Äidit, joilla koulutuksena vain peruskoulu, miksi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Katsotaan uskaltautuuko kukaan näistä äideistä vastaamaan? Vielä lisäkysymyksiä;miten ajattelitte yhdistää opinnot ja perheen kun joskus menette opiskelemaan? Minkä ikäisiä olette? Mikä olisi unelma-amatti?

oma valinta.en kadu.20 vuotta kotiäitinä,nyt uudet tuulet elämään mielessä.mies hoitaa lapset ja kodin kun opiskelen .laitoshuoltajaksi aion ja ikää nyt 37 v=)

Mulla on kyllä peruskoulun lisäksi käytynä lukio. Opiskelen lapsesta huolimatta suurtalouskokiksi ja hyvin on toiminut tämä. Syksyllä saatan jatkaa opiskeluja toisella asteella tai amk:ssa.

no eipä tuo opiskelu kiinostanut nuorempana,lapsen tein nuorena olin kotona 3vuotta sitten menin töihin kun ei ollut varaa alkaa opiskelemaan.
lähihoitajaksi olen suunnitellut mutta tiädä sitten pääsenkö opiskeleen kun hakijoita on aina paljon (olen 3kertaa hakenut)

kai se opiskelu menee siinä missä työssä käyminenkin luulisin näin.

niin ja ikää on 33v

Elämä ei mennyt suunnitelmien mukaan, jos saisi pyyhittyä jotain pois kouluajalta niin luulen että mulla olisi lukupäätä ollut ja olisin lukion käynyt jne mutta toisin kävi, joskus haikeana/vihaisen kuvittelen itä voisin olla, nyt olen VAIN kotiäiti joka jotain duunia koittaa aina saada, vaikkei sitä olisikaan mitä haluis...

Olen nyt 23-vuotias kotiäiti, pelkkä peruskoulu takana. Ennen lapsia yritin kahdesti samaa koulua (eri vuosina siis), mutta se ei onnistunut. Ai mikä syynä? No se, että minua kiusattiin yläasteella ja sen lisäksi tuossa ammattikoulussa, jota ehdin ekalla kerralla käydä vain 2 kuukauden ajan. Toisen kerran hain samaan kouluun seuraavana vuonna, mutten pystynyt mennä, olin koulussa tuolloin vain yhden päivän :(

Nyt olen ollut kotona lasteni kanssa muutamia vuosia, olen käynyt perhekerhoissa ja kotiäitien ryhmissä ym. ja saanut itsevarmuutta paljon näistä positiivisista kokemuksista. Nyt jo melkein odotan, milloin pääsen opiskelemaan itselleni ammatin, tosin se saa hetken vielä odottaa, sillä tällä hetkellä meillä on taloudellisesti epävarma tilanne, sillä mies on lomautettuna. Mutta kun opiskelemaan lähden, aion hakeutua aikuispuolelle jossa kenties vähemmän sitä kiusaamista esiintyy. Ja on paljon aloja mitkä kiinostavat, esim. hammashoitaja, psykologi, tradenomi.. ihan mitä vaan :) Saa nähdä mihin kouluun sitten joskus tärppää.

No jaa... Mä en ainakaan aikonu enää mihkään kouluun mennä jos ei joku pakota :)
Mulla on työ johon ei koulutusta tartte...
Niin ja mie en oo kyllä koskaan miehen siivellä eläny, pikemmnkin se on menny päinvastoin :kieh: Nyt onneks sinkkuna niin jääpi rahaa tuohon elämiseenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Ite en oo äiti ja opiskellutkin vähän enemmän ku peruskoulun, mutta voisinpa kuvitella hyvin yksinkertaisen syyn: tahtoo lapsia ja se on tärkeämpää kuin opinnot.

ai,niinkö veikkaat on yleisin syy.....kyllä mulla oli enemänkin rahapuute miksi en opiskeleen lähtenyt.....sitten tuli lapsi joka ei ollut kyllä suunitelmissa.

enkä kyllä tykännyt edes peruskoulusta.

Tulin raskaaksi melkein heti yläasteen jälkeen, hetken kerkisin olemaan ammattikoulussa. Äitiysloman jälkeen palasin koulun penkille (eri alalle), se ala ei sitten kiinnostanutkaan OLLENKAAN, joten lopetin, sitten tulinkin taas aika pian raskaaksi, nyt kun nuorin lapsi on 4v, aloitin opiskelun. Ala kiinnostaa todella paljon ja viihdyn koulussa, saan viimein koulutuksen

Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
Ajatella että joillakin koulutus jää peruskouluun. Menee ihan hukkaan mahdolliset kyvyt kun tehdään vaan lapsia ja ollaan paskaduunissa.

:laugh: niinhän sä luulet

lisäys: tunnen myös naisia jotka ovat yli 30v vain peruskoulun käynneitä ja lapsettomia

Ajatella että joillakin koulutus jää peruskouluun. Menee ihan hukkaan mahdolliset kyvyt kun tehdään vaan lapsia ja ollaan paskaduunissa.

No toiset kouluttautuvat myös näihin "paskaduuneihin" vai voitko kertoa ihan nämä työnkuvat joita näillä "paskaduuneilla" tarkoitit??

Tiesittekö, että äidin koulutustaso vaikuttaa paljon lapsen tulevaan koulutustasoon.? Lisäksi vähän koulutetuilla on keskimääräisesti ongelmia enemmän elämässään kuin korkeastikoulutetuilla (päihteet, työttömyys, sairaudet). Nämä vain peruskoulun käyneet tulevat yleensä perheistä, joissa vanhemmilla alhainen koulutustaso. Ei omena kauas puusta putoa. Eli voi hyvin ola, että näiden vastanneiden lapset tulevat asettumaan samaan uomaan, huonosti koulutetuiksi.

Mä olen tuo kiusattu vieras joka kirjoitti ketjuun aiemmin. Niin, tosiaan aion hankkia itselleni koulusta sitten, kun aika on siihen hyvä. En aio tyytyä "paskaduuniin", vaikka tarvitaanhan niillekin tekijänsä. Elämäntilanteita on erilaisia, kaikilla ei ole niin helppoa se koulunkäynti. Eikö silloin ole parempi ottaa aikalisä ja tehdä jotain sellaista, joka tuntuu hyvältä vaihtoehdolta? Nyt olen vähän aikaa saanut olla rauhassa ja itsetunto palaa kohdilleen ja osaan suhtautua kiusaamiseen eri tavalla, silloin se oli vaan.. joka aamu kun heräsi ja lähti kouluun, pelotti. Ei silloin opiskelusta tule mitään. Minulla ainoasta läpi menneestä kurssista huonoin mahdollinen numero, joka johtui siitä että silloin kun osallistuin tunneille, en osannut keskittyä, ja loput tunnit lintsasin :(

Mulla oli ammatti valmiina ja töissäkin olin ennen lapsen syntymää.
Miehellä vain yo-paperit. Vakituinen työpaikka.
Kannatan vakituisesta työpaikasta huolimatta ammatin hankintaa.
Mies ei vain ole lukuintoinen, siitä kiitän että töitä tehny ja hakenu ahkerasti aikoinaan.
Jos ei koulu maistu niin sitten töihin.

Yhteistyössä