Ärsyttääkö pphoitajia kun kotiäitejä tulee samaan puistoon?

• Viestiketjun aloittaja garie
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Meillä ainakin perhepäivähoitajat ymmärtävät, että puisto on kaikille. Välillä toki heillä varmaan olisi helpompaa, jos äitejä ei olisi samaan aikaan hirmuisesti paikalla, koska kun paikalla on 5 pph:ta ja heidän 20 lasta, niin 15 lasta sinne sekaan varmasti hankaloittaa työtä. Kun aina ei ole niin, että kaikilla on vain oma ryhmä, vaan saattaa olla, että yksi lähtee muutaman isoimman kanssa kirjastoon ja muut jäävät pienempien kanssa puistoon. Pph:n lapsilla ja muilla lapsilla on myös usein eri säännöt puistoissa. Näitä ongelmia ei tule päiväkodeissa, joissa kaikilla on samat säännöt. Mutta pph:t ymmärtävät tilanteen ja ainakin meillä ovat todella ystävällisiä kaikille äideillekin.

Minä muuten olen niin huono äiti, että usein juttelen muiden äitien kanssa puistossa, enkä koko ajan viihdytä lapsiani. Varmasti juttelisin, vaikka olisin pph. Juttelun ohessa toki valvon lapsianikin. Yksi syy, miksi raahaan lapsiani puistoon on, ettöä siellä lapset tykkäävät hetken touhata itsekseen ja minäkin saan tavallaan "oman hetkeni" aikuiskontakteja. Pph:t tekevät pitkää päivää yksin kotonaan. Ihan hyvä, että saavat puistoilun ohessa vähän vertaistukea.

olen pph kauhu
Höpö, höpö, höpö, höpö. =)
No ihan miten vaan ;) Vai oletkohan itsekin hoitaja joka kuvittelee omistavansa yksin puistot ;)
Kirjoittelin joskus tuosta lelu jutusta tänne kun minusta sekin oli enemmän kuin outoa.
Meillä puistoilee tässä lähipuistossa 5 eri hoitajaa ja osa on OK mutta sitten nämä muutamat "loiset"
Olisin tarvinnut lapselleni hoitopaikan ja kuinka ollakkaan se olisi ollut tämän yhden (minusta siis "loisen") järjestämä,
ei varmaan tarvitse arvata veikö lastani :) Onneksi kävikin tuuri ja sain lapselle toisen kunnollisen hoitajan.

"pph"
Minusta olisi mukavaa jos puistossamme kävisi muitakin kuin vain minä lasten kanssa. Istun tai seison aina sivussa että pystyn näkemään jokaisen lapsen. Eivät aina ole samassa paikassa vaan osa on liukumäessä ja osa juoksentelee pitkin puistoa. En halua ottaa riskiä, että jollekin sattuu jotain sillä aikaa kun teen hiekkakakkuja pienemmän kanssa. Juttelen samalla myös toisten hoitajien kanssa jos heitä joskus harvoin paikalla on. Samoin myös kotiäitien. Eli selkääni en käännä mielläni yhdellekään lapsista. Omassa pihassa sitten istun hiekkalaatikon reunalla ja opetan sen tärkeän "tule tule hyvä kakku jne."

"a.p"
Mun tarkoitukseni ei ollut haukkua pphoitajia. Nämä meidän puistossa käyvät hoitavat ihan hyvin hommansa, voisin oman lapsenikin antaa hoitoon. Mutta tämän keskustelun perusteella tuli kyllä sellainen olo, että ehkä en ole pelkästään kuvitellut olevani epätovottu...No täytyy ehkä itse mennä vaan rohkeammin juttelemaan heidän kanssaan että huomaavat etten ole tullut arvostelemaan. Mutta hyvä tietää, että lasten ikää tai taidoista ei voi siis kysyä.

Ei meidän puistossa olevat pph:t ainakaan oo pahastuneet, jos ollaan heidän kaa samaan aikaan puistossa. Juttelet kans mulle ja ovat aivan mukavia. Tosin mua kans ärsyttää suunnattomasti, et ne ei oikeesti vahdi niitä hoitolapsiaan. Niin ne vaan siel nurkalla aina keskenään juttelee ja jos joku lapsista kysyy jotain tai huutaa jossain, ni eihän nämä tädit edes kuule. Tokikin on kiva sitten jutella aikuisen kanssa, kun muuten on koko päivän siinä lasten kanssa, mut ei kai nyt silti kuuroksi lasten jutuille tarvi tulla. Meilläkin kävi juuri hoidossa, kun isäntä meni meidän lapsia hakemaan, niin hoitotäti ei edes tiennyt missä meidän tyttö on, kun jutteli niin kovasti aikuisen kanssa.

"Pph"
Just eilen juteltiin työkaverin kanssa tästä ainaisesta aiheesta ettei pph:t vahdi lapsiaan ja keskittyvät vain juttelemaan. Totesin siinä, että aina tulee seisottua niin päin sivussa, että näen joka ainoan neljästä lapsestani ja kaiken aikaa otan lukua että kaikki neljä ovat näkösällä. Ei herpaannu keskittyminen juttelusta huolimatta, sen verran ollaan ainakin me kaksi vastuuntuntoisia.

Leikkipuistossa kyllä kiikutan lapsia ja teen hiekkakakkuja, mutta annan myös heidän touhuta omineen, se on sitä vapaata leikkiä johon meitä hoitajia kannustetaan ohjaajan taholta.

Yhteistyössä