Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:Asiasta on sen verran kokemusta, että minulla on puolisuomalaisia tuttuja, joiden äidit eivät ole heille suomea puhuneet. Nyt aikuisina heitä harmittaa, että eivät osaa suomea... jos olisin sinä, niin sitkeästi puhuisin suomea lapsille, ehkä he sitten vanhempana osaa asiaa arvostaa.
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Piiiiitkä stoori, mutta mä olen vakavasti harkinnut puhua tulevalle lapselle ruotsia. Vaikka se ei ole äidinkieleni ja vaikka meillä mies on kaksikielinen =)
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Piiiiitkä stoori, mutta mä olen vakavasti harkinnut puhua tulevalle lapselle ruotsia. Vaikka se ei ole äidinkieleni ja vaikka meillä mies on kaksikielinen =)
Miksi?
Vaikka osaisit kieltä miten hyvin, ei se kuitenkaan ole tunnekielesi jolla pystyt ilmaisemaan itseäsi yhtä hyvin kuin äidinkielelläsi.
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Piiiiitkä stoori, mutta mä olen vakavasti harkinnut puhua tulevalle lapselle ruotsia. Vaikka se ei ole äidinkieleni ja vaikka meillä mies on kaksikielinen =)
Miksi?
Vaikka osaisit kieltä miten hyvin, ei se kuitenkaan ole tunnekielesi jolla pystyt ilmaisemaan itseäsi yhtä hyvin kuin äidinkielelläsi.
No kun mä olen niin katkera miehelle. Harvassa asiassa pidän sitä ääliönä, mutta tää on kyllä sellainen. Nimittäin mies ei halua/osaa puhua ruotsia muksujen kanssa. Pojan kanssa hän yritti, mutta aina kääntyi puhe ruotsiksi. Ja sitten kun mä aloin puhumaan pojalle ruotsia, niin myös mies alkoi. Ja kun mä vaihdoin suomeen, niin myös mies vaihtoi :headwall: :headwall: :headwall: .
Siksi olen suunnitellut etten sekoita miestä tähän laisinkaan, puhukoot vaikka siansaksaa :kieh: . En tosin ole vielä lopullista päätöstä asiasta tehnyt, kun itseänikin tuo toisaalta vähän epäilyttää.
Harmittaa vaan kun itse olen joutunut näkemään hirvittävästi vaivaa oppiakseni kielen ja mies vois tuon taidon antaa ilmaiseksi lapsille...
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Piiiiitkä stoori, mutta mä olen vakavasti harkinnut puhua tulevalle lapselle ruotsia. Vaikka se ei ole äidinkieleni ja vaikka meillä mies on kaksikielinen =)
Miksi?
No kun mä olen niin katkera miehelle. Harvassa asiassa pidän sitä ääliönä, mutta tää on kyllä sellainen. Nimittäin mies ei halua/osaa puhua ruotsia muksujen kanssa. Pojan kanssa hän yritti, mutta aina kääntyi puhe ruotsiksi. Ja sitten kun mä aloin puhumaan pojalle ruotsia, niin myös mies alkoi. Ja kun mä vaihdoin suomeen, niin myös mies vaihtoi :headwall: :headwall: :headwall: .
Siksi olen suunnitellut etten sekoita miestä tähän laisinkaan, puhukoot vaikka siansaksaa :kieh: . En tosin ole vielä lopullista päätöstä asiasta tehnyt, kun itseänikin tuo toisaalta vähän epäilyttää.
Harmittaa vaan kun itse olen joutunut näkemään hirvittävästi vaivaa oppiakseni kielen ja mies vois tuon taidon antaa ilmaiseksi lapsille...
No perskule, sun mies tarvitsee samanlaisen kurinpalautuksen kun mun mies sai :kieh: . Se kun puhui tytölle lähes aina suomea kun tyttö oli parivuotias. Mun pyynnöt turkin kielen puhumisesta meni kuin kuuroille korville. Joskus mies puhui turkkia, tyttö vastasi suomeksi, mies tulkitsi sen niin että tyttö ei turkkia osaa, ja puhui suomea.
Kerran sitten oltiin jossain keskustassa koko perheen voimin, ja törmättiin mun turkin kielen opeen (turkkilainen nainen), hänen mieheensä (proffana yliopistolla, turkkilainen siis hänkin, ja Turun turkkilaisten keskuudessa oikea gurujen guru) ja pariin muuhun turskaan joita mieheni kunnioittaa ja joita kuuntelee. Ne piti palopuheen siitä, miten tärkeää miehen on puhua äidinkieltään lapsille, ja kas kummaa se tehosi. Nykyään mies siis puhuu tytölle turkkia, pojalle on puhunut sitä koko hänen elämänsä ajan, molemmat lapset ymmärtää kieltä mutta poika tuntuu ymmärtävän hieman paremmin kuin siskonsa, vaikka ikäeroa on kaksi vuotta siskon hyväksi.
Mitä kieltä miehen vanhemmat puhuu lapselle? Entä päiväkoti, jos on sellaisessa tai sellaiseen menossa: suomen- vai ruotsinkielinen? Ruotsin kielen suhteen asiat on siinä mielessä hyvin, että sitä kyllä oppii päiväkodissakin ja kaikenmaailman ruotsinkielisissä lastenkerhoissa ja harrastuksissa, telkkarista tulee ruotsinkielistä lastenohjelmaa jne. Meillä on hieman heikommin asiat turkin kielen suhteen :/