ja verotuksella. Sillä on väliä jääkö lomalle 31.12 vaiko 2.1 (1.1. ei voi jäädä koska se on aina pyhä).

Yhteistyössä