Aion tarjota samppanjaa ristiäisissä - anoppi ei pidä ajatuksesta.

  • Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti
"Annu"
Miellä on aina ollut suvun juhlavimmissa hetkissä tapana tarjota kuohuvaa, mitä suurempi juhla sen parempi kuohujuoma. Mielestäni esikoisen ristiäiset ovat merkittävä juhlahetki historiassa ja se ansaitsee samppanjalasilliset läheisten kesken. Tarjoilu on muutenkin tärkeää minulle, olen innokas kokki ja kulinaristi.

Jostain syystä anoppi nyrpisteli maljan nostolle, enkä näe syytä. Se ei voi olla syy, että hänen miehensä on entinen alkoholisti (nykyään absolutisti). Ei kai yksi alkoholisti saa määritellä juhlien luonnetta tai maljannostoa?! Olen kieltämättä aika ihmeissäni. Meillä on serkusten ristiäisissä jopa kaadettu vauvan päähän pieni tippa sampanjaa onnittelumaljojen yhteydessä, en näe asiaa mitenkään syntisenä?!

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Mulla on kokemusta vain "ristiäisistä", joissa vanhempien häät ja ristiäiset yhdistetiin. Häitä juhlittiin ensin kirkossa ja sen jälkeen. Syötiin ja juotiin ja sitten viimeisenä ohjelmanumerona oli lapsen kastaminen vieraiden kovaäänisen keskustelun lomassa juhlapaikan taaimmaisessa nurkassa. Tuli kieltämättä fiilis, että mitä täällä tapahtuu ja pahamieli oli vastasyntyneen puolesta, joka vain käväisi takahuoneesta saamassa nimen. Mutta kukin tyylillään, eikä vauva onneksi mitään tajunnut.

Itse en yhdistäisi alkoholia ja vastatyntynyttä, vaikka ryyppäämisestä ei olisikaan kyse. AP:n ehdotus ihan ok, vaikka itse en moista edes harkinnut.
 
ttppii
[QUOTE="vieras";25740715]
Osallistua tilaisuuteen voi monin tavoin. Kastepappi meidän ristiäisjuhlassa antoi mahdollisuuden kaikille nostaa kädet vauvan pään päälle siinä kohdalla kun lapsi siunataan nimen antamisen jälkeen. Se oli minusta kaunis ele, jossa jokainen ristiäisvieras sai osallistua.[/QUOTE]

Tämä on minusta ollut kyllä aika kammotava ja yököttävä tapa, sama juttu rippijuhlissa se kummien tekemä siunaus käsiä pään päälle laittamalla. Hokkuspokkusta, taikomista.
 
"vieras"
Mulla särähti korvaan tuo sanonta; entinen alkoholisti. Ei sellaista olekaan! On raitistuneita alkoholisteja mutta ei entisiä.
Alkoholisti on kuolemaansa asti alkoholisti, se raitistunutkin.
 
Korrektia ja huomioon ottavaa käytöstä olisi varata myös alkoholitonta kuohuvaa(vaikka sitten sitä marketin "lasten shampanjaa" koska kaikki eivät voi syystä tai toisesta ottaa edes sitä pientä tippaa alkoholia.

Eli skumppaa tarjolle mutta myös alkoholitonta kanssa.
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";25740660]Mun on vaikea ymmärtää miksi jostain tällaisesta maljojen nostamisesta pitää tehdä ristiäisissä se juttu, varsinkaan kun se kuohujuoma ei erityisesti kuulu suomalaiseen kastejuhlakulttuuriin. Hyvin yleisesti kastetilaisuus on ollut kahvitilaisuus. Vaikka tarjoaistte ruoankin, niin onnittelumalja kuuluu perinteisesti enemmän YO-juhliin, 50v synttäreille tms tilaisuuksiin.

Kirkollisiin tilaisuuksiin kuten kastetilaisuus yleensä on ei kuulu onnittelumaljat. Varsinkaan jos alkoholi on yhdelle vieraista oikea ongelma.[/QUOTE]

Eikös aloittaja kertonut, että hänellä on sukua Ranskasta, jossa kuohuviinin nostaminen kuuluu juhlaan kuin juhlaan? Onko väärin yhdistää suomalaiseen perinteeseen ranskalaista perinnettä, jos suku on sieltä kotoisin?
 
Ristiäiset ei musta ole perinteinen "lastenjuhla". Siinä juhlakalu on luultavasti unten mailla koko jälkijuhlan. Eri asia olisi musta jos maljoja olisi vaikka 3v synttäreillä. Ristiäisissä juhlan aihe on minusta myös aikuiset eli vanhemmat. Lastenjuhlissa taas juhlitaanvain sitä lasta ja niihin ei kuulu minusta alkoholi ollenkaan.

Synnärillä meillä oli oma pikku kuohuva mukana. Se korkattiin miehen kanssa kun oltiin nukuttu kunnon yö perhehuoneessa. Kyllä oli mahtava fiilis, pieni käärö sängyssä ja me ekaa kertaa vanhempia. Olen siinä uskossa että joissakin sairaaloissa se pikkolokuohari tulee talon puolesta. Hieno ele!
 
"Mökö"
[QUOTE="harmaa";25736954]En ymmärrä että ristiäisissäkin pitää jos sitä viinaa läträtä, tai shamppanjaa tai suomennos kuohuviiniä.
Leikitään niin muka kansainvälisiä että otetaas vähän ristiäisten kunniaksi ja ollaan niin olevinaan,totuus kuitenkin että etsitään vaan "hyvä" syy saada taas ottaa alkoa.
Miksi ei muka ilman alkoa voi juhlia, ainiin sen takia kun se on niin muka kansainvälistä ja niin hienoo.
Eikö jo riitä että sitä vedetään ylppäreissä kihlajaisissa kun sitten auton takakontista juntti tyylillä siellä häissä.
Muutakaa venäjälle kun haluatte niin "juhlistaa" siellä vedetään vodkaa joka juhlaan,oli sitten ristiäiset tai hautajaiset.
Kas kun ette vielä keksi sitä että jätetään se lapsi niistä ristiäisistä pois (kuten häistäkin) että saadaan rauhassa vetää pää täyteen,eikun nostaa maljaa..hikk otetaas vielä hikk yhret.
Sori vaan mutta ristiäisissä ei ole tarkoitus nostella kuohuviinejä kuin konjakkeja kahvin kanssakaan, ristiäiset on lapsen ensimmäinen juhla.
Jossa siis lapsi pitäisi olla pääosassa, toki en yhtään yllättynyt jos kohta tippuu postilaatikoista ei lapsia juhliin k18 ristiäiset[/QUOTE]

Tä?
 
vierailija
Minä ajattelin myös tarjota ristiäisissä/nimiäisissä shamppanjaa, tosin en ole kertonut asiasta sukulaisille, nyrpistelköön sitten keskenään jälkeen päin :) - ja tämän kommentin kuultuani en kyllä aio edes kertoa ;)

Sanonkin, että anna mennä vaan, se on kuitenkin teidän ydinperheen juhla ja teidän perinteet...

Noo en tiiä oikein
Käyttää alkohoolia lapsen ensimmäisenä juhlapäivänä

ei iske.
 
vierailija
Täällä ilmenevien joidenkin mielipiteiden mukaan ei sitten pitäisi pitää ristiäisiä ollenkaan, koska joku lapsettomuudesta kärsivä voisi vaikka loukkaantua kun toiset saa lapsia ja me ei saada. Hei haloo ihmiset. Ei se shampanjalasillinen ole ristiäisissä sen kummempi kuin mitä häissäkään. Häissä tosin sitä juodaan enemmän kuin mitä ristiäisissä just se yksi lasillinen.


ihmeellisiä vertauksia...

ristiäiset on lapsen ensimmäinen juhla jonka vanhemmat järjestää..
no 1 ja 2 v synttäreillä kai sit jo laitat nokkamukiinkin hiukka kun on suuri juhla..
ja iltamukiinkin voi laittaa että lapsi saa nukuttuu
noin se tulee meneen lopuksi
taitaa alkoholilla olla suurikin osuus elämässänne.
 

Yhteistyössä