Mieheni kertoi kuusi vuotta sitten miettineensä meidän avioliittoa ja tulleen siihen tulokseen, ettei hänen mielestään ole enää syytä jatkaa. Se kuulosti aika hätkähdyttävälle. Tietysti. Siis uskomattomalle.
Puhuimme asiasta ja mies perusteli kyllä aika konkreettisesti mikä oli vialla: olimme hyviä, vanhoja ystäviä olematta sydänystäviä, emme riidelleet mutta pyöritimme perhettämme asiallisesti. Meiltä puuttui läheisyys. Minulla ei siinä vaiheessa ollut juurikaan sanottavaa, mutta aloin kiivaasti pohtia mitä mies sanoi. Puhuttiin asiasta joskus kun kysyin joitain mielipiteitä, joskus kerroin miehelle miltä asia minusta tuntui eli maailmahan siinä järähti.
Muutaman kuukauden päästä olin itse päätynyt sitten tajuamaan tosiaan, ettei avioliittomme enää ollut sitä mitä se oli aluksi ja mitä siitä piti tulla. Meillä oli yhteistä ainoastaan osoite, lapset ja sänky jossa emme olleet vuosiin enää edes koskeneet toisiimme. Miten siinä niin olikin käynyt?
Meillä oli omat harrastukset ja menot, ei yhteisiä. Pakolliset sukujuhlatkin jaettiin sulle-mulle, mutta yhdessä ei menty. Emme riidelleet paljoa, mutta joka kerta erimielisyyksien kohdalla mies tosiaan vähän inhotti minua.
Revin suhteemme alkutekijöihin. Mihin olin miehessä rakastunut, mihin hän minussa? Suunnittelin halaavani häntä seuraavan kerran kun tapaamme, mutta en pystynyt siihen. Sanoin sen hänelle. Mies sanoi, ettei hän tunne tarvetta halailla. Enkä kyllä minäkään. Tai ehkä tunsinkin, mutta en halunnut halata häntä. Olisin halunnut, että on joku lähellä. Miestäni en siihen halunnut. Hän oli eri mies kuin alttarilla.
Hieman yli vuoden käsittelimme näitä asioita. Viimeiset ajat puhuttiin miten omaisuus jaetaan. Lapset oli jo teinejä/nuoria aikuisia, velkaa vain muodollisesti. Ero tuntui hyvältä ratkaisulta. Aloinkin olla jo kärsimätön ennen kuin saatiin asunto myytyä ja uudet tilalle.
Lapset ymmärsivät tilanteen hyvin. Vanhempi avautui ihmetelleensä onko saanut tunteettomat vanhemmat koska hänkään ei nähnyt aviopuolisoiden rakkautta välillämme. Lapsille ero sopi, vaikka jotain se tietysti muutti. Ja oli uutta. Nuorempi kävi murrosiän loppuja läpi ja tietysti ajoittain kiukutellessa alkoi syyttää meitä milloin mistäkin, valheellisesta yhteiselämästä ym. mutta riitoja sopiessa oli pahoillaan ja ettei tarkoittanut olla ilkeä.
Kaksi vuotta eron jälkeen tapasin eronneen miehen, ihastuin, rakastuin (en suinpäin silmittömästi kuten nuorena) ja nyt asumme yhdessä. Hänessä on sitä mitä elämääni kaipaan. Sitä en saanut mieheltäni eikä hän minulta. Kumppanuutta, luotettavaa sydänystävää. Miehen aikuiset lapset ovat osa elämäämme, mutta niin ovat minunkin lapset.
Entinen mieheni on tietääkseni tapaillut jotain naista mutta se on loppunut. Toivon hänen kuitenkin saavan rinnalleen hyvän naisen, sillä kyllä elämä on mukavampaa siten. Vanhana ei pitäisi olla yksin jollei halua. Itsetarkoitus puoliso tai kumppani ei saa olla. Silloin se ei ole mukavaa.
Olen miettinyt miten olisin suhtautunut jos miehellä olisikin ollut toinen nainen. Vaikka miten päin ajattelin en olisi voinut pitää toista naista syynä eroomme. Kyllä se lähti meidän väleistä. Olimme muuttuneet aikuistuessamme sellaisiksi, että emme enää sopineet toisillemme, eikä enää löytynyt halua ja kykyä edes yrittää. En olisi halunnut vangita miestä itseeni vain periaatteen vuoksi. Ehkä miehellä olikin ollut joku suhde, joka oli saanut hänet ajattelemaan avioliittoamme. Onneksi ajatteli, sillä jos olisimme pysyneet yhdessä olisi minusta varmaan tullut hapan katkera vanha ämmä

- siis sitten vanhana...
Olen lukenut aivan riittävästi huonoista eroista, riitaisista, kolmansista pyöristä jne. Kuitenkion jokaisen petetyn ja pettäjän kannattaisi miettiä asiaa ihan rehellisesti:
onko suhteessa todellista rakkautta, vai onko se tottumusta ja periaatetta? Vaikka minulta löytyisi halua ja kykyjä jatkaa suhdetta, haluanko vaatia sitä myös puolisolta joka ei sitä ilmiselvästi halua? Vai annanko hänelle vapautensa etsiä häntä tyydyttävä puoliso, samalla kun annan itselleni vapauden ihmisestä joka ei minua halua ja siten minlla on mahdollisuus tavata joku toinen tai olla tapaamatta mutta huonossa suhteessakaan ei ole hyvä olla? Valitan, mutta päädyn aina antamaan vapauden.