Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tästä artikkelista haluaisin nostaa esiin sen, mistä näilläkin palstoilla on keskusteltu, että shippauksen kohteille ei tulisi koskaan kertoa shippauksesta. Shippaus tulisi pitää osana fandomia, eikä tuoda sitä fandomin ulkopuolelle. Oikeat kumppanit tulisi myös pitää visusti keskustelun ulottumattomissa. Ensimmäinen "fandom-sääntö" on nähdäkseni ainakin täällä onnistunut, jälkimmäinen valitettavasti ei.
Kaksplus on varmasti alustana aika turvallinen, mutta vauvalla shippaus on arveluttavaa. Julkinen ja suomen suosituin keskustelupalsta kuitenkin kyseessä.
 
vierailija
Mulle on aivan sama mitä jokainen kuvittelee kenenkin tekevän, mutta jos aletaan puhumaan totena siitä että B on ihan rakastunut Kärtsään (vaikka se Bn käytös ei edes oo Kta kohtaan sen erikoisempaa kuin joitakin muitakin ystäviään kohtaan) ja uskotaan myös että Klla voi olla tyttiksensä kanssa avoin suhde koska vaan halutaan olla varmoja että K&B välillä on jotain muutakin kuin ystävyyttä niin se ei silloin kyllä enää mitään pelkkää shippausta ole
Kukaan meistä täällä ei voi tietää totuutta. Me olemme shippifandomissa. Täällä KAIKKI väittämät ovat lähtöarvoisesti spekulaatioita, toiveita, haaveita, fantasioita. Se ON shippausta. Sinä itse olet tehnyt tulkinnan siitä, että kirjoittaja on tosissaan. Kirjoittajalla on shippaukseen tarkoitetulla alustalla oltava oikeus spekulaatioihin. Sinun puolestaan on ymmärrettävä shippauksen konteksti.

Jos täällä kirjoitetaan: tiedän että Käärijä ja Bojan rakastavat toisiaan, se kuuluu tähän kulttuuriin, eikä kerro välttämättä mitään 1)todellisuudesta, 2)kirjoittajan todellisista ajatuksista, 3)kirjoittajan mielenterveydestä. Lause kertoo vain siitä, että 1)olemme shippipalstalla.
 
vierailija
Sitä tapahtuu vain näillä suomenkielisillä palstoilla. Muualla fandomissa on sellaista kuin fandomissa yleensä. Näille palstoille sen sijaan eksyy ulkopuolisia, jotka eivät halua olla paikalla mutta eivät myöskään osaa poistua. Säälittävää.
Kyllä se vika löytyy myös näistä kontrollifriikki shippaajista, jotka haluavat sanella, että mitä ketjuissa saa kirjoittaa. Turha lähteä muita syyttämään, kun monesti se syy löytyy kuitenkin sieltä peilistäkin.
 
vierailija
Kukaan meistä täällä ei voi tietää totuutta. Me olemme shippifandomissa. Täällä KAIKKI väittämät ovat lähtöarvoisesti spekulaatioita, toiveita, haaveita, fantasioita. Se ON shippausta. Sinä itse olet tehnyt tulkinnan siitä, että kirjoittaja on tosissaan. Kirjoittajalla on shippaukseen tarkoitetulla alustalla oltava oikeus spekulaatioihin. Sinun puolestaan on ymmärrettävä shippauksen konteksti.

Jos täällä kirjoitetaan: tiedän että Käärijä ja Bojan rakastavat toisiaan, se kuuluu tähän kulttuuriin, eikä kerro välttämättä mitään 1)todellisuudesta, 2)kirjoittajan todellisista ajatuksista, 3)kirjoittajan mielenterveydestä. Lause kertoo vain siitä, että 1)olemme shippipalstalla.
Miksi siihen omaan shippiin suhtaudutaan niin mustasukkaisesti, jos se on olevinaan vaan viihdettä? Ihan Ohiksena kysyn. Enkä tarkoita tällä sitä, että K&B ketjuissa saisi shipata esim. Kärtsää Paavo Väyrysen kanssa, vaan tarkoitan asiaa yleisemmällä tasolla.
 
vierailija
Kyllä se vika löytyy myös näistä kontrollifriikki shippaajista, jotka haluavat sanella, että mitä ketjuissa saa kirjoittaa. Turha lähteä muita syyttämään, kun monesti se syy löytyy kuitenkin sieltä peilistäkin.
Mitä tarkoitat kontrollifriikeillä? Minusta se kuuluu ihan fandomin perusasioihin, että tietyillä shipeillä on omat paikkansa, jossa heidän shippaamiseensa voi keskittyä? Yksityishenkilöthän tai oikeat puolisot eivät kuulu shippiin missään.
 
vierailija
Aikamoista pelleilyä ensin julistaa shippauksen sääntöjä, että todellista elämää ja muita henkilöitä ei saa sotkea shippiin. Ja sitten seuraavissa viesteissä muistutellaan seurustelusuhteista. Eli juurikin tuodaan sitä kiellettyä mukaan.

Ei tarvitse tulla kertomaan asioita jotka kaikki tietävät. Täällä fiilistellään ja shipataan. Jos juuri sinun maailmaasi se ei sovi tai et kestä lukea, poistu! Älä tule tänne. Älä lue ficcejä. Mikä tarve on tulla meuhkaamaan ja leikkimään jotain ylijumalaa.
 
vierailija
Tämä on kyllä harvinaisen totta. Mä muuten uskon, että suurin osa päätyi K&B shippaajaksi sen ihanan Viisu kontsan sekä Käärijä ilmiön ansioista. Se poikkeuksellinen hurmio vaan vei ihmiset mennessään, eikä siihen liittynyt kenenkään elämäntilanne millään tavoin. Shippaajien joukko on nimittäin aika monenkirjavaa. Jos kuitenkin olen rehellinen, niin jokin tuolla vauvalla on muuttunut. Se kommentointi ei ole sellaista mukavaa höttöä kuin vielä jouluna oli. Ehkä sitten osa shippaajista ja hyvistä kirjoittajista lähti mm. poni invaasioiden ja jatkuvan ankeutuksen takia. Voi myös olla, että kaikki on vaan mun oman pään sisäistä, koska kaipaan niitä ns. vanhoja hyviä aikoja, jolloin Lasse & Olavi touhusivat omiaan ja miestä laitettiin seinälle urakalla, enkä kestä sitä, että shippi muuttaa ajan kanssa muotoaan ja samoin myös shippaajat. Voi Käärijä sentään.
Itselle taas nyt on vauvan ketjun on parhaimmillaan, minulle näköjään noi nykyiset säännöt ja linja sopii, ilmeisesti kompostin myötä myös trollaus on vähentynyt alkuajoista
 
vierailija
Miksi siihen omaan shippiin suhtaudutaan niin mustasukkaisesti, jos se on olevinaan vaan viihdettä? Ihan Ohiksena kysyn. Enkä tarkoita tällä sitä, että K&B ketjuissa saisi shipata esim. Kärtsää Paavo Väyrysen kanssa, vaan tarkoitan asiaa yleisemmällä tasolla.
Siis miten niin mustasukkaisesti? Olet palstalla jossa shipataan tiettyä paria. Niin eikös idea ole shipata sitä paria eikä jotain muuta paria? Vähän sama kuin ulvoisit vaateliikkeen ulkopuolella että miksi täältä ei saa makkaraa, miksi myytte vain vaatteita kun mä haluan makkaraa.
 
vierailija
Miksi siihen omaan shippiin suhtaudutaan niin mustasukkaisesti, jos se on olevinaan vaan viihdettä? Ihan Ohiksena kysyn. Enkä tarkoita tällä sitä, että K&B ketjuissa saisi shipata esim. Kärtsää Paavo Väyrysen kanssa, vaan tarkoitan asiaa yleisemmällä tasolla.
Puhutaan OTP-ilmiöstä, lyhenne sanoista one true pairing. Minulla ei ole antaa tutkimustuloksia, mutta oman ymmärrykseni mukaan shippiin tykästytään ja kiinnytään yksilöllisistä syistä. Silloin samaa kiintymyksen tunnetta ei voi välttämättä saada muista pareista kuin siitä mikä on itselle tärkeä. Silloin jos tilaa keskustelusta vievät muut parit tai parin toista osapuolta paritetaan jonkun muun kanssa, se voi tuntua itsestä pahalta. On myös sellaisia shippaajia, jotka shippaavat keitä tahansa, mutta osa shippaa vain heitä, jotka ovat oma OTP.

 
vierailija
Puhutaan OTP-ilmiöstä, lyhenne sanoista one true pairing. Minulla ei ole antaa tutkimustuloksia, mutta oman ymmärrykseni mukaan shippiin tykästytään ja kiinnytään yksilöllisistä syistä. Silloin samaa kiintymyksen tunnetta ei voi välttämättä saada muista pareista kuin siitä mikä on itselle tärkeä. Silloin jos tilaa keskustelusta vievät muut parit tai parin toista osapuolta paritetaan jonkun muun kanssa, se voi tuntua itsestä pahalta. On myös sellaisia shippaajia, jotka shippaavat keitä tahansa, mutta osa shippaa vain heitä, jotka ovat oma OTP.

Mä olen sellainen, että mulla on yleensä vain yksi OTP tietyssä fandomissa. Tässä fandomissa se on Kärtsä/Bojan. Ja siksi mä näillä palstoilla olen, koska mun OTP tuo mulle iloa.
 
vierailija
Mitä tarkoitat kontrollifriikeillä? Minusta se kuuluu ihan fandomin perusasioihin, että tietyillä shipeillä on omat paikkansa, jossa heidän shippaamiseensa voi keskittyä? Yksityishenkilöthän tai oikeat puolisot eivät kuulu shippiin missään.
Olenko jossakin kohtaa maininnut, että tarkoitan yksityishenkilöitä tai puolisoita. Sinä ne tähän keskusteluun vedit en minä. Tämä tahallinen väärinymmärtämisen on kyllä ihan omaa luokkaansa täällä.
 
vierailija
Puhutaan OTP-ilmiöstä, lyhenne sanoista one true pairing. Minulla ei ole antaa tutkimustuloksia, mutta oman ymmärrykseni mukaan shippiin tykästytään ja kiinnytään yksilöllisistä syistä. Silloin samaa kiintymyksen tunnetta ei voi välttämättä saada muista pareista kuin siitä mikä on itselle tärkeä. Silloin jos tilaa keskustelusta vievät muut parit tai parin toista osapuolta paritetaan jonkun muun kanssa, se voi tuntua itsestä pahalta. On myös sellaisia shippaajia, jotka shippaavat keitä tahansa, mutta osa shippaa vain heitä, jotka ovat oma OTP.

Tämä ei ehkä antanut vastausta kysymykseeni, vaan tarkoitin sitä, että miksi ihan kaikki aletaan nähdä uhkana sille omalle shipille? Esim. hyvä esimerkki on tuo, että joku poistatti kommentteja, joissa K:n sanottiin olevan hyvännäköinen haalarissa. Silloin se on sen poistelijan omassa päässä, kun kaikki aletaan tulkita uhaksi ihan ilman syytä. Oletan että kyse on todella pienestä osasta shippaajia, mutta mistä tuo mustasukkaisuus ja ylitulkinta johtuu?
 
vierailija
"Onko Bojan täällä??" -äänitallenne (vain sisäänkirjautuneille :/)

 
vierailija
Tämä ei ehkä antanut vastausta kysymykseeni, vaan tarkoitin sitä, että miksi ihan kaikki aletaan nähdä uhkana sille omalle shipille? Esim. hyvä esimerkki on tuo, että joku poistatti kommentteja, joissa K:n sanottiin olevan hyvännäköinen haalarissa. Silloin se on sen poistelijan omassa päässä, kun kaikki aletaan tulkita uhaksi ihan ilman syytä. Oletan että kyse on todella pienestä osasta shippaajia, mutta mistä tuo mustasukkaisuus ja ylitulkinta johtuu?
En osaa vastata, enkä itse käy Vauvalla kovinkaan usein. Arvelen, että kyseessä ei välttämättä ole mustasukkaisuus, vaan ärtymys, turhautuminen tai suru siitä, jos joku muu aihe vie tilaa omalta shipiltä omalle shipille tarkoitetussa keskustelussa.
 
vierailija
"Onko Bojan täällä??" -äänitallenne (vain sisäänkirjautuneille :/)

Lause liihottaa suusta kuin rakkauskirje 💕
 
vierailija
"Onko Bojan täällä??" -äänitallenne (vain sisäänkirjautuneille :/)

"Sama se muista Jokereista (mitkäs ne nimet olikaan, Jyri, Jani, Gnochi ja se yksi pitkä), mutta onhan
🌸Bojan🌸 täällä?"
 
vierailija
Tämä ei ehkä antanut vastausta kysymykseeni, vaan tarkoitin sitä, että miksi ihan kaikki aletaan nähdä uhkana sille omalle shipille? Esim. hyvä esimerkki on tuo, että joku poistatti kommentteja, joissa K:n sanottiin olevan hyvännäköinen haalarissa. Silloin se on sen poistelijan omassa päässä, kun kaikki aletaan tulkita uhaksi ihan ilman syytä. Oletan että kyse on todella pienestä osasta shippaajia, mutta mistä tuo mustasukkaisuus ja ylitulkinta johtuu?
Mun korvaan kuulostaa, että joku rölli tai Kärtsää kohtaan antipatioita tunteva on ollut tekemässä kiusaa.
 
vierailija
Myös Tumpussa pohdittu tuoreeltaan OTP:n merkitystä.

 
vierailija
Siis miten niin mustasukkaisesti? Olet palstalla jossa shipataan tiettyä paria. Niin eikös idea ole shipata sitä paria eikä jotain muuta paria? Vähän sama kuin ulvoisit vaateliikkeen ulkopuolella että miksi täältä ei saa makkaraa, miksi myytte vain vaatteita kun mä haluan makkaraa.
Justhan mä kirjoitin, etten tarkoita sitä, että K&B ketjuissa saisi kirjoittaa sivushipeistä. Olet heti puolustuskannalla ja hyökkäät muita kommentoijia vastaan.
 

Yhteistyössä