Äiti tilittää hesarille, kun lapsi ei ole päässyt mihinkään opiskelemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan helposti voi selvitä siitä koulutuksesta. Pääsykoe ei mittaa sitä, pärjääkö ko. koulutuksessa vai ei. Tämä on nähty monesti, kun esim. pääsykokeella ei ovet aukene, mutta avoimessa ei mitään ongelmia saada hyviä arvosanoja.

Jep, mutta toisaalta yliopistokaan ei kaikille sovi. Monella nuorella mielentervyden ongelmat puhkeavat juuri opintojen aikana. Oman kokemusken mukaan yliopistolla voi olla aika yksin ja ajelehtia jos ei osaa oikein koota opintojaan. Toisaalta opetus ja opintojen suunnittelu on kai jämäköitynyt sitten mun aikojen...

[QUOTE="bibi";29967673]Kyllä tossa on jo lukutekniikka päin honkia jos ei vielä kolmannellakaan kerralla paikka aukea. Pitäisi vähän laajentaa niitä kiinnostuksen kohteita tai sitten ei oikein voi mitään. Tunnen yhden tyypin, joka on hakenut oikikseen 11 kertaa. Ei missään vaiheessa tullu mieleen, että ois senkin y11 vuotta voinut käyttää johonkin muuhun. Sen 11 kerran jälkeen luovutti...[/QUOTE]

"Hiukkasen" aiemmin olisi pitänyt tajuta ettei ole mahiksia oikikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29967670:
Ja kyllähän silloin kunnianhimoista ihmistä voi alkaa ahdistaa se ajatus, että mitä jos en ikinä pääse opiskelemaan ja jään loppuiäkseni siivoamaan..

Hui kauheaa, itse olen maisteri ja siivonnut vuosia, ennen opiskelua, opiskelun aikana ja sen jälkeen...Kaikki työ on yhtä arvokasta.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
En ole itsekään koskaan läpäissyt yliopiston pääsykoetta Suomessa. Olen silti tehnyt Suomessa avoimessa yliopistossa reilusti kandin verran opintopisteitä kiitettävin arvosanoin. Olen myös päässyt maisteriohjelmaan Ruotsiin, Lundin yliopistoon ja aloitan graduni syksyllä Iso-Britanniassa. Olen sitä mieltä, että pääsykoejärjestelmä ei Suomessa ole kovin järkevä, sillä se jättää rannalle motivoituneita ja pääainetta lukemaan kelvollisia oppilaita paljonkin.

Joo, mä olen ymmärtänyt, että monessa maassa yliopistoon päästään suhteellisen automaattisesti ja ne jotka eivät pysy tahdissa mukana putoavat ja sitten on edessä suunnitelman uudelleen laittaminen. No, mikä se on sitten hyvä..?

[QUOTE="Pööh";29968275]Hui kauheaa, itse olen maisteri ja siivonnut vuosia, ennen opiskelua, opiskelun aikana ja sen jälkeen...Kaikki työ on yhtä arvokasta.[/QUOTE]

Et sitten tajunnut, mitä tarkoitin, vai? On vähän eri asia siivota vaikka opiskelun ohessa kuin "joutua" ja jämähtää siivoustyöhön siksi, että kaikki muut suunnitelmat, kuten opiskelupaikat, koko ajan menevät pieleen. Ja jos olet valmistumisen jälkeen ollut siivoustyössä, sinulla on kuitenkin ne paperit olemassa, joten jos et pitäisi työstäsi, tietäisit voivasi hakea jotain muuta. Kouluttamattoman nuoren mahdollisuudet ovat hiukan huonommat, eli jos hän vihaa siivoustyötään, hänelle ei välttämättä ole tarjolla mitään kiinnostavampaa.

Tuo "kaikki työ on arvokasta" on sellainen lause, jolla yleensä yritetään torpata ihmisten kritiikki ikäviä ja huonopalkkaisia töitä kohtaan - kun sen "arvostuksenhan" pitää jo riittää työmotivaatioksi - tai sitten tässä kohtaa vähätellään nuoren kokemaa tuskaa siitä, että oma elämä on jotain ihan muuta kuin mitä haluaisi, eikä yrityksistä huolimatta kykene muuttamaan tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29968292:
Et sitten tajunnut, mitä tarkoitin, vai? On vähän eri asia siivota vaikka opiskelun ohessa kuin "joutua" ja jämähtää siivoustyöhön siksi, että kaikki muut suunnitelmat, kuten opiskelupaikat, koko ajan menevät pieleen. Ja jos olet valmistumisen jälkeen ollut siivoustyössä, sinulla on kuitenkin ne paperit olemassa, joten jos et pitäisi työstäsi, tietäisit voivasi hakea jotain muuta. Kouluttamattoman nuoren mahdollisuudet ovat hiukan huonommat, eli jos hän vihaa siivoustyötään, hänelle ei välttämättä ole tarjolla mitään kiinnostavampaa.

Tuo "kaikki työ on arvokasta" on sellainen lause, jolla yleensä yritetään torpata ihmisten kritiikki ikäviä ja huonopalkkaisia töitä kohtaan - kun sen "arvostuksenhan" pitää jo riittää työmotivaatioksi - tai sitten tässä kohtaa vähätellään nuoren kokemaa tuskaa siitä, että oma elämä on jotain ihan muuta kuin mitä haluaisi, eikä yrityksistä huolimatta kykene muuttamaan tilannetta.

Siivoustytöhön jämähtäminen on aikalailla itsestä kiinni. Kyllä mäkin vuosien aikana siivosin niin maan perusteellisesti ja ahkeraan erilaisissa kohteissa, eri firmoille. Rahaahan siitä sai ja sainpahan kuunnella musaa kuulokkeista samalla kun ahersin. =) Monissa kesäduuneissa olen myös siivonnut. Kouluttamattoman ihmisen työnsaanti mahdollisuudet ovat aina jonkin verran huonommat kuin koulutetun...ellei ole suhteita. Toisaalta akateemisesti koulutettujen työnsaanti mahdollisuudet eivät nekään aina ole huimat. Riippuu alasta.
Kaikki työ on omalla tavallaan arvokasta, jos miettii mitä tapahtuisi jos joku työ jäisi tekemättä.

Siivoustytöhön jämähtäminen on aikalailla itsestä kiinni. Kyllä mäkin vuosien aikana siivosin niin maan perusteellisesti ja ahkeraan erilaisissa kohteissa, eri firmoille. Rahaahan siitä sai ja sainpahan kuunnella musaa kuulokkeista samalla kun ahersin. =) Monissa kesäduuneissa olen myös siivonnut. Kouluttamattoman ihmisen työnsaanti mahdollisuudet ovat aina jonkin verran huonommat kuin koulutetun...ellei ole suhteita. Toisaalta akateemisesti koulutettujen työnsaanti mahdollisuudet eivät nekään aina ole huimat. Riippuu alasta.
Kaikki työ on omalla tavallaan arvokasta, jos miettii mitä tapahtuisi jos joku työ jäisi tekemättä.

Tää on joku palstatotuus, että akateemiset ovat työttömiä. Totta kai riippuu paljon alasta, mutta yliopiston käyneiden työttömyysprosentti on edelleen pienempi kuin muiden koulujen käyneiden ja kouluttamattomien.

Ei kouluttamattomuus mitään haittaa. Esimerkiksi mamut ovat kaikki yhteiskunnan tuottavia jäseniä heti ensimmäisestä päivästä lähtien, kun saapuvat maahan. Tämä siitä huolimatta, että monet eivät ole ennen Suomeen tuloaan oppineet edes lukemaan ja kirjoittamaan.

Jos työnantaja ei palkkaa kouluttamatonta, on tämä osoitus siitä, että työnantaja on rasisti.

[QUOTE="pöh";29968193]Lue tarkemmin.[/QUOTE]

"Kirjoitin varmaan tosi epäselvästi, kun sanoin, että amis kannattaa silloin, kun hakee ammattikorkeakouluun. "

Siis tämän luin ja ymmärsin omasta mielestäni sisällönkin. Ja olen kyllä sitä mieltä, että jos olet jonkun yli 5 vuotta kuluttanut pelkkään pääsykoerumbaan, niin kannattaa sitä amistakin ihan vakavasti harkita. Parissa vuodessa saat ammattitutkinnon ja sitten voit jatkaa sitä pääsykokeilua parempipalkkaisessa työssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29968440:
Monen mielestä näköjään on. Mörköäidin mielestä ainakin se on sellainen ala, mitä kukaan, varsinkaan nainen, ei voi innostua opiskelemaan, vaan ihminen masentuu enemmän.

Kunhan heitin, sama vaikka siinä lukisi lähihoitaja, merkonomi, puuseppä...

Kuulostaapa vain epäilyttävästi ammattikoulun käymisen väheksymiseltä, mun silmään sama kun olis kirjoittanut että "mee amikseen jos et muualle pääse."

Mutta jatkakaa, en puutu tähän ketjuun tän enempää.

Kuulostaapa vain epäilyttävästi ammattikoulun käymisen väheksymiseltä, mun silmään sama kun olis kirjoittanut että "mee amikseen jos et muualle pääse."

Mutta jatkakaa, en puutu tähän ketjuun tän enempää.

Minun mielestäni puhun aika paljon amiksien puolesta, ja onhan tilastollinen tosiasia, että amikseen pääsee yleensä ottaen helpommin sisään kuin ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29968440:
Monen mielestä näköjään on. Mörköäidin mielestä ainakin se on sellainen ala, mitä kukaan, varsinkaan nainen, ei voi innostua opiskelemaan, vaan ihminen masentuu enemmän.

Kunhan heitin, sama vaikka siinä lukisi lähihoitaja, merkonomi, puuseppä...

No itse pistät nyt suuhuni jotain sukupuolirooli-potaskaa. Naisten ja miesten aloista en ole puhunut halaistua sanaa. Arvostaisin sitä, ettei sanomisiani vääristeltäisi ihan tuolla lailla - en ole ikinä missään ketjussa kirjoittanut MISTÄÄN asiasta, että siitä ei joku voi sukupuolensa vuoksi kiinnostua, tai että jokin asia ei kuulu naisille/miehille.

Kyse oli siitä, että jos ihmistä ei jokin ala kiinnosta, niin silloin siitä ei varmaan innostukaan. Ei nyt missään alassa ole yleismaailmallisesti mitään "vikaa", mutta kaikilla meillä lienee omat suosikkimme ja ehkä jopa inhokkimme. Valitettavasti se autonmaalaus on nyt ollut esimerkkinä alasta, jota opiskellaan amiksessa, mutta olisihan esimerkkinä voinut olla vaikka media-assarin opinnot. Ihan sama niissäkin on, jotain kiinnostaa, jotain toista ei. Kumpikaan ei ole "väärässä".

Niin, sinä tiedät aikuisena, kuten minäkin, ettei sinne siivoukseen tarvitse jämähtää. Kirjoitinkin, että nuorta ihmistä voi masentaa, jos tuntuu siltä, että ainoa asia, mikä elämällä on tarjota, on jokin huonopalkkainen hanttihomma, vaikka toiveita olisi ties mihin.

Ja nuorta ihmistä, joka haaveilee opiskelusta ja unelmiensa työstä, ei yhtään lohduta se, että "kaikki työ on arvokasta".

Joten en ihmettele, jos masentaa, että opiskelupaikka menee aina sivu suun. Eri asia sitten, mitä jatkossa tekee.

Kilpailuyhteiskunnassa kilpailu on kovaa. Tunnistan itsessäni samaa kuin artikkelin tytössä. Yliopistopaikkaa itsekin havittelen,mutta paljon hakijoita(sosiaalityö) Masennukset taas kuuluvat ihmisten elämään. Vai elääkö kukaan syntymästä kuolemaan ilman "kriisejä" Björn lienee kauppatieteeläinen? Siinä mielessä olet oikeassa ettei kannata jäädä passivoitumaan,sillä nuoren kohdalla se on vahva syrjäyttävä mekanismi. Toisaalta, kokonaisuudessaan kun meillä on talouskriisit ja pysyvät työttömyysongelmat, ei ole muillakaan helppoa itsensä kanssa. Naisen työmarkkina-asema vaikuttaa kaikkeen.. Ja tekee jakoja naisten välille..

Yhteistyössä