Ai että hoitajille/opettajille huutaminen auttaa?

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Tuntuu siltä, että vanhemmat nykyisin luulevat lapsensa saavan erityistä ja erityisen hyvää kohtelua sillä, että käyvät huutamaan ja rähjäämään lastensa hoitajille. Voin kertoa, että kaikkein älyttömintä, mitä voi tehdä, on seota muiden vanhempien ja lastenkin kuullen.

Olen siis monta kertaa kohdannut ja nähnyt asiatonta käytöstä. Täysin ymmärrettävästi kukaan hoitaja ei enää tuollaisen käytöksen jälkeen ole velvollinen suhtautumaan kaikkein ystävällisimmin rähjääjiin. Kyllä se aiheuttaa niin syvän pettymyksen ja inhonkin, että luonnollisesti suhtautuminen asiakkaaseen vaikeutuu Sen jälkeen puhutaan vain se mikä on tarpeellista jos sitäkään.

Hoitajakin/opettaja on ihminen, eikä hänen tarvitse epäinhimillisissä olosuhteissa tehdä enempää kuin mihin kykenee.
 
Yhtä
tyhmää se huutaminen on todellakin opettajille/hoitajille ja kaupassa myyjille.Ihan kuin se tuotteen, jota saatu rajallinen määrä, loppuminen ois myyjän vika.Sorry, että poikkesin ammattikunnasta toiseen.
 
"a p"
[QUOTE="mimmi";27457655]No en ole kuullut hoitajille ja opettajille huutavista vanhemmista. Olen pöyristynyt. :O[/QUOTE]

Niin, onhan se vähän harvinaisempaa että joku vanhempi tuollaisen tilanteen joutuu todistamaan. Sitten, kaikki epäasiallinen käytöshän ei ole huutamista vaan myöskin työntekijän toimien vähättely, turhasta valittaminen ja muu ajattelemattomuus on yhtä negatiivinen ilmiö.
 
Tietysti hoitaja/opettaja on vain ihminen, mutta tietenkään se räyhääminen ei saisi vaikuttaa siihen lapsen kohtaloon. Luulisi, että vaikka vituttaisikin, niin se menisi sentään jossain suht lyhyessä ajassa ohi. Ihminen se vanhempikin vain on.
 
"a p"
Aiemmin vanhemmat ovat edes jollain tapaa asennoituneet siten, että lapsen opettaja tai hoitaja on jollain tapaa asiantuntija. Nyt vain vanhempi on itse oikeassa ja käyttäytyy sen mukaan.

Vanhemmat yrittävät päättää prikulleen siitä, millainen heidän lapsensa päivän on oltava. Ja ei ollenkaan oteta huomioon sitä, että tietyt asiat vain ovat tietyllä tavalla päiväkodissa.
 
hua
Minulle eräs äiti huusi suoraa huutoa asiasta mikä ei todellakaan ollut minun vikani. Kyllä sen jälkeen sen äidin kanssa kävin vain pakolliset keskustelut,ei mitään ylimääräisiä jutteluita! Ymmärrän jos oikeasti olisi ollut aihetta,mutta syyttä suotta..niin ei paljon lämpimiä ajatuksia sen jälkeen herunut sille äidille.
 
"a p"
Minulle eräs äiti huusi suoraa huutoa asiasta mikä ei todellakaan ollut minun vikani. Kyllä sen jälkeen sen äidin kanssa kävin vain pakolliset keskustelut,ei mitään ylimääräisiä jutteluita! Ymmärrän jos oikeasti olisi ollut aihetta,mutta syyttä suotta..niin ei paljon lämpimiä ajatuksia sen jälkeen herunut sille äidille.
Noin se vain menee. Tosin täydestä sydämestä tullut anteeksipyyntö ja pahoittelu voi korjata asian. Mutta samanlainen käytös toistuessaan aiheuttaa jo sen, että pahoittelutkaan eivät enää auta.

En ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset kuvittelevatkin että käyttäytymissäännöt eivät koske heitä silloin kun lapsen asioista on kyse.

Olen kyllä huomannut sen, että lapsen valehtelutkin otetaan tosissaan ja siitäpä vasta hurjia tilanteita syntyy. Kun lapsi jopa itse vahingoittaa itseään, mutta valehtelee tapahtumasta, hoitajaa syytetään. Oma lapsihan ei valehtele...
 
"vieras"
Huutaminen tuskin on koskaan keneltäkään kovin viisasta vuorovaikutusta ja yhteisten asioitten hoitoa. Toisaalta ymmärrän, että vanhemmilla saattaa olla ongelmia hoitajien kanssa, ei kaikki hoitajat päiväkodissa ole todellakaan mitään "asiantuntijoita" lasten kasvatuksessa. Ihan kummallisuuksiakin tulee vastaa aina välillä.

Tuppaa myös hoitajilta unohtumaan, että kyllä se vanhempi normaalisti tuntee lapsensa paremmin kuin ne hoitajat. Aivan eri asia on sitten mitä ongelmille voidaan tehdä päiväkodin rajatuissa mahdollisuuksissa..
 
"a p"
[QUOTE="vieras";27457995]Huutaminen tuskin on koskaan keneltäkään kovin viisasta vuorovaikutusta ja yhteisten asioitten hoitoa. Toisaalta ymmärrän, että vanhemmilla saattaa olla ongelmia hoitajien kanssa, ei kaikki hoitajat päiväkodissa ole todellakaan mitään "asiantuntijoita" lasten kasvatuksessa. Ihan kummallisuuksiakin tulee vastaa aina välillä.

Tuppaa myös hoitajilta unohtumaan, että kyllä se vanhempi normaalisti tuntee lapsensa paremmin kuin ne hoitajat. Aivan eri asia on sitten mitä ongelmille voidaan tehdä päiväkodin rajatuissa mahdollisuuksissa..[/QUOTE]

Ymmärrän minäkin, kun itse myös vanhempi olen, että lapsen asioissa on aika herkkänä. Ja onhan oma mielipide saatava kuulumaan.

Kaikki eivät kuitenkaan pohdi vähääkään sitä, mitkä hoitopaikan mahdollisuudet ovat. Vaaditaan yksilöllistä täsmähoitoa, vaikka se on mahdottomuus valitettavasti. Esim. millintarkat pukemis- ja pukeutumisohjeet vaatimukseen ovat lähes naurettavia. Ei vain ole mahdollista tehdä juuri niin kuin vanhempi toivoo. Pitäisi esim. seurata lapsen ihon lämpötilaa ja vaihdella vaatteita sen mukaan pitkin päivää... Ja joku on tuollaisessa aivan tosissaan, ilmaisten vaatimuksensa erittäin tiukkaan sävyyn.
 
itse sairaanhoitajana olen saanut kuulla huutoa milloin mistäkin asiasta oamaisten puolelta. Täysin syytön olen ollut, mutta ymmärrän hyvin ihmisten reaktiot, koska voi olla stressiä, ahdistuneisuutta ja huoli omaisesta. Eihän se tietenkään oikeuta huutamaan, mutta usein se purkautuu näin. Samoin voi olla vanhemmilla, huoli omasta lapsesta ja puolustaa lasta khenkeen ja vereen. Ymmärtäkään nyt hiukan. ihmisillä kuitenkin erilaiiset elämäntilanteet jne. ikinä ei voi tietää mitä siellä taustalla on.
 
"a p"
itse sairaanhoitajana olen saanut kuulla huutoa milloin mistäkin asiasta oamaisten puolelta. Täysin syytön olen ollut, mutta ymmärrän hyvin ihmisten reaktiot, koska voi olla stressiä, ahdistuneisuutta ja huoli omaisesta. Eihän se tietenkään oikeuta huutamaan, mutta usein se purkautuu näin. Samoin voi olla vanhemmilla, huoli omasta lapsesta ja puolustaa lasta khenkeen ja vereen. Ymmärtäkään nyt hiukan. ihmisillä kuitenkin erilaiiset elämäntilanteet jne. ikinä ei voi tietää mitä siellä taustalla on.
Varmasti on niin, että jos ei edes oleta, että ihmisten pitäisi käyttäytyä ihmismoisesti, niin ei pety. Silloin kestääkin paremmin. Minulla on vain sellainen periaate, että on tietyt tilanteet, joissa annetaan alitajunnalle valta ja tietyt, joissa on vain hillittävä itsensä. Seuraamuksia käyttäytymisestä kuitenkin on aina.
 

Yhteistyössä