Ämmä ei joissain murteissa tarkoita mitään ihmeellistä, tiedoksi vaan jeesustelijoille!

vieras
Jos olisit itse lukenut aloituksesi kaltaista tekstiä joltakin muulta, et ilmeisesti näkisi siinä minkäänlaista ylilyöntiä tai omituista reagointia.

Niin. On niitä, joille v'u, idiootti, typerä yms ovat jokapäiväistä puhekieltä ja jokapäiväisessä käytössä. Miksiköhän... kielenkäyttö ja sanavalinnat kertovat paljon...

lissukka
"Ämmä täyttää loppukuusta 6v, eikä tajua yhtään mitään.
Ei minkäänlaista käsitystä, koska se turpa pidetään kiinni jne.
Kaiken se rikkoo, mihin koskee, ikinä ei romujaan kerää, vaikka miten huudan ja uhkailen heittäväni kaiken roskiin.
Valittaa vaan kaikesta ja kiukuttelee.
Äsken tuli postista lasten synttärikakkuihin kuvat ja meni 30sek, kun toi saatanan älykääpiö oli senkin taittanu muruiks.
Vittu, et ottaa päähän toi apina!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O"

tässä yhteydessä ämmä on haukkuma vallan kuin nuo idiootit, tyhmät, apinat, saatanan älykääpiöt yms.. mitä sieltä nyt purkautuikaan

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Meidän murteessa vaimo on ämmä. Siellä, mistä olen kotoisin, akka tarkoittaa samaa. Jossain murteissa se on muija.
Onko sun lapsesi jo vanha = aikuinen nainen, joka voisi olla jonkun vaimo?
Ja jos ämmä olisi ollut sun kirjoituksessasi ainut "erikoisuus", en usko, että mitään "jeesustelua" olisi tullut.
Mutta sun kielenkäyttös tässäkin ketjussa on sitä luokkaa, että ihmettelen, ettei modetkin jo puutu.
Ei kuulu hyviin tapoihin kiroilla julkisesti. Ja musta henk. koht. ainakin tuntuu ihan hirvittävältä, että joku sanoo "saatanan kakara". Saatana on viimeinen, jonka omaksi lastani haluaisin leimata.
En ole uskovainen, eli saatanaa en käytä kirjoituksessani uskonnollisessa mielessä.
Nyt puhut teidän murteesta, joten miksi mun lapsen pitäis olla vanha - jonkun vaimo, koska meidän murteessa näin ei ole?
Tiedän, että ämmä oli tekstissäni pienin paha, mutta siihen eniten puututtiin ja kauhisteltiin, siksi tämä aloitus. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olisit itse lukenut aloituksesi kaltaista tekstiä joltakin muulta, et ilmeisesti näkisi siinä minkäänlaista ylilyöntiä tai omituista reagointia.

Niin. On niitä, joille v'u, idiootti, typerä yms ovat jokapäiväistä puhekieltä ja jokapäiväisessä käytössä. Miksiköhän... kielenkäyttö ja sanavalinnat kertovat paljon...
No olisin vaan todennut sen, minkä monet muutkin.
Hermo paloi ja that's it. :headwall:

Ihanaa tääl on kaikki ämmät taas heti aamusta vauhdissa :LOL:
Huomenta vaan :)

Aika kunnioitettavaa itsehillintää muuten löytyy suurimmalta osalta palstalaisista, täällä näköjään aika harva ajattelee ikinä mitään negatiivista lapsestaan, tai harvalla kiehahtaa ikinä päässä-tarkoitan nyt ihan ajatuksen tasolla siis!
Minä ajattelen toisinaan ihan tuosta 3kk:n ikäisestä vauvastakin, että on se nyt perkele kun ei osaa pitää päätänsä kiinni, jos et justiinsa hiljene, niin lennät tuosta parvekkeen ovesta pihalle. (Siis toisinsanoen voisin tänne palstalle kirjoittaa, että minusta tuntuu nyt tältä. )
MUTTA se on kuitenkin KAUKANA siitä, että oikeasti huutaisin vauvalle naama punaisena tuon kaiken, ja toteuttaisin tuon!

Ja taasen valmiiksi jo, ihan turhaa tulla kenenkään sanomaan että lässynlässyn lää, siinä kans yks jolta vois ottaa lapsen pois jne.....
Sorry, miusta kun tuntuu, että jokaisella kiehahtaa joskus ajatuksen tasolla "ihan vaan pikkasen" yli niitten kultamussukoittensa kanssa, harva sen vaan uskaltaa ääneen sanoa täällä palstamammoille ;)

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Meidän murteessa vaimo on ämmä. Siellä, mistä olen kotoisin, akka tarkoittaa samaa. Jossain murteissa se on muija.
Onko sun lapsesi jo vanha = aikuinen nainen, joka voisi olla jonkun vaimo?
Ja jos ämmä olisi ollut sun kirjoituksessasi ainut "erikoisuus", en usko, että mitään "jeesustelua" olisi tullut.
Mutta sun kielenkäyttös tässäkin ketjussa on sitä luokkaa, että ihmettelen, ettei modetkin jo puutu.
Ei kuulu hyviin tapoihin kiroilla julkisesti. Ja musta henk. koht. ainakin tuntuu ihan hirvittävältä, että joku sanoo "saatanan kakara". Saatana on viimeinen, jonka omaksi lastani haluaisin leimata.
En ole uskovainen, eli saatanaa en käytä kirjoituksessani uskonnollisessa mielessä.
Nyt puhut teidän murteesta, joten miksi mun lapsen pitäis olla vanha - jonkun vaimo, koska meidän murteessa näin ei ole?
Tiedän, että ämmä oli tekstissäni pienin paha, mutta siihen eniten puututtiin ja kauhisteltiin, siksi tämä aloitus. :)

Mitenköhän toi sun pentus puhuu isompana, jos ottaa oppia sun puhetavasta ? no jokainen tekee tyylillään ja toiset ilman .
On sulla kumma murre en oo ennen tollaista kuullutkaan ?
Olisko lähiökapakka-murre.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Ihanaa tääl on kaikki ämmät taas heti aamusta vauhdissa :LOL:
Huomenta vaan :)

Aika kunnioitettavaa itsehillintää muuten löytyy suurimmalta osalta palstalaisista, täällä näköjään aika harva ajattelee ikinä mitään negatiivista lapsestaan, tai harvalla kiehahtaa ikinä päässä-tarkoitan nyt ihan ajatuksen tasolla siis!
Minä ajattelen toisinaan ihan tuosta 3kk:n ikäisestä vauvastakin, että on se nyt perkele kun ei osaa pitää päätänsä kiinni, jos et justiinsa hiljene, niin lennät tuosta parvekkeen ovesta pihalle. (Siis toisinsanoen voisin tänne palstalle kirjoittaa, että minusta tuntuu nyt tältä. )
MUTTA se on kuitenkin KAUKANA siitä, että oikeasti huutaisin vauvalle naama punaisena tuon kaiken, ja toteuttaisin tuon!

Ja taasen valmiiksi jo, ihan turhaa tulla kenenkään sanomaan että lässynlässyn lää, siinä kans yks jolta vois ottaa lapsen pois jne.....
Sorry, miusta kun tuntuu, että jokaisella kiehahtaa joskus ajatuksen tasolla "ihan vaan pikkasen" yli niitten kultamussukoittensa kanssa, harva sen vaan uskaltaa ääneen sanoa täällä palstamammoille ;)
komppaan tätä..

h
hassua miten joku voi vetää tuollaisista nimityksistä herneen nenään. :D mies sanoo mua akaks tai eukoks, mä sitä äijäks tai ukoks. jos äijä sanos mua rakkaaks, se ois sama kun toin kukkia ilman syytä; "mitä pirua oot nyt menny tekemään?!"

anni
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
jeesustelu = "mä oon niin hyvä mä oon niin hyvä. selvästi parempi kuin kaikki muut."
ahaa, meillä tuo on "elvistelyä" jeesustelu sitä kun tullaan paksun kirjan kans tarjoilee mahdollisuuksia avautua ja ihmeitä tjmv.

Olipa murre mikä tahansa niin ämmä-sanalla on silti yleensä negatiivinen kaiku. Aivan kuten omassa esimerkissäsikin -äitisihän nimenomaan moittii sinua tuossa. Samoin on juoruämmät jne. Joissain murteissa toki ämmi tarkoittaa isoäitiä mutta se ei ole sama sana. Toisekseen se ämmä sana ei tosiaankaan ollut se mikä silmään eilisessä aloituksessasi pisti, kyllä se otsikon kielenkäyttö oli sellaista että millä tahansa murteella se olikin kirjoitettu niin oli erittäin alatyylistä tekstiä omasta lapsesta. Mikäli jostain aikuisesta syydät tekstiä suustasi samalla tyylillä päin naamaa niin sinua voi syyttää kunnianloukkauksesta -mutta kun on kyse lapsesta niin pitänee vain käsittää tuo "pikku kiehahtamiseksi" joka sinun mielestäsi siis on täysin normaalia?

mona
Alkuperäinen kirjoittaja h:
hassua miten joku voi vetää tuollaisista nimityksistä herneen nenään. :D mies sanoo mua akaks tai eukoks, mä sitä äijäks tai ukoks. jos äijä sanos mua rakkaaks, se ois sama kun toin kukkia ilman syytä; "mitä pirua oot nyt menny tekemään?!"
Se että kutsuu puolisoaan normaalisti akaks kertoo taas tosi paljon sivistyksestä. Mitä teette työksenne? Oletteko käyneet kouluja, tuskin..

En vähättele, kerron vain että puhetyyli kertoo paljon sivistyksen tasosta. Ja tiedän ettei kaikki haluakaan käyttäytyä sivistyneesti..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
jeesustelu = "mä oon niin hyvä mä oon niin hyvä. selvästi parempi kuin kaikki muut."
Höpölöörö, et siis tiedä mitä se tarkoittaa. Tässäpä sulle selitys urbaanista sanakirjasta:

Olla tekopyhä, hurskastella. Jeesusteluun menee myös aikaa paljon. Mietitään, pohditaan ja ajatellaan aivan liikaa semmosesta asiasta joka on epäolennainen tekijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Seliseli.

Sä sitäpaitsi kirjoitit, että huudat tytölle ja uhkailet, eikä se sittenkään korjaa lelujaan.
Mutta ei kai sekään ole mitään muuta kuin täysin normaalia käytöstä jossain päin Suomea, ja vitun idiootti, saatanan älykääpiö yms on varmaan jotain hellittelysanoja vaan.

Teillä on varmaan helvetin leppoisa ja rakastava ilmapiiri kotosalla.
Kirjoitin joo, että huudan välillä ja uhkailen heittää lelut roskiin, jotta sanomiseni menisi perille. Olet sitten varmaankin ainoa joka ei niin tee.
Ja hellittelynimiä ei meillä juurikaan käytetä, niinkuin ei myöskään haukkumanimiä. Se mitä tänne kirjoitan, ei liity siihen mitenkään.
Ja meillä on kotona juuri sellanen ilmapiiri, että se kelpaa meille.
Jatka sä elämääs ihan rauhassa siellä ruusulehdossa. :)
Mä uhkailen, mutta vain asioilla jotka myös toteutan. Uhkaus on tehoton jos sitä ei toteuta, ja äidin vähäinenkin auktoriteetti murentuu tällä tavalla. Lapsi tietää, että tuo ämmä :whistle: vaan löpisee, muttei kuitenkaan mitään tee. Eikä tietenkään tottele.
Kerroit, että lähes kuusivuotiaalla tyttärelläsi ei ole aavistustakaan siitä, miten toisille ihmisille puhutaan. Kotoaan lapsi mallin oppii. Ihan oikeasti.
Hermot menee jokaisella, mutta kuka väitti että äitiys, kasvatustyö (joka on siis ihan jotain muuta kun uhkailua ja huutamista) olisi helppoa?
Huutamalla lapsellesi opetat hänelle, että huutaminen on normaali ja hyväksyttävä tapa kommunikoida.

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Mun mielestä kertoo sivistyksen tasosta ja taustasta hyvinkin paljon, jos tuollaista kieltä käyttää normaalisti puheessaan. Niin se vain on..
Sinä et kyllä tämän nettipalstan perusteella voi tehdä mitään päätelmiä siitä, millaista kieltä ap käyttää normaalisti puhteessaan.

Ihminen muuttaa puhetapaansa seuran mukaan - tämä on fakta. Sinunkin sanavalintasi ovat erilaiset sen mukaan, puhutko miehellesi, äidillesi vai lapsesi opettajalle. Otat joka tilanteeseen siihen sopivan roolin, oli se sitten äidin, lapsen tai vaimon rooli.

Miten sinä arvelet esimerkiksi minun puhuvan normaalisti?

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja hhhh:
Nuo ei kuulosta kovinkaan fiksun aikuisen teksteiltä, vaikka kuinka yrität selitellä, lastaan rakastava äiti EI noin lapsestaan kirjoita. HÄPEÄ!

"Miks toi mun kakara voi olla noin vitun idiootti!!"

"Ämmä täyttää loppukuusta 6v"

"toi saatanan älykääpiö"

"Vittu, et ottaa päähän toi apina!!!"
:eek: :eek: |O

Yhteistyössä