Aina ei jaksa ymmärtää miksi koiria annetaan pois

  • Viestiketjun aloittaja "Miia"
  • Ensimmäinen viesti
"Miia"
Allergian ymmärrän, mutta ajanpuutteen vuoksi. Eikö se ollut sillon tiedossa kun sitä koiraa rupes hankkiin. En vois ikinä luopua meiän 6 v sakusta. Vaikka joutusin pyörätuoliin ni sille hommaisin ulkoiluttajan.
 
Täytyy myöntää, että mäkään en ymmärrä termiä "ajanpuute" lemmikin kohdalla.

Sen sijaan jos se "ajanpuute" on selitys tahdon-, ja mielenkiinnon loppumiselle tai puuttumiselle, niin mun mielestä on parempi etsiä eläimelle uusi, parempi koti, kuin kitkutella väkisin sen kanssa.
 
"niin"
sitä ihmettelen myös minä. miten sitä ajanpuutetta (tai mielenkiinnon) ei ole osattu ennakoida silloin kun lemmikki otetaan, kun pois annetaan ihan vuoden-parin ikäisiäkin pitkäikäisiä eläimiä..
itse jouduin omasta rakkaasta koiratytöstä (5v) luopumaan kun minulle iski aikuisiällä atopia ja samaan aikaan testeissäkin todettu koira-allergia niin pahoina että sitä ensin hoidettiin sairaalassa sisällä ja sen jälkeen mulla oli yli 6kk hoitojakso. :( onneksi pääsee välillä muiden turreja ulkoiluttamaan helpottaakseen pahimpaa ikävää, mutta aina sen huomaa että järjetöntähän se olis ollut kun nyt jo pamahtaa iho kellukoille kun hetken on karvakuonon lähellä :/
 
Kyllä ihmisen elämäntilanteet voi muuttua, suurin osa "ajanpuutteesta" on varmasti oikeimmin kiinnostuksen puute MUTTA, kyllä siellä joku voi ajanpuutteesta kärsiä ja sitä kautta huonoa omaatuntoa jos koira paljon yksin jne jne.
Voi tulla ero, puolisonkuolema, työkuviot vaihtuu.
Meidän tutuille kävi niin, että heille syntyi lapsi joka pian todettiin kovin sairaaksi, he "asuivat" todella kauan helsingissa monen sadan km päästä kotoa sairaalassa. Lapsi sitten kuoli n. 9kk iässä ja olivat siis koiran antaneet tuossa vaiheessa jo pois.
 
Khimaira
Mä taas en jaksa ymmärtää miten jaksetaan moralisoida koiran poisantamisesta jos elämäntilanne on oikeasti sellainen ettei koiraa esim. jakseta/ pystytä lenkittämään. Parempiko sen koiran on sitten olla "huonosti pidettynä" kunhan vaan ei vaihda kotia?

Toki ymmmärrän että koiria annetaan "heikoinkin" perustein pois ja koiria otetaan sen kummemmin miettimättä, että siinä kohtaa toki voisi petrata. Ja oikeaan rotuvalintaan varmaan kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota- sopiiko tietty rotu siihen omaan perheeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
Silja.S
Tiedän itsekin perheen, jossa on jouduttu antamaan koira pois "ajanpuutteen" vuoksi. Siinä tilanteessa kolmelapsisen perheen iäkkäästä, hoitoa vaativasta koirasta luovuttiin, koska kohtalo pisti sormensa peliin: yllätysraskaus, josta tuloksena kaksoset! Tuollaisessa tilanteessa pystyin hyvin ymmärtämään miksi koira siirtyi toiseen kotiin.

Sen sijaan olen monesti miettinyt, miten noita "allergian takia" -ilmoituksia pulpahtelee esiin jatkuvalla syötöllä. Allergiaa esiintyy paljon, mutta moni noista allergioista ei ole edes tullut yllätyksenä. Koira on otettu 'kokeeksi' siitä huolimatta, että on jo ennalta tiedetty suvun allergioista ja jopa omasta allergiasta, jonka on toivottu menevän ohi siedättämällä. Sitä en käsitä alkuunkaan. Riskipeliä, jossa koira on se, joka kärsii eniten.
 
tkj
Meillä 6 vuotta vanha koira, kaks lasta, koira ei ollenkaan lapsirakas. Saati edes lapsiystävällinen. Lapset ei ole koskaan saanut koiraa repiä yms. mutta silti kun 2v kävelee ohi niin hirmu murina, hampaiden näyttö ja toisinaan näykkiminen...

Koira oli 4 vuotias kun esikoinen synty.

Kyllä välillä tulee mieleen että oisko meille ja koiralle helpompaa mikäli olis jossain muualla kuin meillä....
 
Silja.S
Meillä 6 vuotta vanha koira, kaks lasta, koira ei ollenkaan lapsirakas. Saati edes lapsiystävällinen. Lapset ei ole koskaan saanut koiraa repiä yms. mutta silti kun 2v kävelee ohi niin hirmu murina, hampaiden näyttö ja toisinaan näykkiminen...

Koira oli 4 vuotias kun esikoinen synty.

Kyllä välillä tulee mieleen että oisko meille ja koiralle helpompaa mikäli olis jossain muualla kuin meillä....
Tässä on yksi tapaus, jossa koirasta luopuminen on suorastaan toivottavaa.
 
kelpien emäntä
Niiltä jotka "antavat" lemmikin pois "ajanpuutteen" takia pitäisi ottaa vähintäänkin kaikki mahdolliset tuet pois.
Tuo ei ole ainakaan eläinten ystävän puhetta. Minä suosittelisin ennemminkin tukien lisäämistä kaikille, jotka eivät jaksa eläintään hoitaa ja antavat sen pois tai vievät sen lopetettavaksi, kun se toinen vaihtoehto on eläimen jatkuva kärsimys. "Ajanpuute" tarkoittaa varmaan lähes aina sitä, että ei jaksetakaan hoitaa eläintä ja halutaan siksi siitä eroon. Jos tuollaisessa tapauksessa kerrottaisiin suoraan, että ei oltukaan koiraihmisiä ja/tai jakseta lenkittää koiraa tarpeeksi, niin johan tulisi niin paljon lokaa niskaan eläintenystäviltä, että pitäisi vaihtaa puhelinliittymää tai kotiosoitetta.
 
minä,
[QUOTE="Miia";26255629]Allergian ymmärrän, mutta ajanpuutteen vuoksi. Eikö se ollut sillon tiedossa kun sitä koiraa rupes hankkiin. En vois ikinä luopua meiän 6 v sakusta. Vaikka joutusin pyörätuoliin ni sille hommaisin ulkoiluttajan.[/QUOTE]
Ja mä en ymmärrä miksi koiran tappaminen kuuluisi voutille
KSML: Eläinten kuolemantuomioita jää toteutumatta - Kotimaa - ESS.fi
Vaarallisten eläinten kuolemantuomioita jää toteutumatta ainakin osassa Suomea, kirjoittaa Keskisuomalainen.
Lehden mukaan viranomaiset ovat eri mieltä siitä, kenellä on toimivalta panna täytäntöön tuomioistuimen määräys eläimen tappamisesta.
Aiemmin eläimen lopettamisen on hoitanut poliisi, joka on käyttänyt eläinlääkäriä virka-apuna. Esimerkiksi Keski-Suomessa poliisin mielestä täytäntöönpano kuuluu kuitenkin ulosottoviranomaiselle

Eduskunnan oikeusasiamieheltä odotetaan asiaan linjausta. Eläinten kuolemantuomioita annetaan yleisimmin koirille, jotka ovat hyökänneet toistuvasti ihmisten kimppuun.
 
fwefewf
Mun tuttu antoi koiransa pois (tai vei lopetettavaksi, en tiedä kumpi oikeasti tapahtui) kun aloitti uuden parisuhteen, eikä uusi kumppani tykännyt koirasta. Mä sanoin, että voisin ottaa kyseisen koiran itselleni, koska olin sitä muutenkin paljon hoitanut, mutta koiran omistaja päätti toisin.
En saa koskaan tietää mikä on totuus koiran kohtalosta, se oli kiltti ja lapsirakas otus, joka selvästi nautti meillä kun sai olla lasten paijattavana.
 
[QUOTE="Miia";26255629]Allergian ymmärrän, mutta ajanpuutteen vuoksi. Eikö se ollut sillon tiedossa kun sitä koiraa rupes hankkiin. En vois ikinä luopua meiän 6 v sakusta. Vaikka joutusin pyörätuoliin ni sille hommaisin ulkoiluttajan.[/QUOTE]

No mistä sitä voi tietää 10-12vuotta eteenpäin miten se elämä menee. En mä ainakaan oo mikään ennustajaeukko joka voi satavarmasti tietää että jos nyt otan koiran että mä varmasti voin sen pitää koko sen elämän ajan. Mielestäni on eläinystävällinen teko antaa koira pois jos sille ei kerran ole aikaa kuin pitää koiraa esim jossain häkissä pihan nurkassa ja käydä vaan kerran päivässä nakkaamassa oven raosta purtavaa kun mihinkään muuhun ei ole aikaa koiran kanssa. Ei sekään hyvä vaihtoehto mun mielestäni ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Mielestäni on hyvä, että koira annetaan pois, jos sitä ei ole mahdollista hoitaa ansaitsemallaan tavalla.

Se harmittaa, että jotkut ihmiset ottavat koiria kovin lyhytnäköisesti. Ei ajatella, että koira usein elää yli 10 vuotiaaksi ja tilanteet ehtivät muuttua monesti vuosien aikana.

Ei myöskään ajatella sitä, että koira saattaa olla erittäin vaativa ja vaikea kouluttaa. Saattaa olla energinen ja vaatia paljon liikuntaa ja virikkeitä.

Aina ei valitettavasti ole myöskään niin hyvä tuuri, että koira pysyy koko elämänsä täysin terveenä.

Mielestäni on sääli, ettei pysähdytä miettimään sitä, että koira ei pysy koko elämäänsä söpönä pentuna
 
"vieras"
Ymmärrän aloittajan pointin, se "ajanpuute" on 90% tapauksista kiinnostuksen ja jaksamisen puutetta. Eipä siinä mitään, parempi etsiä sitten turrelle toinen koti, mutta tajuispa sellaiset ihmiset edes olla ottamatta enään uutta koiraa. Mutta valitettavasti kaikilla ei järki pelaa.
 
"vieras"
Loppujen lopuksi koiralle varmasit parempi, että annetaan sitten pois. Mä en taas ymmärrä sitä, että jos 'ajanpuutteen' tai 'allergian' takia on koira joskus pistetty pois, otetaankin hetken päästä uusi!
 
[QUOTE="vieras";26255903]Loppujen lopuksi koiralle varmasit parempi, että annetaan sitten pois. Mä en taas ymmärrä sitä, että jos 'ajanpuutteen' tai 'allergian' takia on koira joskus pistetty pois, otetaankin hetken päästä uusi![/QUOTE]

Yleensähän nää "allergiat" ja "ajanpuute" ilmenee siinä vaiheessa, kun koira on noin vuoden ikäinen ja pahimmassa murrosiässä ja rasittavimmillaan.

Uuden pennun kanssa on sitten kiva aloittaa kaikki alusta ja kokeilla, josko tällä kertaa pääsisi helpommalla.
 
  • Tykkää
Reactions: _Pigeon_
"vieras"
Eräs tuttava kitisi vuosia sitten, istuessaan meidän koirien karvoittamaan autoon, että on allerginen koiran karvalle. Muutama vuosi allergiasta hän osti sakemannin, sakemannia ei koulutettu tai sen kanssa ei harrastettu yhtään mitään, joten hän lopetti koiran ollessa vain pari vuotia, koska koira ei osannut käyttäytyä ja se näykki. Lopetetun koiran tilalle haki itselleen chihuahua, ajatteli varmaan, että pientä koiraa ei tartte kouluttaa eikä oikeastaan ulkoiluttaa.

Joskus olen miettinyt näitä kasvattajie, etteikö he oikeasti tutustu ihmiseen ollenkaan ennen kuin luovuttaa koiran uudelle omistajalleen.
 
Parhaimmillaan Apulassa myydään 3kk ikäisiä pentuja "ajanpuutteen" vuoksi, on taidettu ottaa se koira hetken mielijohteesta.

Yks ilmoitusi on jäänyt hyvin mieleen, siinä etsittiin uutta kotia jack russelin terrierille. Syynä oli se, että koira ei jaksanut olla kiltisti kotona kun ensin oli työpäivän ajan yksin ja sit illat kun omistaja meni omiin menoihinsa...

Ymmärrän, ettei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan, mutta jos jo lähtökohta koiraa ottaessa on se että aika ei riitä, olisi koira saanut jäädä ottamatta.
 
"akka"
Minusta pahimpia ilmoituksia on ne missä ilmoitetaan että annetaan koira eläkepäiviksi uuteen kotiin ja koira on jo yli 10 vuotias.Kuinka kukaan voi luopua kaverista jonka kanssa on viettänyt 10 vuotta ja antaa sen eläkekotiin kun itsellä ei enää mielenkiinto riitä.Niin iäkäs koira kuolee jo suruun ja ikävään.
 
Pahimpia on ne joille koira on ollut vain vauvan korvike. Kun vauva syntyy laitetaan koira pois "ajanpuutteen vuoksi" eli suomeksi mielenkiinnon loppuminen. Toisena tulevat nämä "annetaan koira viettämään rauhallisia eläkepäiviä" kuka hullu haluaa antaa jonkun 12+ koiran toiseen kotiin. Koiravanhus vaan kärsii tuollaisesta!
 
Silja.S
Pahimpia on ne joille koira on ollut vain vauvan korvike. Kun vauva syntyy laitetaan koira pois "ajanpuutteen vuoksi" eli suomeksi mielenkiinnon loppuminen. Toisena tulevat nämä "annetaan koira viettämään rauhallisia eläkepäiviä" kuka hullu haluaa antaa jonkun 12+ koiran toiseen kotiin. Koiravanhus vaan kärsii tuollaisesta!
Täysin samaa mieltä. Lemmikki voi olla myös miehen korvike.

Eräs miehenkipeä tuttavani 'rakasti' löytöeläinsuojasta pelastamaansa kissaa yli kaiken, kun oli vielä sinkkuna, mutta heti miehen löydettyään tuo kissa sai häipyä, koska "miehellä valuu nokka". Puoli vuotta myöhemmin mies lähti kävelemään ja muija ruikutti kissansa takaisin sen uudesta kodista, mutta kissa ei enää sopeutunutkaan. Siitä tuli täysin holtiton, hyökkäili ihmisten kimppuun (minunkin), eikä antanut kenenkään pitää sylissä. Pariskunta, jolle se oli miehen tieltä annettu, ei enää voinut sitä ottaa, kun käytös oli muuttunut niin huonoksi ja lopulta kissarukka jouduttiin lopettamaan. Miettikää nyt, millainen elämä sillä reppanalla oli. Ensin hyljätään ja joutuu löytöeläinsuojaan. Sitten joutuu omistajalle, joka hylkää sen yhtä kylmäkiskoisesti lyhyen parisuhteen takia. Kohta koti vaihtuu taas, juuri kun kissa on tottunut uuteen kotiinsa - ja sitten lähdetäänkin jo piikille...

Sitä ei aina tule ajatelleeksi, että myös kissa kärsii jatkuvista muutoksista.
 
[QUOTE="akka";26256066]Minusta pahimpia ilmoituksia on ne missä ilmoitetaan että annetaan koira eläkepäiviksi uuteen kotiin ja koira on jo yli 10 vuotias.Kuinka kukaan voi luopua kaverista jonka kanssa on viettänyt 10 vuotta ja antaa sen eläkekotiin kun itsellä ei enää mielenkiinto riitä.Niin iäkäs koira kuolee jo suruun ja ikävään.[/QUOTE]

Niinpä! Kerran oli ilmoitus koiravanhuksesta joka oli sokea ja muutakin vaivaa löytyi... :/ Ihmiset on itsekkäitä, siinäkin varmaan kyse siitä etteivät halunneet tehdä päätöstä ja päästää koiraa vaivoistaan...
 

Yhteistyössä