Äitiysloma ja rahan käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei, miten muissa perheissä on järjestelty raha-asiat kun nainen jää kotiin hoitamaan lasta? Itse olen jäämässä äitiyslomalle ja mahdollisesti myös sitten myöhemmin hoitovapaalle. Minulla on jonkin verran paremmat tulot kuin miehellä mutta nyt tietenkin tulot putoaa äitiysloman takia. Itselle on vaikea ajatuksena että joutuisin "menemään miehen kukkarolle", olen tottunut aina pärjäämään omillani mutta nyt tietenkin voi tehdä tiukkaa eli todennäköisesti pitää esim. lainanlyhennyksiä järjestellä. Kertokaa esimerkkejä miten teillä tehdään :)

meillä on otettu pitkä asuntolaina(pienet lyhennykset) eikä muuta lainaa sen vuoksi että asuntoa ostaessa jo oli tiedossa että toivottavasti jossain vaiheessa niitä lapsia tulee. minulla on myös miestä paremmat tulot ja olen töissä ollessa laittanut rahaa säästöön ihan reippaasti ennen lasten syntymää, kun siinä ekaa lasta yrittäessä vierähti tovi, toinen tulikin sitten heti. äitiyslomalla ollessa pystyin maksamaan puolet yhteisistä menoista niinkuin aiemminkin kun hilasin vähän veroprosenttia alaspäin. omia menoja kuitenkin paljon vähemmän kun ei käy töissä(bensaa,(työ)vaatteita, ulkona syötyjä lounaita jne). hoitovapaalla ollessa sitten maksoin sitten säästöistä lainanlyhennyksiä ja muita menoja niin että suunnilleen pulet yhteisistä menoista maksoin edelleen. nyt olen taas äitiyspäivärahalla ja rahat riittävät hyvin. jatkossa sitten hoitovapaalla taas makselen omista säästöistä.
tämä sen vuoksi että jotenkin ajattelen että olen kotona sen vuoksi että haluan itse olla lasten kanssa kotona, ja jos minula on se mahdollisuus rahoittaa niin mikä ettei. tällä tavalla pystymme myös kotihoidontuella ostamaan sellaista ruokaa mitä haluamme syödä, käydä joskus ulkona syömässä, matkustella ainakin suomessa loma-aikana jne. jos olisimme pelkästään miehen tulojen varassa niin aika lailla joutuisi pihistelemään.

[QUOTE="vieras";23671782]Meillä yhteiset rahat ja yhdessä myös säästettiin rahaa hoitovapaata varten.[/QUOTE]

Säästitte siis jo ennen äitiyslomaa vai? Meillä se on vähän myöhäistä nyt kun äitiysloma on alkamassa ja tänä aikana ei kyllä rahaa tule jäämään... :(
ap

Alkuperäinen kirjoittaja Häh?;23671865:
Ettekö ole yhdessä sopineet mitään raha-asioista?

Emme mitään laskelmia ole sen kummemmin tehneet, mies kyllä on sanonut että hän on tietenkin valmis maksamaan lainanlyhennykset jne. mutta ei hänenkään palkka kaikkeen riitä ;) Mutta emme ole siis vielä sopineet mitään toimintamallia.
ap

Mulla myös hieman paremmat tulot kuin miehellä. Olin itse äitiys- ja vanhempainloman jälkeen hoitovapaalla 6kk ja mies sitten vielä vuoden. Mun hoitovapaan aikana mies maksoi mulle muutaman satasen kuussa, miehen hoitovapaan ajan minä maksoin hänelle saman verran kuussa. Menot laitettiin edelleen puoliksi.

meillä on otettu pitkä asuntolaina(pienet lyhennykset) eikä muuta lainaa sen vuoksi että asuntoa ostaessa jo oli tiedossa että toivottavasti jossain vaiheessa niitä lapsia tulee. minulla on myös miestä paremmat tulot ja olen töissä ollessa laittanut rahaa säästöön ihan reippaasti ennen lasten syntymää, kun siinä ekaa lasta yrittäessä vierähti tovi, toinen tulikin sitten heti. äitiyslomalla ollessa pystyin maksamaan puolet yhteisistä menoista niinkuin aiemminkin kun hilasin vähän veroprosenttia alaspäin. omia menoja kuitenkin paljon vähemmän kun ei käy töissä(bensaa,(työ)vaatteita, ulkona syötyjä lounaita jne). hoitovapaalla ollessa sitten maksoin sitten säästöistä lainanlyhennyksiä ja muita menoja niin että suunnilleen pulet yhteisistä menoista maksoin edelleen. nyt olen taas äitiyspäivärahalla ja rahat riittävät hyvin. jatkossa sitten hoitovapaalla taas makselen omista säästöistä.
tämä sen vuoksi että jotenkin ajattelen että olen kotona sen vuoksi että haluan itse olla lasten kanssa kotona, ja jos minula on se mahdollisuus rahoittaa niin mikä ettei. tällä tavalla pystymme myös kotihoidontuella ostamaan sellaista ruokaa mitä haluamme syödä, käydä joskus ulkona syömässä, matkustella ainakin suomessa loma-aikana jne. jos olisimme pelkästään miehen tulojen varassa niin aika lailla joutuisi pihistelemään.

Tämä vaatii kyllä aika paljon etukäteissäästöjä?? Jos maksat koko ajan kaiken ihan niin kuin kävisit töissä... Eli aika isot säästöt pitää olla?

[QUOTE="vieras";23671890]Säästitte siis jo ennen äitiyslomaa vai? Meillä se on vähän myöhäistä nyt kun äitiysloma on alkamassa ja tänä aikana ei kyllä rahaa tule jäämään... :(
ap[/QUOTE]

Juu, alettiin säästää jo paljon ennen äitiyslomaa. Nyt olen ollut vuoden jo hoitovapaalla eikä yhtään ole tarvinnut pihistellä mistään.

Meillä laitettiin asuntolaina lyhennysvapaalle heti, kun jäin äitiyslomalle, vaikka olisi ollut varaa lyhentää lainaa. Laitettiin lyhennyksen verran säästöön hoitovapaata varten äitiyslomalla ja molemmat säästettiin jo muutenkin omista palkoistamme raskausaikana. Hoitovapaalla lyhennysvapaa jatkuu ja olen kotona 3 vuotta. Kynnystä oli kyllä ajatella niin, että lainaa ei lyhennetä, mutta ehtii sitä lyhentää myöhemmin, tärkeää on olla lasten (kaksoset) kanssa kotona ja näin ei ole tarvinnut venyttää penniä edes hoitovapaan aikana. Ja jos budjetti edes suurin piirtein pitää, ei tarvitse venyttää jatkossakaan.

Meillä siis yhteisistä säästöistä paikataan perheen yhteistä budjettia eli käytännössä sitä mun osuutta perheen kk-menoista. Meillä on muutenkin aika pitkälti yhteiset rahat olleet, kun ollaan yhdessä asuttu. Omatkin tilit on, mutta enemmän on käytetty aina yhteistä tiliä.

Koska on yhteisiä lapsia, en koe, että tää hoitovapaalla oleminen nyt olisi miehen kukkarolle menemistä ja mieheni on kannustanut minua olemaan kotona sen 3 v, jos vain mun oma pää kestää. Ihan hyvin on vielä kestänyt, reilu vuosi on vielä hoitovapaata jäljellä.

Meillä aloitettiin säästäminen jo "tekovaiheessa". Sitten kun tulot tippui, niin menot karsittiin, toki näin kävi automaattisesti jo raskaana ollessa kun esim biletys jäi. Meillä on yhteiset rahat, ensin huolehditaan perheen tarpeet (+lainanlyhennykset ym) ja sitten vasta huvitukset. Meillä myös minä tienaan miestäni enemmän, olikin luonnollista että hän jäi hoitovapaalle, itse menin töihin vanhempainvapaan päätyttyä. Hoitovapaan aikana ei juuri tarvinut mistään tinkiä, kun niistä yhteisistä säästöistä lyhennettiin lainaa ja makseltiin esim isoja vakuutusmaksuja.

Eikö ihmiset puhu näistä asioista kun lasta aletaan suunnitella :O

[QUOTE="vieras";23671937]Tämä vaatii kyllä aika paljon etukäteissäästöjä?? Jos maksat koko ajan kaiken ihan niin kuin kävisit töissä... Eli aika isot säästöt pitää olla?[/QUOTE]

siis äitiyslomalla en käytä säästöjä vaan hoitovapaalla. niinkuin sanoin niin rahaa on laitettu reilusti säästöön etukäteen. ehdin olla hoitovapaalla n 9kk ennen uutta äitiyslomaa. vielä on säästöjä jäljellä suunnilleen puolen vuoden hoitovapaaseen tämän äitysloman jälkeen. saas kattoa mitä sitten tehdän. ei toki kolmivuotiaaksi asti ole tällä systeemill varaa näitä penskoja hoitaa.

Mulla myös isommat tulot kuin miehellä. Meillä raha-asiat hoitui äitiys- ja vanhempainvapaan ajan ihan luontevasti, kun jotenkin vaan ne menotkin pieneni, kun olin kotona... Siis ei tarvinut mistään pihistellä. Hoitovapaan aikana sitten mentiin aikaisempien säästöjenkin avulla. Tosin hoitovapaata pidettiin molemmat vuorotellen ja itse tein myös osa-aikatöitä, vaikka muksu oli vielä kotihoidossa.

[QUOTE="vieras";23671903]Emme mitään laskelmia ole sen kummemmin tehneet, mies kyllä on sanonut että hän on tietenkin valmis maksamaan lainanlyhennykset jne. mutta ei hänenkään palkka kaikkeen riitä ;) Mutta emme ole siis vielä sopineet mitään toimintamallia.
ap[/QUOTE]

no toivottavasti sä et oo niitä ihmisiä jotka on lykäämässä lapsensa hoitoon 9kk iässä kun yhtäkkiä selviääkin ettei oo 'taloudellisesti mahhdollista' olla lasten kanssa kotona. selvitä ees nyt etukäteen paljon tuut sitte hoitovapaalla samaan. verojen jälkeen ehkä 300 kuussa jossei oo kuntalisää. laske se veroprosentti nyt uusiks, jos siellä ois vähän karsittavaa. jos tulee laskettua liian tiukaksi niin mätkyt tulee maksettavaksi 2012 jouluna, oot sitte jo ehkä töissä jolloin on rahaa niitä maksaa.. laina vaan lyhennysvapaalle ja karsitte kuluja. kotona et ihan oikeesti tarvi mitään uusia vaatteita tai kampaajaa muutamaan kuukauden välein. eikä lapsikaan tarvi uusia vaatteita tai tavaroita, se voi ihan hyvin käyttää käytettyjä jos vaihtoehto on se että on niissä uusissa tamineissaan päiväkodissa :(

Äitiyslomalla tulot ei ainakaan mulla/meilla laskeneet niin paljon, että olisi menoissa pitänyt säästellä sen enempää kuin aikaisemminkaan. Vasta sitten kun lapsi täytti 1 tai 2v. ja kotihoidontuki aleneni, niin sitten piti alkaa olla tarkempi ja kyllä meillä ainakin mies tajuaa sen, ettei mun rahat riitä kaikkeen, joten tarjoaa mulle rahaa kyllä välillä ihan pyytämättäkin. Yhteisiä ainakin ruoka yms, menot ovat, joten yhdessä ne pitää maksaakin. Sitten jos toinen puolisosta esim. harrastaa jotain kallista, haluaa ostaa jousipyssyjä, yms. niin ne saa ostaa sitten "omilla" rahoillaan.

Minäkin olen jäämässä parin kuukauden kuluttua äitiyslomalle. Ei ne tulot niin hirveästi tipu, äitiyspäivärahahan on noin 70% palkasta. Laskin juuri, että työssäkäynti maksaa minulle paljon kuukaudessa, että melkeinpä pärjää paremmin kuin töissä käydessä, ainakin alkuun. Esikoisen päivähoitomaksu, työmatkakulut, lounaat yms. vie lähes tonnin kuussa.

Meillä mies tienasi aikas paljon enemmän kuin mä, ja aina on ollut yhteiset rahat. Omien tulojen suhteessa on rahaa käytetty niin yhteisiin kuin omiin menoihin. Lapsen hoito on yhteinen asia, joten siinä mielessä se ei muuta tilannetta. Hoitovapaalla yritin tehdä mahd paljon töitä (olen yrittäjä), mut kuitenkin niin etten kuormittaisi liikaa hoitajia, eli anoppilaa, siskoa ja isän perhettä. Eipä se kuitenkaan samaa vastannut kuin normaali työnteko, ymmärrettävästi. Hoitovapaalla on vaan pakko karsia kuluja, jollei ole niitä säästöjä, ja ainakin minusta on hyvinkin ok, että mies maksaa enemmän perheen kuluja, kun vaimon kotiin jääminen on kerran arvioitu yhteiseksi eduksi.

Hei, miten muissa perheissä on järjestelty raha-asiat kun nainen jää kotiin hoitamaan lasta? Itse olen jäämässä äitiyslomalle ja mahdollisesti myös sitten myöhemmin hoitovapaalle. Minulla on jonkin verran paremmat tulot kuin miehellä mutta nyt tietenkin tulot putoaa äitiysloman takia. Itselle on vaikea ajatuksena että joutuisin "menemään miehen kukkarolle", olen tottunut aina pärjäämään omillani mutta nyt tietenkin voi tehdä tiukkaa eli todennäköisesti pitää esim. lainanlyhennyksiä järjestellä. Kertokaa esimerkkejä miten teillä tehdään :)
Ööö, onko myös talot, tontit, autot kummankin nimissä? Vai omistaako toinen puoliso kaiken? Silloin ei ole paskankaan väliä onko "yhteisiä" rahoja koska nimi ratkaisee omistussuhteen.

Minusta on järkyttävää miten naiset puhuvat kehtaavatko mennä miehen kukkarolle!eiköhän ne lapset ole yhdessä hankittu? Eikö se ole ihan miehen/puolison velvollisuus elättää toinen, kun hän hoitaa yhteisiä lapsia? Mutta nykyajan miehet onkin kaikki ihan vastuuttomia pullamössö poikia. Ilmankos kukaan ei enää halua lisääntyä. Tämä epäkohta on muuten ihan tasa-arvon syytä btw naiset..

Yhteistyössä