Ärsyttää mun pojan ope!!! En ymmärrä.

  • Viestiketjun aloittaja Keijo
  • Ensimmäinen viesti
Keijo
Ja koko koulusysteemi tällä hetkellä. Poika on nokkela, puhelias, sosiaalinen, osaa käytöstavat, ei kiroa ja huuda hävyttömyyksiä, ei kiusaa... Kuitenkin AINA löytyy jotain moitittavaa, viestiä tulee harva se viikko, että nyt se heilu tuolilla, ja nyt se ei suostunut piirtämään paperin molemmille puolille, ja nyt se ei syönyt lounastaan jne. jne. Siis minusta tuntuu, että minun pojasta on tullut joku silmätikku siellä luokassa, jota moititaan koko ajan. Kaikki ne asiat jotka, minä olen mieltäny hyviksi on heidän mielestä huonoja: se että oppii nopeasti ja on oivalluksia, vähätellään kun on näitä muita "ongelmia", kuten puheliaisuus ja normaali 8-vuotiaan vilkkaus. Ei todellakaan ole mikään ylivilkas vaan ihan normi poika, mutta sellainen olo tulee tästä open kanssa käydystä viestittelystä, että jotain vikaa on taas, ja mites me koulun ja kodin välillä tää saataisiin toimimaan. Ärsyttää kun ei lapsi kuitenkaan ole hävytön, eikä ilkeä, ei kiusaa. Mutta jos ei malta istua hipihiljaa niin huudetaan, jos heilahtaa tuolilla niin huudetaan, ei saa olla hyvällä päällä ja hauskuttaa vaan suu kiinni, jos ei just tottele käskyjä niin heti tulee opelta viestiä, että nyt ois taas ongelmaa.. Itsetunto alkaa olla pojalla matalalla kun ei kuulema mitään osaa tehdä oikein. Minkälaista armeijakuria minun pitäisi alkaa pitää, että poika sopisi muottiin eikä tulisi koko ajan moitetta. En ymmärrä, kun ei todellakaan ole mikään häirikkö tai häiriintynyt.
 
"alkup."
En tiedä, mutta kyllä se alkaa kyllästyttää kun tulee vain huonoa palautetta koko ajan, eikä itse oikein tiedä mitä tässä on niin väärin, ja miten minun pitäisi sitten lasta kurittaa. Tulisikin joskus vastapainoksi jostain onnistumisesta mainintaa, mutta ei kun aina on joku pulma taas. Kyllä siinä muutkin lannistuisi ja alkaisi pelkäämään niitä open viestien lukemista, että mitä nyt taas.
 
"mö"
todellakin voi olla että opettajan ja poikasi kemiat ei kohtaa... joskus ihan välkkykin lapsi osaa oikeesti olla niin ärsyttävä, että ei vaan jaksa :/ toki tarviiko kaikesta aina laittaa viestiä on toinen juttu...
 
"jep"
jos itse saisin lapsestani jatkuvasti tuollaista viestiä, pyytäisin, että sovitaan tapaaminen kasvokkain ja mietitään tilannetta kaikessa rauhassa siitä näkökulmasta, miten poikaa voisi tukea ja ohjata koulussa ja kotona. Kysyisin myös mahdollisuutta saada keskusteluun mukaan koulupsykologi, -kuraattori tai laaja-alainen erityisopettaja.

Wilmoissa sun muissa sähköisissä viestintäjärjestelmissä on hyvät puolensa, mutta jos opettajja ei ymmärrä, ettei jatkuva negatiivisten viestien laittaminen kotiin auta lasta, kannattaa olla vanhempana itse aktiivinen.
 
vieras*
Ei todellakaan ole mikään ylivilkas vaan ihan normi poika
"Normi poika" pystyy kyllä istumaan paikallaan tuolilla, odottamaan puheenvuoroa jne.

Tuntuu sinullakin vanhempana olevan ennakkoasenne, että opettaja inhoaa teidän poikaa, joka ei mitään tee väärin (esimerkiksi se muiden hauskuuttaminen EI muuten ole positiivinen asia, jos sitä tehdään kesken tunnin), etkä edes halua uskoa, että koulussa ongelmia voi olla.

Mun mies oli tällainen "opettajan silmätikku", sai aikuisena adhd-diagnoosin... Anopin mielestä ei oli ihan normaali vilkas ja puhelias lapsi, jota opettaja kiusasi. En sano, että teidän lapsella olisi mitään häiriötä, mutta kannattaisiko nyt ihan oikeasti suhtautua vakavasti koululta tulevaan palautteeseen? Ehkä se on aiheetonta tai opettaja valittaa liian pienestä, mutta sitähän ei voi tietää, ennen kun asiasta otetaan kunnolla selvää. Jos kunnollinen keskustelu ja ongelmanratkaisu opettajan kanssa ei onnistu, koululla on varmaan tarjota jotain apua tilanteen selvittämiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho ja Björn
vieras äiti
Meillä vähän samanlainen tilanne, mutta poika 10v. käy erityiskoulua, joten ei pitäisi erottua joukosta puheliaisuutensa ym. vuoksi, koska luokassa muitakin samanlaisia on, silti tuntuu että aina tulee meille sitä palautetta vaikka luokassa yksi mm. lyö muita oppilaita ja on käynyt openkin kimppuun, luulisi että keskittyisivät sellaiseen lapseen eikä siihen puheliaaseen. Minulle annetaan ymmärtää, että minun lapseni on se ainoa, joka ei pysy paikallaan ja puhuu liikaa...kuitenkin joulujuhlassa sen näin omin silmin, että oma poika istui penkillä nätisti ja lisäksi pari muuta oppilasta hänen luokaltaan, loput häselsivät, huutelivat ja tönivät toisiaan yms. Meille on mm. tuputettu stimulanttilääkitystä, vaikka voisin varmuudella sanoa, että luokalla on lapsia jotka sitä paljon enemmän tarvitsisivat.
 
kdsa
Oletko olllut tunnilla seuraamassa miten poikasi käyttäytyy? Käytös voi olla tosi erilaista mihin itse olet tottunut kotona ollessa tai sitten itse vähättelet lapsesi käytöstä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;29352673:
Meillä vähän samanlainen tilanne, mutta poika 10v. käy erityiskoulua, joten ei pitäisi erottua joukosta puheliaisuutensa ym. vuoksi, koska luokassa muitakin samanlaisia on, silti tuntuu että aina tulee meille sitä palautetta vaikka luokassa yksi mm. lyö muita oppilaita ja on käynyt openkin kimppuun, luulisi että keskittyisivät sellaiseen lapseen eikä siihen puheliaaseen. Minulle annetaan ymmärtää, että minun lapseni on se ainoa, joka ei pysy paikallaan ja puhuu liikaa...kuitenkin joulujuhlassa sen näin omin silmin, että oma poika istui penkillä nätisti ja lisäksi pari muuta oppilasta hänen luokaltaan, loput häselsivät, huutelivat ja tönivät toisiaan yms. Meille on mm. tuputettu stimulanttilääkitystä, vaikka voisin varmuudella sanoa, että luokalla on lapsia jotka sitä paljon enemmän tarvitsisivat.
Mitä ihmettä se sinun lastasi auttaa, jos muilla menee huonommin?? Ei toisten väkivaltaisuus poista poikasi pulinoita. Toisen lääkitys ei myöskään vaikuta poikasi tarpeeseen. Nyt järki käteen.
 
vieras äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;29352673:
Meillä vähän samanlainen tilanne, mutta poika 10v. käy erityiskoulua, joten ei pitäisi erottua joukosta puheliaisuutensa ym. vuoksi, koska luokassa muitakin samanlaisia on, silti tuntuu että aina tulee meille sitä palautetta vaikka luokassa yksi mm. lyö muita oppilaita ja on käynyt openkin kimppuun, luulisi että keskittyisivät sellaiseen lapseen eikä siihen puheliaaseen. Minulle annetaan ymmärtää, että minun lapseni on se ainoa, joka ei pysy paikallaan ja puhuu liikaa...kuitenkin joulujuhlassa sen näin omin silmin, että oma poika istui penkillä nätisti ja lisäksi pari muuta oppilasta hänen luokaltaan, loput häselsivät, huutelivat ja tönivät toisiaan yms. Meille on mm. tuputettu stimulanttilääkitystä, vaikka voisin varmuudella sanoa, että luokalla on lapsia jotka sitä paljon enemmän tarvitsisivat.
Meillä kylläkin diagnoosi f83 monimuotoiset neurologiset erityisvaikeudet. Samantyyppisiä diagnooseja muillakin luokassa.
 
vierasss
[QUOTE="alkup.";29352497]En tiedä, mutta kyllä se alkaa kyllästyttää kun tulee vain huonoa palautetta koko ajan, eikä itse oikein tiedä mitä tässä on niin väärin, ja miten minun pitäisi sitten lasta kurittaa. Tulisikin joskus vastapainoksi jostain onnistumisesta mainintaa, mutta ei kun aina on joku pulma taas. Kyllä siinä muutkin lannistuisi ja alkaisi pelkäämään niitä open viestien lukemista, että mitä nyt taas.[/QUOTE]

Tiedän kokemuksesta, että kun tulee vain ja ainoastaan huonoa palautetta koulusta niin alkaa ottaan päähän. Aiempi opettaja keksi yhden huonon palautteen vastapainoksi kolme hyvää joten oli ihanaa ottaa vastaan häneltä kaikki palaute. Nykyinen ei mitään muuta tee ku valittaa. Alkaa itelläkin ärsyttään eikä suhtaudu häneen kovin vakavasti.
 
kröhöm
Ota myös huomioon, että opettajan käsitys normaalista 8-vuotiaan vilkkaudesta ja puheliaisuudesta saattaa poiketa huomattavasti sinun näkemyksestäsi. Ainut vaan, että opettajalla on todennäköisesti pikkuisen laajempi otanta tässä tutkimuksessa kuin sinulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Björn
vieras*
Tiedän kokemuksesta, että kun tulee vain ja ainoastaan huonoa palautetta koulusta niin alkaa ottaan päähän. Aiempi opettaja keksi yhden huonon palautteen vastapainoksi kolme hyvää joten oli ihanaa ottaa vastaan häneltä kaikki palaute. Nykyinen ei mitään muuta tee ku valittaa. Alkaa itelläkin ärsyttään eikä suhtaudu häneen kovin vakavasti.
Oletko sanonut, että jatkuva huono palaute tuntuu raskaalta, ja olisi mukava saada kuulla sen rinnalla myös positiivista palautetta? Yleensä myös opettajat ottavat mielellään vastaan asiallista palautetta ja kehitysehdotuksia.
 
lepposa
Käske kuvata videolle pätkä tunnin kulkua ja sovitte tapaamisen. Katsotte sitä yhdessä ja keskustelette, mikä teidän mielestä siinä menee pieleen ja minkälaista toimintaa opettaja odottaa kotona jne. Inhottavaahan tuo on ja kun ei vanhempi voi olla vieressä koko ajan ojentamassa lasta.
 
vierasss
Oletko sanonut, että jatkuva huono palaute tuntuu raskaalta, ja olisi mukava saada kuulla sen rinnalla myös positiivista palautetta? Yleensä myös opettajat ottavat mielellään vastaan asiallista palautetta ja kehitysehdotuksia.
Olen sanonut, että miten vanha opettaja toimi. Ei ole muuttanut tapaansa.
Olen seurannut yhden päivän ajan open tyyliä opettaa ja kieltämättä tuli itelläkin mieleen leipiintynyt liukuhihnatyöntekijä.
 
Niin...onhan se ikävää ja kurjaa vastaanottaa kritiikkiä omasta lapsestaan. Mutta tuskinpa opettaja aiheetta kritiikkiä/palautetta laittaa eteenpäin, vaan kyllä se on perusteltua.

Oletko oikeasti tietoinen siitä, miten lapsesi käyttäytyy koulussa, luokassaan? Oletko ollut paikan päällä tarkkailemassa tilannetta? Oletko miten avoimin mielin ollut asiassa yhteyksissä opettajan kanssa? Keskustellut hänen kanssaan ja miettinyt yhteistyökeinoja? Tuskin opettajalla itselläänkään on mikään kiva fiilis, kun ilmeisen useasti saa kuitenkin olla palautetta kirjoittamassa. Jos kovin on puhelias, pölisee tunnilla väärään aikaan, aiheuttaa levottomuutta tunnilla, niin onhan siinä ihan aihettakin - luokkakavereille on annettava työrauha kuin myös opettajalle itselleen. Se syö yllättävän paljon aikaa sekä voimavaroja koko luokalta, kun luokassa ei ylimääräistä levottomuutta.

Lopettelette nyt ihan rauhassa tämän lukukauden. Otatte onkeenne koulusta saamasta palautteesta ja aloitatte ihan puhtaalta pöydältä ens vuotena. Keskusteluyhteys on avainasemassa - sekä lapsen että opettajan kanssa. Mikäli ensi vuonna jatkuu samanlainen palautteiden anto, niin ole ihan rohkeasti yhteyksissä opettajaan, pyydä keskustelupalaveria, osoita, että olet kiinnostunut ja aidosti myös välität näistä kommentteihin johtuvista tilanteista ja haluat omalta osaltasi olla myös aktiivisena tässä asiassa. Ja aina voi myös lähestyä koulukuraattoria, josko hänellä olisi ulkopuolisen perspektiiviä vinkkien kera antavaksi.
 
"alkup."
Joo, tottahan se on, etten ole siellä seuraamassa millainen poika on tunneilla. Ja kyllä on palaveri vuoden alussa sovittuna, joten otan puheeksi kaikki asiat. Pojalta saa sen kuvan, että hän haluaisi puheenvuoron, mutta sitä ei anneta. Ei siis pölise ja häiritse vaan viittaa ja viittaa, eikä ope anna puheenvuoroa. Tekee annetut tehtävät nopeasti, ja sitten kyllästyy sen jälkeen ja pyörii varmasti tuolillaan. En usko, että ylivilkas oikeasti on, mutta voihan se olla, että koulussa sitten käyttäytyy eri tavalla. Se vaan tosiaan alkaa kyllästyttää, kun tulee viesti, niin se on taatusti jotain mitä se on taas tehnyt. Kun kysyn lapselta itseltään, niin kertoo kyllä auliisti kaiken, ja sanoo, että arestissa oli tai tuli joku rangaistus. Niitä vaan tulee joka viikko, joten en tiedä mitä ajatella. Ei ole kotona ongelmia, että tarvitsisi kuria pitää. Säännöt on tietysti, ja käytöstavat pitää muistaa. Ei todellakaan ole mikään pellossa kasvatettu villi kakara, vaan ihan fiksu poika. Koulutyöstä ei ole mitään sanottavaa, kun ne menee tosi hyvin, ei niissä kyllä mitään ongelmia ole ollut. Olen ajatellut, että poikien käyttäytyminen saattaa joskus olla tällaista, vai olenko kauhean väärässä? Onko kaikkien muiden poikalapset hiljaisia enkeleitä?
 
iu
Jos niitä hiki otsassa viittaavia lapsosia on luokassa esim. 25, ei yksi voi olla koko ajan äänessä. Se, ettei joka kerta viitatessaan saa puheenvuoroa on ihan luonnollista, kun niitä puhehaluisia oppilaita on luokassa todennäköisesti muitakin kuin sinun poikasi. Ja lisäksi opettajan pitäisi myös pystyä opettamaankin.
 
"kaffe"
[QUOTE="alkup.";29353469] Pojalta saa sen kuvan, että hän haluaisi puheenvuoron, mutta sitä ei anneta. Ei siis pölise ja häiritse vaan viittaa ja viittaa, eikä ope anna puheenvuoroa. [/QUOTE]

mutta opettajalta sitten ilmeisesti saa toisenlaisen kuvan? vai valittaako sekin todella wilmassa että kun se poikas vaan viittaa ja viittaa?

mitä jos pohtisit sellaista mahdollisuutta, että saat pojaltasi vähän vääristyneen kuvan siitä päivän kulusta ja avoimin mielin kuuntelisit open kertomaa. hyvä olisi käydä myös seuraamassa koulussa, vaikka se on aika hankala homma kun oma vanhempi siellä takarivissä kyllä aikalailla muuttaa sen oppilaan käytöstä.
 
Meillä esikoinen oli ekalla ja tokalla, osin vielä muistaakseni kolmannellakin paljon kuvailemasi kaltainen koululainen. Normipoika muuten, mutta ei malttanut pysyä paikoillaan, vaan kuljeksi ympäriinsä luokassa ja kertoili asioitansa kavereilleen. Ei siihen mitään syytä ollut, eikä epäilyjäkään adhd:sta tms. Mitä lie silloin ollut, mutta jotain muurahaisia sen pöksyissä varmaan asusti. Ope laittoi viestiä joka risauksesta, tosin itsekin sitä pyysin, mutta lopulta alkoi myös tulla positiivista viestiä, jos jokin oli mennyt hyvin. Mä näen tuon open tiedottamisen hänen työhönsä kuuluvana, hän on velvollinen minulle vanhempana kertomaan, miten lapseni koulutyö sujuu ja minä haluan sen ehdottomasti tietää. Ehkä tämä ajatus juontaa juurensa siitä, kun olin pitkään kotiäiti ja halusin tietää miten lapseni kasvatetaan - itse kasvattamalla tiesin sen todellakin. Itseäänhän siinä tietysti syytti, kun silloin niitti sitä, mitä oli kasvatuksellaan kylvänyt.

Paljon itse pojan kanssa keskustelin ja kuraattorinkin luona käytiin, joka opetti meille Ben Furmanin muksuoppia. Siinä ajateltiin lapsen tarvitsevan taidon oppimista ongelman sijasta ja tätä taitoa nyt alettiin opettelemaan. Muksuoppi, Kids' Skills, on tehokas ratkaisukeskeinen menetelm Nyt tämä poika on 18v nuori mies, joka käy lukion viimeistä luokkaa, keväällä yo-kirjoitukset. Tällä hetkellä olen poikaan kohtuullisen tyytyväinen, kasvatustyö jatkuu edelleen, vaikka käsissä on jo lähes aikuinen mies.

Sen vielä haluan lisätä, että älä anna periksi, ole kärsivällinen ja avoimin mielin koulua kohtaan, vaikka tuntuuhan se tympeältä saada aina negatiivista palautetta. Yhteistyönne kantaa kyllä hedelmää, mutta siihen menee aikaa. Joululoman ajaksi pyri unohtamaan koko koulutyö lapsen kanssa yhdessä ja nauttikaa joulun juhlasta ja toistenne seurasta :) Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
vieras* #8
[QUOTE="alkup.";29353469]Joo, tottahan se on, etten ole siellä seuraamassa millainen poika on tunneilla. Ja kyllä on palaveri vuoden alussa sovittuna, joten otan puheeksi kaikki asiat. Pojalta saa sen kuvan, että hän haluaisi puheenvuoron, mutta sitä ei anneta. Ei siis pölise ja häiritse vaan viittaa ja viittaa, eikä ope anna puheenvuoroa. Tekee annetut tehtävät nopeasti, ja sitten kyllästyy sen jälkeen ja pyörii varmasti tuolillaan. En usko, että ylivilkas oikeasti on, mutta voihan se olla, että koulussa sitten käyttäytyy eri tavalla. Se vaan tosiaan alkaa kyllästyttää, kun tulee viesti, niin se on taatusti jotain mitä se on taas tehnyt. Kun kysyn lapselta itseltään, niin kertoo kyllä auliisti kaiken, ja sanoo, että arestissa oli tai tuli joku rangaistus. Niitä vaan tulee joka viikko, joten en tiedä mitä ajatella. Ei ole kotona ongelmia, että tarvitsisi kuria pitää. Säännöt on tietysti, ja käytöstavat pitää muistaa. Ei todellakaan ole mikään pellossa kasvatettu villi kakara, vaan ihan fiksu poika. Koulutyöstä ei ole mitään sanottavaa, kun ne menee tosi hyvin, ei niissä kyllä mitään ongelmia ole ollut. Olen ajatellut, että poikien käyttäytyminen saattaa joskus olla tällaista, vai olenko kauhean väärässä? Onko kaikkien muiden poikalapset hiljaisia enkeleitä?[/QUOTE]

Yleensä tyttölapsilta odotetaan parempaa käytöstä... Enemmän se on kasvatus- ja luonne- kuin sukupuolikysymys. Ainakaan häiritsevää käytöstä ei voi puolustella sillä, että "pojat on poikia". Ei muidenkaan lapset ole hiljaisia enkeleitä, kyllä siellä luokassa on kulkijaa laidasta laitaan :)

Tuo puheenvuorojuttu, opettaja ei aina sitä voi antaa, koska hänellä esimerkiksi on oma puhe tai muu opetustapahtuma kesken, luokassa on muitakin jotka odottavat puheenvuoroa jne. Jos lapsi on puhelias ja viittaa mielellään, käy valitettavasti usein niin, ettei saa haluamaansa puheenvuoroa, koska opettajan pitäisi olla tasapuolinen. Sitäkin lapsen pitää vain oppia. Jos viittaa sinnikkäästi, viittaako hiöjaa paikallaan istuen, vai huitooko, pomppiiko tuolillaan paikallaan, huuteleeko, että "opettaja, opettaja"... Se oman vuoron odottaminen on joskus vaikeaa :) Kannattaa muistaa, että lapsella ja opettajalla saattaa olla hyvin erilaiset näkemykset tilanteesta ;)

Yksi syy "häiriköintiin", jos sellaista on, saattaa olla tuo, että suoriutuu muita nopeammin, ja kyllästyy sitten. Yleensähän koulumaailmassa mennään hitaimpien tahtiin, se voi nopeammista olla todella turhauttavaa. Opettajan olisi hyvä tajuta ja osata huomioda myös heidät. Jos luulet, että syy voisi olla tässä, kannattaa sanoa opettajalle.

Jos arestia tulee, eikö opettaja laita viestiä jossa kertoo, mistä se tarkkaanottaen tuli?

Toivottavasti tapaamisesta on hyötyä! Jos teillä ei mielestäsi kotona ole mitään ogelmia lapsen kanssa, teidän tietysti on vaikea sitten vaikuttaa koulussa tapahtuviin juttuihin, olisikohan opettajalla sitten jotain omia ehdotuksia, mitä te kotona voitte tehdä...
 

Yhteistyössä