Äitiysloma ja määräaikainen työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten käy?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten käy?

Vieras
Mietin tässä, kun minulla on 3 v määräaikainen työsopimus, jos tämän työsopimuksen aikana tulisinkin raskaaksi, miten kävisi? Kyselen täällä, jos on jotain yleistä käytäntöä/lakia, koska en viitsi työpaikalla asiaa mainostaa... haaveilun asteella vasta, en tiedä tuleeko edes ajankohtaiseksi.
Mutta siis: jos tulisin raskaaksi ja minun pitäisi jäädä äitiyslomalle, irtisanottaisiinko määräaikainen sopimukseni, vai katkaistaisiko se vain siksi aikaa kun olen äitiyslomalla, ja sen jälkeen saisin käyttää työsopimuksessa jäljellä olevat vuodet loppuun?
Saisin ilmeisesti kelalta äitiysrahaa, työnantajalta ilmeisesti en, koska en ole vakituisessa työsuhteessa?
Kiitos paljon jos joku osaa vastata tai on itsekin miettinyt vastaavaa!

Tässä äkkiä mietittynä tuli mieleen, että ei varmaankaan irtisanottaisi, vaan olisit äitiyslomalla ja tulisit sitten takaisin ja olisit määräajan loppuun töissä.

Mitä alasi TES sanoo?

Minä olin raskaaksi tullessani määräaikaisessa työsuhteessa.
Äitiysloman vuoksi ei todellakaan saa irtisanoa työntekijää, hyvänen aika.
Sopimus ei myöskään mitenkään lakkaa olemasta voimassa äitiysloman ajaksi, joten työvuotesi eivät siirry eteenpäin. Olet siis äitiyslomalla ja palaat normaalisti töihin äitiysloman loputtua, mikäli työsopimuksen määräaika ei ole tullut sinä aikana umpeen. Siis jos sopimus olisi vaikkapa 1.1.2007 - 31.12.2009, ja olisit äipälomalla vaikka vuonna 2008, niin vielähän sulla olisi sopimusta jäljellä vuosi.

Kiitos vastauksista!
Kuulostaa lohdulliselta, ettei äitiysloman vuoksi saa irtisanoa.
Ulpu74: Saitko siis äitiyslomasi aikana äitiysrahaa myös työnantajalta, vai vaan Kelalta?

Mietin vain, kun ajattelin että raskaaksi tultaessa määräaik. sopparilla olevilla on asiat tosi paljon heikommin kuin vakituisilla, mutta siis ei välttämättä olekaan? Jos vain luottaa siihen, että työsopimusta jatketaan sitten sen määräaikaisuuden umpeutumisen jälkeen, niin sittenhän ei taida olla hätää?

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Minä olin raskaaksi tullessani määräaikaisessa työsuhteessa.
Äitiysloman vuoksi ei todellakaan saa irtisanoa työntekijää, hyvänen aika.
Sopimus ei myöskään mitenkään lakkaa olemasta voimassa äitiysloman ajaksi, joten työvuotesi eivät siirry eteenpäin. Olet siis äitiyslomalla ja palaat normaalisti töihin äitiysloman loputtua, mikäli työsopimuksen määräaika ei ole tullut sinä aikana umpeen. Siis jos sopimus olisi vaikkapa 1.1.2007 - 31.12.2009, ja olisit äipälomalla vaikka vuonna 2008, niin vielähän sulla olisi sopimusta jäljellä vuosi.

Se mahtaa olla työpaikkakohtainen juttu, maksaako työnantaja äitiysloman miltään ajalta palkkaa vai ei. Meillä piti olla ollut töissä puoli vuotta ennen äippäloman alkua niin sai kolmen kuukauden palkan. Mutta toisaalta olin vakituisessa työssä.

Kaupanalalla ei työnantaja maksa äitiyslomalla ollessa mitään, joten sain vain Kelan päivärahaa. En tiedä muiden alojen käytäntöä, mutta luulisi työehtosopimuksessa lukevan.
Mulle ei muuten tehty uutta työsopimusta sen jälkeen, kun määräaikainen sopimukseni päättyi... Lieneekö työntantaja pelännyt, että tulee paljon sairaspoissaoloja lapsen vuoksi...
Eipä haitannut, sillä sain aika pian uuden työpaikan, joka on kaiken lisäksi vakituinen =)

Mikäs se Kelan maksama päiväraha sitten on? Onko se sama summa, kun ja jos olisi työttömänä? Vai määräytyykö se eri perustein? Vaikuttaako siihen puolison tulot? Itse olen ollut työttömänä ja mitään korvauksia en mistään saanut! Voiko noin käydä myös äitiyspäivärahoille? Vai maksetaanko ne ihan kaikille? Tällä hetkellä pätkätöissä ja työnantajalta tuskin saisin mitään. Sori, mulla ei ole tällaisista asioista entuudestaan tietoa.

Minä sain kaupan alalla sen kolmen kuukauden palkan, koska olin ollut puoli vuotta töissä ennen äippäloman alkua. Mutta niinkuin aikaisemmin sanoin, se on työpaikkakohtainen asia.

Äippäraha on tietty prosenttiosuus tuloista, joita on kuudelta kuukaudelta ennen äippälomalle jääntiä. Tai sitten jos edellisessä verotuksessa tulot ovat isommat, tietty prosenttiosuus näistä.

Puolison tulot muistaakseni vaikuttaa hoitovapaalle jäätäessä. Nyt en puhukaan enempää, kun menee muistelemiseksi ja arvailuksi :)

Äitiysrahaan ja vanhenpainrahaan ei vaikuta puolison tulot. Jos tulisit heti raskaaksi ja jäisit siis äippälomalle tänä vuonna, palkka maksettaisiin 2005 vuoden tulojen mukaan, tai viimeisen puolen vuoden mukaan jos olet tienannut puolessa vuodessa 20% enemmän kun koko 2005 vuonna.Kosinhoitotukea saa kai kaikke sen 300e mutta hoitarahan saantiin vaikuttaa koko perheen tulot ja koko.

Ihan rahatta ei äippälomalla jää, mutta saisit varmaan sen minkä opiskelijatkin mikä on kai se minimi, jotain 500-600e välillä/kk.

Näin muistelisin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja muistelisin:
Äitiysrahaan ja vanhenpainrahaan ei vaikuta puolison tulot. Jos tulisit heti raskaaksi ja jäisit siis äippälomalle tänä vuonna, palkka maksettaisiin 2005 vuoden tulojen mukaan, tai viimeisen puolen vuoden mukaan jos olet tienannut puolessa vuodessa 20% enemmän kun koko 2005 vuonna.Kosinhoitotukea saa kai kaikke sen 300e mutta hoitarahan saantiin vaikuttaa koko perheen tulot ja koko.

Ihan rahatta ei äippälomalla jää, mutta saisit varmaan sen minkä opiskelijatkin mikä on kai se minimi, jotain 500-600e välillä/kk.

Näin muistelisin... :)

Pieni korjaus, siis jos tulot viimeiseltä puolelta vuodelta kerrottuna kahdella + vielä jotkut lomakorvausprosentit on 20 % suuremmat kuin vuoden 2005 summa, silloin äitiys- ja vanhempainrahat lasketaan siltä ajalta.

katriina_ onko tosiaan noin? Hyvä kun korjasit. Se sitten lasketaan kai erilailla sairauspäivärahaa laskiessa.... Nimittäin ainakin silloin laskettiin noin kun olin pitkään sairaslomalla myöhäisen keskenmenon jälkeen.

Yhteistyössä