ainako sektio perätilan vuoksi?

Hei!

Kyselisin miten Suomessa toimitaan, siis tahdäänkö aina sektio jos ensisynnyttäjällä on lapsi tulossa perätilassa? Tiedän että perätilaan liittyy riskejä, mutta haluaisin siitäkin huolimatta synnyttää mieluummin alakautta kuin sektiollla. Omat riskinsähän on kuitenkin sektiollakin. Ja sektiosta paraneminen on yleensä hitaampaa.
 
Moi,

sellaisessa käsityksessä olen, että ensisynnyttäjällä useimmiten tehdään sektio perätilan takia Suomessa. Muiden maiden käytännöistä en tiedä, mutta turvallisuushan se syy sille sektiolle on, tosin en siitäkään tarkemmin tiedä, että mitkä ne riskit on. Äidille vai lapselle jne. Olisko se, että synnytys voi pitkittyä ensisynnyttäjällä ja vauva pää olla liian kauan synnytyskanavassa? Maalaisjärjellä ajatellen luulisin, että perätila olisi äidille helpompi tapa synnyttää, kun suurin kohta eli pää tulisi lopuksi...Mutta tämä on siis vain arvailua.
 
iidajohanna
Olen sellaisessa käsityksessä, että jos vauva on pieni ja äidin lantio tilava, eikä ongelmia ole ollut, voisi ainakin uudelleen synnyttäjä synnyttää perätilassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:26 liima kirjoitti:
Minä synnytin esikoiseni perätilasta alakautta! =)
Mitenkä synnytys sujui? Ja ootko sen jälkeen synnyttänyt "normaalitarjonnassa" olevan lapsen? OIs kiva tietää miten nuo synnytykset eroaa toisistaan, ja miksi niin usein leikataan jos eka lapsi on perätilassa.

Etin tuosta asiasta tietoa muualtakin. Jos joku tietää linkkejä tai kirjallisuutta niin kertoisitteko...
 
liima
jees...mulle tehtiin -kun selvisi että lapsi on perätilassa-synnytystapa-arviointi ja sen perusteella todettiin että voin synnyttää alakautta.Halusin sitä siis itsekin.synnytys alkoi hissukseen...supistuksia oli säännöllisen epäsäännöllisesti kolmatta vuorokautta...turhaan oltiin välillä sairaalassakin,passitettiin kotiin vielä odottamaan.kätilö sanoikin että peppu ei ole niin kova kuin pää,ja siksi ei niin helposti ala kohdunsuu avautua.lopulta sitten uudestaan sairaalaan ja lapsivedetkin meni sinne päästyämme,siitä sitten synnytys eteni ihan normaaliin ensisynnyttäjän tahtiin...varsinaisia kipulääkkeitä en tarvinnut(tai halunnut)vain"rentouttavan"tramal-piikin ja aquarakkulat...ponnistusvaiheeseen tuli lääkäri paikalle,jalat laitettiin ylös jalkatuille,ja sitten vaan seurasin ohjeita:ponnista seuraavalla supistuksella...nyt odota...ja taas ponnista..ja vartissa pikkupoika putkahti maailmaan.se osa oli siis helppo.ei se minusta pahemmin seuraavista synnytyksistä poikennut,no nehän tietysti meni paljon nopeammin,mutta niinhän yleensäkin uudelleensynnyttäjillä.ikävintä perätilasynnytyksessä oli tosiaan se että supistuksia tuli niin useana päivänä ja unet jäi näinollen melko vähiin,olin siis valmiiksi ihan väsynyt kun vauva syntyi.
 
tupla
Mulla on takana sekä perätilasynnytys että "normaali" tarjonta synnytys.En kyllä hirveesti eroja huomannut, ainut tosiaan että perätilassa lääkäri kiepsautteli vauvaa ponnistusten välissä, että sai olkapäät ja muut sieltä nätisti tulemaan, ja siksi mullekin näitä "ponnista, nyt taukoa, nyt ponnista" ohjeita annettiin.Multa ei edes kysytty haluanko sektiota tms., kai se oli itsestään selvää että synnytän pylly edellä, en tiedä.:)
 
Mrs Bean harmaana
Jos vauvalla jalat tulossa ensinnä niin voikait sitä synnyttää alakautta...
Meillä vauvan peppu oli laskeutunut alas ja jalat olivat "suussa" eli luulisinpa että meidän tapauksessa ei alatie olisi tullut kysymykseenkään... :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 09:34 Mrs Bean harmaana kirjoitti:
Jos vauvalla jalat tulossa ensinnä niin voikait sitä synnyttää alakautta...
Meillä vauvan peppu oli laskeutunut alas ja jalat olivat "suussa" eli luulisinpa että meidän tapauksessa ei alatie olisi tullut kysymykseenkään... :/
Kyllä niitä vauvoja synnytetään myös peppu edellä.
 
Mrs Bean harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 12:19 hilu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 09:34 Mrs Bean harmaana kirjoitti:
Jos vauvalla jalat tulossa ensinnä niin voikait sitä synnyttää alakautta...
Meillä vauvan peppu oli laskeutunut alas ja jalat olivat "suussa" eli luulisinpa että meidän tapauksessa ei alatie olisi tullut kysymykseenkään... :/
Kyllä niitä vauvoja synnytetään myös peppu edellä.

En tiedä, hurjalta kyllä tuntuu! Eikös siinä vaadita ulostulotilaa
jo reilusti enemmän kuin päältä? :/ Ja miten sitten lonkat jne jne jne...
Itse kyllä ajattelin, että ei aleta kiusaamaan äitiä eikä vauvelia... :/

:wave: :wave: :wave:
 
Lääkäri-äiti
Nimenomaan täydellisessä perätilassa eli peppuedellä tulevia synnytetään alakautta. Suomessa enemmän kuin muualla maailmassa. Ja enemmän suurissa sairaaloissa. Suosituksena on että lääkäri olisi aina paikalla ja tämä ei aina mahdollista pienissa aluesairaaloissa.
 
Hilppa
Mulla oli lapsi perätilassa ja napanuora kaulan ympärillä tai siis näin sanottiin kun ultrasivat ä-polilla. Halusin silti synnyttää alakautta ja lantioki oli tarpeeks leveä joten antovat siihen luvan. Sain kuitenki ajan lasketun ajan tienoille, uudestaan kokoarvioon. Vauva oli liian iso perätilasynnytykseen (4,2kg) . Eli koko ratkaisi. Keisarinleikkauksella tuli meän poika maailmaan, eikä se leikkaus ole niin paha kuin itsekin luulin. Ensimmäiset kaksi vrk:ta on vain pahoja kivun kannalata. Sitten alkaa vauhdilla paranemaan (ainakin minä)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 15:43 Hilppa kirjoitti:
Mulla oli lapsi perätilassa ja napanuora kaulan ympärillä tai siis näin sanottiin kun ultrasivat ä-polilla. Halusin silti synnyttää alakautta ja lantioki oli tarpeeks leveä joten antovat siihen luvan. Sain kuitenki ajan lasketun ajan tienoille, uudestaan kokoarvioon. Vauva oli liian iso perätilasynnytykseen (4,2kg) . Eli koko ratkaisi. Keisarinleikkauksella tuli meän poika maailmaan, eikä se leikkaus ole niin paha kuin itsekin luulin. Ensimmäiset kaksi vrk:ta on vain pahoja kivun kannalata. Sitten alkaa vauhdilla paranemaan (ainakin minä)
Sulla on ollut onnea tuon nopean paranemisen suhteen. Tällä samaisella palstalla on ollut huonompiakin kokemuksia. Mutta eipä siinä jos siihen sektioon joutuu niin mentävä on. Ei sitä lapsen eikä omaakaan henkeä halua riskeerata...
 
Hilppa
Niin olen tietoinen siitä et monilla paraneminen ei ole niin helppoa :\|

Mutta ennen kuin mulle tehtiin sektio monet pelottelivat sillä, miten paraneminen kestää kuukausia ja ei suurinpiirtein pääse liikkumaan viikkoon. Siksi mainitsin että, ei se aina ole niin vaikeaa.
 
Taitaa aika paljon vaihdella toi paraneminen sekä section että synnytyksen jälkeen. Toiset sanoo, että parani paremmin ja nopeammin section jälkeen, toiset taas että alatiesynnytyksen jälkeen. Jos ei ole hirveän vaikea synnytys (ei pahoja repeämiä jne) voisi arvailla, että alatiesynnytyksen jälkeen olisi helpompaa paraneminen, mutta jos on taas vaikea alatiesynnytys, sectiokivut jää varmaan toiseksi.
 

Yhteistyössä