Ärsyttää, kun lapsen esikoulussa kuvitellaan, että kaikilla on kontaktimuovia kotona.

• Viestiketjun aloittaja dfg
  • Ensimmäinen viesti
Ollaankohan me tehty nyt kauhea vääryys joidenkin vanhempien mielestä, kun ollaan pyydetty eskarin alkaessa päällystämään kirjat ja vihot. Peräti yksi vihko ja yksi kirja. Reppuvihkoon annettiin sellainen irtomuovi koulusta.
Tosin ei kaikilla ole ne vieläkään päällystetty mutta eipä se meidän murheemme ole. Muutamaa kyllä harmittaa kun vihon kansi on ryppyisempi kuin kaverilla jonka vihko on päällystetty.
Kontaktimuovista on se etu päällystettäessä, että kirjankansi näkyy. Meillä kun eskarikirjan takakannessa on peli jota pelataan.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";22837958]Ehkä joku ajatteli että kun olet kerran OPETTAJA tiedät että esikoulusta saadaan myös kirjoja ja ne yleensä pyydetään päällystämään ;)
Mun lasten opettajat ovat aina laittaneet viestin syksyllä * pyydämme päällystämään ja lapsenne saa myös kevät lukukaudella uusia kirjoja jotka on hyvä päällystää* Näin jopa minäkin ilman opettajan koulutusta ymmärrän että sitä muovia tarvitaan syksyllä ja keväällä ;)[/QUOTE]

Katsos kun ehkä juuri siksi, kun olen opettaja, tiedän, että läheskään kaikissa esikouluissa ei ole esikoulukirjaa. Ei ole meidänkään lapsella. Mutta noita vihkoja nyt pukkasi aivan yhtäkkiä, täysin varoittamatta. En todellakaan odottanut joulukuussa mitään päällystettävää, joten siitä olisi ollut kyllä hyvä varoittaa ennalta tai edes mainita reissuvihossa... Toinen vihko tuli nyt tällä viikolla, vähän ymmärrettävämpään aikaan.

Ja on muuten järjen köyhyyttä päällystellä jotain Matikka ykköstä, jota käytetään se muutama kuukausi ja sen jälkeen se käy tarpeettomaksi. Hyvin pysyivät ehjinä oppilaitten kirjat, vaikka päällystämättömiä olivatkin.

Kyllä meilläkin suurin osa lukionkin kirjoista päällystettiin. Ja syykin niin yksinkertainen että niillä oli pääsääntösesti 2 käyttäjää. Osa kirjoista meni useamman kurssin kuin vain yhden ja kun niitä kantoi mukana sitten sen puol vuottakin niin kyllähän ne vähitellen kärsi. Osa kirjoista tais mennä, vaikka pienessä lukiossa oltiin, niin että meitä oli yhdellä kirjalla jopa 5 eri käyttäjää, eri jaksoissa kolmena eri vuonna. Olishan ne päällystämättäkin menneet ja kestäneet mutta siistimpiä noin.

Ala-asteen kirjoista näki hyvin jo ennen joulua kenen kirjoja ei oltu päällystetty kotona kehotuksista huolimattakaan... Jos ne kirjat selvis jouluun asti. Kotoa tuli malli ettei tartte ees päällystää = arvoton. Reppu hajos, no käytetään muovipussia, näitä tais olla parikin luokalla eikä uutta reppua kovin nopeasti näkynyt. Että vois sieltä eskarista alkaen ne vanhemmat näyttää että se koulunkäynti on arvokasta, päällystää jopa ne vihot jotka kokevat tarpeettomiksi omasta mielestään päällystää jos pyyntö on tullut että päällystäkää. Lapselle nekin vihot on suht suuria asioita vielä tuossa vaiheessa.

rr
no tuota, kyllä se kirjojen päällystäminen muakin tympii, mutta aina sitä on ostettu. Ajatella JOPA LUKIOLAISEN kirjat pitää päällystää. Muovia menee aika paljon vuodessa, mutta menköön. Sellaiset kirjat mitkä lapsi saa omaksi ( täällä on os jotka ovat monivuotisia) on ainkin päällystettävä
Missä lukiossa pitää muka kirjat päällystää? Itse lopetin kirjojen päällystämisen ala-asteen kolmannella luokalla ja kukaan ei koskaan asiasta valittanut.

"Vieras"
Mielestäni on lapsen arvostamista, että on sen verran kiinnostunut hänen eskarin/koulun käynnistään, että päällystää kirjat tai vihot. Kai tavallisella järjellä varustettu vanhempi pystyy moiseen ilman ennakkovaroituksia. Suurempiakin yllätyksiä elämä voi tuoda tullessaan.

Blue
[QUOTE="aloittaja";22838031]Oonko jossain väittänyt, etten vänkää? Mielestäni nimenomaan sanoin, että turhista asioista väittely auttaa edes hetkeksi unohtamaan oikeat ongelmat.[/QUOTE]

EI mut tää menee jo naurettavaksi..

"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";22838156]Mielestäni on lapsen arvostamista, että on sen verran kiinnostunut hänen eskarin/koulun käynnistään, että päällystää kirjat tai vihot. Kai tavallisella järjellä varustettu vanhempi pystyy moiseen ilman ennakkovaroituksia. Suurempiakin yllätyksiä elämä voi tuoda tullessaan.[/QUOTE]

Kyllä minä sen päällystän, jos se on vielä huomenna repussa. Mutta jos se vaan yhtenä päivänä käy ja kuvitellaan, että kaikki ehtivät asian heti hoitamaan, ollaan niin pahasti hakoteillä, että vihko saa minun puolestani olla päällystämättä.

Lasta itseään se tuskin haittaa. Ei ainakaan edellinen, päällystämättä jäänyt, ole häirinnyt.

Kiinnostunut voi olla muutenkin kuin noudattamalla tuollaisia pikakomentoja.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";22838207]Oletko ap opettaja?

*suutarin lapsella ei ole kenkiä*[/QUOTE]

Joo, niin kuin olen monta kertaa sanonut. Enkä muuten vaadi oppilaitani päällystämään yhtään mitään. Ja aivan hyvinä ovat pysyneet nekin kirjat, joita ei ole päällystetty.

"aloittaja"
Tuosta on muuten opettaja-lehdessäkin ollut yleisönosastolla kirjoituksia. Valveutuneet opettajat ovat yrittäneet saada vanhoja kääkkiä tajuamaan, että kontaktimuovi on enimmäkseen turhaa ja erittäin epäekologista. Valitettavasti vaan kaikki eivät meinaa ymmärtää millään. :(

[QUOTE="aloittaja";22838198]Kyllä minä sen päällystän, jos se on vielä huomenna repussa. Mutta jos se vaan yhtenä päivänä käy ja kuvitellaan, että kaikki ehtivät asian heti hoitamaan, ollaan niin pahasti hakoteillä, että vihko saa minun puolestani olla päällystämättä.

Lasta itseään se tuskin haittaa. Ei ainakaan edellinen, päällystämättä jäänyt, ole häirinnyt.

Kiinnostunut voi olla muutenkin kuin noudattamalla tuollaisia pikakomentoja.[/QUOTE]

Voisit vaikka muistuttaa pikku eskarilaistasi, että ottaa vihon huomenna kotiin. Vihkoa on saatettu päivän aikana tarvita ja laittanut sen sitten pulpettiinsa.

Mun käsissä kaikki koulukirjat ovat aina menneet huonoksi jos niitä ei ole päällystänyt :ashamed: Aina kulmat rypistyneet tai koko kansi peräti taittunut, kannet kuluneet jne. Että ei kaikilla välttämättä säily sitä 15 vuotta hyvänä.

"aloittaja"
Voisit vaikka muistuttaa pikku eskarilaistasi, että ottaa vihon huomenna kotiin. Vihkoa on saatettu päivän aikana tarvita ja laittanut sen sitten pulpettiinsa.
Eivät tarvi vihkoa huomenna, kun ei ole äidinkieltä. On äidinkielen vihko. Huominen tuokio on muistaakseni liikuntaa. Voinhan yrittää muistuttaa, mutta tuon pää on niin laho, ettei siellä mikään pysy. :)

"vierailija"
Oma esikoiseni on ekalla, ja minua pänni syksyllä että opettaja oletti meidän päällystävän kirjat samana päivänä kun ne koulusta annetaan. Mieheni ei kirjoja osaa päällystää, ja joskus saattaa ollla vanhemmilla niin kiireisiä iltoja että kontaktimuovin kanssa taisteleminen ei ole ensimmäisenä tehtävälistalla.

Lapselle voi toki tulla läksyjä, joiden edellytetään olevan tehtynä seuraavana päivänä, mutta että vanhemmalle - kiitos, minä olen jo kouluni käynyt. Tietenkin päällystän kirjat, mutta minusta sitä ei voi olettaa tehtävän saman päivän aikana.

"tuulevi"
[QUOTE="Noo";22837826]Vaikeasti alkaa lapsen koulutie.[/QUOTE]

Vaikeampaa taitaa olla tällä "aikuisella", mutta sääliksi käy lasta mikäli sama meno jatkuu. Ongelmanhan saa itselleen asiasta kuin asiasta, jos niin haluaa. Viisaat ottaa rennommin ja kovia kokeneet ei valita turhasta.

"Hohhoijakkaa"
26.

Haloo. Sun lapsesi on eskarissa. Sillä on edessä noin 12 vuotta sellaista koulunkäyntiä, jossa tulee kirjoja ja vihkoja päällystettäväksi aina silloin tällöin. Että hanki nyt vaan kiltisti sellainen iso rulla kunnon kirjastomuovia, niin ei tarvitse vähän väliä kitistä mokomasta asiasta.

Nimenomaan! Opettajana ärsyttää tämmöset ruikuttajat, jotka eivät ole tajunneet tämän asian toistuvan vuodesta toiseen. Valittamisen sijasta keskittykää ennäkointiin... *huoks*

"vieras"
Esim. lukion ekan ja tokan luokan kirjoja luetaan ahkerasti sit kolmosella kun valmistaudutaan kirjoituksiin. Mut ihan sama, jätä päällystämättä, et sä siitä sakkoja saa.
Nii ja eiköhän lukiolainen voi itse päällystää kirjansa jos siltä tuntuu...itse en päällystänyt(ehjiä silti), mutta ei ois käyny mielessäkään pyytää ketään päällystämäänkään...

Yhteistyössä