Aggressio itää isoissa tarharyhmissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka suuri ryhmä teidän lapsella on? Toivottavasti päättäjät vihdoin heräisivät ja vanhemmat myös. Ei tämä ole enää lapsen etu.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902239130125_uu.shtml

Poikani tuleva ryhmä on niinkin iso kuin 21-lapsinen. Huomasin kyllä kyseisen aggressioilmiön. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Poikani tuleva ryhmä on niinkin iso kuin 21-lapsinen. Huomasin kyllä kyseisen aggressioilmiön. :kieh:

Alle 3-v ryhmässä? Huh. :o
Isompien lasten kohdalla tuo on kai ihan "normaali" koko, tosin isohan tuokin.

Meillä 4v ryhmässä 21 lasta, joista tuskin koskaan kaikki paikalla.
1,5-v ryhmässä 16 lasta |O Vielä vuosi sitten oli vain 12 lasta. Nyt on aika hurja tilanne täällä paikkojen suhteen. Ryhmäkokoja on ollut pakko kasvattaa. Prkl.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902249136226_uu.shtml

"Lastentarhanopettajaliitto on jo pitkään ajanut sitä, että ryhmäkoosta säädettäisiin laissa. Liian suuret ryhmät vievät pois sitä aikaa, jonka yksittäinen lapsi hoitavalta aikuiselta saa. Jo pienenkin lapsen sosiaalisten suhteiden määrä nousee liian suureksi, liiton järjestösihteeri Harri Myllynen toteaa.

Tällä hetkellä päiväkodin ryhmäkoosta ei ole minkäänlaista lakia. Asetuksella määritetään ainoastaan sitä, kuinka monta lasta kutakin hoitajaa kohden voidaan ottaa päiväkotiin.

- Nyt kunnissa ajatellaan, että kun otetaan yksi hoitaja lisää, voidaan ottaa kahdeksan yli kolmivuotiasta lisää. Kukaan ei ajattele sitä, mahtuvatko lapset järkevästi päiväkodin tiloihin ja kuinka suurissa ryhmissä lapsia hoidetaan, Myllynen sanoo."

Meidän pojan ryhmässä (3-6 vuotiaat) on 23 lasta. 2 vakihoitajaa ja 2-3 enemmän tai vähemmän vaihtuvaa avustavaa hoitajaa. Minusta liian iso ryhmä. Pari lasta on todella agressiivisia ja yleisesti lapset näyttää olevan melko rauhattomia. Aivan liikaa sähellystä ja päätöntä hökellystä. Tietty lapsimäärää karsii hieman se, että nuo 6-v eskarilaiset tekee paljon "eskari juttuja", jolloin pienemmät jää ryhmään.

MUTTA tämä on vaan yhden ihmisen mielipide.... vai?? mun tytöt on ollu tuon ikäsenä isossa ryhmässä eikä ne ole mitään hermoheikkoja.... mun mielestä toisella oli vähän sellasta omistushalua vähän liikaakin ennen tarhaa mutta siel kun piti isossa ryhmässä jakaa kaikki ja puhaltaa yhteenhiileen niin tää meidänkin neiti oppi nää kaks asiaa kantapään kautta....... ja mielestäni jos lapsi pystyy kiintymään isossa ryhmässä hoitotäteihin niin se tarkoittaa vaan sitä et ei ole joutunut olemaan ilman syliä/huomiota hoidossakaan jossa on samassa ryhmässä paljon lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:

Alle 3-v ryhmässä? Huh. :o
Isompien lasten kohdalla tuo on kai ihan "normaali" koko, tosin isohan tuokin.

Meillä 4v ryhmässä 21 lasta, joista tuskin koskaan kaikki paikalla.
1,5-v ryhmässä 16 lasta |O Vielä vuosi sitten oli vain 12 lasta. Nyt on aika hurja tilanne täällä paikkojen suhteen. Ryhmäkokoja on ollut pakko kasvattaa. Prkl.

Ei kun isompien ryhmässä hän on. Menee syksyllä esikouluun.
Onneksi tuon meidän taaperon ryhmä on normaalimman kokoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
MUTTA tämä on vaan yhden ihmisen mielipide.... vai?? mun tytöt on ollu tuon ikäsenä isossa ryhmässä eikä ne ole mitään hermoheikkoja.... mun mielestä toisella oli vähän sellasta omistushalua vähän liikaakin ennen tarhaa mutta siel kun piti isossa ryhmässä jakaa kaikki ja puhaltaa yhteenhiileen niin tää meidänkin neiti oppi nää kaks asiaa kantapään kautta....... ja mielestäni jos lapsi pystyy kiintymään isossa ryhmässä hoitotäteihin niin se tarkoittaa vaan sitä et ei ole joutunut olemaan ilman syliä/huomiota hoidossakaan jossa on samassa ryhmässä paljon lapsia

Eihän tässä nyt siitä ole kyse että kaikki hoidossa olevat sekoaa, mutta joillekin lapsille tuo rauhattomuus aiheuttaa ongelmia, eikä minun mielestä yhteiskunnan pitäisi edesauttaa yhdenkään lapsen levottomuutta. Mullakin on kaksi lasta, toinen ei kärsi hoidossa mutta toisesta huomaa että päivähoidon vauhti on hänelle liikaa. Jos ihmiset ajattelevat niin kuin sinä niin ei muutosta parempaan ole luvassa, pitäisi hetkeksi unohtaa se että koska minä laitan lapset hoitoon niin sen pitää olla hyväksi heille ja miettiä todella olisiko parempaa olla pienessä ryhmässä.

Tämäkin on niin lapsi kohtaista. Eihän se Keltinkangas-Järvinen (vai mikä sen nimi nyt olikaan...) sanonut, että jokainen lapsi oireilee, vaan riski oireiluun kasvaa liian suuren ryhmän myötä.
Meidän poika ei oireile ryhmässä, mutta aina löytyy ne pari, jotka oireilee ja heille se pienempi ryhmä olisi parempi. Ja kun nämä pari muuta oireilee, niin useasti siitä joutuu kärsimään muut lapset.

Ei yhden ihmisen mielipide, vaan monen tieteellisen tutkimuksen tulos. Aivan kuten toimintaterapiakaan ei ole vain yhden ihmisen mielipide.

Surullista että vanhemmat eivät tee asialle mitään, jos tätä yhdessä vaadittaisiin niin kyllä se muutos saataisiin aikaan, mutta kun aina löytyy näitä ei minun lapsi oireile-vanhempia.

Olen ollut kyseisen henkilön koultustilaisuudessa jossa asiasta puhuttiin ja yhdyn siihen. huomaa omastakin kuopuksesta joka syksyllä aloitti tarhan että agressiivisuutta tuli esille ja tarhan aloittamisen jälkeen alkoi. Pienillä on liian suuret ryhmät ja saavat isompienkin lasten ryhmät olla pienempiä kuin 21 lasta mikä on aika normi koko.

Yhteistyössä