Älkää viekä liian pientä hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja Suruissaan pienten puolesta
  • Ensimmäinen viesti
Suruissaan pienten puolesta
Lapseni aloittivat uudessa päiväkodissa, jossa on pienten lasten puoli. Lasteni edellisessä päiväkodissa oli ainoastaan isompia lapsia.

Minua suoraan sanottuna säälittää ne pienet vauvat ja taaperot, jotka itkevät / huutavat ikäväänsä jokaisena aamuna, kun vien omat lapseni hoitoon. Sama itku siellä on vastassa, menin sinne sitten klo 7.45 tai 8.45. :(

Haluan rohkaista kaikkia äitejä ja isiä hoitamaan pienet lapsensa kotona. Se on mahdollista, kun tekee siitä mahdollista. Niin mekin teimme, vaikka oli velkaa ja miehelläkin vain pätkätyötä.
 
"vieras"
Minä otin töistä vuorotteluvapaata ja hoidan lapsenlastani hänen kotonaan. Häntä ei tarvitse herättää aamuisin, vaan herää omia aikojaan.

Hoidan pientä varmaankin vielä pari vuotta.
 
Betta
Oma alle 2-vuotiaani jää iloisena vilkuttamaan äidille. Päiväkodissa ollut 2 viikkoa. Kaikille lapsille hoitoon "joutuminen" ei ole maata kaatava asia, vaikka elämän muutos onkin.
 
"vieras"
Samaa mieltä ap:n kanssa mutta joudun viemään 9 kk hoitoon:-(( Olin määräaikaisessa työsuhteessa ja pomo oli onneksi niin reilu, että toivotti tervetulleeksi takaisin jos olen tulossa äitiysloman jälkeen. Jos olisin jäänyt hoitovapaalle niin olisivat palkanneet jonkun toisen, joka saa paikan myös pitää. Oman alan töitä ei tältä paikkakunnalta löydy, joten valinnan varaa ei ole. Miehen palkalla ei eletä ja S-marketin kassalle en taida edes päästä (ja silloinkin vaan osapäiväisesti jolloin koko palkka menis lastenhoitmaksuihin). Ja miehen palkalla ei eletä (kokeiltu on esikoisen aikana).
Eli OLE ONNELLINEN JOS VOIT LAPSESI KOTONA HOITAA!!! Kaikki ei voi vaikka miten haluais.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="äiti";24443965]Kuinka pieniä lapsia tarkoitat?[/QUOTE]

Pienimmät siellä on alle vuoden. Yli kaksivuotiaat sitten osaavatkin jo nauttia toisten lasten seurasta ja tuntuvat viihtyvät jo hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="Sanna";24443917]Ei viedä, jos sinä maksat elatuksemme.[/QUOTE]

Niinhän maksankin. Edellisen kuukauden palkastakin meni veroja melkein 800 euroa.
 
vieas
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444104:
Niinhän maksankin. Edellisen kuukauden palkastakin meni veroja melkein 800 euroa.

Hm, ei ole rahoja meillä näkynyt. Oletko ihan varma, että ne oli meille tulossa?

Meillä venyy talous siihen, että vien lapsukaisen hoitoon hänen ollessaan vähän yli vuoden. Toki voisimme asua tässä alle 50 neliön asunnossa edelleen, mutta joudun ajattelemaan myös tuota koululaista, joka tarvitsee lisää tilaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja
Hm, ei ole rahoja meillä näkynyt. Oletko ihan varma, että ne oli meille tulossa?

Meillä venyy talous siihen, että vien lapsukaisen hoitoon hänen ollessaan vähän yli vuoden. Toki voisimme asua tässä alle 50 neliön asunnossa edelleen, mutta joudun ajattelemaan myös tuota koululaista, joka tarvitsee lisää tilaa :)
Sinulla on kaksi asiaa vaakakupissa; koululaisen tila ja pienen lapsen varhainen kasvu. Hmm... Suosittelisin miettimään, kumpiko hyötyisi äidin kotiin jäämisestä enemmän.

Ps. Rahat jaetaan Kelan ja sosiaalihuollon kautta erilaisten tukien muodossa jokaiseen tarvitsevaan kotiin.
 
lol
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444166:
Sinulla on kaksi asiaa vaakakupissa; koululaisen tila ja pienen lapsen varhainen kasvu. Hmm... Suosittelisin miettimään, kumpiko hyötyisi äidin kotiin jäämisestä enemmän.

Ps. Rahat jaetaan Kelan ja sosiaalihuollon kautta erilaisten tukien muodossa jokaiseen tarvitsevaan kotiin.
Joo, 800 kattaakin kaikkien kotihoitokulut, ja luulitko ettei verovaroilla makseta MITÄÄN muuta kuin sossu-ja kelatukia? :D:D:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja
Joo, 800 kattaakin kaikkien kotihoitokulut, ja luulitko ettei verovaroilla makseta MITÄÄN muuta kuin sossu-ja kelatukia? :D:D:D
Voin väittää tietäväni työni kautta melko tarkkaan, mihin verovarat käytetään, joten suotta virnuilet.

Tiedän myös melko tarkkaan, mitä summia kotona lasta hoitava saa, sillä olen itsekin ollut pari vuotta sitten tiukoilla kotiäitinä.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444104:
Niinhän maksankin. Edellisen kuukauden palkastakin meni veroja melkein 800 euroa.
Ei ole näkynyt minun tililläni.

Siksipä joudun käymään töissä ja viemään lapseni hoitoon.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444166:
Sinulla on kaksi asiaa vaakakupissa; koululaisen tila ja pienen lapsen varhainen kasvu. Hmm... Suosittelisin miettimään, kumpiko hyötyisi äidin kotiin jäämisestä enemmän.

Ps. Rahat jaetaan Kelan ja sosiaalihuollon kautta erilaisten tukien muodossa jokaiseen tarvitsevaan kotiin.
Olisihan se kiva, että lapsella olisi oma työpöytä. Ja mahdollisuus nukkua rauhassa omassa huoneessa ja tehdä ne läksyt rauhassa. Minä luulen, että se pikkuinen pärjää siellä hoidossa ihan hyvin. :)

Pitää olla tästäkin tyytyväinen, monessa maassa on äitiysloma vain muutaman kuukauden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="vieras";24444301]Olisihan se kiva, että lapsella olisi oma työpöytä. Ja mahdollisuus nukkua rauhassa omassa huoneessa ja tehdä ne läksyt rauhassa. Minä luulen, että se pikkuinen pärjää siellä hoidossa ihan hyvin. :)

Pitää olla tästäkin tyytyväinen, monessa maassa on äitiysloma vain muutaman kuukauden.[/QUOTE]

Haluaisin viedä tuota ajatusta tyytyväisyydestä eteenpäin. Minusta on hienoa, että Suomen valtio mahdollistaa lasten hoitamisen kotona jopa kolmevuotiaaksi asti. Miksi siis tyytyä ja olla tyytyväinen vähempään ainakaan alle koksivuotiaiden kotihoidon suhteen?
 
realismia
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444335:
Haluaisin viedä tuota ajatusta tyytyväisyydestä eteenpäin. Minusta on hienoa, että Suomen valtio mahdollistaa lasten hoitamisen kotona jopa kolmevuotiaaksi asti. Miksi siis tyytyä ja olla tyytyväinen vähempään ainakaan alle koksivuotiaiden kotihoidon suhteen?
Ap, toimeentulo on turvattu vain äitiysloman ajalta. Kun perheessä on monta (eri ikäistä) lasta tai asutaan kasvukeskuksissa, yhden aikuisen palkalla ei niin vaan elätetä koko pesuetta.

Oikea kritiikin paikka olisivat perhevapaat kokonaisuudessaan. Äitiysloma pitäisi pidentää edes vuoteen asti ettei yksikään lapsi joutuisi alle 1veenä päivähoitoon. Kahteen vuoteen asti voisi maksaa reilumpaa tukea ja siitä oikeus hoitovapaaseen voisi jatkua 3v asti, mutta siitä ei tarttisi enää maksaa. Tärkeämpää minusta olisi saada ihan pienet hoidosta pois kuin kannustaa kaikkia hoitamaan alle 3veet kotona. Ei meillä sillä menolla olisi enää koko hoitovapaa-oikeutta lakiin kirjattuna.

Meillä on lapset menneet 2-3v välillä hoitoon ja ei se sen kummempaa ole kuin 3-vuotiaanakaan. 3veenä itseasiassa joutuvat pahimmassa tapauksessa heti yli 20-päiseen lapsiryhmään ja itkua voi riittää ihan yhtä lailla silloinkin.

Toinen oikea kritiikin paikka olisi päivähoito kokonaisuudessaan. Jos toimentuloa ei ole turvattu kuin ä.loman ajaksi, miksi päivähoito on ajettu niin alas, ettei se pysty vastaamaan pienten tarpeisiin?

Turha vanhempia on syyttää syteemin vioista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
Ap, toimeentulo on turvattu vain äitiysloman ajalta. Kun perheessä on monta (eri ikäistä) lasta tai asutaan kasvukeskuksissa, yhden aikuisen palkalla ei niin vaan elätetä koko pesuetta.

Oikea kritiikin paikka olisivat perhevapaat kokonaisuudessaan. Äitiysloma pitäisi pidentää edes vuoteen asti ettei yksikään lapsi joutuisi alle 1veenä päivähoitoon. Kahteen vuoteen asti voisi maksaa reilumpaa tukea ja siitä oikeus hoitovapaaseen voisi jatkua 3v asti, mutta siitä ei tarttisi enää maksaa. Tärkeämpää minusta olisi saada ihan pienet hoidosta pois kuin kannustaa kaikkia hoitamaan alle 3veet kotona. Ei meillä sillä menolla olisi enää koko hoitovapaa-oikeutta lakiin kirjattuna.

Meillä on lapset menneet 2-3v välillä hoitoon ja ei se sen kummempaa ole kuin 3-vuotiaanakaan. 3veenä itseasiassa joutuvat pahimmassa tapauksessa heti yli 20-päiseen lapsiryhmään ja itkua voi riittää ihan yhtä lailla silloinkin.

Toinen oikea kritiikin paikka olisi päivähoito kokonaisuudessaan. Jos toimentuloa ei ole turvattu kuin ä.loman ajaksi, miksi päivähoito on ajettu niin alas, ettei se pysty vastaamaan pienten tarpeisiin?

Turha vanhempia on syyttää syteemin vioista.
Olen kanssasi samoilla linjoilla tuosta, että ns. hyvä ikä aloittaa hoito on 2 - 3 -vuotiaana, en minäkään ketään väkisin koeta saada kotona pysymään "tappiin" asti.

Haluan herätellä vanhempia miettimään niitä syitä, mitkä saavat viemään nimenomaan pienen, 10 kk - alle kaksivuotiaan hoitoon. Isomman lapsen tarve omalle huoneelle noin karrikoidusti on mielestäni epäreilua sille hoitoon joutuvalle pienemmälle sisarukselle.
 
Mä tässä salaa toivon, että joutuisin vanhempainvapaan jälkeen opintotuelle; sitten sais jäädä opiskelut odottamaan ja jäisin kotiin vauvan kera :heart: Ja niin tässä varmaan tulee käymään, kun ei sitä työmarkkinatuen vaatimaan työttömyyttä tule sitä yhtä päivää, opiskelupaikka kun on löytynyt vanhempainvapaan aikana.

Esikoiselta ei ollut tätä ongelmaa, aloitti silloin hoidon suoraan vanhempainvapaan jälkeen eikä mua missään vaiheessa huolettanut; nyt tämä nuorempi on kuitenkin niin erilainen että hoidon aloitus tuntuu liian aikaiselta hänelle!
Eli lapsen persoonakin määrää hyvin paljon milloin ovat valmiita.
 
"vieras"
Uskon, että jokaiselta perheeltä löytyy rahaa ja halua hoitaa kotona sitä pientä ihmistä, joka on kuitenkin niin pikkunen vähän aikaa.

Minä jätin kaikki harrastukseni, elämäni, työni ja kaikki kokeakseni ihan uuden kulttuurin , enkä kadu. Elän nyt tätä aikaa ja sitten toista aikaa. Jonkunlainen manööveri oli siirtyä maanosasta toiseen pikkulasten kanssa ja ihan erilaiseen ilmastoon ja ympäristöön.
 

Yhteistyössä