äidit ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
JUU, muistakaa kakarat, että sopiva lapsentekoikä on vasta siinä viidenkympin paikkeilla! Silloin ihminen alkaa olla kypsä äidiksi. Niin on luontoäitikin tarkoittanut!

Hyvä Minna!

Sehän on hyvä se ettet koske alkoholiin ja olet iän myötä kasvanut täydelliseksi, kypsäksi äidiksi. Kyllä sinulla on varmasti onnellisia lapsia/lapsi!

(Suoraan sanottuna miten noin kypsältä äidiltä kuin sinä voi tulla noin epäkypsää ja typerää, sairasta tekstiä?)

Kuten huomaat Minna, täällä rupuäitien seassa ei kannata mainostaa olevansa raitis, turvallinen äiti. Heti ryyppäävät baariäidit hyökkäävät kimppuun ja sanovat mummoikäiseksi.

No itse en ole mummoikää nähnytkään ja esikoisenkin saanut aika nuorena. En silti ole kokenut, että minun olisi pitänyt pilata esikoisenkaan elämää baareissa juoksemisilla ja krapulaisilla päivillä.

Tämän palstan motto on ""itsekkyys kunniaan, omat tarpeet ensin, lapsesta viis, nyt baariin siis.""

En tiennyt, että lapsen hankkiminen tarkoittaa pyhäksi madonnaksi muuttumista.

Itse ilmeisesti ""pilasin"" viikonloppuna esikoiseni loppuelämän. Lähdin nimittäin perjantaina baariin lapsen nukahdettua, tulin yöllä neljältä kotiin ja lauantaina makasin krapulassa lähes koko päivän. Mies jäi perjantaina kotiin lasta hoitamaan ja olivat kotona ihan kahdestaan (ajatelkaa!) lapsen kanssa. Lauantaina kävivät sitten leikkipuistossa ja jopa mummolassakin, oivoi mitä traumoja lapsi niistä saikaan.

Nykyajan hedonistinen elämöntyylihän tarkoittaa sitä, että esim. äitiyden takia ei tarvitse mistään luopua. Omalla kohdallani ajattelin jo kauan ennen äidiksi tuloa, että kun lapseni on pieni, en voi mennä ja tulla miten lystään ja harrastaa samoja juttuja kuin lapsettomana. Olen saanut nuorempana ryypätä ja rellestää ihan tarpeeksi, joten nyt kun elämä on siinä mielessä rajoitetumpaa en koe jääväni mistään paitsi. Päinvastoin!
Sitä paitsi, kannattaa muistaa että lapset perivät alkoholinkäytön mallin vanhemmiltaan. Jos vanhemmat vetää kerran viikossa perseet olalle, niin onko se mikään ihme että jo 11-vuotiaat hoippuu viikonloppuisin umpikännissä kaupunkien kaduilla pussikaljoineen?

Ja lapset näkevät tuon vanhempien alkoholinkäytön MITEN??!! Nettikamerallako?!

Kun aikast vaikeaa on mummolasta vanhempien tekemisiä nähdä.

Ja toinen, että mitä ihmettä tuossa taivastelet. jos sinua ei joku asia kiinnosta, sen tekemättä jättäminen ei suurta kypsyyttä osoita. Vain että on taysipäinen ihminen, etkä ehdoin tahdoin tee jotain mikä ei patkääkään kiinnosta.

Eikä lapset ""peri"" vanhempien alkolinkäyttöä, höh ja pöh. Omien vanhempieni vapaa-aikaan ei alkoholinkäyttö kuulunut, vaikka eivät absolutisteja olleetkaan.

Silti itseäni kiinnostaa ja aina on kiinnostanut, ystävien kanssa naukkailla siideriä, höpötellä asioita, pelata jotain ja joskus tanssia yökerhoissa jalat puhki.

Mekin olemme lähtenee samoista lähtökohdista liikkeelle. Jätämme lapsemme vain ammattilaisten käsiin. Isovanhemmat kävivät kaikki lähihoitajan koulutusohjelman läpi ja eno lääkärin, jotta tulokasta oltaisiin riittävällä ammattitaidolla hoitamassa ja voisimme mieheni kanssa reippain mielen vaihtaa välillä viihteelle. Vaari ajoi myös kuorma-autokortin ja hankki lentolupakirjat hätätilanteiden varalle. Eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Meillä on vielä kummisetänä pappi, että jos oikein heikosti menee niin kotiin tullessa voi sitten ripittäytyä!

Oikeasti, lääkäri lähipiirissä olisi kyllä tarpeen :) Olette onnekkaita! Juristia tarvittaisiin myös aika-ajoin, mutta valitettavasti ei ole tuttaviin/sukulaisiin sellaista siunaantunut.

Vaarin kannattaa teillä hankkia helikopteri, niin voi sitten laskeutua suoraan sairaalan katolle :)

Juu aivan! Juristi meiltä löytyykin ystäväpiiristä! Tärkeä erityisesti sitten teinivuosia ajatellen. ;) Täytyypä pitää välit häneen kunnossa... harmi kun en tajunnut pyytää kummiksi?

Tämä on kyllä mennyt ihan naurettavaksi tämä keskustelu, mutta pakko kommentoida silti.

Miksi aina äitien alkoholinkäyttöön puututaan, imetti hän sitten tai ei?!?!? Yhtä tasaveroinen huoltaja on lapsen isä, eikä kukaan kritisoi, jos hän ottaa saunakaljan tai pari. Jos kerran on niin ehdoton alkoholin suhteen äitien kohdalla, ei sitä saisi sallia sitten sille isällekään. Ja mistä muualta lapsi saisi normaalin alkoholinkäytön mallin kuin kotoa? Ennemmin tai myöhemmin sekin asia alkaa kiinnostaa, oli vanhempien suhtautuminen alkoholiin mikä tahansa.

Ja, miksi ihmeessä kannatte huolta muiden äitien alkoholinkäytöstä? Niitä suurkuluttajia taitaa kuitenkin olla ihan murto-osa ja kohtuukäyttäjiä enemmistö. Jokainen vastuullinen vanhempi tietää, mikä tapa toimia sopii juuri heidän perheelle parhaiten. Toiselle sopii se, että hoidetaan lapset aina itse, eikä käydä baareissa tms. ja toiset taas haluavat sitä omaa aikaa. Tärkeintä kuitenkin on se, että lapsi on onnellinen niin kauan, kun vanhemmat ovat onnellisia ja pystyvät rakkautta jakamaan lapsillensa. Yksi ja sama toimintamalli ei käy kaikille!

Joo tää keskustelu lähti hakoteille jo ihan alkumetreillä. Kaikki satunnaiset siiderinlitkijät vaan kimpaantui ja siitä alkoi sitten juupas-eipäs kinastelu. Korostin mielestäni avauksessani että isät ovat ihan yhtä vastuullisia kuin äiditkin. En myöskään mielestäni kirjoittanut kannattavani absolutismia, kun en absolutisti ole itsekään. Mun mielestä vaan vastuullinen vanhemmuus ja umpikännissä remuaminen sopii huonosti yhteen.
Kannattaa tosiaan tällä palstalla pysytellä vaan noissa vauvan kakka-aiheissa.

Saanen kysäistä kiivaan keskustelun lomassa, että miksi teistä kommentoijista/vastaajista ei kukaan kirjoita omalla nimimerkillään (muutamaa hassua vastaajaa lukuunottamatta)? Tuskin se tekee kenestäkään ""huonoa ihmistä"", jos uskaltautuu nolompaankin kommenttiin laittamaan nimimerkkinsä, jolla kommentoi toisessa/toisissa ketjussa ""asiallisemmin"" ;o)

Ja itse aiheeseen, jokaisella on tapansa kasvattaa lapsensa, oli sitten ""teini-äiti"" tai iällisesti hieman kypsempi tapaus, kuten itse olen. Itse en alkoholia humalahakuisesti nauti, en nyt enkä elämässä ennen pienokaisen syntymää, mutta se onkin oma valintani, enkä tuomitse ""sitä toista"", joka känninsä hakeekin äitiydestä huolimatta. Pääasia, että lapsi tulee hoidettua, lapsi siis on turvallisessa paikassa sillä välin, kun joko äiti tai isä tai molemmat päättävät päästää hieman höyryjä ulos. Jos kännejä lähtisin hakemaan, olisi minulla aivan loistavat hoitajat isovanhemmissa (heidät on elämä ja omat lapset kouluttaneet käsittelemään vauvoja, ei koulutus eikä kirjekurssi). Luottaisin heihin 101%:sesti.

Kokonaisuudessaan, alkuperäinen kirjoittaja toi minusta hyvin esille asian, joka ON arka ja josta sitten loppujen lopuksi monet vastaajat tekivätkin ""sekasotkujen sekasotkun"". Kaipa se niin on, että tulkintatapoja on monia, juuri niin monta kuin on tulkitsijoitakin.

Ja lopuksi, täydellistä äitiä ei ole olemassakaan =) Tämä siis VAIN oma mielipiteeni!

Piuku

Olen ihmetellyt samaa kuin alkuperäinen. Tiedän perheen missä sekä isä että äiti lähtivät vetämään kunnon kännit lapsen ristiäisen jälkeen. Silloin en sitä niin ajatellut mutta nyt kun on oma lapsi niin aloin ajattelemaan. En ikinä jättäisi noin pientä kenellekään hoitoon ja vetäisi kännejä. Minulle on riittänyt se että mies tai isovanhemmat katsovat vauvaa kun käyn urheilemassa yms. Otan kyllä silloin tällöin punaviiniä tai siideriä mutta ei ole ollut kapakkaan mikään kiire, siellä tuli juostua silloin nuorempana reilusti. Puran päätäni muulla tavalla kuin juomalla, mutta kukin tietysti tavallaan.

Ihmettelen kovasti, miksei isien alkoholin käyttöä tuomita lainkaan niin hanakasti kuin äitien? Varpajaiset ovat kaikille lähes selviö ja siellä toki ryypätään mutta äideille alkoholin käyttö ei ole sallittua.

En ole koskaa ymmärtänyt humalahakuista juomista mutta valitettavan usein sitä itsekin huomaa illan aikana juoneensa pikkaisen enemmän kuin tuli ajatelleeksi vaikken alunperin ensimmäistä viinilasillista ottanutkaan ""nakit silmille ja heti"" mentaliteetilla. Joku täällä kirjoitti, että on se sentään kiva istua baarissa ystävien kanssa ja jutella ihan aikuisten juttuja ja sen kerran kun lähtee, niin ei sitä tee heti välttämättä mieli kotiin palata.

Lasta ei tule humalassa hoitaa mutta jos kerran humalainen äiti voi lastaan imettääkin ja tupakoivakin (niin kuin tuolla eräässä aiemmassa ketjussa todettiin eli sekin parempi kuin antaa korviketta) niin ei kai se yksi baari-ilta tee kenestäkään huonoa ja kelvotonta äitiä. Eikä myöskään mielestäni kerro siitä, oletko riittävän kypsä äidiksi vai et.

Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on hyvä jos vanhemmat vaikkapa kerran kuussa pääsevät kumpikin ulos tuulettumaan ja nauttimaan vähän virvokkeita sen sijaan, että istutaan kotona kittaamassa olutta harva se päivä.

Nimenomaan. On sitä niitäkin joilla OIKEASTI on alkoholiongelma, viina kuuluu JOKAISEEN päivään ja sitä lapset katsoo 24/7.
Mutta teidän pitäisi vain hyväksyä se että joku ei ota ollenkaan, toinen käväsee siellä baarissa/leffassa/illanistujaisissa jne sillontällöin. En uskokkaan että kumpikaan tyyli on pahaksi lapsillenne!!! Typerää tuommonen toisten syyllistäminen, tuskin kukaan oikeesti on niin helvetin täydellinen ihminen joka asiassa.
Ja nuo ikä-asiat. Se ei ole iästä kiinni vaan ihmisestä itsestään! Tiedän näitä ""kypsiä"" 3-kymppisiä, joilla hirttää putki päälle ja baarissa kuluu useampikin päivä, kuten myös 2-kymppisiä jotka omistautuvat lapselleen AIVAN täysin.

Taidan kilistellä kuppiani tässäkin liemessä...
Eilen alkoi syysloma, joten pojan nukahdettua syötiin kynttilänvalossa miehen kaa, ja taisin napata puolikkaan viinipullollisen.
Olihan ihanaa illanviettoa, sohvalla tvtä katsellen, yhdessä ja lojuen rennosti sylikkäin.
Aamulla heräsin miehen valmistellessa töihin lähtöä seitsemältä. Mies oli tehnyt aamupalat ja puuron pojalle, tulin puettuani itseni ja vauvan valmiiseen pöytään. Aika kivaa!!!

Meitä on joka junaan, joten ei kannattaisi tuomita suoralta kädeltä. Eilisillan viininjuonti oli ihanaa!!!!Eikä se tee minusta alkoholistia saati huonoa äitiä.

Ne holtittomat runsaskäyttöiset vanhemmat opetusalalla ollessani, kyllä huomaa lasten hajusta, ulkoisesta olemuksesta ja vanhempien kaikkinaisesta välinpitämättömyydestä. Alkoholin suurkulutusta ei voi peitellä.

Ja niistä rentoutumistavoista. Jokaisella on omansa. Toisilla kylpylälomailuihin ei välttämättä ole varaa ja tanssahtelu baarissa järjestyy näppärämmin, niin miksi se olisi niin tuomittavaa?
Lapset kun ovat meillä vain lainassa, tulee jokaisella vanhemmalla joskus se eron hetki eteen, kun linnut lentää pesästään. Hyvän lastenhoitajan löytäminen ei niin kovin helppoa ole, mutta jos sellainen on, niin toki sitä palvelua kannattaa käyttää. Minullakin on joskus niitä menoja, jonne lasta on äärimmäisen vaikea ottaa mukaan esim. hammaslääkäri, gyne, työpaikkahaastattelu... Joten, ei kun menoksi:)

Olen erittäin hyvä äiti, vaikka olenkin käynyt joskus viihteellä lasteni ollessa jopa ihan vauvojakin (en silloin enää imettänyt). Kyllä näitä marttyriäitejä on ihan tarpeeksi, jotka uhraavat itsensä lapsille ja mies lähtee lätkimään, kun eivät kestä näitä superäitejä, jotka eivät juo eivätkä juhli ja ottavat kaiken niin pirun vakavasti, että itse sairastuvat omaan täydellisyyteensä.

Olen kasvattanut 4 täydellistä lasta ja pitänyt välillä hauskaa, jolloin olen myös itse jaksanut lasteni ja mieheni kanssa ja yllätys, yllätys 27 vuoden jälkeen vielä sama mies ja ollaan niin rakastuneita.

Kun lapset olivat pieniä ja saimme ne nukkumaan niin otimme pari tai välillä jopa enemmänkin viinilasillista ja juttelimme ja nautiskelimme elämästä.

jos mun mies lähtee lätkimään siitä syystä, että olen superäiti, enkä halua ryyppäillä lasten ollessa pieniä, niin antaa mennä vaan.

Kuinkahan moni mies edes kehtaisi sanoa, että jätti vaimon ja lapsensa sen vuoksi, ettei muijaa kiinnosta ryyppääminen. Kyllä se on miehen häpeä, ei naisen. Omituista, että raittiutta pidetään häpeänä. Sairas, ryyppäävä Suomen kansa.

Niin en usko, että tässä ketjussa raittiutta pidetään sairautena. Mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kyllä täällä vähän sellainen mentaliteetti on, että et ole suomalaisen mittapuun mukaan elämästä nauttiva ja rentoutumista osaava jos et juo.

No yhtä kaikki tämä ketju lähti kuitenkin liikkeelle siiitä, että taivasteltiin äitien juomista ja todettiin, ettei lapsiperhe ja alkoholi sovi yhteen. Ap ei varmaankaan tarkoittanut kohtuukäyttämistä ja silloin tällöin baarissa käyntiä mutta antoi aika tuomitsevan kuvan kuitenkin kirjoituksessaan.

Eiköhän kaikki ole täällä samaa mieltä siitä, että kohtuukäyttö (koskee muuten kaikkia elämän alueita) on varmaankin sallittua, jos se auttaa sinua jaksamaan. Jos taas tällainen rentoutumismuoto ei rentouta ja ulkona juokseminen väsyttää miksi turhaan vaivautua? Kyllä mielestäni näinkin hetkisenä aikakautena muiden ihmisten pitäisi ymmärtää, jos joku äiti haluaa viettää vapaa-aikansa perheensä kanssa.

Nykyään on ehkä vähän sellainen mentaliteetti, että pitäisi olla heti synnytyssairaalasta valmis lähtemään karaokebaariin ja sitä pidetään jotenkin hienona energisyyden osoituksena jos näin tekee. Joku varmasti siitä nauttiin ja hänelle ilman turhia moraalisaarnoja suotakoon (huom ! äidille, kun hänhän ei ole enää raskaan kun vauva on jo ulkona). Ja niille joita vastaava ei kiinnosta, suotakoon oikeus pesiä rauhassa ilman jatkuvaa "" kyllä sinun pitäisi jo lähteä jonnekin tuulettumaan"" -saarnaa. Eiköhän jokainen äiti tiedä tämän asian suhteen miten toimia kun tämä on niin ihmistyyppiriippuvaista?

Haluan vain kommentoida saamiini vastauksiin. Minulla on paljon enemmän kokemusta äitinä olosta kuin tämän pikkuisen kanssa, olen kahden lapsen äiti.
Mummoikäinenkään en ole. Raittius on elämäntyyli mulla ja miehelläni. Ihan samalla tavalla kuin jollekin esim. liikunta tai tanssi.
En ol superäiti, en edes yritä olla!! Yritän vain olla mahdollisimman hyvä lapsilleni inhimillisyyteni rajoissa!

Enkä ollut täällä tuomitsemassa ketään. Sanoinhan, että en tuomitse kohtuu nauttimista, esim. viinin nauttimista.
Jokainen saa tehdä mitä tekee.

Yhteistyössä