Äitiysloma/hoitovapaa ja asuntolainan haku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko ne pankissa kyselleet mahdollisesta hoitovapaasta ja mitä olette vastanneet? Olen mahdollisesti jäämässä hetkeksi hoitovapaalle, mutta eikai sitä kannata pankissa kuuluttaa....

Me saatiin vuosi sitten keväällä asuntolaina (oltais saatu enemmänkin kun mitä loppujen lopuks tarvittiin) vaikka olin hoitovapaalla ja sanottiin että vapaa jatkuu melkein vuoden loppuun asti. Pankille tuntui merkitsevän enemmän se että mulla on työpaikka odottamassa.
Hoitovapaalle jäämistä ei kai ole mikään pakko kertoa pankille,mutta teiän kannattaa ottaa asia huomioon itse,ettette suunnittele epärealistista maksumäärää sille ajalle..

Tottakai otamme asian itse huomioon. Mutta ainakin meidän pankissa maksetaan kaikki menotkulutkin reippaasti yläkanttiin, varmuuden vuoksi. Olen kyllä laskenut tosi tarkkaan tulot/ menot, ja omassa asuminen olisi meille halvempaa kuin tämä nykyinen asumismuoto.

[QUOTE="Juu";26749562]Jos sinulla on vakituinen työpaikka, mun käsitys on kanssa se, että se on ainoa, joka pankille merkitsee, ei hoitovapaat. Meillä ainakin oli näin.[/QUOTE]

Ei ole. Ollaan kyllä haettu ennenkin lainaa ja saatu, vaikka minulla ei ole koskaan ollut vakituista paikkaa... silloin ainakin pankille on merkannut vaan se että on jatkuvaa työhistoriaa ja tietynlainen ala. Nyt huolettaa vaan tuo hoitovapaa, jos kaatuu siihen.

Jos sinulla ei työpaikkaa ole, niin etköhän sinä ole tavallaan tuloton pankin mielestä joka tapauksessa?
Eli en usko, että sillä hoitovapaalla on mitään merkitystä.

[QUOTE="alma";26749756]Jos sinulla ei työpaikkaa ole, niin etköhän sinä ole tavallaan tuloton pankin mielestä joka tapauksessa?
Eli en usko, että sillä hoitovapaalla on mitään merkitystä.[/QUOTE]

Aijjaa, en tiedä. Voi olla, mutta todellisuudessa en tietenkään ole tuloton, eli aika kurjaa.

Tuskin ne ees kysyy ja jos kysyy niin voithan sanoa että tämänhetkisen suunnitelman mukaan oot menossa töihin. Saathan sinä muuttaa mkeltäsi lainan saatuasi.

Ollaan saatu lainaa vaikka oon ollut työtön ja kht:lla....Eli ihan pankista kiinni ja miehen tuloista, mitään kyselyitä mun kotona olosta tai sen jatkumisesta ei ole tullut..

[QUOTE="vieras";26749771]Aijjaa, en tiedä. Voi olla, mutta todellisuudessa en tietenkään ole tuloton, eli aika kurjaa.[/QUOTE]

No mitä tuloja sinulla sitten on kotihoidon tuen lisäksi? Sillä nyt ei varmaan mitään lainaa hoideta.

[QUOTE="alma";26749826]No mitä tuloja sinulla sitten on kotihoidon tuen lisäksi? Sillä nyt ei varmaan mitään lainaa hoideta.[/QUOTE]

Tarkoitin äitiysrahoja, että eikö niitäkään muka lasketa tuloksi koska mulla ei ole työpaikkaa odottamassa. Mutta kyllähän se kotihoidontukikin tuloa on. Jos kerran lapsilisätkin ja näemmä toimeentulotukikin lasketaan tueksi, niin miksi ei sitten kotihoidontukea.

Ei tietenkään hoideta, vaan lähinnä miehen tuloilla, mutta kyllä meillä sekin tuloiksi lasketaan. Esim. lainanlyhennys olisi meillä n. 500 €/kk, ei kovin suuri.

No luonnollisesti väität pankissa, että menet heti vanhempainvapaan päättymisen jälkeen töihin. Aivan turha siellä on mitään kätännössä lähes tulotonta hoitovapaa-aikaa mainostaa, jos aikoo lainaa saada.

Itse hain yksin äitiyslomalla ollessani asuntolainaa. En puhunut hoitovapaasta mitään vaikka tiesinkin sellaiselle joksikin aikaa jääväni. Tuloiksi laskettiin myös lapsilisät sekä elatusavut.

Yhteistyössä