Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Toisaalta niihin positiivisiin ja siirappisiinkin kommentteihin tulee alapeukkua ja joku haluaa vastata niihin ankeaksi tulkittavalla tavalla. Lisäksi niitäkin poistellaan. Se on sellainen ouroboros koko keskustelu. Ei ole selkeitä syy- ja seuraussuhteita, että mistä kaikki saa alkunsa, vaan se on ikuinen kehä.
Joo totta, ja tuotahan on tosiaan ollut viime aikoina valtavasti myös, että kaikkeen kivaan ja positiiviseen tulee jokin "hohhoijaa" -kommentti tai muu parin sanan dissaus. Paatti on kaikin puolin tulehtunut ympäristö nykyään 💔

T. tuo äskettäisen pidemmän analyysin kirjoittaja
 
vierailija
Joku kysyi esimerkkejä pakkopositiivisuudesta. Mulle se näyttäytyy niin, että melkein kaikki muu kuin positiivinen siirappi (jossa siinäkään ei ole mitään vikaa) tunnutaan tulkitsevan riidanhaastamiseksi.

Aiemmin paatti oli niin hervoton juuri sen moninaisuutensa ja överin villisti assosioivan huumorin vuoksi. Nyt tuntuu, että ei siellä uskalla mitään läppääkään heittää, kun kaikki ns. uusi sisältö tulkitaan kirjoitetuksi provosointimielessä. Uusi sisältö viittaa siis johonkin ei jo ennestään tunnettuun vitsiin.

Nyt tuntuu siltä kuin siellä olisi todella tiukat raamit sille, mitä saa sanoa ja miten saa sanoa. Ja sanottakoon, että viestin itse mielestäni pehmeästi, en provosoi tai töksäyttele tai ikinä kritisoi päähenkilöitä tai muita kirjoittajia (no okei ehkä A:ta aikoinaan) ja kirjoitan kevyellä ja humoristisella mielellä ihan vanhasta muistista. Silti omiinkin harvoihin kommentteihin on tullut alapeukkua ja jopa hyökätty nyrkit pystyssä kuin lukien rivieni välistä jotain pahantahtoista. Korostan vielä, että en ole tyyppinä tai viestijänä lainkaan provosoiva ja silti näin, ja muutos on tapahtunut nimenomaan palstassa eikä omassa viestinnässä.

Luulen, että sen ihan oikean provoamisen vuoksi palstalla on ikään kuin allergisoiduttu provoamiselle ja sitä nähdään kaikkialla. Kaikkeen 'uuteen' reagoidaan kuin allerginen reagoi ulkomaailman ärsykkeisiin, eli nähdään uhkia sielläkin missä niitä ei ole. Ja tavallaan tuo on ymmärrettävää, koska sitä trollaamista on ollut niin paljon.
Tässäkin hyvin avattu ja en oikein osaa sanoa, koska tämä muutos ketjuun on tullut. Itse olen tullut allergiseksi kaikelle hyökkäävyydelle, enkä hyväksy sitä edes tämän nimimerkillisen kohdalla enää. Tiedän kyllä hänen kirjoituksensa jne. Mutta olen sitä mieltä, että maalittamisella ja vihaamisella tai jonkun huutelulla ei saavuteta mitään hyvää, enkä usko sen myöskään auttavan mihinkään.
 
vierailija
Joo totta, ja tuotahan on tosiaan ollut viime aikoina valtavasti myös, että kaikkeen kivaan ja positiiviseen tulee jokin "hohhoijaa" -kommentti tai muu parin sanan dissaus. Paatti on kaikin puolin tulehtunut ympäristö nykyään

T. tuo äskettäisen pidemmän analyysin kirjoittaja
Jatkan vielä tähän, että nyt kun kävin paatilla kurkkaamassa, niin siellähän olikin tosi mukava tunnelma. 😄
 
vierailija
Joku kysyi esimerkkejä pakkopositiivisuudesta. Mulle se näyttäytyy niin, että melkein kaikki muu kuin positiivinen siirappi (jossa siinäkään ei ole mitään vikaa) tunnutaan tulkitsevan riidanhaastamiseksi.

Aiemmin paatti oli niin hervoton juuri sen moninaisuutensa ja överin villisti assosioivan huumorin vuoksi. Nyt tuntuu, että ei siellä uskalla mitään läppääkään heittää, kun kaikki ns. uusi sisältö tulkitaan kirjoitetuksi provosointimielessä. Uusi sisältö viittaa siis johonkin ei jo ennestään tunnettuun vitsiin.

Nyt tuntuu siltä kuin siellä olisi todella tiukat raamit sille, mitä saa sanoa ja miten saa sanoa. Ja sanottakoon, että viestin itse mielestäni pehmeästi, en provosoi tai töksäyttele tai ikinä kritisoi päähenkilöitä tai muita kirjoittajia (no okei ehkä A:ta aikoinaan) ja kirjoitan kevyellä ja humoristisella mielellä ihan vanhasta muistista. Silti omiinkin harvoihin kommentteihin on tullut alapeukkua ja jopa hyökätty nyrkit pystyssä kuin lukien rivieni välistä jotain pahantahtoista. Korostan vielä, että en ole tyyppinä tai viestijänä lainkaan provosoiva ja silti näin, ja muutos on tapahtunut nimenomaan palstassa eikä omassa viestinnässä.

Luulen, että sen ihan oikean provoamisen vuoksi palstalla on ikään kuin allergisoiduttu provoamiselle ja sitä nähdään kaikkialla. Kaikkeen 'uuteen' reagoidaan kuin allerginen reagoi ulkomaailman ärsykkeisiin, eli nähdään uhkia sielläkin missä niitä ei ole. Ja tavallaan tuo on ymmärrettävää, koska sitä trollaamista on ollut niin paljon.
Joo, näinhän se menee. Esim. itse usein tekisi mieli sanoa jotain, että vaikkapa asu X ei ollut ihan omaan makuun, mutta tykkäsin viime aikojen asuista Y ja Z eikä minua vaivaa, että joku stara käyttää vaatteita, joista en itse tykkää. Se on pelkkä huomio, siihen ei liity mitään vaatimuksia, että asujen pitäisi noudattaa minun toiveitani. Mutta nita vivahteita ei kirjoita auki hirveän seikkaperäisesti, niin monella se tuntuu nykyään sekoittuvan niihin kirjoittajiin, joiden mielipiteet ovat enemmänkin "En tykkää asiasta X ja sen takia X:ää ei saisi enää koskaan soittaa/käyttää/sanoa/postata nettiin koska se on ihan hirveä ja paska!"
 
vierailija
Hyvää festarikeikkaa Joymuffinille! Rapsa kiinnostaa kyllä nyt erityisen paljon tuolta keikalta. 🥳

Toivon mukaan Joksut vetää isolla energialla, vaikka siellä sitten olisikin vain se 20 ihmistä kuuntelemassa. 🔥🔥🔥
 
vierailija
Kiitos saitista pitäville. 🤗 Saitin ylläpito domainilla ja palvelintilalla ei ole juu ilmaista. Ja nyt tässä elämäntilanteessa ei ole energiaa pistää omaa palvelinta pystyyn. Ehkä jostain voisi löytää ilmaista palvelintilaa, ja siirtää koko systeemin sinne, mutta en ole etsinyt. Minua harmittaa projektissa se, ettei siitä tullut siinä kiireessä sellaista mitä omassa päässäni hahmottelin sen olevan. Toimivampi alusta, plus lisäksi muitakin toimintoja keskustelun lisäksi. En itsekään tykkää siirtyä johonkin uuteen, kun silmät ovat tottuneet käyttämään jotain tuttua. Saitilla oli kirjoitusten puolesta hiljaista, mutta varsinkin alussa ja SYS-tourin aikaan kurkkijoita oli todella paljon, yllätyin.
Sinne ei ehtinyt tulla huono ilmapiiri ja trollailun estämiseksi sitä olisi pystynyt säätämään eri tavoin. Tuo Reddit vaikuttaa hyvältä, ehkä sinne porukka siirtyisi paremmin.
T. Saitinrakentaja
 
vierailija
Kuinkahan paljon vauvan ketjussa pyörii väkeä ja kuinka moni heistä on shippaaja ja kuinka moni esim. fiilistelijä? Peukut on tosiaan huono mittari arvioida tätä, koska niitä voi feikata (en kyllä tajua miksi joku jaksaa tehdä niin), mutta onkohan meitä nykyään siellä max 50 puhtain jauhoin mukana olevaa? Mietin vaan, että eikö tällaisesta määrästä ihmisiä saisi kivaa pientä suljettua ryhmää aikaiseksi? Oletan että suurin osa on jo havahtunut siihen, että mitä tapahtuu kun vauvan anonyymille palstalle perustaa ketjuja.
Mun eilisessä minificissä on 46 tykkäystä ja olen siinä uskossa, että lentokonerynkyttäjiä ei ole. Alanuolia ei ollenkaan eli varmaan se n.50 on realistinen matkustajamäärä.
Olisi kiva jos olisi joku ulkopuolinen gallup-sivusto missä asian voisi varmistaa.
 
vierailija
Juu Vauvalla on mukava tunnelma nyt.
Tällä viikolla iltaa kohden mentäessä negatiiviset ja jopa vihamieliset sekä ns. lällättely viestit lisääntyy.
Itse ohittelen ne ärsyyntymättä, mutta tiedän, että se ei aina ole niin helppoa.
Koitetaan kestää ja tuetaan toisiamme positiivisilla viesteillä ja laitetaan muutenkin positiivisuutta peliin.
Mukavaa lauantaita täällä ja paatilla!
 
vierailija
Liputan myös hyvän keskustelun puolesta ja siinä saa olla myös vastakkaisia mielipiteitä. Alatyylinen haukkuminen ei taas koskaan ole ok.
Mutta eihän shippipalstan sisällönkään tarvitse olla pelkkää höttöä. Jos jommankumman keikka on esim menisi perseelleen, niin kyllä siitä täytyy saada puhua rehellisesti, eikä niin että joku loukkaantuu ja alkaa välittömästi haukkua taas toista.
Olen shipparina kummankin fani, käyn molempien keikoilla, eikä mulla ole mitään tarvetta kiillottaa perusteettomasti kummankaan kilpeä. Voin ihan hyvin tarpeen tullen lempeästi kritisoida kumman tahansa asioita. Ja se on musta täysin normaalia, yhtä tasapuolisesti kohtelen lapsiani joita myös joskus kaikella rakkaudella arvostelen.
Suljettu alusta karsisi varmaan ikävästi osallistujia, mutta jos mikään muu ei auta, niin oonhan tässä jo taipunut vaikka mihin. Reddit onkin vielä uusi tuttavuus . Mutta niin mielelläni jatkaisin vauvalla ja täällä.
Se ikävä tunnelma on selvästi jo karsinut väkeä. Osa on varmasti poistunut senkin takia, ettei tämä saaga kiinnostaa enää, mutta varmasti myös kurjalla ilmapiirillä on ollut vaikutusta asiaan. Kuulostaa tosi ikävältä se, ettei osa ihmisistä enää halua kirjoitella mitään ilkeiden vastausten ym. takia. Ei se saisi mennä niin. P.s. Olen tosi iso Lasse&Olavi fani, kiitos heidän tarinoiden kirjoittajille.😚
 
vierailija
Mä en tykkää redditissä siitä, että käyttäjän nimeä klikkaamalla saa näkyviin heidän kaikki viestinsä ja kommenttinsa kaikista aihepiireistä. En tiedä saako tätä jostain asetuksesta poistettua, mutta jos ei ja siirrytään sinne, niin mun on pakko tehdä uusi tili koska olen siellä aktiivinen muuten enkä halua trolleille/sille yhdelle nimimerkillisten ajojahteja harrastavalle antaa pääsyä muihin elämäni osa-alueisiin.
 
vierailija
Mä en tykkää redditissä siitä, että käyttäjän nimeä klikkaamalla saa näkyviin heidän kaikki viestinsä ja kommenttinsa kaikista aihepiireistä. En tiedä saako tätä jostain asetuksesta poistettua, mutta jos ei ja siirrytään sinne, niin mun on pakko tehdä uusi tili koska olen siellä aktiivinen muuten enkä halua trolleille/sille yhdelle nimimerkillisten ajojahteja harrastavalle antaa pääsyä muihin elämäni osa-alueisiin.
Minäkään en pidä tuosta ominaisuudesta. Mietin myös että teen kokonaan uuden tilin jos siirrytään Redditin puolelle.
 
vierailija
Kiitos saitista pitäville. Saitin ylläpito domainilla ja palvelintilalla ei ole juu ilmaista. Ja nyt tässä elämäntilanteessa ei ole energiaa pistää omaa palvelinta pystyyn. Ehkä jostain voisi löytää ilmaista palvelintilaa, ja siirtää koko systeemin sinne, mutta en ole etsinyt. Minua harmittaa projektissa se, ettei siitä tullut siinä kiireessä sellaista mitä omassa päässäni hahmottelin sen olevan. Toimivampi alusta, plus lisäksi muitakin toimintoja keskustelun lisäksi. En itsekään tykkää siirtyä johonkin uuteen, kun silmät ovat tottuneet käyttämään jotain tuttua. Saitilla oli kirjoitusten puolesta hiljaista, mutta varsinkin alussa ja SYS-tourin aikaan kurkkijoita oli todella paljon, yllätyin.
Sinne ei ehtinyt tulla huono ilmapiiri ja trollailun estämiseksi sitä olisi pystynyt säätämään eri tavoin. Tuo Reddit vaikuttaa hyvältä, ehkä sinne porukka siirtyisi paremmin.
T. Saitinrakentaja
❤❤

Mua kiinnostaisi paljonko niitä kurkkijoita on parhaimmillaan ollut, jos haluat kertoa? Voisi antaa vähän suuntaviivoja palstoilla liikkuvien määrästä. 🤔
 
vierailija
Mä en tykkää redditissä siitä, että käyttäjän nimeä klikkaamalla saa näkyviin heidän kaikki viestinsä ja kommenttinsa kaikista aihepiireistä. En tiedä saako tätä jostain asetuksesta poistettua, mutta jos ei ja siirrytään sinne, niin mun on pakko tehdä uusi tili koska olen siellä aktiivinen muuten enkä halua trolleille/sille yhdelle nimimerkillisten ajojahteja harrastavalle antaa pääsyä muihin elämäni osa-alueisiin.
Meinasin just kommentoida tätä. Käytän Redditiä muuhun ja laiskana en haluaisi tehdä uutta tiliä vain tätä harrastusta varten. Muutenkaan en ole vakuuttunut, että Reddit toimii parhaiten tän keskustelun tarpeisiin, koska jos kaikki keskustelu laitetaan yhteen valtavaan ketjuun siellä, se jumittaa saman tien (megathreadien lukeminen Redditissä ei koskaan toimi ainakaan mulla). Lisäksi se rakenne keskustellussa on niin erilainen, etten ole täysin vakuuttunut sen soveltuvan ns. paattilaiseen tunnelmaan. Mun oma ääni menisi ehkä Discordille, jossa voi luoda eri kanavia eri keskustelunaiheille ja ne pysyy näkyvissä sivupalkissa, ja kuitenkin itse keskustelu etenee lineaarisesti kuten vauvalla konsanaan.
Toisaalta tällä hetkellä Vauvalla on taas hyvä tunnelma, mikä tuntuu toistuvan ina viikonloppuisin. Ihan kuin arkisin siellä joku terrorisoisi tahallaan paikkaa, ja oikealla asenteella kirjoittamaan tulevat saapuvat paikalle enemmisaä määrin viikonloppuisin. Tai ehkä se on kuvitelmaani, mutta joka tapauksessa mä pysyn ainakin Vauvalla niin pitkään kuin suinkin mahdollista enkä ole kovin innostunut siirtymään yhtään mihinkään sieltä, edes trollien uhalla.
 
vierailija
Itselläni on jo kaksi Reddit-tiliä tuosta syystä. :p Voisin kyllä tarvittaessa perustaa vielä uuden, jos sinne oikeasti tulisi porukkaa, mutta joo, tosi pitkät ketjut eivät siellä lataudu hirveän hyvin.
 
vierailija
Itselläni on jo kaksi Reddit-tiliä tuosta syystä. Voisin kyllä tarvittaessa perustaa vielä uuden, jos sinne oikeasti tulisi porukkaa, mutta joo, tosi pitkät ketjut eivät siellä lataudu hirveän hyvin.
Joo, jos sinne tehdään iso sekalainen ketju niin pitäisi ehdottomasti tehdä uusi joka viikko tms. riippuen kuinka paljon kirjoittelijoita sinne tulisi. Mulla ei ole tuollaisten kanssa ollut ongelmaa siellä.
 
vierailija
Se ikävä tunnelma on selvästi jo karsinut väkeä. Osa on varmasti poistunut senkin takia, ettei tämä saaga kiinnostaa enää, mutta varmasti myös kurjalla ilmapiirillä on ollut vaikutusta asiaan. Kuulostaa tosi ikävältä se, ettei osa ihmisistä enää halua kirjoitella mitään ilkeiden vastausten ym. takia. Ei se saisi mennä niin. P.s. Olen tosi iso Lasse&Olavi fani, kiitos heidän tarinoiden kirjoittajille.
Mä oon käynyt palstoilla mut en ole halunnut jäädä jos tunnelma ollut kurja. 😟 Siirryn mukana, jos jonnekin meille uusi koti perustetaan.
 
vierailija
Mä olisin kanssa valmis muuttamaan muualle, vaikka emoketjun jättö pahalta tuntuiskin ja oon jo tottunut trollailuun, eikä ne sinänsä aiheuta mitään reaktiota. Mutta olis kiva kun vois avaa vaan ketjun ja tietää jo että sieltä ei hyppää ainakaan ekana naamalle sellaista mikä ei ketjuun edes kuulu.
 
vierailija
Mä oon käynyt palstoilla mut en ole halunnut jäädä jos tunnelma ollut kurja. Siirryn mukana, jos jonnekin meille uusi koti perustetaan.
Minä käyn nykyään aina välillä vilkaisemassa ja jos on hyvä meininki niin jään juttelemaan. Nyt kesän myötä tosi usein on ollut menossa useita sivuja kestävä jankkaus jolloin en ole jäänyt palstailemaan. :( Ehkä syksyllä helpottaa?
 
vierailija
Mua kiinnostaisi paljonko niitä kurkkijoita on parhaimmillaan ollut, jos haluat kertoa? Voisi antaa vähän suuntaviivoja palstoilla liikkuvien määrästä.
Esimerkiksi enimmillään oli maaliskuussa, 1360 kävijää, 45:stä eri maasta. Alimmillaan toukokuussa, 179 kävijää, 15:sta eri maasta. Ihan kaikki ei tietysti ole oikeita kävijöitä, mutta noitten kahden välillä luvut vaihtelivat. T. Saitinrakentaja
 
vierailija
Juu Vauvalla on mukava tunnelma nyt.
Tällä viikolla iltaa kohden mentäessä negatiiviset ja jopa vihamieliset sekä ns. lällättely viestit lisääntyy.
Itse ohittelen ne ärsyyntymättä, mutta tiedän, että se ei aina ole niin helppoa.
Koitetaan kestää ja tuetaan toisiamme positiivisilla viesteillä ja laitetaan muutenkin positiivisuutta peliin.
Mukavaa lauantaita täällä ja paatilla!
🥰😘😘😘!
 

Yhteistyössä