älä jätä lastasi autoon, kiitos!!!

Ei mulla ole ollenkaan vaikeeta, mut maalaisjärkeä saa ihan oikeesti käyttää :D
Ihan oikeesti, jollet uskalla edes roskia viedä, kun lapsi nukkuu (ok-talossa), niin vahditko siinä lapsen vieressä koko ajan?

Ymmärrän sen, ettei lasta jätetä autoon nukkumaan, kun mennään johonkin prismaan tekemään viikon ruokaostoksia, mutta jos käy vaikka kipsalla ostamassa maitopurkin ja aikaa menee sen viisi minuuttia, niin tuskin mitään äärettömän vakavaa pääsee tapahtumaan..
Ja jos alkaa ajatella mitä VOISI siinä viidessä minuutissa tapahtua, niin ei uskaltais liikkua ulkona ollenkaan!
luitko Sä mun alotusta ollenkaa? Se ukko oli yli vartin poissa! Ja muksut siellä autos hyppeli ilma vöit, toine etupenkil!!! Jos et osaa lukea tai sun on vaikea ymmärtää lukemaas, jätä vastaaat! HALOO HEI! ja sehän on kokonaan minun asiani vienkö roskat samalla kun mennään puistoon vaiko sillon kun vauva nukkuu päikkäreit! Ei oo varmaa sulta mitää pois? Vai kenties omantunnon tuskii?
 
hillllla
Ei mulla ole ollenkaan vaikeeta, mut maalaisjärkeä saa ihan oikeesti käyttää :D
Ihan oikeesti, jollet uskalla edes roskia viedä, kun lapsi nukkuu (ok-talossa), niin vahditko siinä lapsen vieressä koko ajan?

Ymmärrän sen, ettei lasta jätetä autoon nukkumaan, kun mennään johonkin prismaan tekemään viikon ruokaostoksia, mutta jos käy vaikka kipsalla ostamassa maitopurkin ja aikaa menee sen viisi minuuttia, niin tuskin mitään äärettömän vakavaa pääsee tapahtumaan..
Ja jos alkaa ajatella mitä VOISI siinä viidessä minuutissa tapahtua, niin ei uskaltais liikkua ulkona ollenkaan!
Todellakin. Mun maalaisjärki sanoo että pikkulasta ei jätetä yksin yöllä autoon huoltsikan pihalle, kun itse menee ostamaan kaffea ja käy paskahuussissa. Kahvin voi olla ostamatta tai ostaa muulloin, vessassakin voi käydä yhdessä ennen unille menoa tai sitten voi mennä sinne puskaan. Sinne pihalle voi tulla ihan kuka tahansa huumehörhö taikka rattijuoppo keskellä yötä.

Mä en vie roskia taikka koiraa ulos silloin kun lapseni nukkuu. En vahdi koko aikaa vieressä, mutta olen aina kuuloetäisyydellä. Aina.

Toisekseen todella ajattelematonta muita ihmisiä kohtaan jättää pikkumukuloita valvomatta autoon. Koska kun sä näet suljetussa autossa pikku lapsen, on liki kansalaisvelvollisuus jäädä tarkistamaan että joku palaa autolle myös takaisin kohtuu ajassa. Sama juttu kun jätetään niitä koiria kesähelteellä autoihin. Kuka haluaa omalle tunnolleen sitä että käveli auton ohi vaikka näki että siellä oli vauva yksin kaukalossa, sit seuraavana päivänä lukee lehdessä että väsynyt isä unohti vauvan kaukaloon auton takapenkille kun meni aamulla töihin, ja vauva kuoli 8 tunnin aikana kuumuuteen. (näin on käynyt!)

Kukaan ei ole hitto selvännäkijä, että tietäisi tuosta vaan että juuri tämän autoon suljetun lapsen vanhempi tulee takaisin 5 minuutissa. Törkeää aiheuttaa muille ihmisille turhaa huolta ja viedä heidän aikaansa.
 
varovaisuus ennen kaikkea!
luitko Sä mun alotusta ollenkaa? Se ukko oli yli vartin poissa! Ja muksut siellä autos hyppeli ilma vöit, toine etupenkil!!! Jos et osaa lukea tai sun on vaikea ymmärtää lukemaas, jätä vastaaat! HALOO HEI! ja sehän on kokonaan minun asiani vienkö roskat samalla kun mennään puistoon vaiko sillon kun vauva nukkuu päikkäreit! Ei oo varmaa sulta mitää pois? Vai kenties omantunnon tuskii?
Joo, tämä joka jätti lapset vessassa käynnin ajaksi autoon ja johon kommentoin ei maininnut missään, että viipyi 15 minuuttia ja lapset hyppi sillä aikaa pitkin autoa. Sori, MINÄ en siis ymmärtänyt lukemaani :D Että haloo vaan!

Ei oo omantunnon tuskia, vaikka olen uskaltanut ulkona käydäkin lapsen nukkuessa! Jokainen toimii parhaaksi näkemällään tavalla.
Ota ihan rauhassa vaan äläkä tukehdu kiukkuusi vaikkei kaikki sun kanssa samaa mieltä oliskaan
 
"viola"
Luin kun pyysit. En todellakaan jättäisi pientä lastani tuossakaan tilanteessa yksin minnekkään huoltsikan parkkikselle autoon, valvomatta. Ei tulis pieneen mieleenkään! Kahvi sais jäädä ja taukopaikalla voi käydä puskapissalla.
No mun mielestä on turvallisempaa hakea kahvia ja jatkaa sitten matkaa, jos alkaa kesken ajon väsyttämään, kuin jatkaa ajoa väsyneenä. Mutta kuka mitenkin.
(Ps. kuoleekohan enemmän ihmisiä tieliikenteessä, jossa osallisena väsynyt ihminen vai autossa huoltiksen parkkipaikalla :/)
 
Hyvä että otit asian esiin!




Noista on saanut lukea ihan riittämiin.:|

Ilmoitus välittömästi eteen päin kun näkee lapsen autossa ja kukaan ei ole lähistöllä!
*muoks: (no jos siinä nyt kuitenkin hetken vartoo ja kattelee että tuleeko kettään)

Sama pätee koiran tai muun eläimen kohdalla, jos on lämmin päivä!
 
Viimeksi muokattu:
joopa taas joo
[QUOTE="viola";29906296]Onkohan täällä ketään useamman lapsen vanhempaa, joka olisi noin ehdoton tässä yksinjättöasiassa? Kiinnostaa tietää...
t. kolmen lapsen äiti[/QUOTE]

No lestat ja niiden lapset on asia erikseen tietty.

Niistä ei tarvi pitää huolta koska Herra huolehtii.
 
njoo
olen jättänyt lapseni autoon,ja tulen tulevaisuudessa jättämänkin, kauppa reissuni sisällä kestää sen max 5 min jota muksu saa olla autossa turvaistuimessa vöissä istumassa.
 
hilllla
[QUOTE="viola";29906293]No mun mielestä on turvallisempaa hakea kahvia ja jatkaa sitten matkaa, jos alkaa kesken ajon väsyttämään, kuin jatkaa ajoa väsyneenä. Mutta kuka mitenkin.
(Ps. kuoleekohan enemmän ihmisiä tieliikenteessä, jossa osallisena väsynyt ihminen vai autossa huoltiksen parkkipaikalla :/)[/QUOTE]

Se kahvin voimalla ajaminen onkin varmaan todella järkevää. Pitäiskö sunkin vähän paremmin suunnitella noita reissuja, jos niihin liittyy useinkin väsyneenä ajaminen ja pienten lasten jättö autoon yksin ties minne huoltsikan parkkipaikalle.
 
hilllla
[QUOTE="viola";29906349]Montas lasta sulla on? Annas kun arvaan............yksi?[/QUOTE]

Ehkä sunkin olis kannattanut jättää siihen yhteen, jos kerta käy niin rankaksi ettei niitä jaksa mukana kuljetella.
 
joopa taas joo
[QUOTE="viola";29906349]Montas lasta sulla on? Annas kun arvaan............yksi?[/QUOTE]

Kaksi on. Eikä niitä ole tarvinnut jättää mihinkään, ainakaan autoon keskenään.

Tein vaan niin monta mitä jaksoin hoitaa. Suosittelen samaa metodia muillekin.
 
"viola"
Se kahvin voimalla ajaminen onkin varmaan todella järkevää. Pitäiskö sunkin vähän paremmin suunnitella noita reissuja, jos niihin liittyy useinkin väsyneenä ajaminen ja pienten lasten jättö autoon yksin ties minne huoltsikan parkkipaikalle.
No ne yölliset ajot olivat oikeastaan vähän pakollisia. Ja kun ajaa autoa matka-ajossa sen 6 tuntia ilman puheseuraa, niin jossain vaiheessa alkaa väsyttämään, olipa vaikka kuinka levännyt tai matkansa suunnitellut. Ja kun lapset nukkuivat aina käytännössä lähes koko automatkan, oli matka pakko ajoittaa yöaikaan, jottei unirytmi varsinkaan noilla kaksosilla mennyt ihan pyllylleen.
Ei itselleni yövalvominen sinällään ole vaikeaa, olen tehnyt vakituista työtyötäkin vuosikausia jne, mutta se tilanne vaan on sellainen, vähän liikennettä, lämmin...
 
"viola"
Kaksi on. Eikä niitä ole tarvinnut jättää mihinkään, ainakaan autoon keskenään.

Tein vaan niin monta mitä jaksoin hoitaa. Suosittelen samaa metodia muillekin.
Onko hoitamisen jaksamisesta kiinni, jos ei lähde kolmen alle 4 vuotiaan kanssa yöllä huoltoaseman vessaan? (Rattaat ei mahdu vessakoppiin, olisinko jättänyt lapset huutamaan unenpöpperössä vessan ulkopuolelle vai mitä?
Hassua, itse koen jaksaneeni nuo ajat ihmeellisen hyvin, kun tein mummolareissujakin lasten kanssa keskenäni toiselle puolelle maata... :)
 
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29906378:
lapset yksin autoon=heitteillejättö, tee lastensuojelu ilmoitus, niin toimin ainakin itse
Mitä eroa on, jos lapsi nukkuu autossa 5 min ja aikuinen on kaupassa kuin että lapsi nukkuu ulkona vaunuissa 5 min ja aikuinen on kotona sisällä vaikka vessassa paskalla? Lapsi voi herätä ja itkeä? Joku voi ryöstää/ajaa päälle..? Mikä olisi pahinta, mitä lapselle voisi käydä? (Vaunuihin kotipihalle on lapsia kuollut...)
 
gghh
...huoltsikka sentään...!
Kaikkien mummola ei ole 15min ajomatkan päässä.

Eikä siellä yöllä ole jonoa, joten pissareissu ja kahvin haku ei kestä muutamaa minuuttia kauempaa.

Turvallusempaako oikeesti on ajaa johonkin pimeän tien varteen, jonne ei tietenkään voi kukaa ohi ajava känni-huumelainen pysähtyä???? Sieläpähän raiskaa sut puskassa,, jättää lapses autoon, kukaan ei kuule mitää, eikä pimeässä näe että autossa on lapsia turvavöihin köytettynä etteivät varmasti pääse hakee apuakaan. Kyllä joku rekkakuski sit ne hyvällä tuurilla löytää seuraavana päivänå ja ruumiskoira äidinkin parin viikon päästä sieltä puskapissalta.

Hei haloo.
Ja huoltsikan parkkapaikalla on kuitenkin myös kamerat, ja sielä liikkuu ihmisiä -palstamammoja jotka varmasti soittaa poliisit jos joku mamma on pyörtyny vessaan ja lapsia löydetään autosta, tai joku känkiläinen käy rikkomamaan autonlaseja jossa on lapsia.
 
gghh
Ihme kansaa oikeesti.. tuulessa, myrskyssä, ja 20asteen pakkasessa jätetään vastasyntyneet vaunuihin ilman vöitä moneks tuntii. Ja jätetää itkuhälytin (sähkölaite) vaunuihin, tai kokonaa ilman itkuhälytintä, kun "näkeehän sit ikkunasta kun vaunut heiluu". Ja mennään ite sisälle nukkuu, suihkuun, imuroimaan, tai leikkimään niiden muiden kanssa. Jep.

Mutta turvalliseen, suojaisaan autoon ei saa jättää edes minuutiksi. Ei ei ei millään. Vaikka ohi kävelee koko ajan ihmisiä jotka varmasti reagoi jos jotain pahaa näyttää tapahtuvan.
 
"vieras."
Oletteko muuten koskaan ajatelleet miten suuressa vaarassa ne lapset on vanhempien läsnäollessa ja auton liikkuessa, eli liikenteessä? Veikkaisin, että se on tilastollisesti vaarallisempaa kuin roskapussin vieminen vauvan nukkuessa pinniksessä tai maitopurkin ostaminen kioskista auto näköetäisyydellä. Aloittajan kuvaamaa toimintaa en hyväksy, mutta kyllä olen jättänyt 2-vuotiaan vöissä autoon palauttaessani kirjaston kirjat (auton ja palautustiskin välissä alle 10 m, näköyhteys katoaa tasan siksi aikaa kun nostan kirjat tiskille) kun lapsosella oli sellainen vaihe että turvaistuimeen laittaminen oli pieni urheilusuoritus (pisti siis koko kropalla hanttiin) ja olin viimeisilläni raskaana. Ja voisin hyvin jättää sen maitopurkin hakemisen ajaksi, jos ikinä selviäisi niin pienillä ostoksilla :D
 
enyleensäkäytäällä
Kun olin lapsi, automme syttyi palamaan ajon jälkeen, vaikka olikin pysäköity ja sammutettu muutamia minuutteja aiemmin. Tästä syystä en koskaan jättäisi lasta yksin autoon. Kun ovetkin olisivat todennäköisesti lukossa, olisi siinä ohikulkevilla vaikea ajoissa pelastaa auton sisältä ketään. Toinen juttu on, että jos äidille sattuu sillä välin jotain niin kukaan ei tosiaan tiedä autossa olevasta lapsesta.
 
[QUOTE="viola";29906403]Mitä eroa on, jos lapsi nukkuu autossa 5 min ja aikuinen on kaupassa kuin että lapsi nukkuu ulkona vaunuissa 5 min ja aikuinen on kotona sisällä vaikka vessassa paskalla? Lapsi voi herätä ja itkeä? Joku voi ryöstää/ajaa päälle..? Mikä olisi pahinta, mitä lapselle voisi käydä? (Vaunuihin kotipihalle on lapsia kuollut...)[/QUOTE]auto voi syttyä palamaan
 

Yhteistyössä