Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Mulla on kamala ongelma tää lapsien päiväkotiin lähteminen, ja kaikenlaiset kysymykset vaivaa päätä, haluaisko joku, jonka lapsi on jo päiväkodissa vastailla mun tyhmiin kysymyksiin? Ja ei, en voi kysyä päiväkodista, mulle tulleen lapun mukaan kesäkuun alussa saan soittaa ja varata ajan alkukeskusteluun.

no niin, täältä tulee... :whistle:

Ne vaatteet. Sinne pitää viedä jotain varavaatteita? Mitä kannattaa/pitää viedä ja kuinka paljon? Onko teillä kotona omat kuravaatteet ja hoidossa omat? Kumisaappaat?

Miten ne vaatteet/kengät/ym. nimikoidaan?

Sieltä tuli sellainen lappu, jossa on yleistä päivähoidosta, ja siinä oli, että lapsi voi ottaa oman unilelun mukaan unihetkiä varten. Onko teillä sitten hoidossa joku oma lelu, vai kuskataanko sitä aina edestakaisin?

Sanooko ne tätit sitten, jos lapsella on esim. syyskauden alkaessa vääränlaista vaatetta? Mä en ole varma osaanko mä pukea lapset oikein...

Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään. :|

Ne vaatteet. Sinne pitää viedä jotain varavaatteita? Mitä kannattaa/pitää viedä ja kuinka paljon? Onko teillä kotona omat kuravaatteet ja hoidossa omat? Kumisaappaat?
Kutakin vaatetta yks kappale mukaan. Sisävaatteita siis. Kahdet käsineet olen laittanut aina, kun käsineitä tarvitaan. Yhdet kuravaatteet, kotona pidämme vedenpitäviä vaatteita. Tarhassa kurikset.

Kuulakärkikynällä pesulappuun nimikirjaimet. Kenkiin läpän alle kokolappuun nimikirjaimet.

Sieltä tuli sellainen lappu, jossa on yleistä päivähoidosta, ja siinä oli, että lapsi voi ottaa oman unilelun mukaan unihetkiä varten. Onko teillä sitten hoidossa joku oma lelu, vai kuskataanko sitä aina edestakaisin?
Lempilelu, kulkee edes takaisin.

Sanooko ne tätit sitten, jos lapsella on esim. syyskauden alkaessa vääränlaista vaatetta? Mä en ole varma osaanko mä pukea lapset oikein...
Sanoo. Osaatpas.

Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?

Kumpparit ja kuravaatteet me säilytetään pk:ssa. Kumpparit löytyy myös kotoa. Sadevaatteille ei oo tarvetta kotosalla. Pk:sta toivottiin kosteussuojahaalaria/takkia ja housuja ettei ihan joka kerta täydy laittaa kuriksia jos on kostea nurmikko tai pikku tihkusade.

Varavaatteina on pikkarit, sukat, aluspaita/t-paita, housut ja pitkähihainen paita. Kun lapset oli pienempiä, saattoi olla kaksikin paitaa jos tuli sotkua, ja useammat alushousut/housut kuivaksioppimisvaiheessa.

Unilelut säilytetään pk:ssa, niitä ei kuulemma edes saisi kuskata eestaas.

Mä kysyin tädeiltä alussa, onko lasten vaatteet niiden mielestä jees vai tuonko jotain lisää/jotain erilaista. Kyllä ne sanoo :)

Nimikoin kirjoittamalla nimen pesulappuun tai käyttämällä apteekin kangasteippiä & kangastussia, kestää pesussakin.

Mulla on lapsilla ollu pitkähihainen paita, housut, sukat ja alushousut (alussa, ei enää nykyään kun ei vahinkoja satu), talvella sitten varatumputkin.
Meillä oli yhdet kuravatteet joita sitten raahasin edestakas, hankalaa, suosittelen ostamaan molempiin omat.

Mä oon kirjottanu tussilla tai mustekynällä johonkin, mutta saatavan on myös ommeltavia/silitettäviä kankaisia nimilappuja, ne maksaa jonkin verran. Suosittelen laittamaan lapset etunimen ja sukunimen ekan kirjaimen, sukunimestä hoitajat ei välttis tunnista ja samannimisiä lapsia saattaa olla useampi.

Onko lapsella kotona unilelu? Jos ei ole, ei välttämättä tarvii sellaista päiväkodissakaan. Meidän lapsilla ei ole koskaan ollut unilelua joten sellaista ei otettu päiväkotiinkaan.

Voit uskoa että tatusti sanovat...

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?

Saa pitää mekkoja :D. Mekko ja sukkikset/legginsit on hyvä asu, kunhan se on kiva haalarin alla.

Saat viedä lapset aamulla mihin aikaan haluut, mutta jos tuot poikkeuksellisen myöhään/aikaisin niin siitä olisi kiva ilmoittaa edellisenä päivänä.

Varavaatteiksi sellaisia vaatteita, joita lapsesi sisällä käyttää. Eli pikkuhousuista paitoihin ja kaikkea siltä väliltä. Jopa varasukat. Jos haet lapsesi ulkoiluaikaan kotiin, yleensä kurakelillä ne kuravaatteet ovat lapsesi päällä ja sitä myöten otat ne kotiin ja huollat ne. Toki voithan sinä hommata kotiin toisetkin kurikset, jos päiväkodissa voi säilyttää niitä toisia kuriksia.

Jos lapsella on vain yksi rakas unilelu, jota käyttää nukkuessaan niin silloinhan sitä pitää kulettaa eestaas, jos sen haluaa ottaa myös päiväkotikäyttöön. Mutta jos niitä unikavereita on useampia, niin yhden niistä voisi ottaa pelkästään päikkykäyttöön.

Tädit ja sedät kyllä neuvoo pukeutumisessa, jos radikaaleja puutteita on. Mutta muutoin he kyllä varmasti neuvovat, jos kysyt.

Nimikointi nimikointitussilla, siihen tarkoitetulla "teipillä" tai vaikka ihan vain haavateippiin kirjoitat ja liimaat sen vaatteen nurjalle puolelle. Vain mielikuvitus rajana :D

Kyllä se siitä ja kysyvä ei tieltä eksy!

1. varavaatteiksi vien yleensä koko kerraston eli alkkareista ja sukista lähtien, paitaa ja varahousua/hametta. Tarkistan myös joka päivä repun et tartteeko uusia jotain. meillä on 2 kuravaatteet. toiset huonommat ja toiset paremmat.

vaatteisiin laitan nimen joko niskalappuun tai pesulappuun. kenkiä en ole aina nimikoinut, mut kumppareihin esim. tussilla.

2. meillä kuskataan unikaveri aina kotiin, koska se vaihtuu melkein päivittäin.
Tämä voi vaihdella et saako päiväkotiin jättää.

3. kyllä varmasti tädit mainitsee mutta kyllä se pitäs ihan luonnistua kotoota.

eli vähän sään mukaan vaikka ohkasempaa paitaa ja paksumpaa paitaa tai t-paitaa. Meillä taitaa olla tarhan suurin reppu, koska pakkaan aikalailla mukaan aina.

kesällä omat aurinkorasvat ja voi juomapulloa viedä

Saa käyttää, mutta muista että tytöillekin on hyvä olla ulkohousut erikseen.

Sä viet lapsen siihen aikaan mitä olet edellisellä viikolla ilmoittanut ajaksi.

No mä mietin tota nimikoimista nyt, kun siis mun molemmilla lapsilla on samalla kirjaimella alkava etu- ja tietenkin sukunimikin. Mutta he menee kyllä eri ryhmään, tosin ymmärsin, että vaatteet on aika samassa paikassa. Sama se mulle on jos ne saa toistensa vaatteet päälleen mutta esikoinen saattaa saada hermoromahduksen jos joutuu laittamaan päälleen siskon housut . :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Saat viedä lapset aamulla mihin aikaan haluut, mutta jos tuot poikkeuksellisen myöhään/aikaisin niin siitä olisi kiva ilmoittaa edellisenä päivänä.

Missä päin maailmaa lapsia voi viedä koska huvittaa? Kyllä meidän pk:ssa kysytään hoitoaikoja jo edellisellä viikolla, varsinkin jos hoitoaika ei ole AINA sama, esim klo 8-16

meillä saa pitää mekkoja. ulos mentäessä laitetaan sit käytännölliset vaatteet.

toi alempi riippuu paikasta. meillä on sovittuna hoitoaika 7-17 välille ja sen tarkempaa infoa ei tartte antaa, paitsi aamupala-aamuina. yleensä vien 8.30-8.45 välillä ja aamuvuoroina menee jo 7.30 Joissain paikoissa täytyy etukäteen ilmoittaa koska hakee lapsen.

Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?
Meillä lapsi on erityisryhmässä tukilapsi, pelaavat jotain kehittäviä pelejä. Muissa ryhmissä ei pelata.

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(
Ei ne kaikki sielä kilju yhtäaikaa. Metelin määrä on vakio. Ne keksii rauhoittavaa tekemistä, jos meteli yltyy.

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?
Tästä en tiedä, kun mun lapset on olleet pönttöikäisiä tarhaan mennessä. (yli 3-v)

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään.

Lautaselle erotellaan pieni määrä ruokaa, jossa on vähän kaikkia, mitä lautasella on. Tyyliin kaksi hernettä, puolikas lihapulla, yksi pala kukkakaalta... Ne pitää mennä, eli maistella. Määrä ei ole todellakaan iso. Pieni suupala kutakin lajia vain.

Yhteistyössä