Äiti tilittää hesarille, kun lapsi ei ole päässyt mihinkään opiskelemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkanpa sen verran, että mikä olisi se pääsykokeet korvaava systeemi, jos pääsykokeet on ihan epistä silloin, kun meidän Nico-Petteri ei pääse niiden kautta sisälle? Nytkin on monella alalla jo mahdollista suorittaa perus- ja aineopintoja avoimessa kun oottelee seuraavaa pääsykoekertaa - jos jonnekin oikein kovasti tahtoo ja katsoo sopivansa, niin esim. erinomaiset tiedot noista avoimen opinnoista enteilisi mukavasti sisäänpääsyä. Jos pääsykokeita ei olisi, miten porukka otettaisiin opinahjoihin sisälle? Kenen resurssit riittää kouluttamaan ihan kaikkia lääkäriksi tai asianajajaksi haluavia vaikka sen ensimmäisen opintovuoden ajan, jonka jälkeen sitten tiputettaisiin ns. paskat rattailta kun eivät pääsisi tenteistä läpi? Näinhän homma joissakin maissa toimii, ja olen ymmärtänyt ettei tämäkään ihan aukoton systeemi ole.

Mua olisi tuon nuoren kohdalla hävettänyt jos äiti olisi mun puolesta kirjoittanut lehteen.

Vaikka äiti näkee ehkä kokonaisuuden paremmin ja osaa arvioida eri opiskelusuuntauksia paremmin kuin lukiosta päässyt, niin mulle tulisi semmoinen uusvuton olo itsestäni. Lukiosta päässyt on aikuinen, ei se tarvitse puolesta kirjoittajaa.

Mua olisi tuon nuoren kohdalla hävettänyt jos äiti olisi mun puolesta kirjoittanut lehteen.

Vaikka äiti näkee ehkä kokonaisuuden paremmin ja osaa arvioida eri opiskelusuuntauksia paremmin kuin lukiosta päässyt, niin mulle tulisi semmoinen uusvuton olo itsestäni. Lukiosta päässyt on aikuinen, ei se tarvitse puolesta kirjoittajaa.

Ihan nimettömänä se äiti sinne kirjoitti. Jos ihminen on masentunut, hän voi todellakin tarvita puolesta kirjoittajaa. Hyvä, että läheiset välittävät ja huolehtivat, vaikka toinen aikuinen olisikin.

• Tykkää
Reactions: Echo
[QUOTE="Jenis";29968575]Jatkanpa sen verran, että mikä olisi se pääsykokeet korvaava systeemi, jos pääsykokeet on ihan epistä silloin, kun meidän Nico-Petteri ei pääse niiden kautta sisälle? Nytkin on monella alalla jo mahdollista suorittaa perus- ja aineopintoja avoimessa kun oottelee seuraavaa pääsykoekertaa - jos jonnekin oikein kovasti tahtoo ja katsoo sopivansa, niin esim. erinomaiset tiedot noista avoimen opinnoista enteilisi mukavasti sisäänpääsyä. Jos pääsykokeita ei olisi, miten porukka otettaisiin opinahjoihin sisälle? Kenen resurssit riittää kouluttamaan ihan kaikkia lääkäriksi tai asianajajaksi haluavia vaikka sen ensimmäisen opintovuoden ajan, jonka jälkeen sitten tiputettaisiin ns. paskat rattailta kun eivät pääsisi tenteistä läpi? Näinhän homma joissakin maissa toimii, ja olen ymmärtänyt ettei tämäkään ihan aukoton systeemi ole.[/QUOTE]

Ja se systeemi kasaa mielettömät paineet ekalle vuodelle sekä epätervettä kilpailuasetelmaa muihin opiskelijoihin. Pääsykoesysteemi on sikäli parempi, että sitten jos ei pääse, voi sen vuoden käyttää johonkin muuhun. Turhauttavaahan sekin on, että opiskelee aina vuoden jossain ja lentää sitten ulos. Opettajillekin varmaan rasittavaa, kun on iso määrä opiskelijoita, joista suurin osa on ihan turhaan siellä.

Toki joillain aloilla on tullut ongelmia, kun hakijamäärät ovat valtavat ja kalliit valmennuskurssit vielä sekoittavat pakkaa entisestään.

[QUOTE="Jenis";29968575]Jatkanpa sen verran, että mikä olisi se pääsykokeet korvaava systeemi, jos pääsykokeet on ihan epistä silloin, kun meidän Nico-Petteri ei pääse niiden kautta sisälle? Nytkin on monella alalla jo mahdollista suorittaa perus- ja aineopintoja avoimessa kun oottelee seuraavaa pääsykoekertaa - jos jonnekin oikein kovasti tahtoo ja katsoo sopivansa, niin esim. erinomaiset tiedot noista avoimen opinnoista enteilisi mukavasti sisäänpääsyä. Jos pääsykokeita ei olisi, miten porukka otettaisiin opinahjoihin sisälle? Kenen resurssit riittää kouluttamaan ihan kaikkia lääkäriksi tai asianajajaksi haluavia vaikka sen ensimmäisen opintovuoden ajan, jonka jälkeen sitten tiputettaisiin ns. paskat rattailta kun eivät pääsisi tenteistä läpi? Näinhän homma joissakin maissa toimii, ja olen ymmärtänyt ettei tämäkään ihan aukoton systeemi ole.[/QUOTE]

Ei niitä pääsykokeita tarvitse poistaa, mutta niitä voisi muuttaa sellaiseksi, että ne ihan oikeasti mittaavat potentiaalia pärjätä alalla. Ruotsissa on käytössä kaikille aloille sama yleisiä valmiuksia mittaava pääsykoe, ehkä se olisi yksi vaihtoehto. Monilla aloilla yliopistossakin soveltuvuushaastattelu olisi paljon fiksumpi vaihtoehto kuin nykyiset pääsykokeet. Tai sitten se, että helpommin voisi päästä sisään myös pelkästään papereilla, kuten Ruotsissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29968745:
Toki joillain aloilla on tullut ongelmia, kun hakijamäärät ovat valtavat ja kalliit valmennuskurssit vielä sekoittavat pakkaa entisestään.

Kalliit valmennuskurssit kyllä epäarvoistavat tätä meidän "ilmaista koulutusta" eli täytyypä melkein olla perhe rahallisesti tukemassa että joillekin aloille pääsee. Mutta se sisäänpääsyprosentti on mikä on ihan syystä. Ei se juristin tai lääkärin tutkinto olisi enää niin haluttava jos sinne pääsisi yli puolet hakijoista sisään ja valmistuessa puolet jäis työttömäksi.

Mulla oli sitä Ceetä ja Ämmää siellä lapuissa ja hyvin pääsin ekalla yrittämällä yliopistoon :) eikä tästä ole kuin pari vuotta. En sitten tiiä pääsinkö yo-todistuksen ja pääsykokeen yhteispisteillä vai pelkällä pääsykokeella.

Ja niin, Ouluun ja Tampereelle pääsee yliopistoon lukemaan fysiikkaa ilman pääsykoetta suoraan jos on kirjottanu fysiikasta Ceen tai paremman. Ettäjuu, valintoja valintoja.

Ottamatta sen enempää kantaa keskustellun syntyneeseen sävyyn , siinä AP on oikeassa että odotellessa, jos työtä ei ole tai sitä ei ole pakko tehdä, ei varmaan haittaisi jos menisi vaikka ammattikouluun ja sieltä käsin hakisi unelmapaikkaa. Senhän voi vaikka jättää kesken, jos oma paikka vapautuu yliopistosta, tuskin sinne pääsyä ammattilinjan käymisen takia evätään :D

Ammattikouluilla taitaa edelleen olla huono maine tietyissä piireissä. Kannattaisi vähän tarkastaa mitä kaikkea aloja siellä on autojen ja hiusten ja sairaanhoidon lisäksi edustettuna :D

Sairaanhoitoa opiskellaan ammattikorkeakoulussa, eli AMK:ssa, ei suinkaan ammattikoulussa...Ammattikoulututkinnolla voi kylläkin hakea opiskelemaan "sairaanhoitoa"...

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Ei niitä pääsykokeita tarvitse poistaa, mutta niitä voisi muuttaa sellaiseksi, että ne ihan oikeasti mittaavat potentiaalia pärjätä alalla. Ruotsissa on käytössä kaikille aloille sama yleisiä valmiuksia mittaava pääsykoe, ehkä se olisi yksi vaihtoehto. Monilla aloilla yliopistossakin soveltuvuushaastattelu olisi paljon fiksumpi vaihtoehto kuin nykyiset pääsykokeet. Tai sitten se, että helpommin voisi päästä sisään myös pelkästään papereilla, kuten Ruotsissa.

Kuten jo ylempänä sanoin, niin meidän alalla pääsykokeet jo nyt mittaavat varsin hyvin sitä todellista potentiaalia. Lisäksi ala on todella suosittu, eli ei olisi mitään mahdollisuuksia testata koko porukan soveltuvuutta tai ottaa kaikkia sisälle esim. ekaksi vuodeksi. Ja aika monella alalla on jo nyt sekä pääsykoe että haastattelu - en ihan mitään "yleisiä valmiuksia" laittaisi pääsykokeeseen kyllä, mutta Ruotsi onkin demari-Ruotsi ;)

Ja monella alalla Suomessakin pääsee sisälle pelkillä papereilla - niitten paperien pitäis vaan olla hyvät sitten. AP:n keississä tuskin ovat.

Yhteistyössä