Äitini vähemmän mukava jouluyllätys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Istafra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulen, että sinun tosiaan kannattaa hoitaa järjestelyt isäsi kanssa, eiköhän äitisi lepy, kun huomaa missä menneään. Ellei, ota asia puheeksi, mutta vaikka vasta joulun jälkeen, niin ei kulu aatto hampaita kiristellessä, jos äitisi loukkaantuu.

Ja niin, menevätkö pasmat sitten kaikilta sekaisin, jos kutsut myös omat vanhempasi silloin joulupäivänä? Entä jos äitisi saisi valita noista kahdesta päivästä, aatto vai joulupäivä?

äitisi loukkaantui siitä, että olit ehtinyt jo miesten sukulaisille varaamaan tuon joulupäivän ja koska aatto ei oikein teille passannut, niin tottahan se on, että aika vähän jätit heille mahdollisuutta tapaamiseen joulun aikaan. Mitä tulee marttyyri ja despoottiäitiin niin en vielä äitiäsi tämän esimerkin perusteella diagnosoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Ja niin, menevätkö pasmat sitten kaikilta sekaisin, jos kutsut myös omat vanhempasi silloin joulupäivänä? Entä jos äitisi saisi valita noista kahdesta päivästä, aatto vai joulupäivä?

Niin minä isälleni ehdotin. Ja myös mahdollisuutta tulla jonakin muuna päivänä, kun äitini ei appivanhempiani kovin korkealle arvosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja jojo:

Niin minä isälleni ehdotin. Ja myös mahdollisuutta tulla jonakin muuna päivänä, kun äitini ei appivanhempiani kovin korkealle arvosta.

Minusta sinä olet kyllä silloin ollut niin reilu kuin voi kohtuudella odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äitisi loukkaantui siitä, että olit ehtinyt jo miesten sukulaisille varaamaan tuon joulupäivän ja koska aatto ei oikein teille passannut, niin tottahan se on, että aika vähän jätit heille mahdollisuutta tapaamiseen joulun aikaan. Mitä tulee marttyyri ja despoottiäitiin niin en vielä äitiäsi tämän esimerkin perusteella diagnosoisi.

Ei tämän esimerkin vuoksi moista luonnekartoitusta pysty tekemäänkään, mutta 38 vuoden kokemuksella voi :)

Yleensä he ovat ITSE halunneet tulla jonakin muuna ajankohtana kuin joulupäivänä.

tää on niin tätä! Mulla menee oman äidin kanssa hyvin, mutta anoppi on oma lukunsa. Nytkin laittoi miehelle spostia ettei aijo muistaa ketään (ei edes ensimmäistä lastenlastaan...)

Alkuperäinen kirjoittaja f:
tää on niin tätä! Mulla menee oman äidin kanssa hyvin, mutta anoppi on oma lukunsa. Nytkin laittoi miehelle spostia ettei aijo muistaa ketään (ei edes ensimmäistä lastenlastaan...)

Siis hä?!? Ei kai nyt ensmäistä ellei toistakaan, vaiiiii??????

Tarkoitatko, että he olisivat halunneet tulla teille aatoksi valmiiseen pöytään ja tuoneet omat viinat tullessaan? - Entä mikseivät he tule tapaninpäivänä, kun heille ei joulupäivä sovi. En tiedä, ei ole mun asia. - Jos se nyt olisi minusta kiinni, sanoisin suoraan, että minua häiritsee alkoholinkäyttö. Että minä en viihdy seurassa, jossa käytetään alkoholia.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Oikein! Hän kertoi suoraan, mitä aikomuksia hänellä on. Hänhän on aikuinen ihminen ja elää itse oman elämänsä. Hänellä oli jo oma vauva ja lapsi. Hän on jo hoitanut lasta ja leikkinyt ihan tarpeekseen. Nauti nyt miehestäsi, joka oli kerran vauva - jonka kakkavaipat hänen äitinsä vaihtoi. Tuskin muutenkaan laiminlöi. - Hoida itse lapsesi, sinunhan he ovat ja miehesi, te olette hoitovastuulliset. Ette voi taikoa lapsianne pois, vaan nyt he kuuluvat teidän elämäänne. Se on ihan yks hailee, mitä se ja se ja se tekee suhteessa teidän lapsiinne, koska kenelläkään muulla kuin teillä itsellänne ei toistaiseksi ole heistä hoitovastuuta. Kasvakaa aikuisiksi, teinivanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Olemme toisinaan. Emme joka joulu. Viime vuonna he olivat etelässä.
Muita lapsia ei ole enää, kun siskoni kuoli kymmenisen vuotta sitten. Siksi minulta odotetaan ehkä kahden lapsen velvollisuuksia.

Tuosta syystä joulut on varmaan vaikeita aikoja äidilles? Pientä ymmärrystä hei, ei tuo käytös kivalle kuulosta mutta kuitenkin pitäisi olla sovittavissa kaiken järjen mukaan kun ei tuon kummemmasta ole kyse. Vaikuttaa oma tekstisikin siltä, että itsepäisyyttäsi et voi periksi antaa. Ei ihme, että niitä riitojakin tulee jos ajatellaan vain "minä minä minä"

Ja ymmärrän joulun oman perheen kesken, mutta eikö se oma äiti ole perhettä ja joulu ole sellainen juhla jolloin ketään ei jätetä yksin, vaan omista läheisistä pidetään "huolta" Mulla ainakin olisi paha mieli jos äiti olisi yksin aattona kun svoisi olla lasten jouluakin katsomassa muutakin kuin joulupäivän kahvikupilla.

Eikä tuota asiaa nyt puhumalla saa sovittua ja tehtyä mukavaksi kaikille, vai onko se kivempi sitten riidellä ja äkkäillä? Äitisi sanoi ikävästi, mutta eikai siitä kannata perheriitaa järjestää ja senkus soitat äidilles ja sovitte.

Kirjoittelin eilen kuinka minua jurppii oma äitini :headwall:
Ja kuinka hän haluaa olla se jonka pillin mukaan kaikkien on tanssittava,eihän muilla nyt ole edes elämää.
Jos yhtään lohduttaa niin onneksi joulu on kerran vuodessa =)

Koitetaan kestää :) Iloista joulumieltä sinulle kaikesta huolimatta :hug:

Tuosta syystä joulut on varmaan vaikeita aikoja äidilles? Pientä ymmärrystä hei, ei tuo käytös kivalle kuulosta mutta kuitenkin pitäisi olla sovittavissa kaiken järjen mukaan kun ei tuon kummemmasta ole kyse. Vaikuttaa oma tekstisikin siltä, että itsepäisyyttäsi et voi periksi antaa. Ei ihme, että niitä riitojakin tulee jos ajatellaan vain "minä minä minä"

Ja ymmärrän joulun oman perheen kesken, mutta eikö se oma äiti ole perhettä ja joulu ole sellainen juhla jolloin ketään ei jätetä yksin, vaan omista läheisistä pidetään "huolta" Mulla ainakin olisi paha mieli jos äiti olisi yksin aattona kun svoisi olla lasten jouluakin katsomassa muutakin kuin joulupäivän kahvikupilla.

Olen kyllä tässä matkan varrella ymmärtänyt äitiäni tuosta syystä ehkä liiankin kanssa joustamalla lähes kaikissa asioissa hänen mielikseen. Ja joskus harvoin kun olen niin itsekeskeinen, että esitän toivomuksen jostakin muusta kuin hänen suunnittelemastaan toimintatavasta, seuraa aikamoinen sotku. Äitini viimeinen ase on mainita, että siskoni ei varmasti tekisi niin kuin minä. Kuolleen kanssa on hieman vaikea kilpailla =)

Joo. Oma äiti on perhettä. Mutta vanhempieni jouluun kuuluu alkusnapsit, valko- ja punaviini, oluet ja jälkiruokapaukut. Eikä siis yksi lasillinen riitä. Jos tästä heille mainitsen, seuraa suuttuminen ja minun haukkuminen, joten siksi en heitä aatoksi välittäisi tänne saada. En jaksaisi pahoittaa kenenkään mieltä sentään aattona.

Äitini ei ole yksin, vaan isäni kanssa.

Joku vieras tuossa kirjoitti, jotta ap:n pitää ymmärtää äitiään ja antaa myöden koska ap:n sisko on kuollut.
Hei haloo...tolla syyllä voi ratsastaa vaikka kuinka, mutta onko se missään määrin oikein ?
Mun vanhemmilla oli jossain kohden ongelmia alkon kanssa ja mä en todellakaan halua pilata jouluani sillä, että joutuisin katsomaan heidän huikan ottamista. Joulu on kerran vuodessa ja mun lapsilla on oikeus viettää raitis joulu...Ja niin on kaikilla muillakin ihmisillä, joten miksi ei ap:lla?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea kanssa:
Kirjoittelin eilen kuinka minua jurppii oma äitini :headwall:
Ja kuinka hän haluaa olla se jonka pillin mukaan kaikkien on tanssittava,eihän muilla nyt ole edes elämää.
Jos yhtään lohduttaa niin onneksi joulu on kerran vuodessa =)

Koitetaan kestää :) Iloista joulumieltä sinulle kaikesta huolimatta :hug:

Kiitos samoin!

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1 harmaana:
Joku vieras tuossa kirjoitti, jotta ap:n pitää ymmärtää äitiään ja antaa myöden koska ap:n sisko on kuollut.
Hei haloo...tolla syyllä voi ratsastaa vaikka kuinka, mutta onko se missään määrin oikein ?Mun vanhemmilla oli jossain kohden ongelmia alkon kanssa ja mä en todellakaan halua pilata jouluani sillä, että joutuisin katsomaan heidän huikan ottamista. Joulu on kerran vuodessa ja mun lapsilla on oikeus viettää raitis joulu...Ja niin on kaikilla muillakin ihmisillä, joten miksi ei ap:lla?

Minusta ei ole oikein...

Eivät vanhempani nyt varsinaisesti koskaan "ryyppää", mutta en pidä heidän "sivistyneistä seurustelujuomatavoistaan" lasteni nähden.
Enkä pitänyt lapsenakaan.

Vanhempasi ovat siis alkoholisteja (suuttuvat, ku ongelmasta huomautetaan). Siitä sun ei kannata taakkaa itsellesi ottaa. Olet avannut kotsi ovet helle, tulevat jos ovat tullakseen.

Vanhempasi ovat siis alkoholisteja (suuttuvat, ku ongelmasta huomautetaan). Siitä sun ei kannata taakkaa itsellesi ottaa. Olet avannut kotsi ovet helle, tulevat jos ovat tullakseen.

En nyt alkoholisteiksi, en suurkuluttajiksikaan heitä sentään kutsuisi, mutta aika tärkeä rooli sillä alkoholilla juhlapyhien aikaan on.

En oikein tiedä mitä kommentoisin, :/ erityisesti joulu tuntuu olevan juuri sellainen aika, joka
herättää ihmisissä uinuvat ( tai näkyvät) marttyrit ja mielipuolet esiin.( Älä loukkaanu Istafra, tietänet mitä tarkoitan..)
Neuvoa en osaa, mutta toivon, että saatte viettää itsellenne ja perheellene mieluisan aaton.

Yhteistyössä