änkytys

Onkos kenenkään lapsella ollut tälläistä et on oppinu puhumaan ja sit myöhemmin tullut änkytystä.taapero on nyt 1.8 ja on puhunu jo jonkin aikaa suhtselvästi ja n.neljän sanan lauseitakin ja nyt muutaman päiväna aivan selvästi jankkaa joitakin sanoja esim.äiti antaa ma-ma-ma-maitoa.

Koitan olla huomaamatta ja puhun rauhallisesti takaisin.

Minusta tuntuu et lapsilla on tollaista joskus varsinkin kun innoissaan jotain selittää mut meillä nämä tilanteet on ihan rauhallisia.
 
juupa
Minun pojallani oli joskus pari-kolme vuotiaana änkytyskausi. Meillä oli ollut kotona stressiä, kuten muutto ja papan kuolema. Poika änkytti muutamia kuukausia ja yöllä narskutti hampaitaan. Se meni sitten itsellään ohitse. Neuvolassa muistaakseni neuvottiin, ettei kannata asiasta tehdä numeroa.
 
meillä änkytyskausi on menossa keskimmäisellä vasta nyt vaikka kohta jo 4V, hän tosin aloitti puhumisen vasta yli 2vuotiaana. Tuo änkytys johtuu usein siitä että lapsi yrittää puhua nopeammin kuin kerkeää ajatella - ja se on normaaliin kehitykseen kuuluvaa ja menee kyllä ohi.
Minä yleensä pyydän lasta puhumaan hitaammin ja rauhallisemmin ja jos vieläkään ei meinaa lause päästä loppuun, niin toistan alun niin pitkälle kuin olen ymmärtänyt (esim näin. "sanoppa uudestaan, sinä haluat saada ???)
 

Yhteistyössä