Älvarilta saa 180m2 talon 152 000, esim. sievitalolla vain 125 m2 melkein 200.000 tai simonsilla

• Viestiketjun aloittaja HULLUJEN hommaa?
  • Ensimmäinen viesti
HULLUJEN hommaa?
Simonsilla joku ihan onneton tönö 200.000 + ja kannustaloilla alkaen 180.000 yms...

Siis miksi mä ottaisin 200.000 jonkun 120m2 sievitalon, kannustalon tms, jos saan 152.000 eurolla 180m2?!

HULLUJEN hommaa?
Huvikseen katsoin noita sievitalojen, kannustalojen, jukka talojen yms isompia malleja.. esim. toi sievin isoin talo, lähimpänä 180 m2 maksaa melkein 300.000.... Saisin tuolla hintaa kaksi älvarin isointa taloa?!

Oikeesti kuka hullu maksaa? Onko ihmisillä niin suuri näyttämisen halu vain?!

"niin"
Ja toimituslaajuudet kaikissa samat?

...parastapa huijata tyhmää rakentajaa on panna peruspaketin hinta ja sitten pikku präntillä kirjata mitä kaikkea paketti EI SISÄLLÄ.

"just"
Koska laatu maksaa?

Vertailun vuoksi voin sanoa, että meidän 180m2 talon rakennusmaterialit maksoivat sen 150t€, ilman työkustannuksia ja voittoa ;) Ja sillä sai tarvikkeet perustasoiseen puutaloon.
Voi vaan arvuutella, mistä se älväri on tehty, kun siihen hintaan saa sen töineen päivineen ja firmalle jää katettakin.

Mutta siitä vaan, osta älväri jos se miellyttää :)

HULLUJEN hommaa?
[QUOTE="niin";28419185]Ja toimituslaajuudet kaikissa samat?

...parastapa huijata tyhmää rakentajaa on panna peruspaketin hinta ja sitten pikku präntillä kirjata mitä kaikkea paketti EI SISÄLLÄ.[/QUOTE]

Kyllä. Jokainen noista katsomista taloista sisältävät lähes tismalleen saman toimituslaajuudeen. Jokaisessa maatyöt hoidetaan itse, mutta talo tulee täysin muuttovalmiina. Eli missään vaihtoehdossa ei tarvitse tehdä enempää itse.
Erona on että sievitalot rakennetaan ns. pitkästä tavarasta paikanpäällä ja älvsbytalo tulee lähes valmiiksi kasattuna paikalle ja on nopeammin valmis yms.

"niin"
Ja toinenkin iki-ihana huijauksen kohde voi olla vaikka se että toinen paketti sisältää tyyliin muovimatot (2 vaihtoehtoa valita) kun toiseen avaimetkäteen paketti sisältää parketin ja malleja on 10 josta valita...

Kannattaa nyt herranen aika verrata muutakin kuin neliöitä ja hintaa.

Taloedustaja
[QUOTE="niin";28419185]Ja toimituslaajuudet kaikissa samat?

...parastapa huijata tyhmää rakentajaa on panna peruspaketin hinta ja sitten pikku präntillä kirjata mitä kaikkea paketti EI SISÄLLÄ.[/QUOTE]

Taas näitä urbaanilegendoja.

Ihan lain mukaan (koskee jokaista talofirmaa) ennen kauppojen allekirjoitusta myyjän tulee käydä ostajan kanssa tarkasti läpi, mitä talopaketti sisältää ja mistä ostajan tulee huolehtia itse. Eli kukaan ei tee tyhmänä kauppoja. Jokainen tietää kyllä mistä maksaa ja mistä tulee huolehtia itse.

"piu"
Kyllä. Jokainen noista katsomista taloista sisältävät lähes tismalleen saman toimituslaajuudeen. Jokaisessa maatyöt hoidetaan itse, mutta talo tulee täysin muuttovalmiina. Eli missään vaihtoehdossa ei tarvitse tehdä enempää itse.
Erona on että sievitalot rakennetaan ns. pitkästä tavarasta paikanpäällä ja älvsbytalo tulee lähes valmiiksi kasattuna paikalle ja on nopeammin valmis yms.
... miettippä siiis sitä. Mistähän hintaero johtuukaan ;) ;)

"vieras"
Älvsbytalossa on kylpyhuoneen seinät ja lattia muovimattoa.

Paljon eroja jotka ratkaisevat myös siinä kohdalla kun/jos taloa joskus yrittää myydä eteenpäin.

Jos halvan ostaa niin halvan saa. Ei ne minusta ole huonoja, mutta eivät kaikilta varusteluiltaan samaa tasoa kuin jotkut muut. Esim. sähköpattereita en kotiini haluaisi.

Tuohon ratkaisuun kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin hinta. Pelkkää hintaa ajatellen kannattaisi asua jossain Pohjois-Karjalassa vanhassa rintamamiestalossa keskellä metsää.

"niin"
Taas näitä urbaanilegendoja.

Ihan lain mukaan (koskee jokaista talofirmaa) ennen kauppojen allekirjoitusta myyjän tulee käydä ostajan kanssa tarkasti läpi, mitä talopaketti sisältää ja mistä ostajan tulee huolehtia itse. Eli kukaan ei tee tyhmänä kauppoja. Jokainen tietää kyllä mistä maksaa ja mistä tulee huolehtia itse.
En kai sitä sanonutkaan. Mutta kun tää noviisi kävelee sun eteen niin se vertaa vaan teitin mainoksessa kerrottua hintaa - joka usko pois on usein se "halvin" eli ei aina todellakaan sisällä kaikkea. Sitten AP:n kaltainen todellakin vaan vertailee esite hintoja ja neliöitä. Tajuamatta että niitä ei aina noin vain voi toisiinsa verrata.

Totta että sopimusvaiheessa ne yllätykset sitten tulee esiin ja pitää tullakin. Mutta päätös on tehty sokaistuneena siihen esitteen kissankokoisilla kirjaimilla mainitun hinnan perusteelle ;) Sopimuksen kirjoitusvaiheessa on päätös tehty halvemman mukaan joka sitten tuleekin kalliimaksi ;) Täysin laillista toimintaa, ostaja varokoot.

No nuo materiaalivalinnat ovat siinä hintaerossa kuitenkin se pienin juttu. Esimerkiksi näillä muilla, kuin älvarilla, hintaan sisältyy huomattavasti enemmän vaihtoehtoja:
Keittiön voit valita minkä tahansa mallin toimittajalta X, älvarilla taitaa olla yksi vakiokeittiö ja sekin samanlainen, mitä 90l vuokrakämpissä.
Lattiavaihtoehtoja, kaakelivaihtoehtoja, tapettikirjoja, takkavaihtoehtoja, ikkunamalleja, ovimalleja, ovien vetimiä, kaappimalleja, kodinkoneiden värejä ja merkkejä yms on mulla valmistajilla lukemattomia, joista voit valita mieleisesti.

Muilla valmistajilla voit huoletta suurenta ikkunoita, ottaa niitä lisää, muokata pohjaa niin paljon kuin tykkäät, siirtää khh:n paikkaa, venyttää taloa, pienentää kuistia, lisätä kuistin ja kattoonkin voit yleensä valita mieleisesti vaihtoehdon.

Älvarilla taitaa kaikkia olla tasan se yksi vaihtoehto, jotakin tapetteja voi olla pari tapettikirjallista...

Sitten kun päästään talon tekniikkaan, eristyksiin, pohjaan, rakennustapaan, rakennusmateriaaleihin yms.. Näissä on se SUURI ero älvarin ja muiden valmistajien välillä.

niiin
No nuo materiaalivalinnat ovat siinä hintaerossa kuitenkin se pienin juttu. Esimerkiksi näillä muilla, kuin älvarilla, hintaan sisältyy huomattavasti enemmän vaihtoehtoja:
Keittiön voit valita minkä tahansa mallin toimittajalta X, älvarilla taitaa olla yksi vakiokeittiö ja sekin samanlainen, mitä 90l vuokrakämpissä.
Lattiavaihtoehtoja, kaakelivaihtoehtoja, tapettikirjoja, takkavaihtoehtoja, ikkunamalleja, ovimalleja, ovien vetimiä, kaappimalleja, kodinkoneiden värejä ja merkkejä yms on mulla valmistajilla lukemattomia, joista voit valita mieleisesti.

Muilla valmistajilla voit huoletta suurenta ikkunoita, ottaa niitä lisää, muokata pohjaa niin paljon kuin tykkäät, siirtää khh:n paikkaa, venyttää taloa, pienentää kuistia, lisätä kuistin ja kattoonkin voit yleensä valita mieleisesti vaihtoehdon.

Älvarilla taitaa kaikkia olla tasan se yksi vaihtoehto, jotakin tapetteja voi olla pari tapettikirjallista...

Sitten kun päästään talon tekniikkaan, eristyksiin, pohjaan, rakennustapaan, rakennusmateriaaleihin yms.. Näissä on se SUURI ero älvarin ja muiden valmistajien välillä.
Näinpä. Mutta tätäpä ei kovin selkeäati hienoissa esitteissä mainita (niissä muutaman sivun prujuissa). Siinä 5 sivun esitteessä toki kaikki näyttää yhtähienoilta.... Ehdot ja yksityiskohdat löytyykin sitten ihan muualta. Mutta sitähän mainonta on.

"mies"
Voi hyvää päivää...

Se älvari ei todellakaan muutu minkään kannustalon tai sievitalon kaltaiseksi lisäämällä seinälle boråstapettia.
Ne sisustusmateriaalit eivät taloa paranna. Loppupeleissä se on ihan paskanhailee minkälainen laminaatti tai parketti siellä sun olohuoneessa kiiltää, jos se talo on paskasti tehty.

Eristys, tekniikka, rakennusmateriaalit, rakennustapa, pohja yms kusee älvarissa. Se on se syy, miksi se on halpa.

"vieras"
Joopa joo, meillä ihan ekana kaava määrää millainen talon pitää olla ja sorgelorge mutta Älvari ei sellaisia taloja tee. Tiedän monta tyytyväistä Älvsbytalon rakentanutta ja omasta mielestäni ne ovat ihan söpösiäkin kun itse tuunattu vähän laadukkaammiksi. Meille tulee todennäköisesti Design-talo, on varmaan laadullisesti ja mielikuvissa siinä Älvärin jälkeen ennen Sievejä ja Simonseja (joiden pohjat eivät miellyttäneet, talokirjat luettu).

Tuntuu olevan joku suomalainen ajattelutapa, että talo on hieno, hyvä ja laadukas silloin, kun on vetästä sinne seinille se kallis boråstapetti ja hankittu lasipariovet. Ovathan nuo kauniita yksityiskohtia, mutta valitettavasti siinä vaiheessa, kun talo rakenteelliset virheet, huono eristys yms alkaa tulla esiin, ei ne hienot ja kalliit lasipariovet enää auta.

Näetkö siis todellakin myyjän ja ostajan olevan ikään kuin samalla viivalla tuossa kaupanteossa? Toinen tekee tuota kauppaa ammatikseen ja toinen on ostamassa ehkä ensimmäistä ja samalla viimeistä taloaan koko elämänsä aikana. Toisella on todennäköisesti ainakin joku rakennusalan koulutus ja toisella todennäköisesti ei. Veikkaanpa, että suurin osa sitä ainoaa talokauppaansa tekevistä ostajista ei ymmärrä ihan loppuun saakka, mitä kaikkea tuli ostaneeksi ja mitä kaikkea joutuu hankkimaan vielä muualta. Joka tapauksessa hän ihan takuulla ymmärtää sen huonommin kuin se myyjä.

"just"
[QUOTE="vieras";28419252]Joopa joo, meillä ihan ekana kaava määrää millainen talon pitää olla ja sorgelorge mutta Älvari ei sellaisia taloja tee. Tiedän monta tyytyväistä Älvsbytalon rakentanutta ja omasta mielestäni ne ovat ihan söpösiäkin kun itse tuunattu vähän laadukkaammiksi. Meille tulee todennäköisesti Design-talo, on varmaan laadullisesti ja mielikuvissa siinä Älvärin jälkeen ennen Sievejä ja Simonseja (joiden pohjat eivät miellyttäneet, talokirjat luettu).[/QUOTE]

mitä se laadukkaammaksi duunaminen käytännössä tarkoitti? Pistettiin itse lisäeristettä? Parempi tekniikka?

"vieras"
[QUOTE="just";28419270]mitä se laadukkaammaksi duunaminen käytännössä tarkoitti? Pistettiin itse lisäeristettä? Parempi tekniikka?[/QUOTE]

Lähinnä laadukkaampia sisustusmateraaleja tarkoitin, tosin yksi tuttu yläkerran rakennuksen yhteydessä jotain eristehommia teki muuallekin taloon (älä kysy enempää, en tiedä).

[QUOTE="vieras";28419261]Miksi maksaa fred perryn pikeestä 100€ kun henkkamaukasta saa saman 20€:lla.

Merkki maksaa.. toiset haluu hienostella, toiset tyytyy tavismerkkeihin.[/QUOTE]

Joo. Mutta taloissa ei kyllä ole aina se merkki, joka maksaa. Kannustaloilla esim. on paljon hinnassa brändiäkin, koska on niin kauan ollut jo talomarkkinoilla ja noh, koske se on kannustalo hey... Sievitalot esim. ovat niin uusi firma (olisko kaikkien aikojen ensimmäinen talo valmistunut 2011 niillä) että hinnoissa ei ole vielä mitään ylimääräistä, vaan tekevät ensin nimeä. Toki kokenut firma, muistaakseni tehnyt ennen jettataloja.
Esim. Jukka-taloilla kulkee hinta-laatu aikalailla käsikädessä, eikä siinä varsinaisesti merkistä makseta. Jukkatalot ovat mun tietääkseni hyviä taloja.
Kastellilla taas on niin paljon eritasoisia taloja, että pitää olla itse hoksottimet terävinä niitä taloja katsoessa. Esim. kastellien kartanomallin talot ovat ihan eri luokkaa, kuin economy.

taloedustaja
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28419268:
Näetkö siis todellakin myyjän ja ostajan olevan ikään kuin samalla viivalla tuossa kaupanteossa? Toinen tekee tuota kauppaa ammatikseen ja toinen on ostamassa ehkä ensimmäistä ja samalla viimeistä taloaan koko elämänsä aikana. Toisella on todennäköisesti ainakin joku rakennusalan koulutus ja toisella todennäköisesti ei. Veikkaanpa, että suurin osa sitä ainoaa talokauppaansa tekevistä ostajista ei ymmärrä ihan loppuun saakka, mitä kaikkea tuli ostaneeksi ja mitä kaikkea joutuu hankkimaan vielä muualta. Joka tapauksessa hän ihan takuulla ymmärtää sen huonommin kuin se myyjä.
En tietenkään näe. Tottakai mä tunnen edustamani firman, kuin omat taskuni. Mun tehtävä on kuitenkin käydä joka ikinen kohta asiakkaan kanssa läpi. Siinä on muutama pruju tekstiä, joista käydää lähes kädestä pitäen joka ikinen kohta läpi. Minä kerron, mitä mikäkin tarkoittaa. JOS asiakas ei ymmärrä, niin mun mielestä on asiakkaan velvollisuus itse mainita, ettei nyt ihan hoksannut mitä tarkoitin, tai haluaa selvynnystä siihen ja siihen kohtaan.

.....
Valitettavasti liian moni ostaja vertailee ihan suoraan hintoja. Meillä oli kriteerinä esim. se, että talon pitää olla a-luokan matalaenergiatalo, jossa on lattialämmitys ja PILP. Haluttiin erillinen tekninen tila, käyttöullakko ja kaakeloidut kosteat tilat, kunnon kodari ja niin, ettei yksikään huone ole alle 10m2.
Haluttiin myös, että kodarissa on / sinne on mahdollista itse sunnittella ns. arkisisäänkäynti.
Haluttiin myös hiukan normaalia korkeammat ikkunat, huonekorkeus vähintään 260 ja valmiit terassit..

Aikalailla sitten karsiutuikin moni talo pois.

ais
No eihän siihen hinnaneroon tietenkään voi olla mitään muuta syytä kuin se, että älvsbytaloilla on niin laupiasta ja pientä köyhää ihmistä ymmärtävää henkilökuntaa että ihan hyvää hyvyyttään myyvät täysin vastaavanlaisia taloja kymmeniä tuhansia halvemmalla.

Yhteistyössä