Aikaiset hoitoaamut? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpelo

Vieras
Hei, tämä ei meillä ihan vielä ajankohtaista, mutta mikäli me molemmat miehen kanssa jatkamme vanhoissa työpaikoissamme, niin syksyllä meillä olisi edessä lapsen hoidon aloitus JA "ongelmana" ovat tyäaikamme...

Eli omat työpäiväni alkavat yleensä jo 6.00, mies taas menee jo yöllä töihin. Tosin minulla satunnaisesti myös iltavuoroja ja molemmilla arkivapaita (miehellä vuoroviikoin 1 ja 2 arkivapaata tiettyinä päivinä, minulla vapaata milloin sattuu).

Lapsen hoitopäivä alkaisi siis jo ennen kuutta aamulla (minun iltavuoroinani tosin vasta joskus aamupäivällä/päivällä...) ja päättyisi n. klo 12-15. Hoitopäiviä tulisi kuitenkin viikossa noiden arkivapaiden johdosta max. 4 pv, parhaimmillaan ehkä vain 2 pv.

Kysymys siis kuuluu...onko näin aikaisissa hoitoaamuissa mitään järkeä vai pitäisikö yrittää katsella uutta työpaikkaa? Onko kellään muulla ollut sama tilanne ja miten on sujunut? Ja mihin lapseni ylipäätään pääsee jo hoitoon noin aikaisin aamulla....vuoropäiväkodit ovat toisella puolen kaupunkia ja ilta- tai viikonloppuhoidon tarvetta ei meillä olisi. Pääseekö perhepäivähoitajalle näin aikaisin aamulla? Ja miten käytännössä, saahan lapsi hoidossa jatkaa vielä uniaan?

Kiitoksia, jos joku voisi kertoa kokemuksiaan / ajatuksiaan, kun stressaan jo nyt asiasta...:/

No sen ainakin tiedän että saa jatkaa lapsi uniaan pk:ssa. Riippuu paikasta? Ja kyllähän se on vuoropäiväkotiin kait vietävä jos noin aikaset aamut. mut ota päiväkodeista selvää, onhan niillä aukioloajat näkyvillä nettisivuilla.

ja muutaman kerran on jouduttu tyttö herättää klo5 aamulla hoitoon, tökkistä oli vaikka illalla meni ajoissa nukkumaan.

Meillä alkaa huomenna hoito päiväkodilla, ei ihan noin aikaisin tarvi viiä mutta seitsemän jälkeen jo. Meillä on auennut ennen päiväkoti 7.30 mutta nyt sinne tulee hoitaja jo vissiin seitsemäksi ottamaan tyttöä vastaan. Mun pitää olla ajamassa töihin viimeistään 7.30 että ehdin ajoissa. Ikävän pitkäksi vaan venyy päivät kun ehdin töistä vasta viideksi hakemaan tyttöä :( :ashamed:

Kiitos vastauksista, työpaikan vaihtoa olen siis miettinyt tämän takia, mutta toisaalta taas nuo arkivapaat olisivat mielestäni hyvä juttu, kun hoitopäiviä olisi tosiaan aina viikossa max. 3-4. Hmm...ja tosiaan haettaisiin viimeistään 15.00 tai minun iltavuoroinani mies hakisi n.klo 17 (mutta silloin menisikin hoitoon vasta joskus 12 maissa).

Onko kellään kokemusta perhepäivähoitajista, joiden työpäivä alkaisi näin aikaisin? Onko ylipäätään mahdollista? Kaupungin vuoropäiväkodit kun ovat tosiaan kaupungin toisella laidalla, joten aamu aikaistuisi entisestään hieman, jos sinne asti kuskailisin, koska työpaikkani on kuitenkin samalla suunnalla kuin missä asumme.

Pitäisi varmaan alkaa tosissaan tätä kohta jostakin selvittää...
Niin ja Logotar: tsemppiä teille hoidon aloitukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Meillä alkaa huomenna hoito päiväkodilla, ei ihan noin aikaisin tarvi viiä mutta seitsemän jälkeen jo. Meillä on auennut ennen päiväkoti 7.30 mutta nyt sinne tulee hoitaja jo vissiin seitsemäksi ottamaan tyttöä vastaan. Mun pitää olla ajamassa töihin viimeistään 7.30 että ehdin ajoissa. Ikävän pitkäksi vaan venyy päivät kun ehdin töistä vasta viideksi hakemaan tyttöä :( :ashamed:

Minkä ikäinen tyttösi on?

Pph:lta pitää varmaan erikseen kysyä sopiiko noin aikaiset aamut.
Niin ja vuoropäiväkotiin lapsesi menee koska tavalliset päiväkodit eivät taida ennen kuutta avata oviaan.
Meidän vuoropk:ssa on ollut tapana et jos lapsi tulee ennen kuutta saa jatkaa uniaan jos uni maistuu.

Onhan myös yksi idea, eli jos lapsi menisi jo edellisenä iltana hoitoon? Näin saisi nukkua riittävät yöunet.

Niin ja tietty jatkatte samoissa työpaikoissa jos vaan viihdytte. kyllä se hoito rullaa sitten ihan kivasti, ainakin meillä vaikka ite kanssa stressasin alkuun asioita... Meillä myös yöhoito on sujunut (etten nyt kehuisi mutta...) loistavasti! Kiitos ihanille hoitajille.

Kannattaa kysellä päiväkodista mahdollisuutta noihin aikaisiin aamuihin, jos niitä on satunnaisesti. Täällä ainakin on päiväkoti joustanut joskus, tosin aikaisin taisi tulla vasta kuudelta.

Eli ainakin jossain mahdollista :). Lienee kuitenkin kuntakohtaista? En tunne täältä yhtään pph:aakaan, jolta voisin asiaa tiedustella. Mutta pitänee siis selvittää oman kunnan tilanne.
Onko teillä toiminut hyvin tuo, että jatkaa unia ja heräilee hoidossa....herääkö lapsi sitten viikonloppuisinkin/vapaapäivinä ennen "kukonlaulua" vai onko sopeuduttu vaihtelevaan rytmiin (kun kyllähän tuossa matkalla nyt varmasti herää, vaikka sitten jatkaisikin unia...?)

Tuo "illalla hoitoon valmiiksi" olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta jotenkin en raaskisi viedä jo illalla :(. Pääasiassa kun tekisin aamua, eli olisi ehkä 95% noista hoitopäivistä yötäkin siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Teija:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Minkä ikäinen tyttösi on?

1v 1kk. Just tosin huomasin että mulla onkin kolmen päivä huomenna joten ehdin neljäksi hakemaan. Tuurilla nukkuu päikkäreitäkin yli kolmeen. Ja mulla on kuuden viikon työvuorolistassa kaikenkaikkiaan 15 työpäivää joista 11 arkisin eli ei noita hoitopäiviä nyt niin mahdottomasti tule vaikka sitten se päivä pitkäksi venyykin...

Yhteistyössä