Älvarilta saa 180m2 talon 152 000, esim. sievitalolla vain 125 m2 melkein 200.000 tai simonsilla

• Viestiketjun aloittaja HULLUJEN hommaa?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vantaa";28420039]Vaihdettiin öljylämmöstä maalämpöön neljä vuotta sitten. Neilöitä 120 rv 1962.[/QUOTE]

Paljonko vaihdosta tuli kustannuksia kaiken kaikkiaan? (Mikäli vaihtoon käytettiin lainarahaa, niin myös lainan korot tulisi huomioida.) Ja paljonko lämmityskulut pienenivät? Tuon ikäisessä talossa maalämpö maksanee kyllä itsensä takaisin jossain vaiheessa.

Mä en osaisi luottaa suihkutiloissa niihin muovimattoihin. Me tilattiin suihkutila ja sauna ilman niitä ja niihin on sitten tehty kaadot ja eristykset ja laitettu laatat. Kodinhoitohuoneessa on muovimattoa, mutta se nyt on kodinhoitohuone, eikä siellä muutenkaan kukaan erityisemmin vietä aikaansa.
Itse asiassa se muovimattohan on tiiviimpi kuin laatta (vaikka karun näköinen onkin); laattasaumathan päästävät vettä lävitseen. Enemmän olisin huolissani siitä sen laatan tai muovimaton takana olevasta materiaalista. Turvallisinta olisi, mikäli kaikkien kosteiden tilojen seinät olisivat muurattuja (ja lattia tietysti valettu), mutta älvärissä ne ovat sitä samaa lastulevyä kuin muutkin väliseinät (ja lattiat). Toki siellä on vedeneristys, mutta varma on silti aina varmaa.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28420082:
Itse asiassa se muovimattohan on tiiviimpi kuin laatta (vaikka karun näköinen onkin); laattasaumathan päästävät vettä lävitseen. Enemmän olisin huolissani siitä sen laatan tai muovimaton takana olevasta materiaalista. Turvallisinta olisi, mikäli kaikkien kosteiden tilojen seinät olisivat muurattuja (ja lattia tietysti valettu), mutta älvärissä ne ovat sitä samaa lastulevyä kuin muutkin väliseinät (ja lattiat). Toki siellä on vedeneristys, mutta varma on silti aina varmaa.
Mutta kun ei sen muovimaton alla ole oikein mitään eristyksiä. Kylppärissä kannattaakin olla joku suihkuseinä tai koppi ja lattiat kannattaa aina vetää lastalla kuivaksi. Vaikka ois laatatkin.

Niin ja laitetaanhan lastulevyn päälle tietysti kosteisiin tiloihin tarkoitettu levy ennen vesieristettä ja laattoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28420121:
:O Ihan totta? Ja tuollaisia siis tehdään yhä?
Hmmm... tässä kun tätä miettii niin luulen että kaikki muovikylppärit tehdään nimenomaan hitsaamalla eikä alla ole erillistä vesieristettä.
Perustan tämän päätelmän siihen että koskaan ei saa olla kahta täysin eristävää pintaa päällekkäin koska niiden väliin tavalla tai toisella päässyt kosteus ei pääse poistumaan sieltä.

Peyote
Nää meidän saumat näyttäs liimatuilta. Mutta monesta kohtaa on auennut vähän, mä en suihkuttelis tässä tilassa. Tossa laatoitetussa ei oo alkanut mikään irvistämään.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28420217:
Hmmm... tässä kun tätä miettii niin luulen että kaikki muovikylppärit tehdään nimenomaan hitsaamalla eikä alla ole erillistä vesieristettä.
Perustan tämän päätelmän siihen että koskaan ei saa olla kahta täysin eristävää pintaa päällekkäin koska niiden väliin tavalla tai toisella päässyt kosteus ei pääse poistumaan sieltä.
Heh, ihan sama ajatus tuli itsellenikin äsken kaffeautomaatilla mieleen. :) Eli jos on kylppärissä muovimatot, niin niitä saumoja kannattaa sitten pitää silmällä liki neuroottisella pieteetillä.

Zaphod
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28420099:
Ja ihan varmasti on.
Nimenomaan ei ole, eikä saakaan olla! Jos olisi, olisi silloin kaksi eristävää kerrosta, joiden väliin voi kondensoitua vettä. Yleensä kerrostaloissa, jossa kivirakenteinen kylppäri muovimatolla ei aiheuta merkittävää ongelmaa vaikka maton sauma ratkeaakin. Silloin betoni kastuu, mutta rakennevauriota ei synny.

Älvärissä kun matto hajoaa tai menettää muutoin kosteuden eristyskyvyn, menee vesi suoraan rakenteisiin eli ainakin alapohja eristeitä myöten pilalla. Tämä on yksi syy, miksi kenenkään ei missään nimessä kannattaisi Älväriä ottaa. Aivan mielettömän riskialtis rakenne!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28419885:
:O Vesikiertoinen kattolämmitys? Oletko vakavissasi? Kattolämmityksessä lämpö tulee alas katosta vain ja ainoastaan säteilylämpönä, joka edellyttää kyllä pikemminkin korkeaa kuin matalaa lämpötilaa niihin elementteihin...
Uusissa kivitaloissa on hyvinkin yleistä yhdistää vesikiertoisen lattia- ja kattolämmityksen.

[QUOTE="vieras";28420260]Uusissa kivitaloissa on hyvinkin yleistä yhdistää vesikiertoisen lattia- ja kattolämmityksen.[/QUOTE]

Hyvinkin yleistä? Olen onnistunut välttämään tämän kuulemisen. Mutta ok, lattialämmitykseen yhdistettynä varmaankin ihan toimiva juttu.

"Laura"
Maalämpö ei todellakaan ole paras vaihtoehto, mikäli haluaa kustannuksia ajatella. Ellei kyseessä ole erittäin suuri talo

110-150 m2 taloon kaikkein paras vaihtoehto on : matalaenergiatalo luokka A, PILP ja vesikiertoinen lattialämmitys.

Mekään ei otettu maalämpöä. Taloon tulee neliöitä muistaakseni asuinkäyttöön 133,5 + käyttöullakko. Laskeskeltiin ja lasketutettiin moneen kertaan ja maalämpö ei ehdi meidän talossa maksaa itseään takaisin. Meillä on A-luokan matalaenergiatalo ja tulee juurikin pilp.

Peyote
[QUOTE="Laura";28420942]Maalämpö ei todellakaan ole paras vaihtoehto, mikäli haluaa kustannuksia ajatella. Ellei kyseessä ole erittäin suuri talo

110-150 m2 taloon kaikkein paras vaihtoehto on : matalaenergiatalo luokka A, PILP ja vesikiertoinen lattialämmitys.[/QUOTE]

Mitä tuo PILP on? :D

Yhteistyössä