Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos ensin kokeiltaisiin sitä, että olemassa olevilla palstoilla ei reagoitaisi mitenkään trolleihin, jankkaajiin ja negailijoihin. Ei varmaan kokonaan poistaisi ongelmaa, mutta auttaisi jo paljon.
 
vierailija
Tää kritisointi on mielenkiintoinen aihe. Itse mietin sitä, että kun shippaus on kerran tarkoitettu hyvänmielen harrastukseksi, niin miksi joidenkin ihmisten pitää siihen ympäristöön ehdoin tahdoin tuoda kriittisiä viestejä. Toisaalta vastakkaisista, hyvin ja asiallisesti perustelluista mielipiteistä voi syntyä hyvää keskustelua. Ja toisaalta sen kritiikin ei tulisi kohdistua koskaan henkilöön, vaan tekemisiin, mikä tuntuu olevan aika vaikea monelle sisäistää. Esimerkiksi ulkonäön ikävä kommentointi ei ole kritiikkiä, vaan haukkumista. Shippaamisen kommentointi negatiivisesti shippipalstalla ei ole kritiikkiä, vaan provosointia.
 
vierailija
Jos ensin kokeiltaisiin sitä, että olemassa olevilla palstoilla ei reagoitaisi mitenkään trolleihin, jankkaajiin ja negailijoihin. Ei varmaan kokonaan poistaisi ongelmaa, mutta auttaisi jo paljon.
Tätä on hoettu jo kuukausien ajan, eikä se ole koskaan toiminut. Mua myös harmittaa saitinrakentajan puolesta. Hän näki niin paljon vaivaa ja aikaa sen saitin takia, eikä se sitten lähtenyt kunnolla käyntiin ja kustannus kysymykset taisi olla se viimeinen niitti? Kiitos sulle kuitenkin kaikista ponnisteluista ja siitä, että yritit luoda jotakin hyvää itsesi ja meidän muiden vuoksi.❤ Ehkä se sitten on vaan mun omassa päässä ja suhtautumisessa, kun en vaan jaksa enää kertakaikkiaan vauvan tunnelmaa. Ehkei tämä mun valituskaan täällä tuo mitään hyvää, joten sori siitä.
 
vierailija
Tää kritisointi on mielenkiintoinen aihe. Itse mietin sitä, että kun shippaus on kerran tarkoitettu hyvänmielen harrastukseksi, niin miksi joidenkin ihmisten pitää siihen ympäristöön ehdoin tahdoin tuoda kriittisiä viestejä. Toisaalta vastakkaisista, hyvin ja asiallisesti perustelluista mielipiteistä voi syntyä hyvää keskustelua. Ja toisaalta sen kritiikin ei tulisi kohdistua koskaan henkilöön, vaan tekemisiin, mikä tuntuu olevan aika vaikea monelle sisäistää. Esimerkiksi ulkonäön ikävä kommentointi ei ole kritiikkiä, vaan haukkumista. Shippaamisen kommentointi negatiivisesti shippipalstalla ei ole kritiikkiä, vaan provosointia.
Eihän se kritiikki oikein kuulu shippaukseen. Toki ihmisillä on erilaiset rajat sen suhteen, että mikä on hyvää shippausta ja mikä ei. Jos keskustellaan shippauksen ohessa musiikista, niin toki voi ilmaista, ettei pidä jostakin tietystä kappaleesta.
 
vierailija
Eihän se kritiikki oikein kuulu shippaukseen. Toki ihmisillä on erilaiset rajat sen suhteen, että mikä on hyvää shippausta ja mikä ei. Jos keskustellaan shippauksen ohessa musiikista, niin toki voi ilmaista, ettei pidä jostakin tietystä kappaleesta.
Vauvasta on tehty pakkopositiivisuuden paikka, se on luonnotonta, eikä noin mitään hyvää keskustelua synny
 
vierailija
Tätä on hoettu jo kuukausien ajan, eikä se ole koskaan toiminut. Mua myös harmittaa saitinrakentajan puolesta. Hän näki niin paljon vaivaa ja aikaa sen saitin takia, eikä se sitten lähtenyt kunnolla käyntiin ja kustannus kysymykset taisi olla se viimeinen niitti? Kiitos sulle kuitenkin kaikista ponnisteluista ja siitä, että yritit luoda jotakin hyvää itsesi ja meidän muiden vuoksi. Ehkä se sitten on vaan mun omassa päässä ja suhtautumisessa, kun en vaan jaksa enää kertakaikkiaan vauvan tunnelmaa. Ehkei tämä mun valituskaan täällä tuo mitään hyvää, joten sori siitä.
Mullakin tuli surku siitä, että hän teki meille saitin, mutta porukka ei sitten oikein löytänyt sinne (hän itse lienee suhtautunut tähän kuitenkin paremmin kuin minä😅). Siksi mietin tuota, että mahtaako ihmiset kuitenkaan olla halukkaita näkemään vaivaa tutusta tuntemattomaan siirtymisen ja nimimerkkien tekemisen suhteen, jos saitillekaan ei siirrytty, ja se oli sentään vielä silloin kun shippaajia oli aktiivisemmin mukana. Tai voinhan olla väärässä ja nyt onkin otollisempi hetki.
 
vierailija
Tulin ilmoittamaan tähän väliin, että oon ollut muutaman viikon reissussa ja siksi en oo listaakaan laittanut näkyville vähään aikaan ja oon huomannut, että sitä on välillä kaivattu... Oon koittanut kyllä seurata vauvaa tässä reissun ohessa mitä oon pystynyt ja poimia uusia juttuja listalle, mutta se poistelu on ollut siellä viime aikoina aivan mahdotonta, joten mulla on aivan hyvin saattanut mennä jotain ohikin :/ Palaan huomenna takas kotia ja pääsen koneen ääreen niin voisin sitten koittaa laittaa listaakin taas näkyville, jos vaan on jossain vaiheessa mahdollista!
 
vierailija
Mullakin tuli surku siitä, että hän teki meille saitin, mutta porukka ei sitten oikein löytänyt sinne (hän itse lienee suhtautunut tähän kuitenkin paremmin kuin minä). Siksi mietin tuota, että mahtaako ihmiset kuitenkaan olla halukkaita näkemään vaivaa tutusta tuntemattomaan siirtymisen ja nimimerkkien tekemisen suhteen, jos saitillekaan ei siirrytty, ja se oli sentään vielä silloin kun shippaajia oli aktiivisemmin mukana. Tai voinhan olla väärässä ja nyt onkin otollisempi hetki.
Näin se varmaan menee. Mä jotenkin ajattelisin, että tosi shippaajat on valmiita siirtymään, mutta ehkei siihen sitten ole suurimmalla osalla halua, koska ollaan jo totuttu johonkin tiettyyn paikkaan ja toimintatapaan? Vauvalla on kyllä nyt parasta aikaa tosi hyvä tunnelma.
 
vierailija
Mitä tarkoitat, haluaisitko avata tätä hieman? En itse ole huomannut tuollaista positiivisuuden pakottamista ja haluaisin ymmärtää.
Voi olla vaikea selittää tätä jos joku ei ole itse kokenut? Illalla/yöllä joku juuri laittoi esimerkin, että johonkin yksittäiseen kirjoitukseen, jossa oli arvailtu B on yksin siinä Suomi projektissa niin tyyliin siihen hyökätään, että etkö arvosta muuta Joker out:ia jne. Sitten jollain kirjoittajalla voi olla eri tyyli tai töksähtelevämpi tyyli kirjoittaa tai kysyä jotain niin ne otetaan heti joinakin ilkeämielisinä kysymyksinä jne. Lisäksi tälläisiä viestejä poistellaan, vaikka ne eivät rikkoisia sääntöjä. Ja minusta se trollinmetsästys on tylsempää kuin ne ns. trollit, epäilen vaan, että tuolla tuota ohittamista ei opita. Jos siis kerran tähän mennessä sitä ei ole opittu.
 
vierailija
Vaikka joku viesti ei ole tarkoitettu trollaukseksi vaan asialliseksikin kritiikiksi, se voi kuulostaa siltä jos se on tyyliin: huono biisi/ ette ymmärrä/ jne. sitä ei ns pehmennä yhtään jotenkin. Myös kritiikin voi pukea sanoiksi kauniisti. Tämä taas saattaa kuulostaa pakkopositiiviselta jostain toisesta. Kun käytössä on vain sanat, paljon jää oman tulkinnan varaan. Jos joku on kriittinen ilman perusteluja (miksi joku biisi tai vaate ei miellytä), sekin voi kuulistaa vain tylsältä kritiikiltä. Tunteet tarttuu -> tulee kakka fiilis vaikka se ei ole kirjoittajan tarkoitus. Selkeä trollaus on sitten asia erikseen (sääntöjen selvä rikkominen, muiden haukkuminen esim).
 
vierailija
Tulin ilmoittamaan tähän väliin, että oon ollut muutaman viikon reissussa ja siksi en oo listaakaan laittanut näkyville vähään aikaan ja oon huomannut, että sitä on välillä kaivattu... Oon koittanut kyllä seurata vauvaa tässä reissun ohessa mitä oon pystynyt ja poimia uusia juttuja listalle, mutta se poistelu on ollut siellä viime aikoina aivan mahdotonta, joten mulla on aivan hyvin saattanut mennä jotain ohikin :/ Palaan huomenna takas kotia ja pääsen koneen ääreen niin voisin sitten koittaa laittaa listaakin taas näkyville, jos vaan on jossain vaiheessa mahdollista!
Kiitos!😀
 
vierailija
Vaikka joku viesti ei ole tarkoitettu trollaukseksi vaan asialliseksikin kritiikiksi, se voi kuulostaa siltä jos se on tyyliin: huono biisi/ ette ymmärrä/ jne. sitä ei ns pehmennä yhtään jotenkin. Myös kritiikin voi pukea sanoiksi kauniisti. Tämä taas saattaa kuulostaa pakkopositiiviselta jostain toisesta. Kun käytössä on vain sanat, paljon jää oman tulkinnan varaan. Jos joku on kriittinen ilman perusteluja (miksi joku biisi tai vaate ei miellytä), sekin voi kuulistaa vain tylsältä kritiikiltä. Tunteet tarttuu -> tulee kakka fiilis vaikka se ei ole kirjoittajan tarkoitus. Selkeä trollaus on sitten asia erikseen (sääntöjen selvä rikkominen, muiden haukkuminen esim).
Toiset eivät vaan osaa pukea sitä kritiikkiä kauniiksi sanoiksi ja osan mielestä se ei ole edes tarpeellista. Tulee näitä väärinymmärryksiä, koska ihmiset ovat tottuneet argumentoimaan asioita eri tavoin. Täällä ei voi myöskään nähdä toisen lmeitä ja eleitä. Siksi mä itsekin lähinnä tyydyn ohittelemaan kommentteja, jos en ole varma toisen tarkoitusperistä.
 
vierailija
Täytyisi sitten tasan tarkkaa tietää mitä sinne saa kirjoitella? Saako kritisoida mitään ollenkaan vai tekeekö se jo trollin?
Luultavasti tekee jos et osaa muotoilla sanojasi oikein. Aika usein jäädään jotain pilkkua tai sanamuotoa viilaamaan.

Itseäni ärsyttää että pitää jatkuvasti selitellä sanomisiaan tyyliin "tämä ei sitten tarkoita sitä", "tämä oli vitsi" ja "vaikka olen tätä mieltä niin olen silti fani" jne. Muuten alkaa hlvetinmoiset olettelut asioista. No ne alkaa kyllä usein muutenkin ja siksi kirjoittelu on jäänyt. Toivoisin että osattaisiin lukea se kommentti mihin vastataan (ja tarvittaessa vaikka useampaankin kertaan) ja sitten vielä hetki mietittäisiin onko kirjoittaja sitä mieltä vai oletko vaan olettanut jotain ylimääräistä.
 
vierailija
Luultavasti tekee jos et osaa muotoilla sanojasi oikein. Aika usein jäädään jotain pilkkua tai sanamuotoa viilaamaan.

Itseäni ärsyttää että pitää jatkuvasti selitellä sanomisiaan tyyliin "tämä ei sitten tarkoita sitä", "tämä oli vitsi" ja "vaikka olen tätä mieltä niin olen silti fani" jne. Muuten alkaa hlvetinmoiset olettelut asioista. No ne alkaa kyllä usein muutenkin ja siksi kirjoittelu on jäänyt. Toivoisin että osattaisiin lukea se kommentti mihin vastataan (ja tarvittaessa vaikka useampaankin kertaan) ja sitten vielä hetki mietittäisiin onko kirjoittaja sitä mieltä vai oletko vaan olettanut jotain ylimääräistä.
Tässä se tulikin hyvin, kirjoittaminen jäänyt itselläkin hyvin pienelle nyt, enkä uskalla kirjoittaa enää mitään pidempiä kirjoituksia tuonne, yksittäisen lauseen tai kysymyksen laitan, jos kirjoitan. Ja varmaan tuollainen suljettu sivusto tosiaan olisikin sitten niin, että jäisi se kriittinen ilmaisu kokonaan pois, niin näen sen.
 
vierailija
Laitetaanpas tännekin vielä. Hups. Oli vierähtänyt melkein 8 kk edellisestä Joksu-keikasta, niin tein sillä lailla hassusti, että melko viime hetkellä päätin ottaa bussin Plovdiviin Bulgariaan, jossa olen nyt, eli täällä on se hiton metallifestari, jossa Joksut soittaa yöllä. Hengaan hotellissa parin kilsan päässä ja menen mestoille vasta vähän ennen Joksuja.

Toivon että siellä on yli 20 ihmistä, kun he ovat tosiaan metallifestarin sivulavan kaikkein viimeisimpänä aloittava esiintyjä (festari loppuu oudosti yhden jälkeen la-su yönä eikä su) maassa, jossa ei edes esitetä koko viisuja. Huhun mukaan ainakin kaksi muuta suomalaista (ei-nautoja?) on menossa. Eivät välttämättä päästä pahvista Suomen-lippuani sisään, bannerit on kielletty, mutta jos näin, niin huudan vähintään "Peliä!", sori siitä. :)

Toivon kovasti kuulevani Vem da gresin, joka minulle on ollut keikkojen kohokohta, vielä kun Padamia tuskin tulee, mutta saapa nähdä.

Hotellissani on hervoton ulkouima-allas. En ole lapsuuden jälkeen nähnyt moisia. :) Tänään pakko säästää hyvin vähäisiä voimia ja möllötän koko 30-asteisen päivän ennen keikkaa huoneessa (harmi, koska tämä yksi vanhimpia kaupunkeja koko Euroopassa, joten nähtävää olisi), mutta toivottavasti huomenna riittäisi vielä voimia myös pulahtaa ja ehkä nähdäkin jotain.

Ärsyttävästi vain täällä joukkoliikenne on lähes mahdotonta käyttää (sitä ei mm. ole Google Mapsissa tai missään järkevästi selattavissa) ja takseista iso osa on huijausta. Edes Google Maps ei muutenkaan näytä toimivan kunnolla, vaan neuvoi minut päinvastaiseen suuntaan. Mukavat paikalliset onneksi jeesasivat. Taksikuskilla oli Hesen muki (joo, täällä on siis Hesburger). :p

P.S. Naurattaa liikaa se, että tuon festarin pääesiintyjä torstaina oli KoЯn. Täällä käytetään kyrillisiä aakkosia, joilla tuo luettaisiin Kojan. :D Universumi always delivers.

- Joymuffin
 
vierailija
Laitetaanpas tännekin vielä. Hups. Oli vierähtänyt melkein 8 kk edellisestä Joksu-keikasta, niin tein sillä lailla hassusti, että melko viime hetkellä päätin ottaa bussin Plovdiviin Bulgariaan, jossa olen nyt, eli täällä on se hiton metallifestari, jossa Joksut soittaa yöllä. Hengaan hotellissa parin kilsan päässä ja menen mestoille vasta vähän ennen Joksuja.

Toivon että siellä on yli 20 ihmistä, kun he ovat tosiaan metallifestarin sivulavan kaikkein viimeisimpänä aloittava esiintyjä (festari loppuu oudosti yhden jälkeen la-su yönä eikä su) maassa, jossa ei edes esitetä koko viisuja. Huhun mukaan ainakin kaksi muuta suomalaista (ei-nautoja?) on menossa. Eivät välttämättä päästä pahvista Suomen-lippuani sisään, bannerit on kielletty, mutta jos näin, niin huudan vähintään "Peliä!", sori siitä.

Toivon kovasti kuulevani Vem da gresin, joka minulle on ollut keikkojen kohokohta, vielä kun Padamia tuskin tulee, mutta saapa nähdä.

Hotellissani on hervoton ulkouima-allas. En ole lapsuuden jälkeen nähnyt moisia. Tänään pakko säästää hyvin vähäisiä voimia ja möllötän koko 30-asteisen päivän ennen keikkaa huoneessa (harmi, koska tämä yksi vanhimpia kaupunkeja koko Euroopassa, joten nähtävää olisi), mutta toivottavasti huomenna riittäisi vielä voimia myös pulahtaa ja ehkä nähdäkin jotain.

Ärsyttävästi vain täällä joukkoliikenne on lähes mahdotonta käyttää (sitä ei mm. ole Google Mapsissa tai missään järkevästi selattavissa) ja takseista iso osa on huijausta. Edes Google Maps ei muutenkaan näytä toimivan kunnolla, vaan neuvoi minut päinvastaiseen suuntaan. Mukavat paikalliset onneksi jeesasivat. Taksikuskilla oli Hesen muki (joo, täällä on siis Hesburger).

P.S. Naurattaa liikaa se, että tuon festarin pääesiintyjä torstaina oli KoЯn. Täällä käytetään kyrillisiä aakkosia, joilla tuo luettaisiin Kojan. Universumi always delivers.

- Joymuffin
😍 hyvää keikkaa! Keikkarapsaa odotellessa😊.
 
vierailija
Joku kysyi esimerkkejä pakkopositiivisuudesta. Mulle se näyttäytyy niin, että melkein kaikki muu kuin positiivinen siirappi (jossa siinäkään ei ole mitään vikaa) tunnutaan tulkitsevan riidanhaastamiseksi.

Aiemmin paatti oli niin hervoton juuri sen moninaisuutensa ja överin villisti assosioivan huumorin vuoksi. Nyt tuntuu, että ei siellä uskalla mitään läppääkään heittää, kun kaikki ns. uusi sisältö tulkitaan kirjoitetuksi provosointimielessä. Uusi sisältö viittaa siis johonkin ei jo ennestään tunnettuun vitsiin.

Nyt tuntuu siltä kuin siellä olisi todella tiukat raamit sille, mitä saa sanoa ja miten saa sanoa. Ja sanottakoon, että viestin itse mielestäni pehmeästi, en provosoi tai töksäyttele tai ikinä kritisoi päähenkilöitä tai muita kirjoittajia (no okei ehkä A:ta aikoinaan) ja kirjoitan kevyellä ja humoristisella mielellä ihan vanhasta muistista. Silti omiinkin harvoihin kommentteihin on tullut alapeukkua ja jopa hyökätty nyrkit pystyssä kuin lukien rivieni välistä jotain pahantahtoista. Korostan vielä, että en ole tyyppinä tai viestijänä lainkaan provosoiva ja silti näin, ja muutos on tapahtunut nimenomaan palstassa eikä omassa viestinnässä.

Luulen, että sen ihan oikean provoamisen vuoksi palstalla on ikään kuin allergisoiduttu provoamiselle ja sitä nähdään kaikkialla. Kaikkeen 'uuteen' reagoidaan kuin allerginen reagoi ulkomaailman ärsykkeisiin, eli nähdään uhkia sielläkin missä niitä ei ole. Ja tavallaan tuo on ymmärrettävää, koska sitä trollaamista on ollut niin paljon.
 
vierailija
Luulen, että sen ihan oikean provoamisen vuoksi palstalla on ikään kuin allergisoiduttu provoamiselle ja sitä nähdään kaikkialla. Kaikkeen 'uuteen' reagoidaan kuin allerginen reagoi ulkomaailman ärsykkeisiin, eli nähdään uhkia sielläkin missä niitä ei ole. Ja tavallaan tuo on ymmärrettävää, koska sitä trollaamista on ollut niin paljon.

Tämähän se on, olen samoilla linjoilla. Trollaamisesta johtuen nähdään ”uhkia” ja trollausta siellä missä sitä ei ole.
 
vierailija
Tää kritisointi on mielenkiintoinen aihe. Itse mietin sitä, että kun shippaus on kerran tarkoitettu hyvänmielen harrastukseksi, niin miksi joidenkin ihmisten pitää siihen ympäristöön ehdoin tahdoin tuoda kriittisiä viestejä. Toisaalta vastakkaisista, hyvin ja asiallisesti perustelluista mielipiteistä voi syntyä hyvää keskustelua. Ja toisaalta sen kritiikin ei tulisi kohdistua koskaan henkilöön, vaan tekemisiin, mikä tuntuu olevan aika vaikea monelle sisäistää. Esimerkiksi ulkonäön ikävä kommentointi ei ole kritiikkiä, vaan haukkumista. Shippaamisen kommentointi negatiivisesti shippipalstalla ei ole kritiikkiä, vaan provosointia.
Liputan myös hyvän keskustelun puolesta ja siinä saa olla myös vastakkaisia mielipiteitä. Alatyylinen haukkuminen ei taas koskaan ole ok.
Mutta eihän shippipalstan sisällönkään tarvitse olla pelkkää höttöä. Jos jommankumman keikka on esim menisi perseelleen, niin kyllä siitä täytyy saada puhua rehellisesti, eikä niin että joku loukkaantuu ja alkaa välittömästi haukkua taas toista.
Olen shipparina kummankin fani, käyn molempien keikoilla, eikä mulla ole mitään tarvetta kiillottaa perusteettomasti kummankaan kilpeä. Voin ihan hyvin tarpeen tullen lempeästi kritisoida kumman tahansa asioita. Ja se on musta täysin normaalia, yhtä tasapuolisesti kohtelen lapsiani joita myös joskus kaikella rakkaudella arvostelen.
Suljettu alusta karsisi varmaan ikävästi osallistujia, mutta jos mikään muu ei auta, niin oonhan tässä jo taipunut vaikka mihin. Reddit onkin vielä uusi tuttavuus 😅. Mutta niin mielelläni jatkaisin vauvalla ja täällä.
 
vierailija
Toisaalta niihin positiivisiin ja siirappisiinkin kommentteihin tulee alapeukkua ja joku haluaa vastata niihin ankeaksi tulkittavalla tavalla. Lisäksi niitäkin poistellaan. Se on sellainen ouroboros koko keskustelu. Ei ole selkeitä syy- ja seuraussuhteita, että mistä kaikki saa alkunsa, vaan se on ikuinen kehä.
 

Yhteistyössä