Ahdistaa taas kun mun äitiä ei kiinnosta mun lapset yhtään (valitusta...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurkkunaamio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisäksi hommaan tulee kasautumisen efekti ja kierre, jos isovanhemmat eivät alussa ole ihan tasapuolisia.
kun tasapuolisuus puuttuu, toisista lapsenlapsisat tulee läheisempiä ja rohkeampia itse pyytämään kaikenlaista. ja kenen kanssa vietät aikaa, sen tarpeet näet läheltä ja tajuat ja et ymmärrä että sillä toisella jota et näe, on ihan samat tarpeet ja tarvitsisi ihan yhtä paljon.

ja ne toiset jäävät vieraammiksi ja eivät uskalla pyytää koska vastaus usein ei. ja lopulta eivät isovanhemmat edes kiinnosta enää.

Meillä isäni on hylännyt minut ja lapseni erottuaan äidistäni. Laittaa kerran kahdessa vuodessa tekstiviestin. Nyt lapset ovat jo aika lailla unohtaneet ukkinsa. Toki kysyvät, miksei ei käy jne. Minä olen sanonut ihan suoraan, että hän ei halua ja isäni ei rakasta minua tarpeeksi, hänellä on muita asioita tärkeimpinä.

Minä en ole tilannetta aiheuttanut enkää todellakaan aio pienellekään lapselle valehdella. Elämä on sellaista, kusipäitä on ja tulee olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä varmaan sanoisin tuossa vaiheessa että kiitti moro hei, oo mummu siskon lapsille, me ei enää vaivata sinua millään lailla.

Ja kääntäisin katseeni miehen vanhempien puoleen,

Näin meillä on käynyt :|

Äitiäni ei käytännössä kiinnosta nähdä lastani. Puhelimitse on kyllä aina niiiin kova ikävä, mutta ei jaksa vaivautua 150km meille (käy ehkä kerran vuodessa). Tapaamiset olivat ihan täysin meidän perheen varassa.

Veljeni luona (puolet lyhyempi matka) käy harva se viikonloppu.

Kerran on pojan elämän aikana (1v8kk) viettänyt kaksin, "hoitanut", pari tuntia.

En jaksa tuollaista enää katsella ja anella käymään. Keskitän lapsenlapsi-suhteen mielummin anoppiin, jota sentäs kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ymmärrän kyllä äitiäsi. En mäkään varmaan haluaisi viittä lasta yhdellä kertaa kotiini. Mutta voisiko siskosi joskus kuskata niitä lapsiaan harrastuksiinsa itse? Jos siis mummi toimii siskosi lasten hoitajana silloin, kun siskosi on töissä. Vaikka tiedän tuon kyllä ihan omastakin kokemuksestani, sillä myös meillä systerin lapset ovat tarvinneet aina paljon enemmän vanhempieni hoitoa ja kuskausapua kuin mun lapset. Osittain kyllä siksi, että koska meillä ei ole autoa, mun lapseni ovat osanneet kulkea julkisíllakin eivätkä ole tottuneet saamaan autokyytiä joka paikkaan.

Kyllä siskoni jonkun verran itsekin kuskailee, mutta ne kaikki kolme lasta harrastaa jotain soittamista musiikkiopistossa ja niitä oppitunteja on kaksi ellei jopa kolme viikossa kullakin. Ja siskonihan on ihan tyytyväinen tilanteeseen, kun hänellä palvelu pelaa. Siskoni mies tuntuu aina olevan tosi myöhään töissä, ja äitini mielestä ainakin on ihan "hyväksyttävää", ettei hän juurikaan kuskaile lapsia.

Ja avauduin siis tästä aiheesta äidilleni muutamia kuukausia sitten. Tuloksena oli vain marttyroimista, että hän ei voi ymmärtää tuollaisia syytöksiä. Öööö, kolmekohan kertaa olen pyytänyt lapsen saatuani apua (mm. muutto vauva-ikäisen kanssa, oma sairastuminen), ei ole "pystynyt" auttamaan.
Sen jälkeen ei olla oltu yhteydessä. Suren tätä joka päivä :(

huoh, meillä sama tilanne, mutta anoppilassa. miehen veljen penskat aina siellä hoidossa, viikonloppuina yötäkin tosi usein. vanhemmat ryyppäämässä...
anoppi ja appi ei sitten "jaksa" koskaan hoitaa meidän lapsia tai käydä meillä kylässä.

alkaa jo vähän kiinnostus loppua munkin puolelta...

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnosta ja kiinnosta...:
jos mummo hoitaa työkseen toisia lapsia, on ymmärrettävää että hänkin kaipaa omaa aikaa... se on eri asia jos lapset ovat "vapaalla" mummolassa.... meillä on ollut hiukan sama tilanne muttatämä mummu hoiti työkseen mun lapsia

Niin ei hän nyt ihan työkseen vaan ilmaiseksi hoitaa niitä siskoni lapsia. Se ärsyttää erityisesti, että ne kaksi vanhempaa siskoni lasta, 2. ja 5. luokkalaiset voisivat kyllä olla jo ilman hoitoakin keskenään joskus. Mielestäni äitini voisi joskus ottaa minun kaksi lastani sinne leikkimään siskoni 5-vuotiaan kanssa, ja nämä koululaiset voisivat mennä vaikka kotiinsa, jos siellä mummulassa ei sovi 5 lasta olemaan yhtäaikaa. Siis JOSKUS mielestäni voisi tehdä näin, että minunkin lapseni pääsisivät mummulaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
jos mummo hoitaa työkseen toisia lapsia, on ymmärrettävää että hänkin kaipaa omaa aikaa... se on eri asia jos lapset ovat "vapaalla" mummolassa.... meillä on ollut hiukan sama tilanne muttatämä mummu hoiti työkseen mun lapsia

Niin ei hän nyt ihan työkseen vaan ilmaiseksi hoitaa niitä siskoni lapsia. Se ärsyttää erityisesti, että ne kaksi vanhempaa siskoni lasta, 2. ja 5. luokkalaiset voisivat kyllä olla jo ilman hoitoakin keskenään joskus. Mielestäni äitini voisi joskus ottaa minun kaksi lastani sinne leikkimään siskoni 5-vuotiaan kanssa, ja nämä koululaiset voisivat mennä vaikka kotiinsa, jos siellä mummulassa ei sovi 5 lasta olemaan yhtäaikaa. Siis JOSKUS mielestäni voisi tehdä näin, että minunkin lapseni pääsisivät mummulaan.

sano tuo äidillesi ja siskollesi, kummallekin!!!

Kyllä siskoni jonkun verran itsekin kuskailee, mutta ne kaikki kolme lasta harrastaa jotain soittamista musiikkiopistossa ja niitä oppitunteja on kaksi ellei jopa kolme viikossa kullakin. Ja siskonihan on ihan tyytyväinen tilanteeseen, kun hänellä palvelu pelaa. Siskoni mies tuntuu aina olevan tosi myöhään töissä, ja äitini mielestä ainakin on ihan "hyväksyttävää", ettei hän juurikaan kuskaile lapsia.
Tuttu kuvio. Mun siskoni lapsilla kans on kilpatanssia, pianotuntia, ratsastusta.... Joka päivälle jotain. Viikonloppuisin kisat tai leirit päälle. Huvittavinta oli muutama vuosi istten, kun mun esikoinen leikattiin ja oli sairaalssa ja äitini olisi halunnut mennä tyttöä sairaalaan katsomaan, muttei kahdeksankympisenä enää jaksa bussilla kulkea. Kauhea haloo nousi siitä, että isäni olisi lähtenyt viemään äitiäni sinne sairaalalle, kun systerin lapsia piti viedä ja hakea edestakaisin ja lisäksi systeri oma auto oli hollossa, joten systerin kuskauksistakin piti vielä huolehtia. Ja sillä sentään on töissä bussipysäkki vieressä, samoin täällä kotona. Yhdellä bussilla pääsee alle 15 minuutissa. Noh, äitini otti taksin. Mutta kun on tottunut siihen, että aina on kyyti, niin vaikeeta se varmaan on silloin ilman kyytiäkään liikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ja avauduin siis tästä aiheesta äidilleni muutamia kuukausia sitten. Tuloksena oli vain marttyroimista, että hän ei voi ymmärtää tuollaisia syytöksiä. Öööö, kolmekohan kertaa olen pyytänyt lapsen saatuani apua (mm. muutto vauva-ikäisen kanssa, oma sairastuminen), ei ole "pystynyt" auttamaan.
Sen jälkeen ei olla oltu yhteydessä. Suren tätä joka päivä :(

Silloin kun kerran oikein kunnolla avauduin asiasta äidilleni, se jäi myös vähän sille asteelle, että minun päässäni oli vikaa "kuvitelmineni". Että kyllähän hän tykkää minun lapsistani ihan yhtä paljon kuin siskoni lapsista.

tämä sun pitää mun mielestä nyt ekaksi puhua siskollesi, täytyyhän sen ymmärtää. Ymmärrän kyllä äitiäsikin, että jos noin paljon lapsia hoitaa niin ei varmaan jaksa paljon enempää, ja haluaa oman vapaa-aikansa olla omissa oloissa. Mutta kyllä sun siskon täytyy ymmärtää, ettei noiden isompien lasten tarvitse koko ajan mummun helmoissa olla.

Silloin kun kerran oikein kunnolla avauduin asiasta äidilleni, se jäi myös vähän sille asteelle, että minun päässäni oli vikaa "kuvitelmineni". Että kyllähän hän tykkää minun lapsistani ihan yhtä paljon kuin siskoni lapsista.
En mä epäile, etteikö äitisi tykkäisikin. Mutta jos siskosi on kovin vaativa ja siten "uuvuttaa" äitisi omien lastensa hoidolla, niin voi ihan oikeasti olla, että äitisi on vaan väsynyt hoitamaan enempää lapsia. Mitä luulet tapahtuva, jos äitisi sanoisi siskollesi, että nyt hän ei ota lapsia hoitoon? Suuttuisko siskosi? Loukkaantuisi? Esittäisi marttyyriä? Mun siskoni ainakin on sellainen, että suuttuisi ja sanoisi, että "KUKAS minun lapsiani sitten hoitaa?" On muuten kerran niin sanonutkin, kun vanhempani menivät oopperaan ja mulle ei sattunut sopimaan ottaa siskon lapsia hoitoon. Mieleni teki sanoa, että mitäs jos hoitaisit tällä ertaa vaikka ihan itse. Mutta en viitsinyt. Siitäkös se vasta olisi pillastunut :D

Meillä mummola on alle 10km päässä, isovanhemmat terveitä ja heillä on aikaa. Koskaan eivät ota meidän lapsia hoitoon. Ei edes yhtä. En ymmärrä, mutta pakkohan tuo on niellä. Aika vieraiksi jäävät siis lapsille.

Ei mummola saa olla mikään ilmainen lastenhoitokeskus, mutta JOSKUS he voisivat osallistua jollakin tapaa lapsiperheen arkeen.

Tosi kurja tilanne. Ymmärrän vähäsen koska meilläkin samanlaista tilannetta.
Mun äiti on AINA töissä, 6 päivänä viikossa. Jos hoitoon lapset menee, ne on mummon työpaikalla sitten. Vapaapäivänä mummo siivoaa. Tuo työpaikalla olo ei sinänsä ole ongelma mutta en pidä siitä ja siellä työpaikalla haisee (käry) niin pahalle että kaikki vaatteet menee aina pesuun, jopa ihan 5 min. vierailun jälkeen.
Eli sinne voidaan jättää aina joksikin aikaa, ei hyvin montaa tuntia kerrallaan.

Toinen mummo hoitaa miehen sisaruksen lapsia niin paljon ettei sinne kehtaa tarjota. Alkaa olla vanha ihminen. Pyörittää tään sisaruksen arkea niin paljon että ollaan jättäydytty suosiolla sivuun. Ja viimeksi kun poika oli siellä muutaman tunnin hoidossa, kuulin kun tää sisarus soitti mummolla ja kiukkuisella äänellä kysyi vieläkö me ollaan siellä, oli kiire jo saada omilleen taas mummo varattua... ja mummon piti lähteä siltä istumalta.

sisko voi hankkia lapselleen kunnallisen hoitopaikan kuten toisetkin tekevät ja jos sisko ei pysty kaikkia lapsiaan kuljettaa eikä miestä kiinnosta, niin lapset eivät sitten harrasta. halolla päähän ja potku perseelle noin itsekkäälle ihmiselle.

Ymmärrän täysin sun fiilikset :( mulla ihan samat ongelmat. Mun äiti "hyysää" siskon lapsia enemmän sen takia, kun siskolla alkoholisti äijä. Ja selkeesti sisko jotenkin nauttii siitä, kun saa AINA lapset sinne hoitoon kun vaan haluaa ja mulle sit ilosesti kertoilee kun pääsee taas nauttiin omasta ajasta ilman lapsia. Joopajoo, mä saan varmaan meidän lapset ehkä kaks kertaa vuodessa yökylään yhdeks yöks. Oli tosi kivaa aikaa, kun pienin oli vauva ja hänellä koliikki niin meillä ei miehen kanssa ollut koskaan paikkaa muille lapsille, että olisivat edes he saaneet kunnon unet :( ärsyttävää, että oma äiti laittaa jonkun hiton alkoholisti shithead:in meidän lasten edelle, säälistä siis tekee sitä kun sisko niin kivasti osaa puhua pään ympäri. Äijä on 45 ja laiska kun pa..., koskaan ei ole itse lastensa kanssa, kotona käy pyörähtämässä silloin tällöin ja töitä tekee kun huvittaa. Vieraissakin on kerennyt käymään jo pariin kertaan ja silti sisko vaan tollasta kattelee ja muutkin hyysää, voi ristus!
Anoppi taas on muuten vaan erikoinen tapaus, hällä on millon mitkäkin syyt ettei voi lapsia ottaa, vaikka mieskin asiasta välillä huomauttaa niin ei :/ sellanen hienopieru.. mutta on meillä sentään toisemme, mihkäs me sit tollasia ihmisiä tarvitaan kun on aika selkeet eleet mikä on heille tärkeää. Elämä on tällästä, ei voi mitään. Välillä vaan olis kiva meidänkin päästä lataan omia akkuja, että taas jaksaisi, mut minkäs teet. Kiitti, että sain minäkin purkaa tuntojani ;)

Silloin kun kerran oikein kunnolla avauduin asiasta äidilleni, se jäi myös vähän sille asteelle, että minun päässäni oli vikaa "kuvitelmineni".

Joo, mulla on kuulemma kanssa raskaushormonit sekoittaneet pään.
Ehei, ihan vaan tuli se kuuluisa viimeinen pisara vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Meillä mummola on alle 10km päässä, isovanhemmat terveitä ja heillä on aikaa. Koskaan eivät ota meidän lapsia hoitoon. Ei edes yhtä. En ymmärrä, mutta pakkohan tuo on niellä. Aika vieraiksi jäävät siis lapsille.

Ei mummola saa olla mikään ilmainen lastenhoitokeskus, mutta JOSKUS he voisivat osallistua jollakin tapaa lapsiperheen arkeen.

Lastenhoitokeskus, ei tietenkään, mutta kun ne lapset sinne mummuloihin olis aina niin innoissaan muutenkin menossa, niin mitäs sanot niille kun joka kerta vastaus on kieltävä? Tuntuu varmaan lapsista tosi kivalta, eikä se osaa käsitellä sitä todellista syytä.. että ihan lapsia ajatellen, ei sitä omaa napaa.

ainakin sen että heti alussa tasapuolisuus.
olen yrittänyt opettaa lapseni kertomaan jos tuntuu epäreilulta.
en ikinä ala tuollaiseksi surkeaksi mummoksi jota ei kiinnosta yhden lapsen lapset.

Meillä vähän sama juttu. Kolmea muuta lastenlasta hoidetaan vähän väliä, ovat mummolassa tai isovanhemmat heillä. Tätä tapahtuu vähintään kerran kuukaudessa.
Me ei olla omia todellakaan viety hoitoon kuin ihan pakon edestä, peräti 2x tänä vuonna. Viimeksikin äiti oli ihan paniikissa, että kuinka hän pärjää kun paappa ei sattunut olemaan kotona just silloin. Meillä kun piti miehen mennä päivystykseen, eikä todellakaan haluttu ottaa lapsia mukaan jonottamaan tunneiksi ja tauteja hakemaan...

Ja sitten kun meidän lapsia hoidetaan, kehutaan aina kuinka kiltisti ovat olleet eikä yhtään ollut vaivaa. Ja kun toisia lapsenlapsia hoidetaan, niin on ollut rankkaa, lapset huutavat, eivät tottele jne.
En tiedä mikä on niin vaikeaa sitten meidän omia hoitaa..:(
No, eipähän taasen pitkään aikaan tarvitse toivon mukaan pyytääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs me opitaan:
ainakin sen että heti alussa tasapuolisuus.
olen yrittänyt opettaa lapseni kertomaan jos tuntuu epäreilulta.
en ikinä ala tuollaiseksi surkeaksi mummoksi jota ei kiinnosta yhden lapsen lapset.
Mä en aio olla tasapuolinen. Onneksi lapseni eivät ole tähänkään asti tottuneet tasapuolisuuteen. En nimittäin aio uuvuttaa itseäni lapsenlapsia hoitamalla ja jos vaikka minäni sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen, silloin minä autan poikani perhettä lastenhoidossa ja tyttäreni saa tykätä asiasta mitä lystää. Ja päinvastoin. Eli tarpeen mukaan eikä tasapuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En mä epäile, etteikö äitisi tykkäisikin. Mutta jos siskosi on kovin vaativa ja siten "uuvuttaa" äitisi omien lastensa hoidolla, niin voi ihan oikeasti olla, että äitisi on vaan väsynyt hoitamaan enempää lapsia. Mitä luulet tapahtuva, jos äitisi sanoisi siskollesi, että nyt hän ei ota lapsia hoitoon? Suuttuisko siskosi? Loukkaantuisi? Esittäisi marttyyriä? Mun siskoni ainakin on sellainen, että suuttuisi ja sanoisi, että "KUKAS minun lapsiani sitten hoitaa?" On muuten kerran niin sanonutkin, kun vanhempani menivät oopperaan ja mulle ei sattunut sopimaan ottaa siskon lapsia hoitoon. Mieleni teki sanoa, että mitäs jos hoitaisit tällä ertaa vaikka ihan itse. Mutta en viitsinyt. Siitäkös se vasta olisi pillastunut :D

Siskoni on kyllä jotenkin oudolla tavalla kietonut äitimme pikkusormensa ympärille. Lisäksi tuntuu jotenkin, että äitini kohtelee niitä siskoni lapsia vähän kuin omia lapsiaan. Tänään esimerkiksi äitimme soitti minulle kaupasta, että minkäköhän kokoinen se x:n (siskoni nuorimmaisen) takki pitäisi olla, kun hän on nyt kaupassa ostamassa pojalle takkia. Meidän poika ja tämä siskoni poika ovat samanikäisiä ja kokoisia siis, niin siksi kysyi minulta. Mutta ei kysynyt siskoltani itseltään jostain syystä.

Äitini ei kyllä ikimaailmassa kieltäytyisi ottamasta siskoni lapsia hoitoon, en voisi kuvitellakaan sellaista. Mutta sellaista on kyllä sattunut, että siskoni onkin tullut pari-kolme tuntia myöhässä lupaamastaan ajankohdasta lapsiansa hakemaan, ja äitini on ollut ihan hermostunut. Siitä siskoni on suuttui, että mitä se mummu siitä raivosi.

Mä varmaan sanoisin tuossa vaiheessa että kiitti moro hei, oo mummu siskon lapsille, me ei enää vaivata sinua millään lailla.

Ja kääntäisin katseeni miehen vanhempien puoleen, tai ottaisin selville jostain "varamummotoiminnasta".

niin minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

Ja kääntäisin katseeni miehen vanhempien puoleen, tai ottaisin selville jostain "varamummotoiminnasta".

niin minäkin.

samoin..

Äitini ei kyllä ikimaailmassa kieltäytyisi ottamasta siskoni lapsia hoitoon, en voisi kuvitellakaan sellaista. Mutta sellaista on kyllä sattunut, että siskoni onkin tullut pari-kolme tuntia myöhässä lupaamastaan ajankohdasta lapsiansa hakemaan, ja äitini on ollut ihan hermostunut. Siitä siskoni on suuttui, että mitä se mummu siitä raivosi.
Äitisi varmasti kokee vaikeana vastustaa siskoasi ja antaa sen vuoksi periksi. Ei mulla ole mitään kikkakuutosta, millä saisit tilanteen muuttumaan :( Jotkut vaan on niin vahvoja persoonia, että heille ei sanota ei.

Yhteistyössä