Ämmä ei joissain murteissa tarkoita mitään ihmeellistä, tiedoksi vaan jeesustelijoille!

hmm
Olisiko lapsesi kenties sinulta ottanut mallia kun kiukkuaa vaan ja ei ole mihinkään tyytyväinen. Jos äitikin on yhtä tulta ja tappuraa kyllä se käytös lapsiin vaikuttaa...kertoo sen,ettei ole hyvä olla! Rauhoitu ja pyydä anteeksi lapseltasi ja anna positiivista huomiota ja siisti lielenkäyttösi NIIN lapsen käytöksessäkin tapahtuu ihmeitä!!!

Mikä on se motiivi miksi joku, joka edes ajatuksissaan haukkuu lastaan tai pitää "vitututusta" aiheuttavana riesana, edes ylipäätään on halunnut lapsia? Vai onko hän kenties edes halunnut vaan "on sattunut vahinkoja"? Pistää oikeesti miettimään, onko se ulkoinen, yhteiskunnan tai lähipiirin, aiheuttama paine siitä, että lapsia pitää/kuuluu tehdä?
Kyllä mullakin hermo menee useesti ja huudankin välillä niin, että meinaa ikkunat helistä, mutta kun lapsi katsoo silmiin ja kysyy "äiti, miksi sä huudat tän asia?" kyllä desibelit kummasti vähenee ja asian saa ilmaistua maltillisemminkin - ehkä... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
jeesustelu = "mä oon niin hyvä mä oon niin hyvä. selvästi parempi kuin kaikki muut."
Höpölöörö, et siis tiedä mitä se tarkoittaa. Tässäpä sulle selitys urbaanista sanakirjasta:

Olla tekopyhä, hurskastella. Jeesusteluun menee myös aikaa paljon. Mietitään, pohditaan ja ajatellaan aivan liikaa semmosesta asiasta joka on epäolennainen tekijä.
^^loistava esimerkki

vieras
jeesustelu = "mä oon niin hyvä mä oon niin hyvä. selvästi parempi kuin kaikki muut."
Höpölöörö, et siis tiedä mitä se tarkoittaa. Tässäpä sulle selitys urbaanista sanakirjasta:

Olla tekopyhä, hurskastella. Jeesusteluun menee myös aikaa paljon. Mietitään, pohditaan ja ajatellaan aivan liikaa semmosesta asiasta joka on epäolennainen tekijä.
^^loistava esimerkki
Eli nyt ymmärsit sinäkin sanan merkityksen? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärhönen:
Mikä on se motiivi miksi joku, joka edes ajatuksissaan haukkuu lastaan tai pitää "vitututusta" aiheuttavana riesana, edes ylipäätään on halunnut lapsia? Vai onko hän kenties edes halunnut vaan "on sattunut vahinkoja"? Pistää oikeesti miettimään, onko se ulkoinen, yhteiskunnan tai lähipiirin, aiheuttama paine siitä, että lapsia pitää/kuuluu tehdä?
Kyllä mullakin hermo menee useesti ja huudankin välillä niin, että meinaa ikkunat helistä, mutta kun lapsi katsoo silmiin ja kysyy "äiti, miksi sä huudat tän asia?" kyllä desibelit kummasti vähenee ja asian saa ilmaistua maltillisemminkin - ehkä... :snotty:
Siis lapsille saa huutaa, kunhan ei vahingossakaan huuda kirosanaa????

Miksi lapsille ei vaan vois opettaa kirosanojen luonnetta ja sitä milloin niitä on soveliasta käyttää? Kaikkein puritaaneimmatkaan kun eivät ole kyenneet kirosanoja maailmasta pois kitkemään....
:p

^^loistava esimerkki
Eli nyt ymmärsit sinäkin sanan merkityksen? =)
:LOL:

Minun kulta tyttärelläni on ainakin lukuisia lempinimiä, joihin kuuluu pikku akka, akka, pentu, pikku hitler, kakkapylly.... jne.... Toki myös sellaisia, kuin rakas, mussukka, söpöliini jne.... Oleellisinta minusta on miten lempinimiä käytetään, eikä se mitä ne ovat... siis nyt vielä kun pikkuinen ei ymmärrä muuta, kun mun äänenpainot. Sitten tietenkin asia on eri, kun hän ymmärtää mitä sanon. Tosin isäni on kautta-aikojen sanonu mua pennuksi, mutta ei se minua haittaa.... Mieheni kanssa myös kaikki hellittelynimemme on vähintäänkin arveluttavia, joka sekin vielä ok... Mutta kunhan tuo tyttö hieman kasvaa on oltava tarkkana mitä suustaan päästelee =). Mutta kyllä ihan totta on se, että toisissa murteissa ämmä ja akka ja äijä ja ukko jne... on ihan arkipäivää. Mutta tuo kova kiroilu, se kylläkin on joka murteessa kiroilua ja ikävän näköistä, kun teksti vilisee kirosanoja. Tosin kiroilu on loistava tapa purkaa sterssiä, jota selkeästi on ilmassa. Mäkin kiroilin hulluna ennen akkaa :). Nyt yritän harjoitella hitaasti kiroilun vähentämistä..... Ehkäpä se vielä onnistuu....

Pro
Kielen ammattilaisena täytyy osallistua tähän keskusteluun tämän kommentin verran: kiroileminen ei itse asiassa ole olennainen osa MITÄÄN murretta. Yhtään ainoaa murretta ei missään luonnehdita esimerkiksi näin: "sisältää tavallista enemmän kirosanoja ja karkeita ilmaisuja".

Kiroileminen ja karkean kielen käyttäminen on henkilökohtainen valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pro:
Kielen ammattilaisena täytyy osallistua tähän keskusteluun tämän kommentin verran: kiroileminen ei itse asiassa ole olennainen osa MITÄÄN murretta. Yhtään ainoaa murretta ei missään luonnehdita esimerkiksi näin: "sisältää tavallista enemmän kirosanoja ja karkeita ilmaisuja".

Kiroileminen ja karkean kielen käyttäminen on henkilökohtainen valinta.
Kyse olikin nyt vaan sanasta ÄMMÄ.
Kiroilusta ei alunperin ollut tässä ketjussa puhetta.

Miksi lapsille ei vaan vois opettaa kirosanojen luonnetta ja sitä milloin niitä on soveliasta käyttää? Kaikkein puritaaneimmatkaan kun eivät ole kyenneet kirosanoja maailmasta pois kitkemään....
:p [/quote]

Yleensä totean mielessäni tavan toimimattomuuden ja desibelit laskee. Todella harvoin kiroilen varsinaisilla kirosanoilla lasten kuullen, sitäkin enemmän "manaan" erilaisilla väännöksillä, jotka usein kääntää suuttumuksen nauruksi eli suurimmat hyöryt pääsee jo siinä ulos. Enkä todellakaan ole niin naiivi, että uskoisin joskus kiroilun loppuvan kokonaan maailmasta, yritän vaan olla mallina, ettei joka toisen sanan tarvii olla v..., p... tai s... Yritän myös olla esimerkkinä siitä, että on ihan terveellistäkin päästää höyryjä ulos vaikka huutamalla ennenmin kuin lyömällä tai patoamalla niitä kertyväksi möykyksi sisuksiin. Aina ei vaan aika ja paikka osu ihan kohdalleen... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kärhönen:

:p
Yleensä totean mielessäni tavan toimimattomuuden ja desibelit laskee. Todella harvoin kiroilen varsinaisilla kirosanoilla lasten kuullen, sitäkin enemmän "manaan" erilaisilla väännöksillä, jotka usein kääntää suuttumuksen nauruksi eli suurimmat hyöryt pääsee jo siinä ulos. Enkä todellakaan ole niin naiivi, että uskoisin joskus kiroilun loppuvan kokonaan maailmasta, yritän vaan olla mallina, ettei joka toisen sanan tarvii olla v..., p... tai s... Yritän myös olla esimerkkinä siitä, että on ihan terveellistäkin päästää höyryjä ulos vaikka huutamalla ennenmin kuin lyömällä tai patoamalla niitä kertyväksi möykyksi sisuksiin. Aina ei vaan aika ja paikka osu ihan kohdalleen... :headwall: [/quote]

Toki olisi ihanan luovaa keksiä kaikenlaisia uusia noitumissanoja, mutta eivät ne siinä hetkessä aina mieleen juolahda...en ole sitä mieltä että kiroilu olisi jotenkin erityisen kivaa tai fiksua, mutta koska olen aikanaan kiroillut kuin tukkijätkä on minun pakko puolustaa kirosanoja sanoina jotka oikeassa paikassa julkituotuina lunastavat paikkansa hermojen-tasautus mekanismina... :saint: :D

Toki olisi ihanan luovaa keksiä kaikenlaisia uusia noitumissanoja, mutta eivät ne siinä hetkessä aina mieleen juolahda...en ole sitä mieltä että kiroilu olisi jotenkin erityisen kivaa tai fiksua, mutta koska olen aikanaan kiroillut kuin tukkijätkä on minun pakko puolustaa kirosanoja sanoina jotka oikeassa paikassa julkituotuina lunastavat paikkansa hermojen-tasautus mekanismina... :saint: :D

[/quote]

Kannattaa kokeilla, suurin höyry ja suuttumus yleensä laimeneekin, kun yrittää vääntää per.... hoseksi tai per... sialaseksi per...ässä p...örrääjäksi tai muuksi lapsiystävälliseksi ja väännös onkin ihan jotain epä-kieltä ja iteltäkin pääsee nauru B) aikas monta ärräpäätä tuohonkin mahtuu jo :wave:

voi suakin reppanaa, nikkiä myöten
Alkuperäinen kirjoittaja Tuliko kakka:
Jumaliste ämmät, mutta te olette naurettavia osa. Ämmät. ÄM-MÄT.
Rääväsuisuus tavan vuoksi kuluneena, tai mukamas kovikselta vaikuttamisen takia, se se vasta naurettavaa on. Ja äärettömän säälittävää.

Mutta kukin sanavarastollaan loistakoon...

Äijä
Minun pikku tyttöni kutsuu minua äitiään äijäksi, koska hänen hoitokaverinsa kutsuu sillä nimellä hoitajaansa.. Olen yrittänyt selittää, että minä en ole äijä, vaan ämmä eli nainen, mutta mitä enemmän selitän, oikein tahallaan kutsuu minua äijäksi, kun huomaa miten se ärsyttää minua ! Tyttömme on siis jo 4 ja osaa puhua ihan hyvin !

Voi voi
...... avautui tämä palsta, valitettavasti. Jäin ajattelemaan alatyylistä kieltä käyttävien nimimerkkien ajatusmaailma ja henkinen taso. Täytyy olla suuria ongelmia ja paineita, joita he purkavat muille, jopa lapsilleen. Tosi sairasta.

Yhteistyössä