Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
kiinnostais tietää montako juhlii on ollu että sun tyttö jääny ilman kutsu kun kaikki muut tytöt saanu? ja miten tyttösi on reagoinut? ja onko jättäny yhtä kutsumatta?
Et kysynyt multa, mutta vastaan omasta kokemuksestani. Mä olen lapsena jäänyt useinkin ilman kutsua. Kaikkien kavereiden synttäreille nyt vaan ei yksinkertaisesti kutsuttu. Usein se, kenen synttäreille tuli kutsu, vaihteli vuosittain. Esim jos oli koko vuoden ollut Helin ja Annen kanssa, mutta vähemmän Riitan kanssa, Helin ja Annen synttäreille yleensä tuli myös kutsu, mutta ei Riitan. Jos seuraavana vuonna olikin enemmän Riitan ja Annen kanssa, niin Helin synttäreille ei tullut kutsua, mutta Riitan synttäreille tuli. Tämä oli ihan normaali käytäntö siihen aikaan ja oli vielä mun lastenikin ollessa pieniä. Yksinkertaisesti siksi, että nämä synttärit eivät olleet koulun, päiväkodin, taloyhtiön eikä muunkaan yhteisen instanssin järjestämiä vaan yksityishenkilöiden järjestämiä, joten synttäreille ei myöskään tarvinnut kutsua koko luokkaa, päiväkotiryhmää tai talon lapsia.
Nykyään jotenkin tuntuu hämärtyneen se asia, että ei ne toisten lasten synttärit ole samanlainen juttu kuin vaikka lapsilisä, joka tulee kaikille. Lapsilla on oma kaveripiirinsä, osan kanssa ollaan päiväkodin/koulun jälkeenkin ja osan ei. Ne, joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin kuin vain olsouhteiden pakosta, on mun mielestä ihan oikeutettua kutsua juhliinsa.
Ja mä muuten kävin hiljattain parin entisen työkaverini kanssa ravintolassa syömässä. Ei tullut mieleenikään kutsua koko ent. työpaikan porukkaa mukaan.