Ämmä ei joissain murteissa tarkoita mitään ihmeellistä, tiedoksi vaan jeesustelijoille!

Mutta minun korvaani sana ämmä on ruma ja täällä päin sanalla ämmä on negatiivinen sävy.
Tiedän, että toisaalla se on ihan vaan vastine sanalle nainen.
Minä en pidä myöskään sanoista akka, eukko, äijä ja ukko.
Tyty. poju, poitsu..äippä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mutta minun korvaani sana ämmä on ruma ja täällä päin sanalla ämmä on negatiivinen sävy.
Me sanotaan isääkin ukoksi. Se on jopa pojan nimi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Ukko onkin nimenä mielestäni ihan hauska.

Mutta mulla ei ole ukkoa, eikä äijää vaan mies.
Tylsästi.

grow up if you can
Vau, lisää fiksua ja aikuismaista käytöstä ja kielenkäyttöä tältä nikiltä. Kumpaakohan tässä säälisi enemmän, sua vai lapsiasi... no lapsia ilman muuta.

Ukko onkin nimenä mielestäni ihan hauska.

Mutta mulla ei ole ukkoa, eikä äijää vaan mies.
Tylsästi.
Meillä on pikku-ukko. :)
Ja POITSUA kutsutaan myös penskaksi tai pennuksi. Ne on hellittelynimiä. Samoin kun äitini kutsuu veljeni tyttöä pikku-ämmeliiniksi :heart:

anika harmaana
pahoittelen, tyttö sylissä lähetti viestin hieman etuajassa...

Siis mielestäni mennään turhan pitkälle, jos aletaan lasta säälimään ja huostaanottoa ehdottelemaan.

Ikävänkuuloistahan se tuollainen teksti on, mutta sanat ovat kuitenkin vain sanoja. Se, että ap kirjoitti tänne mitä kirjoitti, ei kerro mistään muusta kuin korkeintaan huonosta arvostelukyvystä sen suhteen, missä purkaa tuntojaan.

Olisko teistä oikeasti väärin, jos äiti vaikka illalla kirjoittaa päiväkirjaansa ja kutsuu siinä yhteydessä lapsiaan vaikka "vitun apinoiksi"? Entä saako niin ajatella?

Minulta irtoaa aika värikkäitä ilmaisuja aika helpostikin, jos palaa käämit ja takaan, että osa niistä tänne kirjoitettuina takaisi vieläkin pidemmän ketjun syntymisen. Apinaksi sanon lapsia silloin tällöin ihan päin naamaakin -ilman kirosanoja tosin.

Minusta on ihan hyvä tuulettaa tunteitaan. Ap teki sen nyt näin.

pia
Mäkin ajattelen nuista mun lapsista välillä noin :ashamed:
Se ei kuitenkaan tarkota että sen niille sanoisin/toisin ilmi..silloin kun noin rankasti vituttaa niin meen tupakalle/johki hengähtämään..
Tollaset ajatukset ei tee kenestäkään huonoa äitiä..ja se että joskus noin ajattelee ei tarkota sitä että olisi oikeasti tota mieltä lapsestaan aina/ ei rakastaisi lasta |O
Siinä vaiheessa vois jo huolestua jos ap olis sanonut lapselle noin karjuneensa..

Mää
en tajua, miksi tästä aiheesta pitää alottaa ketju toisensa perään. Jos kerran olet ap sinut kielenkäyttösi ja ilmaisusi kanssa, niin anna olla. Mitä turhaa selitellä. Se on sun tapa ja that's it. Mutta se, etteivät jotkut toiset reagoi ( eli käytä samanlaista kieltä ) vastaavissa tilanteissa samoin sun kanssasi, ei tee heistä jeesustelijoita.

väritön
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no länsisuomessa vissiin ämmä on ihan normisana. mie oon tottunu sanomaan ämmi, varsinki vähän vanhemmasta naisesta. se on ämmi. ja siis tarkottaa samaa ku esim. mummu tai mummo.

ämmästä tai äijästä en jaksa riemastua. ne on sanoja samallai ko akka tai ukkoki.

pitääkö KAIKESTA nykyaikana vetää herne nenuun????
Olen länsisuomesta eikä täällä todellakaan ämmä ole sanana normaali, kyllä se halventana ymmärretään!

Kun olin pieni, äitini sanoi mulle usein, kun vitkuttelin esim. pukemisessa tai kiukuttelin huvin ja urheilun vuoksi, että ISO ÄMMÄ, kehtaatkin käyttytyä, kuin pikkukakara.
Ja äitini ei koskaan kiroile, eikä huuda kellekään.
Joskus saatan sanoa tuosta pojasta, että äijä!
Esim. Mennäänpäs äijä vaipan vaihdolle.
Onko sekin yhtä paha asia? Sehän on ämmän vastine puhekielessä.
Vittuako minä sille voin, että täälläpäin jotkut sanat ovat normaalissa käytössä ilman paheksuntaa, kun taas jossakin muualla eivät.
Jos menen kavereitteni kanssa jonnekin, niin kyllä me mennään ämmien kesken, eikä tässä vaiheessa kyllä toisiamme haukuta lainkaan.
Jos on tarvetta takertua merkityksettömiin pikkuasioihin, niin ihan vapaasti. Sellaisia tuskin tullaan ottamaan vakavasti suuremmissakaan kurveissa.

onko nuo v.t myös ihan vaan normaalissa käytössä ja ilman paheksuntaa?? Minun korviin ne pahasti sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no länsisuomessa vissiin ämmä on ihan normisana. mie oon tottunu sanomaan ämmi, varsinki vähän vanhemmasta naisesta. se on ämmi. ja siis tarkottaa samaa ku esim. mummu tai mummo.

ämmästä tai äijästä en jaksa riemastua. ne on sanoja samallai ko akka tai ukkoki.

pitääkö KAIKESTA nykyaikana vetää herne nenuun????
onko tässä kyse siitä keskustelusta jossa joku oli "hieman" hermostunut lapsukaiseensa ja ei yksin ämmitellyt vaan haukkui kyllä muutenkin? ehkä se oli se yleinen äänensävy ja se miten omasta lapsesta kirjoitetaan, lasta haukutaan, eikä edes mitenkään kevyin ilmaisuin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä lentää perkeleet ja saatanat.vittukin voi lentää kun oiken vituttaa.kukin tyylillään.eikö se pääasia oo se et ap EI OLE LYÖNYT LASTA!
ei haukku haavaa tee
on se ihme että väkivalta lasketaan vain mustelmien tai luunappien määrällä mutta ei niitä henkisiä haavoja lasketa. Henkisen haavan parantuminen vie kauemmin ja jos niitä tulee vaan lisää eikä edes paranneta?!
Haukku tekee haavan ja tekee sen syvemmälle sieluun, josta ei edes ohikulkija eikä fiksu naapuri sitä näe ja sen parantamiseen voidaan tarvita paljon enemmän kuin laastaria tai pala panadoolia.

agreed
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä lentää perkeleet ja saatanat.vittukin voi lentää kun oiken vituttaa.kukin tyylillään.eikö se pääasia oo se et ap EI OLE LYÖNYT LASTA!
ei haukku haavaa tee
on se ihme että väkivalta lasketaan vain mustelmien tai luunappien määrällä mutta ei niitä henkisiä haavoja lasketa. Henkisen haavan parantuminen vie kauemmin ja jos niitä tulee vaan lisää eikä edes paranneta?!
Haukku tekee haavan ja tekee sen syvemmälle sieluun, josta ei edes ohikulkija eikä fiksu naapuri sitä näe ja sen parantamiseen voidaan tarvita paljon enemmän kuin laastaria tai pala panadoolia.
Näin on. Vaikka kuinka olen joskus suutuspäissäni mielessäni manaillut lapsiani, en ole edes pääni sisällä hetkeäkään kutsunut heitä v*n idiooteiksi, typeriksi ämmiksi tms. En tajua, kuinka joku edes vihoissaan voi omaa lasta nimitellä noin, oli se sitten jossakin virtuaalipalstalla tai oman pään selvästi etten sanoisi kehittymättömissä sisuksissa. Jos olen ääneen joskus lapsille suuttunut, olen puhunut heille siitä, että en pidä heidän TEOISTAAN. En ikinä ole sanonut enkä sanoisi, että pidän HEITÄ typerinä, idiootteina tms. En ikinä haavoittaisi lastani henkisesti osoittamalla pitämäni häntä arvottomana.

Tosi tekopyhää sitten lisäksi nimitellä vielä niitä, joiden mielestä ala-arvoiselle kielenkäytölle ei ole oikeutusta.

ei kestä enää kauan...
Kappas, lukutaidottomat kokoontuneet heti aamusta.
Lasta ei ole missään vaiheessa haukuttu niin, että hän olisi sitä kuullut. :LOL:
Ajatuksista tekoihin on lyhyt matka. Jos itsehillintäsi on noin olematon, kajautat taatusti seuraavan suuttumuspuuskasi vallassa jo ääneenkin lapsellesi, mitä sinä äitinä hänestä TODELLA ajattelet.

Mikä on se murre, johon kuuluvat jokapäiväisinä ämmä, jeesustelu, v'u, idiootti, typerä...?

:D tä on oikeesti hiuka hauska ketju. kun ei muuhun voi tarttua niin tartutaan vittuun...

"aijaa kuuluko sun sanavarastoon vittu, mun korvaan kuulostaa kamalalta hyi"

^^ kyllä mä oon kuullu vanhan kansan puhuvan ämmistä ja äijistä. äijää mä käytän joka päivä.
samoin kun typerää käytän joka päivä
vittua käytän joka päivä
idioottia käytän joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kestä enää kauan...:
Kappas, lukutaidottomat kokoontuneet heti aamusta.
Lasta ei ole missään vaiheessa haukuttu niin, että hän olisi sitä kuullut. :LOL:
Ajatuksista tekoihin on lyhyt matka. Jos itsehillintäsi on noin olematon, kajautat taatusti seuraavan suuttumuspuuskasi vallassa jo ääneenkin lapsellesi, mitä sinä äitinä hänestä TODELLA ajattelet.

Mikä on se murre, johon kuuluvat jokapäiväisinä ämmä, jeesustelu, v'u, idiootti, typerä...?
:heart:
Lyhyt matka joo.. Kokemuksestako kerrot??
Itsehillinnässäni ei ole vikaa, ehkä et vaan ole tarpeeksi fiksu ymmärtämään sitä.
Kyllä nuo sanat kuuluvat ihan yleiseen puhekieleen. Kirosanaksikaan ei luokitella kuin tuo kaikkien varmasti enemmän tai vähemmän käyttämä VITTU. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
:D tä on oikeesti hiuka hauska ketju. kun ei muuhun voi tarttua niin tartutaan vittuun...

"aijaa kuuluko sun sanavarastoon vittu, mun korvaan kuulostaa kamalalta hyi"

^^ kyllä mä oon kuullu vanhan kansan puhuvan ämmistä ja äijistä. äijää mä käytän joka päivä.
samoin kun typerää käytän joka päivä
vittua käytän joka päivä
idioottia käytän joka päivä.
Näin just.
Ja ihan itsestään kaikki on muuttunut joidenkin palstailijoiden toimesta niin, että olen lapselle noita sanoja käyttänyt. :)
Hupaisaa tosiaan. =)

mii
Meidän murteessa vaimo on ämmä. Siellä, mistä olen kotoisin, akka tarkoittaa samaa. Jossain murteissa se on muija.
Onko sun lapsesi jo vanha = aikuinen nainen, joka voisi olla jonkun vaimo?
Ja jos ämmä olisi ollut sun kirjoituksessasi ainut "erikoisuus", en usko, että mitään "jeesustelua" olisi tullut.
Mutta sun kielenkäyttös tässäkin ketjussa on sitä luokkaa, että ihmettelen, ettei modetkin jo puutu.
Ei kuulu hyviin tapoihin kiroilla julkisesti. Ja musta henk. koht. ainakin tuntuu ihan hirvittävältä, että joku sanoo "saatanan kakara". Saatana on viimeinen, jonka omaksi lastani haluaisin leimata.

Yhteistyössä