Älvarilta saa 180m2 talon 152 000, esim. sievitalolla vain 125 m2 melkein 200.000 tai simonsilla

• Viestiketjun aloittaja HULLUJEN hommaa?
  • Ensimmäinen viesti
joooop
Ennen vanhaan noita rossipohjia tehtiin juuri niin, kuten nykyajan älvareihin ja moni olettaa, ettei niitä enää tehdä.
Nykyajan rossipohjat ovat erilsiai ja oikein hyviä, oikein tehtynä.

[QUOTE="Viola";28419585]Monella on se käsitys, ettei rossipohjia enää tehdä. Ennen vanhaan ne tehtiin sitten varmaan erilalla.[/QUOTE]

"Ennen vanhaan" talot rakennettiin aina kuivalle ja korkealle paikalle. Vanhassa rossipohjatalossa on kylmät lattiat ja niin kuuluu ollakin; se kertoo siitä, että alapohja tuulettuu (kylmässä ilmalla jalkaan laitetaan villasukat).

Nykyään kun halutaan, että lattiat eivät ole kylmiä, niin toimiva rossipohja onkin heti reilusti vaikeampi tehdä. Tarvitaan eristystä kylmää vastaan, mutta kuitenkin samaan aikaan sen alapohjan olisi tuuletuttava. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin älvärin ratkaisu on jonkinlainen imuri siellä alapohjassa? Todella riskialtis keksintö mikäli laiminlyö sen laitteen toiminnan tarkkailun.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28419610:
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin älvärin ratkaisu on jonkinlainen imuri siellä alapohjassa? Todella riskialtis keksintö mikäli laiminlyö sen laitteen toiminnan tarkkailun.
Suomessa myytävissä älväreissä ei enää ole koneellista tuuletusta alapohjassa.

Peyote
Mä en oo kuullut ainakaan että meillä ois jotain tuuletinta pohjassa. Mut en oo niin perehtynytkään asiaan. Ei kait oo.

Mut joku sanoi tosta ettei oo lämmön talteenottoa, niin meillä on semmonen pömpeli, mikä on niinku vesivaraaja, mikä toimii sähköllä ja siittä samasta toimii vesikiertonen patterilämmitys ja ilmastointi. Ja siinä on joku semmonen energiajuttu, että se esilämmittää sitä vettä ensin jollain lämmön talteenottojutulla. Kait. Kauheest siinä laitteessa valot vilkkuu ja sannoo "piip". Osaan kyllä käyttää sitä vaikka kuulostaa ehkä että en... Ku laittaa ilmastointia kovemmalle, niin kuuluu hurinaa joten kai siellä joku ropelli pyörii.

Peyote
[QUOTE="Eila";28419700]Tuskin älvareissa pattereita enää on. Joskus voinut olla, kuten muissakin taloissa oli joskus ennen.[/QUOTE]

Jaa. No ei meillä sitten ole pattereita jos niin sanot.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28419717:
En haluaisi olla ilkeä, mutta lämmöntuottojärjestelmä ei ole ihan riippumaton lämmönjakojärjestelmästä. :) Eli jos ei ole vesikiertoista lämmönjakojärjestelmää, niin eipä sillä maalämmöllä oikein voi lämmittää kuin käyttöveden.
Jaa. No mä en oo itte ottanut selvää, mulle on vaan sanottu noin. :) enkä oo innostunut edes koko maalämmöstä.
Voi olla niinkuin sanot.

Jaa. No mä en oo itte ottanut selvää, mulle on vaan sanottu noin. :) enkä oo innostunut edes koko maalämmöstä.
Voi olla niinkuin sanot.
Oletettavasti miehesi ymmärtää asian sinua paremmin, tai sitten tässäkin ketjussa nimimerkki "taloedustajan" maalailema kuva siitä, että ostaja kyllä ymmärtää talokaupoissa mitä ostaa, ei ole teidän kohdallanne ihan toteutunut.

"vieras"
[QUOTE="Eila";28419700]Tuskin älvareissa pattereita enää on. Joskus voinut olla, kuten muissakin taloissa oli joskus ennen.[/QUOTE]

Älväriin saa vesikiertoisen lämmityksen jos vain ymmärtää laittaa ruksin oikeaan kohtaan tilauslomakkeella.

"Joooo"
Älvareissa on patterit, lastulevyä, purua, paperia, haperoa ja lasten muovailuvahaa. Mutta nou hätä! Älvariinkin voi halutessaan laittaa boråsia seinään. Eikös se kompensoi?!

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28419744:
Lattiassa tai pattereissa kiertää lämmin vesi, eivät siis lämpene sähkövastuksilla.
No niin, meillähän on vesikiertopatterit. Lattialämmitystä ei kyllä ole, joten en mä tiedä mitä etua se maalämpö antais, rahallista ehkä sitten pitkällä aikavälillä? Onhan patterit seinissä vähän epäkäytännölliset, mutta toisaalta en oo ikinä asunut talossa jossa ei ois pattereita niin ei ne häiritse.
Voihan lattialämmityksenkin tietty laittaa myöhemmin jos haluaa. Mutta ei mua haittaa pitää villasukkia talvella.

Peyote
[QUOTE="Joooo";28419749]Älvareissa on patterit, lastulevyä, purua, paperia, haperoa ja lasten muovailuvahaa. Mutta nou hätä! Älvariinkin voi halutessaan laittaa boråsia seinään. Eikös se kompensoi?![/QUOTE]

Meiltä puuttuu toi muovailuvaha.

Lastulevyseinissä on semmonen hyvä puoli, että on helpompaa ripustaa vaikka taulu seinään kuin kipsilevyyn.

Yhteistyössä