Ärrrrsyttää yksi päiväkodin tenava!

• Viestiketjun aloittaja ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hea:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä ap:lla on oikeus ärsyyntyä rajojensa ylittämisestä - miksi ei olisi? Eri asia olisi, jos olisi huutanut lapselle tms. Lapsella on suorastaan oikeus siihen, että aikuinen sanoo jämäkästi, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ja vaikka olisi kyse erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta, hänellekin voi ystävällisesti ja selvästi sanoa, että vaatteisiin ja laukkuun ei saa koskea, mutta jutella voi.
kyllä, voi sanoa. mutta ärähtää?? Vieraalle lapselle? Onko se ok?
:D Mun lapsille saa aiheesta ärähtää.

jeo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Jos tuommoinen jatkuu ja jatkuu ja jatkuu niin voin todella ymmärtää, että ärsyttää. Vaikka olen aikuinen, en pidä kaikista lapsista (yllätys yllätys). Mulla taitaa listan kärjessä olla röyhkeät lapset, jotka ovat uhmakkaita myös vieraita kohtaa.

Minusta 5-vuotias on jo aika iso ja pitäisi ymmärtää. Jos ei sitten esimerkiksi kehitysviiveen tai häiriön vuoksi ymmärrä, niin päiväkotien tätien pitäisi ymmärtää puuttua hommaan.
Se vain on valitettavasti niin, että ei voi juosta kadulla roikkumassa uppo-outojen ihmisten käsipuolessa ja vetämässä niiden hameita nilkkoihin...
Näin on.
hän varmaan kokeekin sen naisen tutuksi päiväkodin kautta, ei uppo-oudoksi. Hän on lapsi, eikä vielä täysin ymmärrä ehkä kaikkea... Pikkaisen eri asii juosta kadulla tuntemattomalta vetämässä hame. Varmaa kuitenkin se, et varmasti järki juoksee jo vilkkaammin ku monella täällä
Teillä 5 v. vetelee hameita alas tutuilta, ystäviltäsi, sukulaisiltasi? Ja sinä hymyilet vieressä?
sanoinko mä niin?

noh
Mä sanoisin lapselle kyllä ihan kunnolla silmiin katsoen, ehkä lapsen tasolle kyykistymällä, että ( tiukka äänensävy ) tuollainen käytös EI sovi. 5 vuotias oikeesti jo ymmärtää kun kerrot että miksei sovi... ja jos hänellä on jotain kehityshäiriötä, pyydät päiväkodin aikuisia viemään lapsen pois luotasi, on heidän asiansa vahtia lasta.

kurjaa
Alkuperäinen kirjoittaja Pate:
Mua taas ärsyttää kaikki "normaalit" ihmiset, tylsempää porukkaa tuskin löytyy mistään, ollaan niin normaalia niin normaalia. Kaikki luova ja arvokas piilee kuitenkin marginaaleissa.
Niin, heti kun toinen haluaa olla luova, ollaan se heti kieltämässä :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jeo:
Jos tuommoinen jatkuu ja jatkuu ja jatkuu niin voin todella ymmärtää, että ärsyttää. Vaikka olen aikuinen, en pidä kaikista lapsista (yllätys yllätys). Mulla taitaa listan kärjessä olla röyhkeät lapset, jotka ovat uhmakkaita myös vieraita kohtaa.

Minusta 5-vuotias on jo aika iso ja pitäisi ymmärtää. Jos ei sitten esimerkiksi kehitysviiveen tai häiriön vuoksi ymmärrä, niin päiväkotien tätien pitäisi ymmärtää puuttua hommaan.
Se vain on valitettavasti niin, että ei voi juosta kadulla roikkumassa uppo-outojen ihmisten käsipuolessa ja vetämässä niiden hameita nilkkoihin...
Näin on.
hän varmaan kokeekin sen naisen tutuksi päiväkodin kautta, ei uppo-oudoksi. Hän on lapsi, eikä vielä täysin ymmärrä ehkä kaikkea... Pikkaisen eri asii juosta kadulla tuntemattomalta vetämässä hame. Varmaa kuitenkin se, et varmasti järki juoksee jo vilkkaammin ku monella täällä
Teillä 5 v. vetelee hameita alas tutuilta, ystäviltäsi, sukulaisiltasi? Ja sinä hymyilet vieressä?
sanoinko mä niin?
Arvelen että tunnet jonkun 5 v. joka tekee noin. Itse en tunne.

Sama
Kyllä ap:lla on oikeus ärsyyntyä rajojensa ylittämisestä - miksi ei olisi? Eri asia olisi, jos olisi huutanut lapselle tms. Lapsella on suorastaan oikeus siihen, että aikuinen sanoo jämäkästi, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ja vaikka olisi kyse erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta, hänellekin voi ystävällisesti ja selvästi sanoa, että vaatteisiin ja laukkuun ei saa koskea, mutta jutella voi.
Lukiko jossain ärähtämisestä? En huomannut. Ei ärähtäminen ole ok, mutta jämäkästi on hyvä sanoa. Kasvatuksellisesti tälle lapselle hyväksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kurjaa:
Mua taas ärsyttää kaikki "normaalit" ihmiset, tylsempää porukkaa tuskin löytyy mistään, ollaan niin normaalia niin normaalia. Kaikki luova ja arvokas piilee kuitenkin marginaaleissa.
... yhteiskunnan syytä kaikki :D

vieras
Jos lapsella on vaikeuksia hahmottaa kiintymyssuhteita ja sitä ketkä on vieraita ja ketkä ei, ja miten käyttäydytään läheisten ja miten vieraiden kanssa, niin kyllä se on ihan lapsen oman turvallisuuden mukaista puuttua siihen, ja auttaa lasta kanavoimaan se luovuus jonnekin turvallisempaan suuntaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
Lukiko jossain ärähtämisestä? En huomannut. Ei ärähtäminen ole ok, mutta jämäkästi on hyvä sanoa. Kasvatuksellisesti tälle lapselle hyväksi.
Kirjoitin ärähtämisestä, mutta tarkoitin tätä aloitusta "ärähdyksenä". Lasta kielsin ja hoitajat kielsivät.

Siis voi taivas mitä kommentointia täällä taas :eek:.

Ap, tuollaista ei pidä eikä tarvitse sietää. Sinuna sanoisin lapselle ystävällisesti mutta napakasti (ja jos ei tehoa, niin uudelleen napakammin), että noin ei saa tehdä. Jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen reviiriin, ja sitä ei ole sopivaa ylittää, ei edes lapsen, eikä vaikka mikä diagnoosi olisi. Asiasta voi sanoa myös hoitajille. Jokaisen lapsen pitää osata odottaa omaa puheenvuoroaan, ja esim. pk:iin tultaessa sinulla ja lapsellasi pitää olla rauha riisua ja "asettua taloksi".

Todennäköisesti tällä lapsella on jotakin kehityksenviivästymää tai sitten hän ei vain saa kotona tarpeeksi huomiota ja jostain syystä hän kokee sinut sellaiseksi, jolta huomiota haluaa. Ymmärrettävää sinänsä, mutta silti sinulla on oikeus ärsyyntyä moisesta ilman, että kukaan leimaa sinua lastenvihaajaksi.

Sano tosiaan asiasta lapselle - ja jos ei auta, niin hoitajille myös.

Nana

Näin on.
Sulla ei ole 5 vuotiasta, jos et käsitä, kuinka paljon normaali 5-vuotias käsittää. On lapsi, mutta ei sentään vauva. Mitä jos lapsi ois tullut mottaamaan, yhtä kaikki, fyysistä puuttumista, johon pitää puuttua ja kuten tuolla joku sanoi, lapsella on oikeus saada ohjausta asiassa.

mr
Nyt kannattaa ap tosiaan ottaa sellainen jämäkkä mutta ihan ystävällinen (eli yliystävällinen) lähestymistapa asiaan, asetat ne omat rajas ja toivotaan, että ne menis perille.

Se on kyllä hämmentävää aikuisellekin, jos lapsi ei tajua niitä henkilökohtaisia rajoja, kyllä siitä saa ärsyyntyäkin. Koita vaan olla kuitenkin asiallinen, kun laitat ne rajat, sillai se menee parhaiten perille.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Siis voi taivas mitä kommentointia täällä taas :eek:.

Ap, tuollaista ei pidä eikä tarvitse sietää. Sinuna sanoisin lapselle ystävällisesti mutta napakasti (ja jos ei tehoa, niin uudelleen napakammin), että noin ei saa tehdä. Jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen reviiriin, ja sitä ei ole sopivaa ylittää, ei edes lapsen, eikä vaikka mikä diagnoosi olisi. Asiasta voi sanoa myös hoitajille. Jokaisen lapsen pitää osata odottaa omaa puheenvuoroaan, ja esim. pk:iin tultaessa sinulla ja lapsellasi pitää olla rauha riisua ja "asettua taloksi".

Todennäköisesti tällä lapsella on jotakin kehityksenviivästymää tai sitten hän ei vain saa kotona tarpeeksi huomiota ja jostain syystä hän kokee sinut sellaiseksi, jolta huomiota haluaa. Ymmärrettävää sinänsä, mutta silti sinulla on oikeus ärsyyntyä moisesta ilman, että kukaan leimaa sinua lastenvihaajaksi.

Sano tosiaan asiasta lapselle - ja jos ei auta, niin hoitajille myös.
Hyvin kirjoitettu.

Näin mäkin sen koen, että reviirilleni tullaan epämiellyttävällä tavalla. Pienemmän lapseni ryhmässä on pari lasta, jotka kiipeävät syliini kun odotan omaani syömästä. (Herää aina viimeisenä ja syö loppuun viimeisten mukana). Se on mielestäni hauskaa ja laulan parit laululeikit ja "kippaan" ne pikkuset lattialle naurunremakan kera. Siis niiden naurunremakan, ei omani, selvennyksenä niille jotka haluavat ymmärtää väärin. Hoitajien lupa on, sekä näiden kyseisten lasten vanhempien.

Jos tää aloituksen lapsi haluis tulla syliin ja laulaa mun kanssa, niin se olis ok mulle, kyllä mä hakiessa ehtisin. Mutta ei tämmönen että koitetaan viedä vaatteetkin päältä.

vieras
Ihmeellisiä kommentteja täällä, vai ovatkohan tulleet yhdeltä ja samalta ihmiseltä(?).
Kyllä tuollainen käytös nyt ärsyttää ketä tahansa,varsinkin jos jatkunut jo pitkään. Hyi helvetti mikä kakara, ihan suoraan sanoen.

ap
Kuvitella, sehän voi olla aikuisena suuri performanssitaiteilija joka vetää miehiltä sepalukset auki ja naisilta hameet nilkkoihin. Ja mun kieltämisen takia se taiteen palo sammuu :´(

Pate
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuvitella, sehän voi olla aikuisena suuri performanssitaiteilija joka vetää miehiltä sepalukset auki ja naisilta hameet nilkkoihin. Ja mun kieltämisen takia se taiteen palo sammuu :´(
Joo, mietippä sitä, ei sitä tiedä mikä taiteellinen nero se lapsi on:D Uusi Salvador Dalí.

apua
Voi apua mitä kommentteja!

Ihan lynkataan siitä ettei ihminen tykkää että reviirilleen tunkeudutaan toistuvasti! Tuntuu että täällä palstoilla on aina joidenkin oltava aggressiivisesti eri mieltä.

Ap.han on hoitajien tukemana toistuvasti vuoden ajan kieltänyt lasta tekemästä näin.

Luovaa.. Toi on taas noita ihme peitenimiä häiriintyneelle lapselle. Viisivuotiaan tulee osata ymmärtää sana ei. Luovaa ei ole se että toisia ahdistellaan eikä vuoden siis 365 kiellon jälkeen ymmärretä mitä saa ja ei saa tehdä.

Luovalla monesti luonnehditaan ADHD-tapauksia ja nekin sain useimmiten esim. kymmenen kerran uimakoulun (toimiessani siis uimaopettajana) aikana toimimaan tuntirungon mukaisesti. Mitään vaarallista tai muita loukkaavaa ei saannut tehdä. Kiellot tuli toistaa useammin mutta kyllä ne meni perille myös vilkkaille viisvuotiaille.

Tiedän että on hyvin erilaisia lapsia ja vaikeuksia monen tasoisia. Sanoin vain tuon uimakouluesimerkin siitä miltä noin tuhannen 5-vuotiaan otos jätti minulle käteen 5-vuotiaan kyvykkyykdestä. Tuhanteen lapseen mahtuu kuitenkin useampikin "luova" lapsi.

Ja yök muuten että inhoan kuinka tuota sanaa luova pahoinpidellään. Sanaa jota haette on todennäköisemmin vilkas, aggressiivinen.. jne.. Säästetäänkö sana luova, sellaiselle yksilölle, joka sitä todella on, jooko?

Apua Ap. Toivottavasti ei jää paha maku suuhun näiden ihmisten kommenteista. Koita jaksaa. Voisko ne hoitajat pitää sitä lasta pihan toisessa päässä esim leikin parissa, sillä välin kun haet oman lapsesi? Voisitte keskustella tätien kaa että häivytätte tämän hankalan lapsen kiinnostusta sinuun sillä että otat häneen kontaktia enään neutraalisti ja vierellä olisi hoitaja joka antaa "parempaa" huomiota. Mutta tiukka kielto edelleen vaan molemmilta tahoilta ja rangaistus kiellon rikkomisesta. Tuosta että yritti riisua sinua olisi ollut minusta viisivuotiaalle jäähyn paikka ja vanhempien kanssa keskustelu.

Mitä mieltä ap?

Raivostunut myös
Mua kans v*tuttaa tuommoset lapset jotka tunkee iholle väkisin. Enkä mä halua toisten lasten kans puhellakkaan sen kummemin. Miks pitäis?
Entä ne jotka tulee kyselee kaikenmaailman asioita, tunkee syliin tms?
ÄÄÄÄÄÄÄHHHH

Itselläni tuttavapiirissä hoitolapsena tyttö ja poika ( 4 ja 6v ) jotka myös harrastivat syliin kiipeilyä vaatteita repimällä, aina olisivat kiehänneet aikuisissa kiinni ja hakeneet huomiota itselleen.

Tottakai pidin lapsia sylissä ja leikin heidä kanssaan, mutta välillä sai kyllä melko ankarasti kieltää ja laittaa jäähylle kun tulivat iholle liiankin kanssa...Enkä kysynyt vanhempien lupaa! Tiedän itse omat rajani ja lasten tulee kunnioittaa aikuisia kun pyydetään jotakin, eli tässä tapauksessa lopettamaan sylissä kiehnääminen. Jokaisella on oikeus omaan tilaan, niin lapsilla kuin aikuisillakin.

vieras
No jos moista käytöstä on jatkunut VUODEN ajan eikä lapsi silti ole ärähtämättä oppinut, niin todellakin on ok!

mv
No jos moista käytöstä on jatkunut VUODEN ajan eikä lapsi silti ole ärähtämättä oppinut, niin todellakin on ok!
No ei kyllä voi automaattisesti noinkaan sanoa, kun ei tiedä millä tavalla se ap on siihen puuttunut itse... ei se lapsi ajatuksia kuitenkaan lue.

trill
olen NIIN samaa mieltä.

En kyllä ymmärrä mitä ap on tuossa väärin tehnyt. :/

Itse olen kahden erityislapsen äiti ja ainakin uskon voivani kuvitella syitä miksi joku lapsi käyttäytyy noin. Mutta ei se syy tai mikään diagnoosikaan poistaisi sitä että minua ärsyttäisi jos joku tulisi minulta kiskomaan vaatteita alas tai tunkisi laukulleni. Eli ei kenelläkään erityislapsella ole oikeutta toimia noin ja tottakai lasta tulee kieltää tuollaisisssa tapauksissa. Henkilökunnan vastuulla olisi turvata ap:n "koskemattomuus" näissä tilanteissa, mikäli siis lasta ei muuten saa uskomaan.

Se ylisosiaalinen juttelu ja yleinen höpötyskin on ihan eri asioita kuin se että käydään käsiksi ja kajotaan toisen omaisuuteen. Ja ihan yleisesti se jatkuva höpötyskin voi alkaa pikkuhiljaa ärsyttää jos se häiritsee sitä oman lapsen hakutilannetta ja hoitajien kanssa kuulumistenvaihtoa. Se että joku asia ärsyttää ei vielä aikuisen ihmisen kohdalla tarvi tarkoittaa että sitä näyttäisi ulospäin tälle lapselle.

Yhteistyössä