Äitini vähemmän mukava jouluyllätys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Istafra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhempasi ovat siis alkoholisteja (suuttuvat, ku ongelmasta huomautetaan). Siitä sun ei kannata taakkaa itsellesi ottaa. Olet avannut kotsi ovet helle, tulevat jos ovat tullakseen.

En nyt alkoholisteiksi, en suurkuluttajiksikaan heitä sentään kutsuisi, mutta aika tärkeä rooli sillä alkoholilla juhlapyhien aikaan on.

No ongelma se tuntuu olevan, jos esim. ei jouluateria lasten seurassa voi sujua kohtuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En oikein tiedä mitä kommentoisin, :/ erityisesti joulu tuntuu olevan juuri sellainen aika, joka
herättää ihmisissä uinuvat ( tai näkyvät) marttyrit ja mielipuolet esiin.( Älä loukkaanu Istafra, tietänet mitä tarkoitan..)
Neuvoa en osaa, mutta toivon, että saatte viettää itsellenne ja perheellene mieluisan aaton.

En loukkaannu tietenkään!
Kiitos sitä samaa sinulle!

Luulen kyllä, että näitä kerrostumia on tässä äitini ja minun suhteessa niin paljon, ettei kukaan muu pysty meitä auttamaan kuin ihan me itse.
Minä olen äitiäni mennyt usein vastaan, mutta hän ei ole kohtaamispaikalle koskaan halunnut tulla.

Vanhempasi ovat siis alkoholisteja (suuttuvat, ku ongelmasta huomautetaan). Siitä sun ei kannata taakkaa itsellesi ottaa. Olet avannut kotsi ovet helle, tulevat jos ovat tullakseen.

En nyt alkoholisteiksi, en suurkuluttajiksikaan heitä sentään kutsuisi, mutta aika tärkeä rooli sillä alkoholilla juhlapyhien aikaan on.

No ongelma se tuntuu olevan, jos esim. ei jouluateria lasten seurassa voi sujua kohtuudella.

Totta...

Hmmm.... mun mielestä jos suunnittelee jotain - olipa jouluksi tai miksi päiväksi tahansa - kysymättä siihen liittyvien muiden mielipidettä asiasta, on turha suuttua, jos palikat kaatuu. Kun perheellä on kummankin puolison vanhemmat ja joulussa aaton lisäksi vain kaksi pyhäpäivää, niin aina ei käy flaksi tulla kutsutuksi juuri joulupäivänä.

Ymmärsin, että molempien isovanhempien kutsuminen joulupäivänä ei ole hyvä ajatus, joten tänä vuonna näin ja ehkä ensi vuonna toisinpäin.

Mulla ei ole tuollaista ongelmaa ollut, koska exän vanhemmat - onneksi :D - ovat jehovantodistajia eivätkä siis edes joulua vietä. Mutta jos olisivat viettäneet, niin mun vanhemmille olisi ollut ihan selvää, että eivät aina pääse haluamaansa aikaan meille.

Anna äitisi mököttää. Hyvä kuitenkin, että puhuit isäsi kanssa, ettei tule hänelle jotain väärinkäsityksiä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En oikein tiedä mitä kommentoisin, :/ erityisesti joulu tuntuu olevan juuri sellainen aika, joka
herättää ihmisissä uinuvat ( tai näkyvät) marttyrit ja mielipuolet esiin.( Älä loukkaanu Istafra, tietänet mitä tarkoitan..)
Neuvoa en osaa, mutta toivon, että saatte viettää itsellenne ja perheellene mieluisan aaton.

En loukkaannu tietenkään!
Kiitos sitä samaa sinulle!

Luulen kyllä, että näitä kerrostumia on tässä äitini ja minun suhteessa niin paljon, ettei kukaan muu pysty meitä auttamaan kuin ihan me itse.
Minä olen äitiäni mennyt usein vastaan, mutta hän ei ole kohtaamispaikalle koskaan halunnut tulla.

niin. Äitien ja tytärten suhteet eivät ole mitenkään mutkattomia aina.
Ei ole ollut itsellänikään suhteessa äitiini, melko mutkikas tie on kuljettu. Enkä tiedä osaanko omien tyttärieni kanssakaan kulkea siten, ettei tiestä tulisi kivinen :ashamed:
Ketäänhän ei voi kohtaamispaikalle pakottaa, mutta en tiedä, onko tarkoituksenmukaista jäädä sellaiselle toista pitkiksi ajoiksi odottelemaankaan.

Sinulla on täysi oikeus määritellä haluatko viettää aattoa oman perheen kesken vai kutsua mukaan muitakin. Niinikään sinulla on oikeus päättää minkä verran alkoholia sallit lasten nähden käytettävän. Ymmärrän täysin ettet halua lasten näkevän aattona hiprakassa olevia isovanhempia! En minäkään haluaisi, joulu on sentään lasten juhla.
Äidilläsi ei ole oikeutta päättää ketä teille kutsutaan joulupäivänä, jos miehesi vanhemmat eivät häntä miellytä, olkoon itse tulematta. Kyllä aikuisen ihmisen tulee voida olla kylässä samaan aikaan ihmisten kanssa joita ei välttämättä arvosta. Kysymys on suvusta ja kompromisseja tulee kyetä tekemään.
Äitisi kuulostaa, anteeksi vaan, luonnehäiriöiseltä jolla on tarve manipuloida ympäristöään. Juuri siltä kuulostaa tuo suutahdus että hankkii toisen perheen jonka luona vierailla ja se että vertaa sinua kuolleeseen siskoosi...
Ja itsehän he olivat varanneet matkan juuri jouluksi, ei sinun tarvitse joulun viettoasi aikaistaa heidän valintojensa takia. Matkalle pääsee kyllä muulloinkin.
Selvästi äitisi haluaa että tanssit hänen pillinsä mukaan. Itse vaikutat järkevältä ja sovittelevalta, mutta muista vetää myös omat rajasi. Usein luonnehäiriöisten lapsista kehittyy ylikilttejä, muut itsensä kustannuksella huomioon ottavia. Johtuen siitä että ovat joutuneet mukautumaan luonnehäiriöisen vanhempansa käytökseen lapsena. Voimia ja rohkeutta sinulle! Sympatiani ovat sinun puolellasi!

Kiitos Keittiönoita, Ultramariini ja "Joo" mielipiteistänne!

Isälläni on syntymäpäivä maanantaina. Lähetän hänelle sähköpostitse onnittelut ja kysyn uudemman kerran, milloin he suunnittelivat tulevansa. Mieleni tekisi avautua sähköpostissa asialliseen sävyyn enemmänkin, mutten tiedä, viitsinkö sitä tehdä.

Kerron kyllä, miten joulunvietto sitten loppujen lopuksi sujui :)

eilen kyseltiin, että mitä tehdään aattona..vaikka olen jo sanonut sata kertaa, että olemme oman perheen kanssa kotona. Olisivat niin änkemässä tänne.. Ei vaan jaksa! :(

Joulu nyt on niin - joulu. Jossain vaiheessa elämäänsä sitä saattaa joutua perheessään / suvussaan siihen rooliin, että onkin vastuussa muiden juhlapyhistä. Meidän perhe ei voi jättää mun äitiä yksin tai veljen kanssa kaksi eli heidän on pakko päästä meille jouluksi. Miehen vanhemmat huolehtivat miehen mummosta ja ilman meitä heidän joulunsa on tylsä ja lapseton, joten on meidän velvollisuus viettää sitä heidän kanssaan. Kumpikaan ei voi matkustaa ja välimatkaa on pari sataa kilsaa. Onneksi kaikille meillä on auto. Pakoon tätä kaikkea emme pääse muuta kuin viettämällä joulua ulkomailla mieluiten työmatkan vuoksi, koska itsehän emme toki haluaisi menettää hienoa joulua suvun kesken. Joo, ulkomailla ollaan.

Yhteistyössä