Äitiysneuvolassa punnitus?

En tiä että saako kieltäytyä mutta luulisin että saa, koska edes neuvolassa käyminen ei ole pakollista ja äiti voi kieltäytyä kaikista tutkimuksista raskauden aikana.Edes ultrassa käyminen ei ole pakollista.

Mutta miksi haluat kieltäytyä punnituksesta?Tiedän että ei se kivaa ole siinä puntarilla käydä.
 
ei tulisi mieleenkään kieltäytyä koska olen aikastakin paljon painava :ashamed:
ja lapsen kannalta on parempi tietää missä mennään ko paino (jos sitä on liikaa) tuo mukanaan erimäärän erilaisia riskitekijöitä..miulle voi terkka aukoo kitaansa millä äänsävyllä vaan painosta .. |O ..eis se kuitenkaan moittimalla ja huutamalla lähde.. :D

juu jatiedoks että en oo enää raskaana..muuten vaan painava.. :p ...nuorin on vähän yli 2kk..just harjottelee massulleen menemistä.. =)
 
Viblsp
Punnitus on kyllä inhottavaa, etenkin jos paino nousee vauhdilla ja kuulee aina nalkutusta th:lta. Esikoista odottaessa oli noin mulla. Ja sen jälkeen keskimmäistä ja kaksosia odottaessa se oli inhottavaa liikakilojen takia, inhotti nähdä suuria lukemia vaa'assa, mutta onneksi th ei ollut moksiskaan. :D Kyllä ne siellä näkee kaikenlaisia painoja ja naisia, rohkeasti vaa'alle vain...
 
mulle ei terkkari kertaakaan nalkuttanut painonnoususta. ja se NOUSI kyllä kiitettävästi B) mutta se kerran sanoi että joitakin äitejä punnitus ahdistaa, joten jotkut punnitsevat itse itsensä kotona ja ilmottavat jos paino nousee hurjaa vauhtia tai sitten terkkari punnitsee mutta ei kerro äidille lukemia.
 
En vaan jaksa sitä jäkätystä, mulla on paino noussu 6kg/2 viikossa, hirveen turvotuksen vuoksi, mutta pelkään että neuvolassa syytetään taas syömisestä...vaikka tän turvotuksen todellakin näkee päällepäin.

Tuntuu että turvotus vaan lisääntyy ja paino nousee...yritän tehdä kaikkeni, mut mikään ei auta...liikuntakin on kielletty ennenaikaisuusriskin vuoksi.

Sokerirasitus on ok, verenpaine on ollu aina ok (viimeksi muutama päivä sitten äippäpolilla) Sanoivat vaan äitiyspolilla että nyt on erityisen tärkeää seurata verenpainetta ja pissaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:
En vaan jaksa sitä jäkätystä, mulla on paino noussu 6kg/2 viikossa, hirveen turvotuksen vuoksi, mutta pelkään että neuvolassa syytetään taas syömisestä...vaikka tän turvotuksen todellakin näkee päällepäin.

Tuntuu että turvotus vaan lisääntyy ja paino nousee...yritän tehdä kaikkeni, mut mikään ei auta...liikuntakin on kielletty ennenaikaisuusriskin vuoksi.

Sokerirasitus on ok, verenpaine on ollu aina ok (viimeksi muutama päivä sitten äippäpolilla) Sanoivat vaan äitiyspolilla että nyt on erityisen tärkeää seurata verenpainetta ja pissaa.

Kyllä tuommoisessa painonnousussa on selvää, että kyse on turvoutuksesta. Enpä usko, että sua syömisestä syytellään. Se painonousu = turvotus on kanssa yksi merkki raskausmyrkytyksestä, ihan niinkuin proteiini pissassa ja korkea verenpaine. Mene vaan rohkeasti neuvolaan ja heti ovella ilmoita, että et jaksa tuota turvotusta :hug:
 
Tua
Turvotus ei kyllä varsinaisesti lisää kiloja, mutta en kyllä millään ymmärrä miksi th nalkuttaa jos kerran liikunta on kuitenkin kiellettyä. Mitäpä jos vaihtaisit th:ta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ei sinne neuvolaan pakko ole edes mennä. Etuuksia tosin menetät jollet tarkastuksissa käy ja ihan terveydellisistäkin syistä ois hyvä käyä...
Mulla on jo rv 32+3 menossa, joten etuuspäätökset on jo tehty.
Kyllä mä tähän asti olen vaakaan reippaasti menny, mut nyt vaan on tullu mitta täyteen...ei aina jaksais selitellä miks on taas paino noussu.

rv 30 saakka sain pidettyä painoa samassa kauan aikaa, ihan ruokavaliolla ja liikunnalla. Kunnes mut pistettiin liikunta ja kotiyö ym. kieltoon. Alko turvotukset tulemaan ja lisääntyy vaan kokoajan..joten paino nousee ihan hirveitä 6kg/2 viikossa.

Masentaa älyttömästi ja stressaa miten tuon taas selitän huomenna neuvolassa. kuitenkin syytetään taas syömisestä...mikä ei pidä paikkaansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tua:
Turvotus ei kyllä varsinaisesti lisää kiloja, mutta en kyllä millään ymmärrä miksi th nalkuttaa jos kerran liikunta on kuitenkin kiellettyä. Mitäpä jos vaihtaisit th:ta?
Nimenomaan nopea painonnousu lyhyessä ajassa viittaa turvotukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja enga:
Mä olen tasan kerran käynnyt neuvolan puntarilla tämän odotuksen aikana, käyn mielummin omalla puntarilla ja kerron sitten lukemat terkkarille
näin mäkin. käyn aina aamulla kotona, en neuvolassa just syöneenä ja kaikki vaatteet päällä. uudelle tätille ei viimeks meinannut tämä kelvata, sanoi että ens kerralla käyt sitten täällä vaa'assa =) mutta en käy, käyn kotona jatkossakin niin tulee oikeat luvut, saa luvan kelvata =)
niin ja painoa tullut tähän mennessä just sopivasti, 3kg, joten en valitusten pelossa tee näin...
 
Voikos siihen turvotukseen vaikuttaa muulla kuin ruokavaliolla? Itselleni tarvittiin kyllä terveydenhoitajan kiltti ja napakka sana ennenkuin jätin suolan pois ranskalaisista perunoista ja kaikesta kotitekoisesta ruuasta. Jalkojen turvotukseen auttoivat puristesukat, jotka laitoin jalkaan ennen ylösnousua vuoteesta. Hankalaa, mutta vaivan arvoista. Vasta synnytyksen yhteydessä turvotus hellitti ja palasi takaisin yhdeksi vuorokaudeksi vielä silloin kun olin sairaalassa.
Tsemppiä!
 
vieras
No sano siellä neuvolassa heti kättelyssä ettet jaksa jatkuvaa syyllistämistä! Asian voi ilmaista nätisti, ja on ne siellä kummempaakin kuulleet. Lisäksi vois olla että niiden olisi aika ottaa sinut vakavasti. Jos todella syöt kuten pitää ja turvotusta tulee, se kai voi olla merkki jotain häiriöstä. Onko tutkittu tarkemmin? Ennemmin vaatisin vastausta tähän kysymykseen.
 
nimenomaan on tärkeää seurata painoa jos noin nopeesti nousee. sullahan voi olla kehittymässä raskausmyrkytys ja olette sitten hengenvaarassa molemmat! punnitus on pikkujuttu älä sitä märehdi. ei se nlatäti sua ja sun mittojas mieti enää kun seuraava mamma astuu sisään.
 
Nyt sanot suoraan sille tädille, että jos tulee nalkutusta niin jätetään puntari väliin. Pitäis ammatti-ihmisen tajuta ottaa empaattinen asenne. Ja mulla ainakin paukkui kiloja loppuraskaudessa turvotuksen vuoksi. Kannattaa kuitenkin käydä puntarilla, koska jos sulla tuo turvotus lisääntyy, voi olla raskausmyrkytys tulollaan.
 
vieras
Älä jätä käymättä puntarilla tuon takia, ajattele vauvaasi nyt. Voimakas painonnousu voi olla merkki raskausmyrkytyksestä ja se on vaaraksi vauvalle. Selkä suorana toteat jo ennen puntarille menoa vaikka että huolettaa itseäsikin kun paino nousee vaikka kuinka yrität syödä terveellisesti ja ettei tämä ihan normaalia ole. Kun annat vaikutelman että sinäkin olet huolissasi tilanteesta niin th ei ala motkottamaan vaan paremminkin kannustaa, uskoisin ainakin ettei syyttämään ala. Mutta mieti vauvaasi, älä omaa nolostumistasi kun siihen ei ole edes mitään syytä kun et tee väärin! Se että peittelee, antaa aihetta epäilyille ettet ehkä tekisikään kuten sanot vaan syöt liikaa. Ole siis rehellinen ja ylpeä itsestäsi ettet ole tahallasi painoasi nostanut =) Syy ei ole sinun!!!
 

Yhteistyössä