Palstalaiset varmasti huolehtivat siitä että tätä ei tapahdu heidän lastensa taholta, Sovitaanko niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieruus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kappas, kun halutaan välttämättä ruveta ratakiskojen kanssa leikkimään.
Eikö kukaan todellakaan näe kehitysvammaa, muuta kuin täysin puoluskyvyttömänä henkilönä?.
Ja hemmetti soikoon Se on SELVÄÄ meille aikuisille, että kehitysvammaiset ovat heikommassa asemassa ja heitä täytyy puolustaa, mutta lapsille asia ei ole näin yksiselitteinen.
Jotakin kiusataan, koska sillä on väärän väriset housut. Henkilö voi vaihtaa housut, mutta häntä kiusataan sen jälkeen, koska hänellä on väärän kokoinen nenä. Kehitysvammaista kiusataan vammansa takia. Kumpaakin tapausta yhdistää Se, että kiusataan, koska on erilainen, tai kiusataan vain kiusaamisen ilosta. Mutta me emme voi tehdä eroa, että erityisesti maijaa sinä et voi kiusata, koska hänellä on kehitysvamma, mutta mattilla ei ole niin väliksi, koska hänellä on erikoisen iso nenä.

Eli me emme opeteta, että on erityisen väärin kiusata jotakin erilaisuuden vuoksi, joka johtuu kehitysvammasta. Tämä on älytöntä ihan siitäkin, että mitä me voimme ruumiinosiemme ulkonäölle, värillemme tai muille ruumilliselle poikkeavuudelle. Emme me voi vaihtaa sitä nenää, sen enempää kuin vammakaan.

Kiusaaminen ei ole MISSÄÄN tapauksessa oikein, tai hyväksyttävämpää, oli syy kehitysvamma, ihonväri, vääränväriset housut tai vääränmerkkinen lippis!

Juuri Se, että tässä tapauksessa on kyseessä kehitysvammainen jonkinlaiseen itsenäisyyteen kykenevä lapsi, niin tästä nousi hirveä haloo. Mutta, jos kyseessä olisi ollut normaali ujo tyttö, niin asiasta ei edes puhuttaisi, koska hänellä olisi ollut valtaväestön mielestä parempi puolustuskyky.
Yhdelläkään lapsella ei ole mitään ilmiömäistä kykyä puolustautua kiusaamista vastaan.

Jokaikinen päivä tuolla kiusataan, nakellaan kiviä ja hiekkaa päälle, haukutaan, moititaan, tönitään välitunneilla, jätetään joukosta ulos, vedetään housut nilkkoihin, käytetään jopa julmaa väkivaltaa, mutta todellinen paskamyrsky nousee vasta tästä tapauksesta?. Edelleenkin jokapäivä joku lapsi saa tuolla kivisateensa niskaan, mutta Se on hyväksyttävämpää, koska lapsi ei ole kehitysvammainen?.
Eli pysyn kannassani, tässä mennään liikaa kehitysvamman siivillä.
Ja tottakai puolustuskyvyllä on eroa, mutta ei niin rajuja kuin tässä tapauksessa annetaan ymmärtää.

Ka kyllä minulla on itselläni lapsi, joka olisi normilasta puolustuskyvyttömämpi monessa tilanteessa, ja myös ns.normilapsi. Kummankin kiusaamisen pidän yhtä pahana, koska kumpikaan EI voi vaikuttaa kiusaamisen syyhyn, oli se housut tai fyysinen erilaisuus.

Noniin antakaapa taas sataa.

[QUOTE="hmm";29913981]Kappas, kun halutaan välttämättä ruveta ratakiskojen kanssa leikkimään.
Eikö kukaan todellakaan näe kehitysvammaa, muuta kuin täysin puoluskyvyttömänä henkilönä?.
Ja hemmetti soikoon Se on SELVÄÄ meille aikuisille, että kehitysvammaiset ovat heikommassa asemassa ja heitä täytyy puolustaa, mutta lapsille asia ei ole näin yksiselitteinen.
Jotakin kiusataan, koska sillä on väärän väriset housut. Henkilö voi vaihtaa housut, mutta häntä kiusataan sen jälkeen, koska hänellä on väärän kokoinen nenä. Kehitysvammaista kiusataan vammansa takia. Kumpaakin tapausta yhdistää Se, että kiusataan, koska on erilainen, tai kiusataan vain kiusaamisen ilosta. Mutta me emme voi tehdä eroa, että erityisesti maijaa sinä et voi kiusata, koska hänellä on kehitysvamma, mutta mattilla ei ole niin väliksi, koska hänellä on erikoisen iso nenä.

Eli me emme opeteta, että on erityisen väärin kiusata jotakin erilaisuuden vuoksi, joka johtuu kehitysvammasta. Tämä on älytöntä ihan siitäkin, että mitä me voimme ruumiinosiemme ulkonäölle, värillemme tai muille ruumilliselle poikkeavuudelle. Emme me voi vaihtaa sitä nenää, sen enempää kuin vammakaan.

Kiusaaminen ei ole MISSÄÄN tapauksessa oikein, tai hyväksyttävämpää, oli syy kehitysvamma, ihonväri, vääränväriset housut tai vääränmerkkinen lippis!

Juuri Se, että tässä tapauksessa on kyseessä kehitysvammainen jonkinlaiseen itsenäisyyteen kykenevä lapsi, niin tästä nousi hirveä haloo. Mutta, jos kyseessä olisi ollut normaali ujo tyttö, niin asiasta ei edes puhuttaisi, koska hänellä olisi ollut valtaväestön mielestä parempi puolustuskyky.
Yhdelläkään lapsella ei ole mitään ilmiömäistä kykyä puolustautua kiusaamista vastaan.

Jokaikinen päivä tuolla kiusataan, nakellaan kiviä ja hiekkaa päälle, haukutaan, moititaan, tönitään välitunneilla, jätetään joukosta ulos, vedetään housut nilkkoihin, käytetään jopa julmaa väkivaltaa, mutta todellinen paskamyrsky nousee vasta tästä tapauksesta?. Edelleenkin jokapäivä joku lapsi saa tuolla kivisateensa niskaan, mutta Se on hyväksyttävämpää, koska lapsi ei ole kehitysvammainen?.
Eli pysyn kannassani, tässä mennään liikaa kehitysvamman siivillä.
Ja tottakai puolustuskyvyllä on eroa, mutta ei niin rajuja kuin tässä tapauksessa annetaan ymmärtää.

Ka kyllä minulla on itselläni lapsi, joka olisi normilasta puolustuskyvyttömämpi monessa tilanteessa, ja myös ns.normilapsi. Kummankin kiusaamisen pidän yhtä pahana, koska kumpikaan EI voi vaikuttaa kiusaamisen syyhyn, oli se housut tai fyysinen erilaisuus.

Noniin antakaapa taas sataa.[/QUOTE]

Tätä kirjoitusta peesaan kyllä.

Lastensuojelun merkitys tässä lie, että selvitetään, miksi kiusanneet lapset toimivat ikätasoonsa nähden poikkeuksellisesti. Ts. onko kotioloissa jotain, joka on vaarantanut lapsen kehityksen.
Poliisi tuskin tällaista selvittelisi.
Tarkoitus on siis suojella niitä kiusanneita lapsia.

[QUOTE="friday";29913919]Ymmärsin, että poliisi oli se joka selvitti tekijät. Eli todennöistä on, että ovat myös "kuulustelleet" tekijöitä.

Tätä tarkoitin tekstilläni, en sitä että poliisi olisi se taho joka hoitaisi asian loppuun.[/QUOTE]

[QUOTE="...";29913999]Tarkoitus on siis suojella niitä kiusanneita lapsia.[/QUOTE]

Näin olen asian ymmärtänyt. Käsittääkseni lastensuojelusta saa apua myös sitä itse pyytämällä ilman kenenkään ulkopuolisen vaikutusta asiaan. Esimerkiksi alkoholistiperheissä käsittääkseni on ihan "normaalia" että tilanteen luisuttua pahaksi, voi toinen puolisoista hakea apua itse lastensuojelun kautta.

Tosin ei ole kokemusta, kuka on sitten lopulta se apua antava taho.

Sitä en osaa arvioida, miten paljon tällaisessa tapauksessa kuin nyt otetaan lapsia mukaan selvitykseen, mutta luulisin että heitäkin kuullaan/testataan lastensuojelun toimesta - ehkä?

Erilaisten ihmisten arvostamisen ja hyväksynnän opettaminen on tärkeä osa kasvatusta. Mutta kiusaamisasiaan en laittaisi mitään tuollaisia reunaehtoja, ketään ei vaan ole oikein kiusata, eikä varsinkaan heikompaansa tai suurella joukolla yhtä lasta.

Esimerkiksi vaatteet eivät välttämättä ole lapsen valittavissa. Se kirppariryysyissä kulkeva lapsi on myös saanut heikommat kortit, eri syistä vain kuin kehitysvammainen. Tavallisissa koululuokissa kiusataan tavallisesti juuri tällaisia köyhien/piittaamattomien vanhempien lapsia, jotka ei saa merkkivaatteita eikä muitakaan muotijuttuja vaikka kuinka haluaisivat. Tai sitten esimerkiksi ylipainoisia lapsia. Aikuinen voi ostaa uusia vaatteita tai laihduttaa, mutta lapsella ei ole samanlaista päätösvaltaa tällaisiin asioihin. Tai laihdutuksen suhteen riittävää tietämystä.

Ja sivumennen sanottuna, ei minusta aikuisiakaan "huonosti" pukeutuvia tai ylipainoisia saa kiusata ja syrjiä. Vaikka voisivatkin noihin asioihin vaikuttaa, ne ovat silti jokaisen oma päätös, jonka ei pitäisi muiden napaa kaivella.

Olet oikeassa siinä ettei ketään saa kiusata, mutta haluan silti itsekin erilaisena korostaa kahta asiaa 1) Housujen väri tai köyhyys ovat asioita joita ihmiset voivat muuttaa 2) Ne voivat muuttua ihmisen elämäntilanteen myötä -kerran köyhä ei ole sama kuin aina köyhä

Sensijaan ihmisen ihon väri, sukupuoli tai kehitysvammaisuus ei koskaan muutu. Ne ovat pysyviä, eivätkä ihmisen vanhemmat sen paremmin kuin se ihminen itse voi niille mitään.

Kyllä. Lastensuojelusta saa itsekin haettua apua. On loistavaa, että lapsia suojellaan myös silloin, jos vanhemmat katsovat syystä tai toisesta ongelman ohi. Ja parasta on, jos oireilu otetaan vakavasti jo ennen kuin lumipallosta on tullut isompi vyöry.

[QUOTE="friday";29914047]Näin olen asian ymmärtänyt. Käsittääkseni lastensuojelusta saa apua myös sitä itse pyytämällä ilman kenenkään ulkopuolisen vaikutusta asiaan. Esimerkiksi alkoholistiperheissä käsittääkseni on ihan "normaalia" että tilanteen luisuttua pahaksi, voi toinen puolisoista hakea apua itse lastensuojelun kautta.

Tosin ei ole kokemusta, kuka on sitten lopulta se apua antava taho.

Sitä en osaa arvioida, miten paljon tällaisessa tapauksessa kuin nyt otetaan lapsia mukaan selvitykseen, mutta luulisin että heitäkin kuullaan/testataan lastensuojelun toimesta - ehkä?[/QUOTE]

Luuletko että on yhtään kouluikäisen vanhempaa joka ei ole joutunut selvittelemään lastensa juttuja. Minäkin olen. Silti olen sitä mieltä mitä olen.

En tarkoittanut tuota, kun kirjoitin että olisi ollut kiva kuulla kommentteja niitä jotka ovat joutuneet asioita enemmän selvittelemään. Minä olen selvitellyt lasteni juttuja, mutta ne ovat niin kevyttä kauraa ettei niissä ole mitään kuultavaa/opittavaa kenelläkään.

Sen sijaan tunnen muutamia vanhempia jotka uivat todella syvissä vesissä näiden asioiden kanssa. Heidän kanssaan keskustelu antaa kyllä huomasti lisää perspektiiviä näihin asioihin. Heiltä voi oppia todella paljon enkä enää uskalla heitä arvostella kun tietää miten vaikeaksi tilanne voi mennä ilman että siitä voi vanhempia syyttää.
Tuollaisessa tilanteessa olevat vanhemmat ovat usein aivan loppu. Varsinkin ne, jotka ovat yksinhuoltajia ovat todella väsyneitä, koska yleinen tilanne perheessä on että positiivista palautetta ei tule mistään vaan ainoastaan sitä negatiivista - ja joskus paljon ja joka suunnasta.

Ja miksi vain siitä yhdestä perheen lapsesta tuli ongelmanuori?

[QUOTE="friday";29913883]No ei se sitten vieläkään oikein mennyt...

Tuota vaan ei valitettavasti voi estää. Ne jotka ovat heikoilla jo alussa ovat sitä valitettavasti loppuun asti. Ja tällä nykymeiningillä kun kaikesta karsitaan ei tulevaisuus ainakaan paremmalta näytä heidän osaltaan.

Tämän maailman surullinen puoli näkyy pahiten näissä syyttömissä tapauksissa.[/QUOTE]

Tuo koko tekstisi on puppua! Niin monta selviytymistarinaa olen kohdannut, olen myös itse yksi heistä, että tuntuu todella oudolta lukea noin härskiä väitettä.
Minkäslaisia kokemuksia sinulta löytyy?

Miksi jotkut haluaa nyt nähdä että sen puolustuskyvyttömmän ihmisen kiusaamisen erityisen raskauttavaksi näkeminen tarkoittaisi sitä että muita saa sitten kiusata vapaasti?

Mä voin sanoa että pidän lasten raiskaajia erittäin kuvottavina ja halveksittavina rikollisina, mutta en mä sillä tarkoita että aikuisia naisia saisi mun mielestä raiskata noin vain. Tai se että mä näen lapsen pahoinpitelyn todella törkeänä ei meinaa että aikuisia saisi pahoinpidellä. Joskus vaan uhri on poikkeuksellisen puolustuskyvytön ja heikoilla ja se tekee mun silmissä teon entistä törkeämmäksi.

Mun mielestä ihmisillä pitäisi olla joku perusajatus suojella heikompaansa. Oli se ihminen sitten heikompi sen takia että on lapsi, vanhus tai jotenkin sairas tai vammainen.

[QUOTE="Purppura";29914072]Olet oikeassa siinä ettei ketään saa kiusata, mutta haluan silti itsekin erilaisena korostaa kahta asiaa 1) Housujen väri tai köyhyys ovat asioita joita ihmiset voivat muuttaa 2) Ne voivat muuttua ihmisen elämäntilanteen myötä -kerran köyhä ei ole sama kuin aina köyhä
[/QUOTE]

Lapsi ei voi vaikuttaa siihen onko köyhistä oloista vai ei. Etenkin jos on köyhistä oloista, lapsi ei voi kovinkaan paljon vaikuttaa siihen minkä väriset housut on jalassa. Tai saako viimeisimmän muodin mukaisen lippiksen tai hienon kännykän tms.

Lapset kiusaavat ihan minkä syyn varjolla tahansa. Itse muistan lapsuudesta kun yhtä kiusattiin kouluaikana siitä että heidän perhe kävi keski-Euroopassa laskettelemassa vuosittain. Nämä kiusaajat olivat siis kateellisia kun eivät päässet itse. Toista kiusattiin ylipainon vuoksi (johon lapsen myös on vaikea vaikuttaa itse), kolmatta taas siksi että perhe oli köyhä. Siis ihan loputtomiin.

Mun mielestä tässä aikuiset on toimineet asiallisesti koska lapset on viety pyytämään anteeksi. Välinpitämättömät vanhemmat eivät sellaista tee. Ja kuten muutama tässä on jo aiemmin sanonut, kaikkein pelottavimpia ovat nuo sinisilmäiset "Ei mun lapsi vaan koskaan kun se on niin hyvin kasvatettu". Me ollaan kasvatettu lapsemme hyvin, mutta en ole sokea sille etteikö ne voisi tehdä virheitä, eteenkin ryhmäpaineen alaisena. Tietävät että toista ei kiusata, tietävät ettei paikkoja sotketa tai hajoteta jne. Silti ne saattavat kokeilla rajojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä höpiset;29917564:
Tuo koko tekstisi on puppua! Niin monta selviytymistarinaa olen kohdannut, olen myös itse yksi heistä, että tuntuu todella oudolta lukea noin härskiä väitettä.
Minkäslaisia kokemuksia sinulta löytyy?

Härskiä?

Hyvä, jos tuo kirjoittamani oli sinun mielestä puppua. Silloinhan tämä yhteiskunta on hoitanut hommansa eli pitänyt heikommista hyvää huolta.
Valitettavasti minun kokemuksista osa on toisen suuntaisia. Liian vähän hoitajia/ohjaajia (ovatko nuo oikeita nimityksiä tässä tapauksessa?), josta seuraa aika vähäinen aktiviteettien määrä, jne...

Hyviä kokemuksia tiedän niiltä osin kun kehitysvammaisia on työllistetty (niitä joita on pystytty). Noista on osa ollut (käsittääkseni) menestystarinoita. Muistelisin lukeneeni että Mölkky peliä on ainakin aikanaan tehty juuri tällaisella tavalla.

Hyvä, että sinä olet tyytyväinen. Niinhän sen pitää ollakin.

Mun lapsi ei ole kiusannut ikinä ketään. Ja täyttää jo 15 v. Kasvatus hoidettu mallikkaasti? Helevetti, ei ole tarvinnut edes kasvattaa sitä siihen, että ketään ei kiusata. Tuolle ei ole ikinä tullut mieleenkään, että edes normipentuja tai ketään sais pistellä turpaan tai haukkua. Tai tehdä muuta kiusaa.
Motto: Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Se on aika helevetin hyvä fraasi pienestä pitäen toitotella.

Ketään ei saa heitellä kivillä, oli sitten kyseessä kehitysvammainen tai joku muu.

Sen luulisi jokaisen opettavan lapsilleen.
mutta 98% lapisista tekee joskus jotakin tyhmää, eikä ole ihan asiallista aikuisilta ihmisiltä tehdä siitä minkäänlaisia yleistyksiä koskien lasten kansvatusta tai vanhempien asenteita.

Ketään ei saa heitellä kivillä, oli sitten kyseessä kehitysvammainen tai joku muu.

Sen luulisi jokaisen opettavan lapsilleen.
mutta 98% lapisista tekee joskus jotakin tyhmää, eikä ole ihan asiallista aikuisilta ihmisiltä tehdä siitä minkäänlaisia yleistyksiä koskien lasten kansvatusta tai vanhempien asenteita.

Sä teit itse yleistyksen lasten kohdalla. Mistä helevetistä revit tommoisen prosentin? Mun lähipiirissä ei ole yhtään kersaa, joka lähtis kivittämään yhtään ketään. Ehkä olen paremman kasvatuksen-piiristä :D

Vajoaisin maan alle jos saisin tietää että mun lapset olis heitelleet jotakuta KIVILLÄ tai jollain muulla! Käsittämätöntä ja pitää kyllä olla häiriytynyt lapsi että tuommoista tekee :|

Muistaako kukaan, ku täs oli joku aika sitte sellasesta tutkimuksesta juttua, mis erilaisia ihmisiä oli keksityssä telkkariohjelmassa mukana? Joku kilpailun tapanen jutska oli. Joka tapauksessa, kun toinen osapuoli sössi tms. niin tää kilpailija sai antaa sille sähköiskuja. Eka vähempi ja sit lopuks enempi. (Todellisuudes siis mitään sähköö ei ollu.)

Se prosenttimäärä mitä ne aikuiset ihmiset siin "ohjelmassa" ois antanu niit sähköiskuja oli aivan järkyttävän kamala. Vain aniharva "kilpailija" lopetti sähköiskujen antamisen suht ajoissa. Ohjelman juontaja oli viel yllyttämässä enemmän ja enemmän.

Eli kyllä ne aikuisetkin ihmiset niitä typeryyksiä tekee! Jälkikäteen kaikkia haatateltiin ja eivät oikeen edes osanneet sanoa, miksi vaan jatkoivat sähköiskujen antoa.

[QUOTE="Sirkkeli";29918431]Mun lapsi ei ole kiusannut ikinä ketään. Ja täyttää jo 15 v.

Tuolle ei ole ikinä tullut mieleenkään, että edes normipentuja tai ketään sais pistellä turpaan tai haukkua. Tai tehdä muuta kiusaa.[/QUOTE]

Eli sä olet ollut sen vieressä non-stop 15 vuotta ja pystyt vielä lukemaan ajatuksiakin. Melko hyvä suoritus ;) Mitä sanoisit jos sulle tulis joku sanoon että teidän Nico-Jessica kiusaa?

Vajoaisin maan alle jos saisin tietää että mun lapset olis heitelleet jotakuta KIVILLÄ tai jollain muulla! Käsittämätöntä ja pitää kyllä olla häiriytynyt lapsi että tuommoista tekee :|

Enpä jaksa lukea koko ketjua ollenkaan mutta ei toi kivillä heittäminen nyt mitenkään hirveän harvinaista ole. Kivillä voi heittää täysikäinenkin saati sitten tonikäiset.

[QUOTE="jessica";29918577]Kaikki ei vaan tykkää vammaisista. Miksei sitä hyväksytä?

Ihme lause. Ei se kuitenkaan tee kiusaamista hyväksyttäväksi. Ja kuka lapsille opettaa
, että vammaisista ei voisi tykätä ??

[QUOTE="...";29918809]Muistaako kukaan, ku täs oli joku aika sitte sellasesta tutkimuksesta juttua, mis erilaisia ihmisiä oli keksityssä telkkariohjelmassa mukana? Joku kilpailun tapanen jutska oli. Joka tapauksessa, kun toinen osapuoli sössi tms. niin tää kilpailija sai antaa sille sähköiskuja. Eka vähempi ja sit lopuks enempi. (Todellisuudes siis mitään sähköö ei ollu.)

Se prosenttimäärä mitä ne aikuiset ihmiset siin "ohjelmassa" ois antanu niit sähköiskuja oli aivan järkyttävän kamala. Vain aniharva "kilpailija" lopetti sähköiskujen antamisen suht ajoissa. Ohjelman juontaja oli viel yllyttämässä enemmän ja enemmän.

Eli kyllä ne aikuisetkin ihmiset niitä typeryyksiä tekee! Jälkikäteen kaikkia haatateltiin ja eivät oikeen edes osanneet sanoa, miksi vaan jatkoivat sähköiskujen antoa.[/QUOTE]

Milgramin tottelevaisuuskoe – Wikipedia

TYT / Avoin yliopisto - Sosiaalipsykologian verkko-opinnot

Yhteistyössä