Äiti ulkomaille kuukausiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitix2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitix2

Vieras
Moi, mitä mieltä ootte siitä, että opiskeleva äiti jättää lapsensa (4- ja 2- vuotiaat) isän hoivaan ja lähtee 4-5 kk:si vaihtoon Jenkkeihin? Lapset ovat arkipäivät luotettavalla pph:lla ja muuten isän/isovanhempien hoivassa?

Voiko 2-vuotias unohtaa äidin neljässä kuukaudessa? Entä miltä teistä tuntuisi olla niin pitkään erossa lapsista? Voiko opiskelusta ulkomailla nauttia, kun tietää perheen olevan pitkän matkan päässä?

1kk voisin lähteä. Tosin se on silleen vähän hassua, että miehen voisin periaatteessa päästää vaikka 4kk pois sen puolesta, mutta ite en pystys olemaan noin kauan erossa lapsista.

naapurin on vaimo n 6 kk ulkomailla työn puolesta ja isä on lasten kanssa kotona, tosin molemmat menevät sinne noin 2-3 kuukaudeksi välillä, sai hommattua toiselle lastenhoitajan ja toiselle paikan kansainvälisestä koulusta

No miten toi periaatteessa eroaa siitä et lasten isä tekis saman? Tiedän paljon tapauksia, missä mies lähtee vaikka työkomennukselle ulkomaille kuukausiksi.
Ei kait siinä mitään, jos malttaa olla erossa ja kerran on isä heidän kanssaan ja muita läheisiä.
En varmaan itse pystyisi. Tai no olen haaveillut että jahka meidän lapset (kohta 10v ja 3v) ovat vanhempia, niin lähtisin itse esim. taiteilijaresidenssiin jonnekin.

Ihan siksi halusin tiedustella, joskohan täällä olis joku jolla olis omakohtaista kokemusta. Hurjaltahan toi kuulostaa, mutta yleensä noi jutut on "kerran elämässä" -tapauksia. Mutta sama pätee myös lapsiin ja heidän kehitykseen...

itse en vielä vois kun lapset on niin pieniä,mutta jos nuorinkin ois 2vuotias niin voisin harkita.
kokemuksenahan tuo ois aivan ihana mahtava.
meillä koulussa oli mahdollista suorittaa työharjottelu ulkomailla. oisin mennyt mielelläni mutta tulin raskaaksi ja keskeytin koulun..
voiskohan olla mahdollista jos isä ja lapsi/lapset tulis vaikka viikoksi jos ei kahdeksikin lomaileen sinne opiskelukaupunkiin? ei ois erossa oloo kun 2kk ja sit toiset 2kk..?
toki ois kallista,mutta kivaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi onneksi mä tein nuo jutut ennen lapsia. Nyt en ikuna koskaan enää lähtis ja jättäis lapsia.

Näin minäkin, onneksi!

Mä taas tiesin jo lapsia suunnitellessa, että tällaset jää multa sit väliin, mutta eipä haittaa. En todellakaan vois jättää lapsiani noin pitkäksi aikaa, mutta kukin tyylillään. Ja mun mielestä edes neljä vuotias ei voi ymmärtää miks äiti (tai isä) yhtäkkiä häipyy pitkäksi aikaa. Uskon, että jotain häiritsevää tulee vanhemman ja lapsen suhteeseen.

Myös isä on ollut puolisen vuotta ulkomailla, tosin silloin lapset olivat pienempiä. Eli nyt olisi "äidin vuoro". Mutta niinhän sitä ajatellaan, että isän ulkomailla olo on hyväksyttävämpää kuin äidin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Myös isä on ollut puolisen vuotta ulkomailla, tosin silloin lapset olivat pienempiä. Eli nyt olisi "äidin vuoro". Mutta niinhän sitä ajatellaan, että isän ulkomailla olo on hyväksyttävämpää kuin äidin.

Mun mielestä ei. Kuten sanoin, meillä ei mieskään menisi. Minusta tuo on TODELLA pitkä aika olla erossa vanhemmasta (kyllä, myös isästä ) kaikille alle 10v lapsille.

Miten joku vois olla omista mussukoista noin kauan erossa? :|

En lähtisi itse. Aikoinaan käytiin tyttökaverin kanssa Thaimaassa lomailemassa 2 viikkoa (Miehet mukana). He jättivät poikansa (2v) mummin hoivaan ja äidilläkin oli jo tosi kova ikävä poikaa.Kotiin tulessa lapsi käpertyi mummin huomaan. Ei mennyt vanhempien syliin.Oli useita päiviä sen jälkeen, ennenkuin normaali arki alkoi sujua. Ja poikaa pelotti vanhempien lähteminen esim. kauppaan (Luuli kai, että taas jätetään.)Tilanne normalisoitui ajan myötä. Mutta eivät enää lähde ilman lasta reissuihin.
Ja olimme pelkästään lomareissulla. Eri tilanne tietysti , kun molemmat vanhemmat olivat pois. Mutta lasta ahdisti kovin.
Nyt itsellä 2 ja 4 vuotiaat. En voisi kuvitella lähteväni. Olen opiskeluaikoina ollut ulkomailla 2 kuukautta. Se oli täysin eri maailma ja hieno kokemus. Kasvattava monin tavoin, jokseen ei aina niin "miellyttävästi".
Minä sanoisin, että kannattaa punnita vaihtoehtoja monta kertaa, ennen lähtöä. Ja onko mahdollista, että perhe tulisi vaikka lomalle sinne ulkomaille, jos päättää lähteä? tuon ikäiset muistaa paljon asioita(ainakin meillä) vielä vuosien jälkeen. Tai voisiko lähtöä siirtää myöhemmäksi, kun lapset hiukan isompia? Tai olla lyhemmän aikaa?
Tuo aikakin on tosi pitkä, kun mietin sitä omaa 2 kuukautta, niin se tuntui ikuisuudelta olla pois läheisten luota. Jos silloin oli ikävä tuossa ajassa ukko kultaa, niin mitä olisi ollut, jos olisi ollut lapsia? Minä olisin tullut varmaan hulluksi. Tuskin olisi jaksanut keskittyä opiskelemaan. Saati kun olisi soittanut kotiin ja lapset huutaa puhelimeen (Ja itkee) että tule äiti kotiin.Ja kyselevät miksi et tule. Onnea kuitenkin päätöksentekoon. Ratkaisu voi olla vaikea, mutta päätöksesi koskettaa koko perhettä. (sorry, kirjoitus sekavaa. Taitaa nukkumatti painaa silmiä kiinni!)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Miksi ei voisi mennä?? Miksi pitää tuomita, paljon pahempaakin voi lapsille tapahtua kuin ulkomailla opiskeleva äiti.

Mikä ihmeen puolustus toi on että "paljon pahempaakin voi lapsille tapahtua"?
Mä en ymmärrä. Niin moni sitä käyttää ja niin monessa yhteydessä. Ei se poista sitä alkuperäisen jutun pahuutta, vaikka olisikin jotain hirveämpääkin olemassa.
Jos äiti kuolee niin se ei palaa enää ikinä lastensa luo. Onhan se kamalampaa kuin se että äiti menee ulkomaille ja palaa muutaman kuukauden päästä. Eli lapsilla ei ole mitään oikeutta kaivata äitiään tai tuntea turvattomuutta, kun asiat voisi olla paljon huonomminkin?

En ikinä jättäis lapsia noin pitkäksi aikaa.
Eikä muuten jättäis niiden isäkään.

Jos jostain syystä ihan kertakaikkiaan pakko olis sinne ulkomaille lähtee, niin me lähdettäs koko porukka sitten.

Mutta tuollasta aikaa ei oltas erossa, niinkun joku jo sanoi, siinähän kuolis ikävään :'(

Joo ei. Ei missään tapauksessa. Ei ne lapset ymmärrä mitään syitä tollaseen. Jos opiskelu tärkeämpää kuin lapset ei olisi kannattanut hankkia niitä. Tuo on ihan sama kuin heitteillejättö, en koskaan ikimaailmassa tekisi omille lapsilleni tuollaista.

:o

Kaikki varmaan jo tietää mitä mieltä mä oon?

Tulee ajateltua, että miksi hankkia lapsia jos niitä ei halua...? Aivan liian pitkä aika, kenen tahansahan tuo pitäisi tajuta. On tapauksia, kun äiti ei syystä tai toisesta voi olla lastensa kanssa pitkiin aikoihin, mutta että vapaaehtoisesti...?

Kyllä, 2-v voi unohtaa äitinsä lähes kokonaan tuossa ajassa. (riippuu vähän onko lähempänä 2v vai 3v synttäreitä)

Voi lapsparkoja :( Mahtaa olla tärkeä opiskelupaikka...

Yhteistyössä