Aika karua, kun tuo Kelan hoitotuki on muutettu VAMMAIStueksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh"

Vieras
Se tarkoittaa sitä, että meillä on vaan vammaisia lapsia, kun saavat VAMMAIStukea. :O

TIedän, että tää on masentava näkövinkkeli, mutta nyt tuntuu vaan kaikki levinneen käsiin. VAMMAISTUKI, hyh! Ällöttävä käsite, miksi oi miksi? :kieh:

Kyllä mäkin tota sanaa vierastan, kun lapsi saa vammaistukea astman vuoksi. En sillä, että vammaisuudessa olis mitään pahaa, inhottavaa tms., mutta mielestäni lapseni ei ole vammainen, enkä halua hänen itse edes kuulevan, että saa vammaistukea.

no eikö se nyt ole ihan sama mitä siellä lukee. minulla on lievästi kehitysvammainen
poika. ja kelan lääkäri teki diaknoosin, että ei tule tukea, koska kyseessä on vain lievät
oppimisvaikeudet. että nimikkeet lie pieni murhe tässä maailmassa

Oma lapseni ei ole vammainen, mutta hänellä on vamma, sairas hän ei misään tapauksessa vammansa takia ole, vaan silloin kun hänellä flussa, vatstauti tai joku muu todettu sairaus.

Viimeksi muokattu:
Se on laitettu juuri siksi, ettei sitä kehdattaisi hakea. Yleensä yhteiskunnassa on päin vastoin tapana muuttaa sanoja neutraalemmeiksi. Lastentarha - päiväkoti, Terveyssisar - terveydenhoitaja, siivooja - toimistonhuoltaja.

kyllä se hieman erikoiselta kuulostaa, kun usein kuitenkin kyse "vain" allergiasta tai muusta vaivasta joka ei lapsesta päälle päin mitenkään näy. Luulen kuitenkin että jos olisi hoitotuki niin sekaantuisi sitten taas monilla esim.kotihoidontukeen.

Se nyt on vaan nimitys. Kahden vammaisen lapsen äitinä en osaa mieltää vammais-sanaa mitenkään ällöttäväksi tms.

Kuitenkin tykkään että hoitotuki olisi ollut parempi nimitys, sitähän maksetaan lapsesta silloin kun tämän hoito aiheuttaa ylimääräistä työtä ja kuluja. Kaikki tukea saavat eivät suinkaan ole edes vammaisia.

Mun mielestä nimen muuttaminen oli harppaus ajassa taaksepäin. Varsinkin kun suurella osalla ihmisitä on vain se yksi käsitys vammaisesta ihmisestä. Eli lähes vihannes...

Tääkin keskustelu kertoo enemmänkin siitä millaisina pidätte ihmisiä joilla on jokin vamma esim. kehitysvamma tai puuttuu raaja.
Kannattais tutustua erillaisiin ihmisiin.
Omalla tavalla huvittavan ironista, että joudutte nyt hakemaan sitä vammaistukea.

Onhan tuossa ristiriita, että kun nykyään tosiaan kaikki termit muutetaan mahdollisimman hajuttomiksi ja mauttomiksi, niin joku asia meneekin toisinpäin.
Nykyäänhän potilaat ovat asiakkaita, päihde- ja mt- ongelmaiset kuntoutujia ja niin edelleen.
Eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, että pitäisin vammaisia mitenkään ällöttävinä (satun tuntemaan aika monta). Erikoista vain.

meidän päässä se vammais sana on muotoutunu vastenmieliseksi. ihan omaa vikaamme. jos tarkkaan ajattelee niin vammahan se sekin on jos on allergia.. eli vamma jossain kehon osassa jonka vuoksi on niin... ym.

Yhteistyössä