Palstalaiset varmasti huolehtivat siitä että tätä ei tapahdu heidän lastensa taholta, Sovitaanko niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieruus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä vaan ei saa tapahtua! Sen verran on jokaisen joko kyettävä kasvattamaan tai sitten pidettävä se kullannuppu lieassa.

Kyllä sitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan myös tuleisuudessa. Sille me emme mahda mitään tai sitten meidän on pakko laittaa ne lapset liekaan. Myös sinun lapsesi. Ja vielä pahempaakin tapahtuu kuin tämä tapaus - valitettavasti.

Me emme ole kaikki samanlaisia superkasvattajia, varsinkaan minä, että voisin alkaa huutelemaan että lapset liekaan, jos se kasvatus ei onnistu. Tärkeämpää on se, jatkuuko tuo tulevaisuudessa vai ei - minusta se ratkaisee enemmän kuin tämä ensimmäinen kerta (joka toivottavasti oli ensimmäinen kerta).

Tuosta tulee melkoinen pyöritys noille lapsille ja vanhemmille, joten en olisi huolissaan siitä että rangaistus ainakaan jäisi liian pieneksi tässä tapauksessa. Toivottavasti ammattilaiset jotka asiaa hoitavat ovat tässä tapauksessa todellisia ammattilaisia.

Kirjoitetaan nyt vielä: Ei, ei, ei, tuo ei ole koskaan hyväksyttävää mitä lapset tekivät.

Osu ja uppos?

Ei vaan olen pyrkinyt siihen, etteivät lapset kiusaa toisia. Ei siihen superpurjoja tarvita, ihan vaan sellasta, että opettaa lapsia ajattelemaan muitakin kuin itseään. Se on ikuinen work in progress, mutta koulukiusaamisen suhteen ovat aina ottaneet puolustajan roolin. Viime vuonnakin tuo silloin kolmosella ollut tyttö ei lähtenyt mukaan siihen, että yksi tyttö luokalla eristettiin kokonaan. Ainut, joka tuli synttäreille, piti seuraa bussimatkat kouluun ja leikki yhdessä.

Sitten vanhempana tulee vahvistaa tätä hyvää käytöstä. Että tulee tunne, että tekee oikein, vaikka sosiaalinen paine koulussa olisi sitä oikeaa käytöstä vastaan.

tuli mieleen jenny ja forrest :) Hienosti sanottu!

Onkohan niin, että he keitä ei olla koskaan kiusattu, kasvattavat useammin lapsistaan kiusaajia, koska heillä ei ole kosketuspintaa asiaan eivätkä he ole sitä konkreettisesti koneneet? Tuli vain mieleen, teilatkaa ajatus jos tiedätte että näin ei ole!

Aivan jokaista ihmistä on joskus kiusattu, en kertakaikkiaan tiedä ketään, joka olisi joskus sanonut ettei ole ikinä missään tilanteessa tuntenut oloaan syrjityksi. En tunne myöskään ketään, joka systemaattisesti kasvattaisi lapsensa kiusaajaksi, mutta tiedän kyllä vanhempia, jotka eivät opeta lapsiansa pitämään puoliaan, ja siinä tehdään mielestäni virhe.

En usko että asia on näin yksinkertainen. Että kiusaamisen saisi poistettua tästä maailmasta kokonaan, jos vaan kaikki vanhemmat sen tuomitsisi. En siis myöskään usko, että jokaisen joskus toisia lapsia kiusaavan lapsen vanhempi hyväksyisi kiusaamisen tai olisi muutenkaan laiminlyönyt lapsen kasvatuksen. Lapset voivat olla ajattelemattomia ja laumasieluisia olematta kuitenkaan mitään ihmishirviöitä.

Vaikka tapaus on surullinen, eikä varmasti mitenkään ainutlaatuinen, niin jotenkin ylimitoitetulta suhtautuminen tuntuu. Kiusaajat olivat kuitenkin alle 10-vuotiaita lapsia. Hienoa, että asiaan puututtiin näin voimakkaasti, todennäköisesti ainakin osa tästä porukasta otti opikseen eikä enää jatkossa vastaavaa tee. Mutta ei lapsia tai edes heidän vanhempiaan pidä kuitenkaan yhden tilanteen takia leimata pysyvästi.

Tällä palstalla välttämätön loppuhuomautus: lapseni ei ole koskaan kiusannut ketään, enkä itsekään ollessani lapsi, eli mikään omakohtainen puolustuspuhe tämä ei ollut.
?
Jostainhan se lapsi oppii ne sanat ja teot? vai onko lapsi valmis taulu syntyessään?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29913254:
...tiedän kyllä vanhempia, jotka eivät opeta lapsiansa pitämään puoliaan, ja siinä tehdään mielestäni virhe.

Wieruus hoiti tuon homman hyvin kotiin! Poika osasi puolustaa itseään ja pitää oman linjansa hankalassa paikassa. Oli oma itsensä paikassa jossa muut olisivat luovuttaneet.

Tämän ketjun the kasvattaja!

[QUOTE="friday";29913206]Kyllä sitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan myös tuleisuudessa. Sille me emme mahda mitään tai sitten meidän on pakko laittaa ne lapset liekaan. Myös sinun lapsesi. Ja vielä pahempaakin tapahtuu kuin tämä tapaus - valitettavasti.

Me emme ole kaikki samanlaisia superkasvattajia, varsinkaan minä, että voisin alkaa huutelemaan että lapset liekaan, jos se kasvatus ei onnistu. Tärkeämpää on se, jatkuuko tuo tulevaisuudessa vai ei - minusta se ratkaisee enemmän kuin tämä ensimmäinen kerta (joka toivottavasti oli ensimmäinen kerta).

Tuosta tulee melkoinen pyöritys noille lapsille ja vanhemmille, joten en olisi huolissaan siitä että rangaistus ainakaan jäisi liian pieneksi tässä tapauksessa. Toivottavasti ammattilaiset jotka asiaa hoitavat ovat tässä tapauksessa todellisia ammattilaisia.

Kirjoitetaan nyt vielä: Ei, ei, ei, tuo ei ole koskaan hyväksyttävää mitä lapset tekivät.[/QUOTE]

Kyllä. Olen sitä mieltä että jos et voi olla varma etteivät lapsesi hyökkää puolustuskyvyttömän ihmisen kimppuun niin et voi heitä päästää vapaasti kulkemaan ilman valvontaa.

Kyllä. Olen sitä mieltä että jos et voi olla varma etteivät lapsesi hyökkää puolustuskyvyttömän ihmisen kimppuun niin et voi heitä päästää vapaasti kulkemaan ilman valvontaa.

Joo, en usko että hyökkäävät mutta saattavat kyllä heitellä lumipallolla ja kivillä jota kuta tulevaisuudessa. Vaikkakaan en usko että sattuttamistarkoituksessa.

Täytyy varmaan hakea liekaa. Suositteletko ketjua vai vahvaa narua?

[QUOTE="friday";29913331]Joo, en usko että hyökkäävät mutta saattavat kyllä heitellä lumipallolla ja kivillä jota kuta tulevaisuudessa. Vaikkakaan en usko että sattuttamistarkoituksessa.

Täytyy varmaan hakea liekaa. Suositteletko ketjua vai vahvaa narua?[/QUOTE]

Edelleen, on eroa heittääkö kaveria lumipallolla vai hyökkääkö porukalla kiviä heittelemään selvästi puolustuskyvyttömän kimppuun.

Mutta koska näköjään kaikki vanhemmat eivät näe eroa niin sitten poliisin on muistuteltava siitä vanhempien kasvatusvelvollisuudesta (juuri niiden yhteiskunnan heikoimpien kohtelussa) lehdessä...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
?
Jostainhan se lapsi oppii ne sanat ja teot? vai onko lapsi valmis taulu syntyessään?

Sanoisin ennemmin, että lapsi oppii olemaan tekemättä niitä tekoja empatiakyvyn ja moraalin kehittyessä. Taaperot ovat usein väkivaltaisia, vaikka eivät olisi koskaan väkivaltaa nähneet tai kokeneet. Niin meidänkin lapsi oli alle 3-vuotiaana, tosin vain meitä vanhempia ja muita läheisimpiä aikuisia kohtaan, toisia lapsia ei ole koskaan mätkinyt. Vaikka on tuo jälkimmäinenkin pikkulasten kesken tavallista, eikä tarkoita että lapsi olisi häiriintynyt tai edes huonosti kasvatettu (kunhan käytös ajan myötä jää pois).

Lapset oppii tekoja ja sanoja myös toisiltaan. Jos nyt ajattelee tuota housujen alas vetämistä, jonka itse joskus koulussa koin, niin tampioinkaan vanhempi ei varmasti opeta lastaan vetämään toisten lasten housuja alas. Jostain lapset voi silti sellaisenkin keksiä.

[QUOTE="friday";29913296]Wieruus hoiti tuon homman hyvin kotiin! Poika osasi puolustaa itseään ja pitää oman linjansa hankalassa paikassa. Oli oma itsensä paikassa jossa muut olisivat luovuttaneet.

Tämän ketjun the kasvattaja![/QUOTE]Eiköhän täältä löydy niitä oikeita kunnon kasvattajia, minä en sellainen ole.

Yritän vain opettaa lapsia elämään ja huomaamaan että elämässä ei tarvitse hyppiä muiden mielipiteiden mukaan, ja itsekin saa olla oikeassa. Tärkein tavoite on se että he pärjäisivät elämässään.

Sanoisin ennemmin, että lapsi oppii olemaan tekemättä niitä tekoja empatiakyvyn ja moraalin kehittyessä. Taaperot ovat usein väkivaltaisia, vaikka eivät olisi koskaan väkivaltaa nähneet tai kokeneet. Niin meidänkin lapsi oli alle 3-vuotiaana, tosin vain meitä vanhempia ja muita läheisimpiä aikuisia kohtaan, toisia lapsia ei ole koskaan mätkinyt. Vaikka on tuo jälkimmäinenkin pikkulasten kesken tavallista, eikä tarkoita että lapsi olisi häiriintynyt tai edes huonosti kasvatettu (kunhan käytös ajan myötä jää pois).

Lapset oppii tekoja ja sanoja myös toisiltaan. Jos nyt ajattelee tuota housujen alas vetämistä, jonka itse joskus koulussa koin, niin tampioinkaan vanhempi ei varmasti opeta lastaan vetämään toisten lasten housuja alas. Jostain lapset voi silti sellaisenkin keksiä.

Tommonen on ihan normaalia lasten perseilyä ja kokeilua ja juuri sitä mokailua. Väkivalta ei ole.

Edelleen, on eroa heittääkö kaveria lumipallolla vai hyökkääkö porukalla kiviä heittelemään selvästi puolustuskyvyttömän kimppuun.

Mutta koska näköjään kaikki vanhemmat eivät näe eroa niin sitten poliisin on muistuteltava siitä vanhempien kasvatusvelvollisuudesta (juuri niitä yhteiskunnan heikoimpien kohtelussa) lehdessä...

Nimenomaan en usko että lapseni yksin heittävät vaan nimenomaan porukassa. Porukassa ne omat ja kavereiden suurimmat tyhmyyden on yleensä tehty. Esimerkiksi 11-12 vuotiaana tehtiin lumiukkoja porukalla teollisuushallien katolle talvella...

Lainaus uutisesta:
"Kahdesta tytöstä ja kahdesta pojasta koostunut lapsijoukko heitteli kehitysvammaista tyttöä kivillä ja kävyillä keskiviikkona Salossa. "

Toivottavasti omat lapset eivät heittele koskaan ketään, mutta...

Poliisilla ja superkasvattajilla on molemmilla tärkeä rooli meidän heikkojen ohjaamisessa oikealle tielle :-)

[QUOTE="hmm";29912859]No nimenomaan tässä tulee taas se "mun lapsi ei ihan varmana tee". Voisin lyödä vaikka vetoa, että ihan varmasti ainakin yhden tämän tapauksen lapsen vanhemmista ajatteli täsmälleen samalla tavalla.
Me voimme opettaa lapsillemme, me voimme antaa heille tapoja toimia, mutta kukaan meistä ei tiedä toteutuuko meidän tahto ja toiveet ja hyvin harvoin olen kuullut lapsista, jotka eivät olisi vanhempaansa uhanneet ja tehneet jotakin typerää, jossa seuraukset on voineet olla vakavat.

Asun itse pienellä paikkakunnalla, ja täällä ongelmana nimenomaan on ne "ei meidän lapsi ikinä" vanhemmat. Omalla lapsella on paljon kavereita ja paljon meillä leikkivät, ja voi kun voin kertoa, että ne kotona niin kuuliaiset lapset, ei välttämättä ole mitään sinnepäinkään, kun vanhempi ei ole paikalla. Aivan samalla tavalla ne hyvätapaiset ja huonotapaiset lähtevät tyhmyyksiin mukaan, ero on vain vanhempien reaktiossa tapahtumiin. Näiden perheiden lapset myös selkeästi useammin myös tipahtaa huonoon seuraan, koska heillä on vapaus se tehdä, koska kotona ei tule kuuloonkaan, että oma lapsi oikeasti olisi huonoilla teillä ja asia yksinkertaisesti kielletään, kunnes on liian myöhäistä.
On aivan turhan hyväuskoista pitää omaa lastaan hyvyydenlähettiläänä, kuten sanoin kukaan meistä ei ole ehdottoman hyvä tai paha.
Minä henkilökohtaisesti en usko yhdenkään lapsen olevan ehdoitta paha, en näiden kivittäjienkään ja kuten sanoin, että tekoa en halua puolustaa, mutta lapsia kyllä.
Ja mielenvikaiseksi ei tarvitse lähteä haukkumaan, mutta kun sitä moni tekee ja siltä nimeomaa haluan näitä lapsia puolustaa. He tuskin ovat hirviöitä, he tuskin ovat mielenvikaisia.

Ja eikö kellään myöskään lehden tuoma kuva tapahtumista siinä herätä kysymystä, että kuinka tämä uhri voi olla täysin puolustuskyvytön, jos kuitenkin on puistossa yksin ilman aikuista.
Eli lehden antama kuva on se, että ilkeä lapsijoukko kivittää täysin puolustuskyvytöntä ihmistä, herää mielikuva pyörätuolissa istuvasta tästä maailmasta ymmärtämättömästä lapsesta. Kehitysvamma voi olla lievä, tekemisiin juuri vaikuttamaton. Mutta ainakin minulle heräsi kysymys, että miksi kehitysvammainen lapsi on yksin puistossa, jos olisi kykenemätön huolehtimaan itsestään. Kyseessähän olisi silloin heitteillejättö, josta voisi seuraava otsikko syntyä.

Mutta tätä asiaa lienee turha yrittää avata, koska asenteet on täysin joustamattomat ja putkinäköiset.

Ja en, en ikinä hyväksyisi omalta lapseltani tuollaista käytöstä. Ja uskon vakaasti, ettei oma lapseni sitä myös tekisikään. Mutta mikään kiveenhakattu asia sekään ei ole.
Ja tottakai nämä lapset vaatii vakavaa puhuttelua ja TOTTAKAI jokaiselta vähintään kuuluisi se anteeksipyyntö kuulua. Kyseessä ei ole mikään päänsilittelytapaus, ja nämä lapset toivottavasti saavat tuntuvan rangaistuksen, jotta oppivat oikeasti tehneensä väärin. Mutta yleinen lynkkaus on aivan ylimitoitettu rangaistus. Näistä lapsista tehtiin esimerkkitapaus. Kiusaaminen on valitettavasti hyvinkin yleistä, jopa se fyysinen, ja edelleenkin lapsi harvoin edes yrittää muuttaa käytöstään, jos hänet leimataan mielenvikaiseksi hirviöksi ja epänormaaliksi.
Kuinka monta kiusaaja aikuiset on luoneet, olemalla uskomatta väärinrekijän mahdollisuuteen muuttua. Kuinka monta oikeasti mielenvikaista on syntynyt olosuhteissa, jossa sinut on leimattu sellaiseksi, ja poistettu mahdollisuus muuttumiseen.

Minä uskon jokaiseen lapseen, minä uskon, että kiusaajilla on mahdollisuus muutokseen, jos sitä heille tarjotaan, minä EN usko siihen, että nämä lapset on hirviöitä.[/QUOTE]

Mä en ole tekemässä kenestäkään hirviöä tai sano ettei kiusaajalapset voisi muuttua. Kiusaaja-aikuiset ja pahat rikollisetkin voi muuttua ja lapset tekevät typeryyksiä porukassa. Silti toi on mun mielestä todella vakava juttu ja hyvä että siitä tehtiin poliisiasia, ehkä se herättää tehokkaammin niin lapsia kuin vanhempiaankin.

Myönnän että mulla on oma lehmä ojassa. Mun 12v kehitysvammainen poika on tähän asti ollut aina liikkeellä vain aikuisen seurassa. Nyt hän kuitenkin alkaa olla sillä tasolla että voisi antaa omaa liikkumatilaa. Leikkii yksin omassa pihassa ja nyt keväällä on saanut mennä yksin tai 8v pikkuveljen kanssa miltei vieressä olevaan leikkipuistoon, jäänyt lyhyiksi ajoiksi yksin kotiin kun käyn vaikka lähikaupassa. Hänelläkin pitäisi olla oikeus oppia kokeilemaan omia siipiään, vaikka hän olisikin varsin puolustuskyvytön siinä vaiheessa jos vaikka joku lapsijoukko keksii ruveta häntä kivittämään. Musta tuntuu ikävältä että mut tossa nähtäisiin heitteillejättäjänä jos mun lapsi päätyy pahoinpitelyn uhriksi.

Jos ajattelet tervettä 6-7v lasta jonka on aika oppia liikkumaan itsenäisesti. Hän menee puistoon keinumaan ja neljä 12-14 vuotiasta teiniä tulee heittelemään häntä kivillä. Kuinka puolustuskykyiseksi näet tuon tulevan ekaluokkalaisen tässä? Tuskin kovinkaan, voidaanko siis syyttää vanhempiaan heitteillejätöstä kun päästäneet puolustuskyvyttömän lapsen noin yksin liikkumaan?

Ei noita kivittäjälapsia nyt olla mihinkään linnaan heittämässä, mutta varmasti ihan hyvän opetuksen nyt saavat. Toivottavasti saa moni muukin lapsi joka vastaavaa kiusantekoa miettii.

[QUOTE="friday";29913388]Nimenomaan en usko että lapseni yksin heittävät vaan nimenomaan porukassa. Porukassa ne omat ja kavereiden suurimmat tyhmyyden on yleensä tehty. Esimerkiksi 11-12 vuotiaana tehtiin lumiukkoja porukalla teollisuushallien katolle talvella...

Lainaus uutisesta:
"Kahdesta tytöstä ja kahdesta pojasta koostunut lapsijoukko heitteli kehitysvammaista tyttöä kivillä ja kävyillä keskiviikkona Salossa. "

Toivottavasti omat lapset eivät heittele koskaan ketään, mutta...

Poliisilla ja superkasvattajilla on molemmilla tärkeä rooli meidän heikkojen ohjaamisessa oikealle tielle :-)[/QUOTE]

Edelleen on eroa siinä riskeeraako oman henkensä ja hölmöilee, vaikka sitten porukassakin, vai tieten tahtoen hyökkää puolustuskyvyttömän ihmisen kimppuun, vaikka sitten porukassa.

Porukan paineesta huolimatta on osattava olla vahingoittamatta ketään puolustuskyvytöntä tai ei ole valmis kulkemaan itsenäisesti ilman valvontaa.

Edelleen on eroa siinä riskeeraako oman henkensä ja hölmöilee, vaikka sitten porukassakin, vai tieten tahtoen hyökkää puolustuskyvyttömän ihmisen kimppuun, vaikka sitten porukassa.

Porukan paineesta huolimatta on osattava olla vahingoittamatta ketään puolustuskyvytöntä tai ei ole valmis kulkemaan itsenäisesti ilman valvontaa.

On toki.

Voi hölmöillä, kiusata tai sitten jopa yrittää satuttaa tarkoituksella. Tässä tapauksessa kyse taisi olla keskimmäisestä tapauksesta. Lisäharmina se, että osui puolustuskyvyttömään lapseen.

En silti ole pallo jalkaan linjalla tässä tapauksessa.

joo taaperolle sanon aina tosi tiukasti jos alkaa se repiminen lyöminen ehkä jopa säikähdyksen kautta. johdomukaisuus on se juttu ainakin meillä? kehittyy vahva itsetunto? uskaltaa sanoa ei paineessakin. mut joo funailin tota juttua omasta itsestä käsin ja kai se oli mulle synnynäine juttu sit.

[QUOTE="friday";29912765]
Siksi minua huolestuttaa paljon enemmän nämä:"Minun lapseni ei ikinä..." -kirjoitukset. Arvatkaapa millainen helvetti on edessä kun tällaisen vanhemman lapsi tekee jotakin typerää?
Mitään ei voida tehdä, korvata tai käsitellä, koska hänen lapsensa ei ole voinut tehdä yhtään mitään vaikka muut sanoisivat mitä tahansa. Pahin tapaus on kun aikuisen sanaankaan ei uskottu vaan mieluummin sen oman kullan joka ei koskaan tekisi mitään sellaista - ikinä.

Lapset ovat edelleen lapsia ja se on pakko hyväksyä vaikka niitä tekoja ei voi aina hyväksyä.[/QUOTE]

Lapset on lapsia, mutta lapsen kanssa voi keskustella asioista jo varhain. Meillä keskustellaan todella paljon kaikesta, vaikkei mitään vastaavia ongelmia ole ollutkaan. Tyttö mielellään kertoo myös jos koulussa on tapahtunut jotain häntä askarruttavaa ja asiaa mietitään sitten yhdessä monelta kannalta. Lapset on lapsia mutta lapsikin voi ymmärtää asioita, kun häneen suhtaudutaan ajattelevana olentona. Kyllä edelleen voin väittää tuntevani lapseni. Ja jos jotain hölmöilyjä kaikesta huolimatta tapahtuu niin ne asiat käsitellään myös.

Tommonen on ihan normaalia lasten perseilyä ja kokeilua ja juuri sitä mokailua. Väkivalta ei ole.

Kumman sinä valitsisit ennemmin, pikkukivillä ja kävyillä heittelyn vai housujen alasvetämisen vaikkapa työpaikallasi 25 ihmisen edessä? Minä voin ainakin sanoa, että ennemmin ne kivet ja kävyt valitsisin nyt ja niin myös silloin lapsena, kuin housujen vedon nilkkoihin luokan tai työyhteisön edessä. Pikkukivillä heittely on lievää väkivaltaa, housujen alasveto lievää seksuaalista väkivaltaa. Kummastakaan ei jää fyysisiä vammoja, mutta seksuaalinen väkivalta on kyllä omasta mielestäni nöyryyttävämpää. Eihän me mitään pikkulapsia silloin oltu ja seisoin tosiaan luokan edessä, kun tämä tapahtui. Ehkä nöyryyttävämpi osuus oli vielä tapauksen käsittely koko luokan kesken...

No minä en ole kehitysvammainen, että siinä ero, mutta en minä kyllä kouluikäisiltä pidä vastakkaisen sukupuolen housujen kiskomista väkisin alas ollenkaan lievempänä tekona, kuin pikkukivillä heittelyä. Sinä voit toki olla toista mieltä, mutta toivon kyllä kovasti, ettei sitä housujen alasvetämistäkään ihan normaalina koululaisten mokailuna pidetä.

[QUOTE="friday";29913468]On toki.

Voi hölmöillä, kiusata tai sitten jopa yrittää satuttaa tarkoituksella. Tässä tapauksessa kyse taisi olla keskimmäisestä tapauksesta. Lisäharmina se, että osui puolustuskyvyttömään lapseen.

En silti ole pallo jalkaan linjalla tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Kuten jo poliisikin sanoi niin lapselle on tehtävä täysin selväksi ketkä yhteiskunnassa ovat niitä joita ei kiusata tai vahingoiteta, edes puolivahingossa törttöillessään, missään nimessä.

Lapselle saattaa tulla mieleen kiusallaan mennä tönäisemään kaveri nurin vaikka tietää että se ei ole sopivaa. Lapselle EI SAA tulla mieleen mennä kiusallaan tönäisemään rollaattorin avulla kulkevaa vanhusta nurin. Selkeä ero mikä mikä pitää tehdä lapsillekin täysin selväksi.

Kumman sinä valitsisit ennemmin, pikkukivillä ja kävyillä heittelyn vai housujen alasvetämisen vaikkapa työpaikallasi 25 ihmisen edessä? Minä voin ainakin sanoa, että ennemmin ne kivet ja kävyt valitsisin nyt ja niin myös silloin lapsena, kuin housujen vedon nilkkoihin luokan tai työyhteisön edessä. Pikkukivillä heittely on lievää väkivaltaa, housujen alasveto lievää seksuaalista väkivaltaa. Kummastakaan ei jää fyysisiä vammoja, mutta seksuaalinen väkivalta on kyllä omasta mielestäni nöyryyttävämpää. Eihän me mitään pikkulapsia silloin oltu ja seisoin tosiaan luokan edessä, kun tämä tapahtui. Ehkä nöyryyttävämpi osuus oli vielä tapauksen käsittely koko luokan kesken...

No minä en ole kehitysvammainen, että siinä ero, mutta en minä kyllä kouluikäisiltä pidä vastakkaisen sukupuolen housujen kiskomista väkisin alas ollenkaan lievempänä tekona, kuin pikkukivillä heittelyä. Sinä voit toki olla toista mieltä, mutta toivon kyllä kovasti, ettei sitä housujen alasvetämistäkään ihan normaalina koululaisten mokailuna pidetä.

Ero on juuri siinä että toinen tehdään ihmiselle joka pystyy puolustautumaan. Nämä on niitä lasten kokeiluja missä menee raja.

Toinen tehdään ihmiselle joka on täysin puolustuskyvytön. Sitä lapsen ei pidä lähteä edes kokeilemaan.

En siis rinnasta tekoja (molemmat väärin tehdään ne kenelle tahansa), rinnastan sen kenelle ne tehdään.

Ihmiset, etenkin pienet lapset, ovar erehtyväisiä. Joskus tapahtuu ylilyöntejä ja typeryyksiä, myös äärimmäisen ilkeitä tekoja. Lapset olivat jutun mukaan käyneet pyytämässä kiusatulta anteeksi ja aivan varmasti asiasta oli puhuttu myös muutenkin lasten kanssa. Eikö se jos mikä ole opettavaista? Se mikä tässä jutussa oli hienoa oli se, että ulkopuolinen oli tullut väliin lopettamaan tilanteen ja tehnyt asiasta julkisen, joka oli johtanut siihen, että tekijät olivat saatettu ainakin jonkinlaiseen vastuuseen teoistaan. Nettivittuilulla ja toisten kivittämiselläkin on muuten btw sävyero. Eikä ensin mainittu johda toiseksimainittuun edes vahingossa, etenkin kun on kyse eri henkilöistä.

Selkeä ero mikä mikä pitää tehdä lapsillekin täysin selväksi.

Pallo jalkaan tavalla? Jos tuo menee lastensuojelun kautta, niin ole huoleti. Se on sellainen prässi että asia kyllä selkenee niin vanhemmille kuin lapsille.

Toivon, että terve järki voittaa ja tuo anteeksi pyyntö riittää. Paitsi jos ei ollut ensimmäinen kerta. Se on jo sitten oma lukunsa, mutta sitähän me emme tiedä.

Yhteistyössä