Älkää viekä liian pientä hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja Suruissaan pienten puolesta
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="bbb";24446542]Typerää (ja pinnallista) ajatella että lusmuaa kotona, samoin voi sanoa niistä äideistä jotka vie lapset alle 3-vuotiaina hoitoon että lusmuavat työpaikoillaan kun riitä kantti ja rahkeet kasvattaa omaa lastaan kotona, aina se lasten kasvattaminen on vaativampaa kuin mikään työ.
Ei se kotona olo lusmuamista ole jos on yhtään vastuuntuntoinen ihminen.[/QUOTE]

On sulle haastavat lapset lätkäisty, jos niiden kasvattaminen vie voiton vaikkapa neurokirurgin työn vaativuudesta. Ei käy kateeksi.
 
"vieras"
[QUOTE="kotiäiti";24446625]No niin, kaikella on hintansa, itse jäin kotia hoitamaan lapsia mutta meillä on tosi tiukkaa kun miehellä huono palkka ja kolme lasta meillä on, mies yrittää nyt etsiä toista työtä eli tekis kahta työtä rinnakkain koska en halua itse mennä töihin ja viedä 1 vuotiasta päiväkotiin vaikka se tarkoittaa sitä että mies on sitte enemmän pois kotoa.. kuitenki asiat ei aina ole niin mustavalkoisia, viimeistään kun lapsi on 3v tai 2,5 mun on Pakko! halusin tai en mennä töihin taloudellisista syistä, kaikki kun ei ole syntyny kultalusikka suussa... Helppo se on sanoa, että kaikilla on mahdollisuus hoitaa lapsia kotona, jos itse tienaa hyvin mutta kun näitäkin perheitä löytyy missä on huono palkka ja töitä vaikea löytää, asiat ei ole niin yksinkertaisia kaikkien kohdalla[/QUOTE]

Eikö olisi reilumpaa että mies hoitaa lasta aamulla tai sitten illalla, ja sä teet toisessa vuorossa työt? Näin lapsi saa nauttia kotihoidosta ja mies pärjää yhdellä työllä ja...ai niin, mutta sähän joutuisit sitten töihin. :D
 
"bbb"
[QUOTE="vieras";24446877]On sulle haastavat lapset lätkäisty, jos niiden kasvattaminen vie voiton vaikkapa neurokirurgin työn vaativuudesta. Ei käy kateeksi.[/QUOTE]

Ammatista huolimatta et ole 24h lastesi kanssa vaan töissä lusmuamassa. :)
Sehän siinä lasten kasvatuksessa on haastavinta, olla läsnä 24h.
 
tjooh
Minä menin hoitoon 1v2kk ikäisenä, veljeni 9kk ikäisenä, ja ihan tasapainoisia aikuisia meistä on tullut. Nyt omani aloittaa perhepäivähoidossa 11kk ikäisenä ja uskon ettei hänkään siitä kärsi.
 
"nnn"
[QUOTE="minna";24446711]Ehkä on päiväkodissa vikaa, jos sielä aina vaan itketään... Mä olen tehnyt töitä monessa eri päiväkodissa, eikä siellä kyllä ole itketty montaa tuntiä äidin perään. Ja kyllä ne isommatkin saattavat itkeä. Toiset vauvat jää itkemättä, toiset huutavat. Ihan samalla tavalla kuin isommatkin. Mä olen niitä pienempiäkin siellä hoitanut, enkä usko että he siellä kärsivät. Omat lapseni ei ole ollut päiväkodissa, kun ollaan saatu asiat muuten järjestettyä. Siltikin voin kyllä puhua päiväkodin puolesta.[/QUOTE]

Mielenkiintoista, olette saaneet asiat muuten järjestettyä joten et veisi omiasi. Tiedät itse hoitavasi hyvin muttet kuitenkaan luota että kaikki niin tekee.
 
"vieras"
[QUOTE="bbb";24446987]Ammatista huolimatta et ole 24h lastesi kanssa vaan töissä lusmuamassa. :)
Sehän siinä lasten kasvatuksessa on haastavinta, olla läsnä 24h.[/QUOTE]

En kyllä kotiäitivuosinani kokenut järin raskaaksi olla läsnä kun lapset on päiväunilla tai nukkuu yönsä. Myös ulkoilut menivät kivuttomasti. Hankalinta oli ruokailutilanteet, mutta me kyllä syömme edelleen vaikka lapset ovatkin muutaman kerran viikossa hoidossa.
 
"bbb"
[QUOTE="vieras";24447163]En kyllä kotiäitivuosinani kokenut järin raskaaksi olla läsnä kun lapset on päiväunilla tai nukkuu yönsä. Myös ulkoilut menivät kivuttomasti. Hankalinta oli ruokailutilanteet, mutta me kyllä syömme edelleen vaikka lapset ovatkin muutaman kerran viikossa hoidossa.[/QUOTE]

Henkisestä läsnolosta kyse.. taisit vaan odottaa noita uniaikoja että saat lusmuta. :D
 
"minna"
[QUOTE="nnn";24447011]Mielenkiintoista, olette saaneet asiat muuten järjestettyä joten et veisi omiasi. Tiedät itse hoitavasi hyvin muttet kuitenkaan luota että kaikki niin tekee.[/QUOTE]

Veisin omani, jos tarve vaatisi. Meillä mies käy päivätyössä, mä teen ilta-ja viikonloppukeikkaa. Meillä on neljä lasta, vanhin 5v. Ei ole tässä vaiheessa järkeä aloittaa kuskaamista päiväkotiin, kun jäädään plusmiinus nolla tuloissa. Joten toistaiseksi mennään näin. Kyse ei ole siitä, ettenkö luottaisi päiväkotiin. Voisin hyvinkin laittaa, jos tilanne olisi toisenlainen.
 
mikä on tärkeää?
Mun tulot tippuu n. 1000e/kk jos jäisin vanhempainvapaalta hoitovapaalle. Ei ole meidän taloudessa niin paljon löysää, että tuon rahan saisin menoista karsittua. Töihin pitää mennä kun vauva on 1v 3kk. Muutama kuukausi sinnitellään veronpalautuksilla, jotka tulevat sopivaan saumaan.
Mullakin tulot tippui 1000 eurolla.Mies on pienituloinen, ehkä nippanappa keskituloinen. Meillä on neljä lasta ja olen kuitenkin hoitovapaalla tämän pienimpäni kanssa. Meillä on tiukkaa, mutta pärjätään. Kun karsitaan pois kaikki turha ja ylimääräinen luksus. Valintakysymys, näet.
 
Meillä lapset menivät hoitoon 11 ja 12 kuukauden iässä. Ei (ainakaan pääasiassa) taloudellisista syistä, vaan siksi että minä ja mieheni olemme työikäisiä, -kykyisiä ja -haluisia ihmisiä.

Minulle ei tullut mieleenkään jäädä hoitovapaalle esikoisen kanssa kun en ollut tähän sivustoon vielä silloin törmännyt ja ymmärtänyt ettei töihin palata ennen lapsen 3-v synttäreitä muuta kuin äärimmäisessä nälänhädässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Satku-
Pakko laittaa vauva äitiysloman jälkeen hoitoon. Kyllä se nyt jo tuntuu pahalta. Mutta en pärjää taloudellisesti muuten, ja mun pitää päästä töihin ettei ammattitaito ruostu. Valmistuin ammattiin muutamaa kuukautta ennen lapsen syntymää, ja ei mua kukaan ota töihin jos olen 3 vuotta kotona. Toisaalta mulla ei ole silleen kiire, alan nyt etsimään töitä kaikessa rauhassa. Mutta heti kun sopiva paikka tulee vastaan niin menen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikä on tärkeää?;24447908:
Mullakin tulot tippui 1000 eurolla.Mies on pienituloinen, ehkä nippanappa keskituloinen. Meillä on neljä lasta ja olen kuitenkin hoitovapaalla tämän pienimpäni kanssa. Meillä on tiukkaa, mutta pärjätään. Kun karsitaan pois kaikki turha ja ylimääräinen luksus. Valintakysymys, näet.
Nimimerkkisi viittaa siihen, että syytät salaisesti ihmisiä, jotka laittavat pienen lapsen hoitoon, että heille raha olisi tärkeämpi?
Kuten moni täällä onkin jo kertonut omasta tilanteestaan, niin huomata saattaa, että tilanteita on monia. Joillakin kun ne tulot tippuu sen 1000e/kk, niin se on paljon se. Ja vaikeaa siitä tekee sen, kun on totuttu elämään sillä tonnilla. Typerää väittää, että vanhemmat laittavat lapsen hoitoon, koska raha on tärkeämpi. Eiköhän se lapsi ole kaikille äideille ja isille kaikki kaikessa, ja se lapsi tarvii elämiseensä sitä rahaa. Ei se pelkkä rakkaus riitä, vaikka niin halutaan uskoa.

Jos sinullakin on mies pienituloinen, 4 lasta ja kotona, niin saatte varmaan asumistukea? Sossusta? Tai jotain muuta, joka mahdollistaa sen kotona olemisen? Asutteko jossain kaukana pk-seudusta, jossa vuokratkin on heti puolet halvempia? Kyllähän sitä eläiskin, jollei jo heti asumisesta tarvitsisi maksaa 900e-1200e/kk vuokraa. Ja ilman asumistukea, tietty.

Ja mikä ihme vastakkainasettelu tälläinen. Jotkut laittaa lapsen hoitoon syystä x, jotkut on kotona. Miksi kotona olevien pitää sitä sädekehäänsä kiillotella kaiken aikaan. Odotatteko jotain kunniaa siitä, että elätte pienillä rahoilla? Valinta kysymys tosiaan, ja joillekkin ne pienet tulot ei vaan ole vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä