Aion tarjota samppanjaa ristiäisissä - anoppi ei pidä ajatuksesta.

  • Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti
meri.
Miellä on aina ollut suvun juhlavimmissa hetkissä tapana tarjota kuohuvaa, mitä suurempi juhla sen parempi kuohujuoma. Mielestäni esikoisen ristiäiset ovat merkittävä juhlahetki historiassa ja se ansaitsee samppanjalasilliset läheisten kesken. Tarjoilu on muutenkin tärkeää minulle, olen innokas kokki ja kulinaristi.

Jostain syystä anoppi nyrpisteli maljan nostolle, enkä näe syytä. Se ei voi olla syy, että hänen miehensä on entinen alkoholisti (nykyään absolutisti). Ei kai yksi alkoholisti saa määritellä juhlien luonnetta tai maljannostoa?! Olen kieltämättä aika ihmeissäni. Meillä on serkusten ristiäisissä jopa kaadettu vauvan päähän pieni tippa sampanjaa onnittelumaljojen yhteydessä, en näe asiaa mitenkään syntisenä?!

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
"niin"
Kerran olen ollut ristiäisissä, jotka alkoivat onnittelumaljoilla. Ei kai siihen mitään säntöä ole, joskus vaan se alku on sellaista sähellystä. Ja jos maljat venyttää paljon toimitusta, saattaa se olla hieman piinaavaa huutavan vauvan kera. Mutta jos teidän vauva on rauhallinen tapaus ja tilaa on niin, ettei juhlapaikasta tule tukalan kuumaa, niin sitten vaan.
 
"niin"
Ja vielä... yksi vaihtoehtohan on sijoittaa maljat kasteen jälkeen, jolloin vauva voi olla jo syömässä/nukkumassa ja vieraat hakeutuneet kuppikuntiin istuskelemaan, ettei tarvitse pönöttää. Ja voi kilistellä nimelle ja kastetulle lapselle onnea...
 
Minä myös
Minä ajattelin myös tarjota ristiäisissä/nimiäisissä shamppanjaa, tosin en ole kertonut asiasta sukulaisille, nyrpistelköön sitten keskenään jälkeen päin :) - ja tämän kommentin kuultuani en kyllä aio edes kertoa ;)

Sanonkin, että anna mennä vaan, se on kuitenkin teidän ydinperheen juhla ja teidän perinteet...
 
minäminäminämaailmannapa
tää on niiin tätä...ei kait mun vaan tartte koskaan huomioida toisia missään asioissa... kun mä ite ITE haluun.

Vaikka minusta olisi kuinka kiva viettää saunailtaa olutta siemaillen tai nostella niitä maljoja, niin mä olen AINA valmis huomioimaan sen ketä kyseiseen juhlaan on tulossa. Näin ollen jos paikalla on alkoholisteja niin alkon tarjoilu jäisi joko kokonaan pois kuvioista tai vaihtuisi alkottomaan.

Tiedätkö että hyviä kuohuja saa myös ihan alkottomana versiona...
 
justjoooo
siis kaadellaan shamppanjaa vauvan päähän :O... alkoholistinko te haluatte lapsestanne? se voi sitten aikuisena ojan pohjalla kännissä maatessaan kertoa ryyppykavereille, että mun vanhemmat ne tän homman alotti...kasto mut jo vauvana shampanjalla...
 
meri.
Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminämaailmannapa;25735973:
tää on niiin tätä...ei kait mun vaan tartte koskaan huomioida toisia missään asioissa... kun mä ite ITE haluun.

Vaikka minusta olisi kuinka kiva viettää saunailtaa olutta siemaillen tai nostella niitä maljoja, niin mä olen AINA valmis huomioimaan sen ketä kyseiseen juhlaan on tulossa. Näin ollen jos paikalla on alkoholisteja niin alkon tarjoilu jäisi joko kokonaan pois kuvioista tai vaihtuisi alkottomaan.

Tiedätkö että hyviä kuohuja saa myös ihan alkottomana versiona...
Saako hyvää samppanjaa alkoholittomana? Jos saa niin kerrotko vielä mistä.

Tuota.. kenen mielipidettä omien juhlien järjestämisessä tulisi mielestäsi kuulla? Kaikkienko? Voiko kaikkia miellyttää?

ps. Meinaatko, etten olisi voinut tarjota alkoholijuomia edes omissa häissäni - appeni nimittäin osallistui kyllä niihinkin. Melko rajoittunutta tuo ajattelutapasi.
 
"vieras"
Meillä ainakin tarjottiin heti kastamisen jälkeen kuohuvaa yhdet lasilliset vieraille. Ja olen ollut muissakin ristiäisissä missä näin on tehty. Jos mukana on entinen alkoholisti, niin se on voi, voi. Samalla periatteellahan ei sitten voisi missään juhlassa tarjota mitään alkoholia. Tietysti pitää olla alkoholiton vaihtoehto myös tarjolla.
 
meri.
siis kaadellaan shamppanjaa vauvan päähän :O... alkoholistinko te haluatte lapsestanne? se voi sitten aikuisena ojan pohjalla kännissä maatessaan kertoa ryyppykavereille, että mun vanhemmat ne tän homman alotti...kasto mut jo vauvana shampanjalla...
Huomaan että olet a) suomalainen b) hyvin pieneltä paikkakunnalta / pienistä ympyröistä :) Kyllä, meillä on ollut tapana kaataa tippa samppanjaa vauvan päälaelle - tapa on kotoisin Ranskasta, josta äitini suku tulee. Alkoholisteja ei suvussamme ole ensimmäistäkään.

ps. se tippa samppanjaahan tekee jokaisesta alkoholistin.
 
.......
Kai se kellonajasta ja paikasta vähän riippuu. Jos pappi tulee kotiin, se koti vähän niinkuin vastaa kirkkoa, joten asiasta saattavat jotkut nyrpistellä...

Yksi johtava etikettiauktoriteetti sanoo näin:
http://www.debretts.com/etiquette/rites-of-passage/christenings/christening-parties.aspx
•It is usual to serve alcohol (champagne, wine and beer) at the party, as well as soft drinks, tea and coffee.

•Traditionally, the godfather makes a toast. Nowadays, however, the godparent best suited to the task can be asked to say a few words.

Toki aloittajan ristiäiset ilmeisesti tapahtuvat Suomessa ;) Joten tiedä häntä täkäläisestä etiketistä.
 
VanillaWhip harmaana
siis kaadellaan shamppanjaa vauvan päähän :O... alkoholistinko te haluatte lapsestanne? se voi sitten aikuisena ojan pohjalla kännissä maatessaan kertoa ryyppykavereille, että mun vanhemmat ne tän homman alotti...kasto mut jo vauvana shampanjalla...
:) tyypillistä - onnittelumalja tekee alkoholistin, tai ylipäätään kaikki missä on alkoholia. Hyvin, hyvin suomalaista ajattelua.
 
hohhoijjaa
no muistathan sitte jättää huomioitta myös sen erikoisruokavaliota noudattavan, laktoosi-intoleranteille vaan tavan kermakakkua tarjolle, ja keliaakikko olkoon kuivin suin. Eihän sen tarjoilun ole tarkoitus miellyttää kuin sinua.
 
  • Tykkää
Reactions: Wandii
........
Kai se kellonajasta ja paikasta vähän riippuu. Jos pappi tulee kotiin, se koti vähän niinkuin vastaa kirkkoa, joten asiasta saattavat jotkut nyrpistellä...

Yksi johtava etikettiauktoriteetti sanoo näin:
Christening Parties - Debrett's guide to Christening Etiquette
•It is usual to serve alcohol (champagne, wine and beer) at the party, as well as soft drinks, tea and coffee.

•Traditionally, the godfather makes a toast. Nowadays, however, the godparent best suited to the task can be asked to say a few words.

Toki aloittajan ristiäiset ilmeisesti tapahtuvat Suomessa ;) Joten tiedä häntä täkäläisestä etiketistä.
Hups, kakkoskohta tuli vahingossa mukaan. Mutta siis MALJApuheesta siinäkin puhutaan...
 
"jojo"
Ilman muuta tarjolle myös alkoholiton versio, oli se hyvää tai ei. Olisi läheisille turhan suuri hinta maksettavaksi, jos alkoholisti pääsisi shamppanjalasillisen takia taas alkoholin makuun. Kylmästi vaan eri juomaa tarjolle hänelle ja muille halukkaille.
 
"huu"
Huomaan että olet a) suomalainen b) hyvin pieneltä paikkakunnalta / pienistä ympyröistä :) Kyllä, meillä on ollut tapana kaataa tippa samppanjaa vauvan päälaelle - tapa on kotoisin Ranskasta, josta äitini suku tulee. Alkoholisteja ei suvussamme ole ensimmäistäkään.

ps. se tippa samppanjaahan tekee jokaisesta alkoholistin.
aii....niin eihän ranskassa olekkaan alkoholisteja...siellä vaan kilistellään fiinisti niin että maksat paukkuu :D:D:D
 
meri.
[QUOTE="jojo";25736045]Ilman muuta tarjolle myös alkoholiton versio, oli se hyvää tai ei. Olisi läheisille turhan suuri hinta maksettavaksi, jos alkoholisti pääsisi shamppanjalasillisen takia taas alkoholin makuun. Kylmästi vaan eri juomaa tarjolle hänelle ja muille halukkaille.[/QUOTE]

Tämä on itsestäänselvä asia.
 
Muuten hyvä, mutta tekisin maljojen nostelusta semmoisen, että siihen voi osallistua tai sitten jättäytyä nätisti pois. Ettei pakoteta ketää maljoja nostelemaan, jos ei halua.
Tiedän raittiin alkoholistin läheisenä, että se on inhottava tilanne alkoholistille, kun työnnetään lasia käteen "joo, tää on alkoholitonta". UUTINEN: Onko yllätys, jos se alkoholisti ei todellakaan halua osallistua mihinkään rituaaleihin, jotka sisältää alkoholinjuomista. Vastustaa siis sitä kippaamisen kulttuuria.
Ja jos on mukana alkoholisti, joka ei ole raitis, niin joko pyytäisin heidät paikalle puolta tuntia myöhemmin kuin muut, jotta kuohuvat ehditään kipata ennen heidän saapumistaan tai sitten kaikki joisivat alkoholitonta vaihtoehtoa. Se on mielenkiintoinen tilanne, kun alkkikselta kysyy "alkoholitonta vai prosentillista?"

Hieman myötäntuntoa vain, sitä alkoholistin vaimoa, anoppia kohtaan!
 
meri.
[QUOTE="huu";25736049]aii....niin eihän ranskassa olekkaan alkoholisteja...siellä vaan kilistellään fiinisti niin että maksat paukkuu :D:D:D[/QUOTE]

Kuka väitti ettei ole? Puhuin omasta suvustani. Ja kerroin mistä tapa on peräisin kun se sinusta kuulosti niin hirvittävän paheksuttavalta ;)
 

Yhteistyössä